Gå til innhold
Hundesonen.no

Avstandskommandering


Gjest
 Share

Recommended Posts

På Kiter har jeg valgt å ha veldig tydelige bevegelser (hoppstå), men det har jeg tenkt å fade ut etterhvert.

!

Hvordan har du fått til hoppstå med så låste bakben? Jeg har begynt på dette med Fasit, men får fort at han hopper litt med alle bena, evt hopper for langt/høyt fram at han ikke greier holde balansen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du fått til hoppstå med så låste bakben? Jeg har begynt på dette med Fasit, men får fort at han hopper litt med alle bena, evt hopper for langt/høyt fram at han ikke greier holde balansen..

Det var litt vanskelig... jeg var ikke superstreng til å begynne med, så lenge han ikke flyttet de med en gang. Etterhvert prøvde jeg å få ham til å strekke seg lenger frem i hoppet slik at han ikke fikk så stort behov for å flytte bakbeina bakover etter han landet. Deretter kortet jeg inn hoppet igjen. Hver gang han lander starter jeg umiddelbart med omvent lokking (lært inn som en egen greie slik at han har god forståelse). Da forstår han at han må stå heeelt stille med alle beina for å få belønning. Hvis han flytter på bakbeina lukker jeg og fjerner hånda og prøver med hopp + omvendt lokking igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en film liggende av at jeg trener stå-ligg med Opsis i vinter. Her bruker jeg omvendt lokking, men med leke i stede for godbiter. Begynte også å lokke henne ned i ligg for at hun skulle få riktig bevegelsesmønster, før jeg gikk over til å gjøre det samme med leke. (Overse uoppdragen dalmatiner.)

I tillegg til vanlig omvendt lokking har jeg trent en del med at jeg holder en hånd med godbiter foran henne på bakken, sånn at lokkingen kommer nedenifra. Da blir det litt vanskeligere for henne å sette seg helt opp, trekke seg helt bak fra stå til sitt og ikke minst konsentrere seg såpass om hva jeg sier til at hun får med seg riktig kommando(hun blingser nesten aldri på kommandoene ellers). Tydeligvis mange tanker i hodet hennes på en gang, så synes det fungerer veldig fint for å hjelpe henne å bli litt mer bevisst på hva hun gjør!

Vanlig avstandsfilm fra januar. Dette var før vi begynte å fokusere mer på stå-dekk, og ved hjelp av de to metodene over (pluss lokking) synes jeg vi har kommet på riktig vei i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens trening:

Måtte mute lyden fordi det var et triathlon rett ved siden av oss og veldig mye speaker bråk :P

fin forstyrrelse da :P

edit:ser jeg glemte økta med stå da :gaah::P

Hehe, da må du lage en film til! :D

Elsker de raske momentene hennes! :wub:

Jeg har en film liggende av at jeg trener stå-ligg med Opsis i vinter. Her bruker jeg omvendt lokking, men med leke i stede for godbiter. Begynte også å lokke henne ned i ligg for at hun skulle få riktig bevegelsesmønster, før jeg gikk over til å gjøre det samme med leke. (Overse uoppdragen dalmatiner.)

Kult! Men hun hadde kanskje ikke klart det om du ikke hadde omvendtlokket mye med godbiter først?

I tillegg til vanlig omvendt lokking har jeg trent en del med at jeg holder en hånd med godbiter foran henne på bakken, sånn at lokkingen kommer nedenifra. Da blir det litt vanskeligere for henne å sette seg helt opp, trekke seg helt bak fra stå til sitt og ikke minst konsentrere seg såpass om hva jeg sier til at hun får med seg riktig kommando(hun blingser nesten aldri på kommandoene ellers). Tydeligvis mange tanker i hodet hennes på en gang, så synes det fungerer veldig fint for å hjelpe henne å bli litt mer bevisst på hva hun gjør!

Ja, alle sånne kreative ting som gjør at de må tenke mer var akkurat det jeg var ute etter! :ahappy:

Takk for flere tips! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Men hun hadde kanskje ikke klart det om du ikke hadde omvendtlokket mye med godbiter først?

Tja, med Opsis var det litt omvendt faktisk. Jeg jobbet en del med selvkontroll rundt lek når hun var yngre, så om jeg holder frem en leke og hun skjønner at vi driver med omvendt lokking blir hun veldig bevisst på at hun ikke skal ta den. Så da foretrekker hun å heller trekke seg unna, og dermed fikk jeg en dekk der hun tenkte bakover ganske med en gang(hadde brukt en del tid på lokking før det, så hun hadde riktig bevegelsesmønter inne fra før med litt hjelp). Så det er først etter å ha jobbet litt med lek at jeg har gått over til godbiter igjen, for henne er det vanskeligere. Men det tror jeg er fordi mat har mye større verdi for henne enn lek, så der er hun ikke like flink til å ta seg tid til å tenke seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Da må jeg teste med Balrog. Har jo egentlig jobbet endel med det samme da han var valp. :)

Det kan godt hende det blir vanskeligere for han enn med godbiter, siden han har såpass stor verdi for leken? Pass i hvert fall på at han har god forståelse for bevegelsen først, og at han kan utføre den med ganske lite hjelp når du feks sitter foran han før du legger på omvendt lokking med lek i samme posisjon(da får de tross alt en ekstra ting å tenke på, pluss at de ofte ligger litt høyere i stress?). Jeg har bare testet det med Opsis, og det blir kanskje litt annerledes siden hun har et litt annet forhold til leken. Men prøv deg litt frem for å se hvordan han reagerer, og rapporter! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da må du lage en film til! :D

Elsker de raske momentene hennes! :wub:

Som sagt så gjort.

Idag har Issi fått massasje og da er ryggen mye bedre og da får man crazy kelpie.. :P Vi har alt hatt flere økter før idag og hun er bare ustyrelig og hun får bråke så mye hun vil :P Jeg ser vi må legge inn en del på stå/dekk fremover, men jeg skal ha inn fitpawsene først, for å få kontroll over galskapen :P

Er iallefall bedre med bakdrift på ståen enn før som alt var mega fremdrift :aww:

Også kjørte vi fitpaws tilvenning, belønning for en fot i ro på klossene, prøvde alle fire før på dagen men hun bare laget et komplett kaos :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo at hun kan den riktige bevegelsen, og stort sett gjør det også - men plutselig blir det mye fremdrift igjen. Så hun må skjønne at hun skal gjøre den hver gang. Er gøy at hun er så ivrig! Det blir superbra tilslutt dette! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

argh... drar opp igjen denne tråden :-) Avstandskommandering er en av øvelsene jeg liker minst. og fremdrift er kelpiesaken sitt mellomnavn ;-) Problemet er dekk - sitt. Da han gjerne blir litt ivrig og humper rumpa frem i bevegelsen :-P Må jeg lime rumpa hans fast i bakken??

samme med stå - sitt . hehe... Føler denne øvelsen krever myyye arbei, mye pirk og tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Issi kunne hoppe flere meter frem og min løsning var å legge inn vinke/sitte bamse.

så vi hadde dekk - bamse - stå - bamse osv. så hun ALLTID måtte sette seg bak på raua. Etterhvert kunne jeg si sitt, begynte hun å slurve begynte vi å repetere med bamse igjen, på konkuranse blir slikt ofte fadet ut pga presset/trykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Issi kunne hoppe flere meter frem og min løsning var å legge inn vinke/sitte bamse.

så vi hadde dekk - bamse - stå - bamse osv. så hun ALLTID måtte sette seg bak på raua. Etterhvert kunne jeg si sitt, begynte hun å slurve begynte vi å repetere med bamse igjen, på konkuranse blir slikt ofte fadet ut pga presset/trykket.

Foreløbig har vi ikke bamse inne :-P vi har et forsøk på vinglebamse som faller på ryggen i ubalanse. hahaha!!

håper bakdekk funker på konk :-P men er myyyye trening igjen på avstandskommanderingen. Jeg må bare bli enig med meg selv på hvordan osv. men tips er kjekt å ha! og kelpien har en tendens til å humpe rundt. Han humper ikke sidelengs lengre da :-P lol! som du sier, går fint an å humpe mange meter i en hump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløbig har vi ikke bamse inne :-P vi har et forsøk på vinglebamse som faller på ryggen i ubalanse. hahaha!!

håper bakdekk funker på konk :-P men er myyyye trening igjen på avstandskommanderingen. Jeg må bare bli enig med meg selv på hvordan osv. men tips er kjekt å ha! og kelpien har en tendens til å humpe rundt. Han humper ikke sidelengs lengre da :-P lol! som du sier, går fint an å humpe mange meter i en hump.

du må få inn en bevegelse han har som er konsekvent og han kan GODT, så da får du terpe bak dekk til du blir blå i trynet. evnt får du lære han en god oppsitt nærme og konsekvent til han alltid sitter opp f.ex. tolmodighet er en dyd og herk :lol:

jeg jobber med pi på oppsitter nå og jobber konsekvent med gode oppsitter nærme, gir hun ikke sjangs til å gjøre feil. guri hvor kjedelig da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell derfor jeg hater avstand :-P myyye repetisjon, tar lang tid, være konsekvent og ikke minst tålmodig. gad så kjedelig :-P hahaha!!

Det hjalp bittelitt å si Siiiiitt med treg og monoton stemme *lol* når jeg sier sitt med lystig tone og litt energi i så spretter han opp :-P og fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger avstands treningen jeg da, selv om man kan bli bittelitt frustrert ;)

har ikke slitt så mye med framdrift på frøken brunbjørn, men stepping med bakbena. Jeg får nok skylde på meg selv som har stresset med kjappe momenter, forsøkt masse rart for å liksom "fikse" problemer og heller bare laget nye. Nå har vi lagt ståmomentet på hylla litt, fordi det blir masse stepping og rot. hun er bare 10 mnd så det er LENGE til vi trenger stå momentet...

Nå skal vi bare prøve å få litt mer avstand på sitt/stå og det tar jo som kjent tid, tid og enda mer tid.

Filmet litt i dag faktisk og jeg ser hun stepper litt med bakbena her også, og jeg tror det kommer av at hun har trent mye på glatt gulv og at bakbena har sklidd ut og fått uvanen fordi hun måtte rette opp igjen bena for ikke å havne i spagaten. Så nå er det kun trening på matte eller underlag som ikke er glatt.

http://www.youtube.com/watch?v=JRqJ5kqkRww

Har forresten hatt god hjelp i ett tips jeg fikk på kurs. Jeg har "modernisert" det litt slik at jeg klarere det alene. Men om dere ser på denne filmen her(Litt inn i filmen):

http://www.youtube.com/watch?v=3ek0HbzH2I0

jeg holder hånden på baklabben til Taco med ene hånden, og det hjelper henne til å huske at bakbena skal være iro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...