Gå til innhold
Hundesonen.no

Avstandskommandering


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg vet det er mange her inne som er utrolig flinke til å trene denne øvelsen.

Jeg vil ha tips og triks, filmer og råd! Avstanden vår må forbedres kraftig!

Håper på motiverende innlegg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låste bakben og raske momenter. :)

Vi sliter med fremdrift på stå momentene.

Men tenker heller sånn: "Hvordan ville du / hvordan har du trent for å få en god avstand" tråd enn en problemløsningsstråd om du skjønner? Gjerne med kreative innslag. :)

Edit: Takk Simira! Ellie er flink. Tenkte på Balrog nå :) Han er flink han og men ikke så glad i den øvelsen på slutten av et langt program

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Edit: Takk Simira! Ellie er flink. Tenkte på Balrog nå :) Han er flink han og men ikke så glad i den øvelsen på slutten av et langt program

Et tips i forhold til å få øvelsen til å fungere på slutten av et langt program er å ofte trene den på slutten av en trening (når de begynner å kunne øvelsen) så de er vant til å klare å sette seg opp når de er slitne. Og så veksle mellom om man trener på starten av en trening med masse energi innimellom. Men jeg tror det er viktig å trene øvelsen i den "tilstanden" hunden vil være i når man kommer til den øvelsen på konkurranse. Da blir det ikke like tungt å sette seg opp i sitten på slutten av et langt program. Selvfølgelig må ikke hunden være utslitt når du trener den, det blir det ingen god trening av, men at de lærer å utføre øvelsen godt når de er litt slitne tror jeg er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha tips til kreativ løsning, så ville jeg trent med bakbeina på en planke eller musematte (eller de der små FitPaws) :)

Når det kommer til fart plukker jeg øvelsen fra hverandre og trener separat på hver enkelt skifte før jeg setter sammen igjen.

Når det kommer til intensitet baklengskjeder jeg og har alltid avstandskommanderingen som siste øvelse før belønning. Da vet hunden at den er nærme belønningen, øvelsen er repetert så mange ganger at den gjøres fullstendig uten effort og du får masse gratis fra Premacks prinsipp :)

Edit: Jeg pleier også å kjøre avstandskommandering sånn litt hele tiden. På tur, før mat, midt inne i en annen lydighetsøvelse etc. Jeg rett og slett hjernevasker bikkja til å kunne tilby skifter når som helst, hvor som helst, sånn at det blir like enkelt for den som grunnstilling liksom.

Ja, også varierer jeg så klart på hvor mange skifter han skal tilby/gjennomføre. Noen ganger tre, andre ganger ett, sjeldnere fem osv...

**

Eeeen siste ting..! Hvis du sliter med fremdrift, så ville jeg forresten vurdert å lære inn med låste forbein i stedet. Jeg innbiller meg at det er lettere å hindre fremsig da..? Og det ser driiit lekkert ut! For deg med såpass liten og nett hund så er det heller ikke all verden av styrke hunden trenger heller, så tror det skal være easy peasy for din kjekke lille :) (Siv Svendsen la ut video av sin valp som trener avstand med låste frembein på Facebook for litt siden, hvis du søker litt rundt finner du den kanskje..?)

Endret av Rødhette&Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha tips til kreativ løsning, så ville jeg trent med bakbeina på en planke eller musematte (eller de der små FitPaws) :)

oooh Marie! jeg får fitpaws i posten snart! :P det var nemlig tiltenkt bakpartskontroll/avstand ;) om du vil prøve det f.ex

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Supert Anette, det vil jeg gjerne prøve.

Skal se etter den filmen!

For å legge inn tips selv, så har vi trent på å gjøre det mange forskjellige steder. Feks oppå en stol.

For å få et pent oppsitt har jeg brukt "sitt bamse".

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oooh Marie! jeg får fitpaws i posten snart! :P det var nemlig tiltenkt bakpartskontroll/avstand ;) om du vil prøve det f.ex

Hva er fitpaws? Jeg har en hund som må lære seg at den har rumpe!! :P

Men lær av min feil.. Jeg har trent veldig mye intensitet i øvelsen hele tiden.. Så jeg har en hund som ikke bare trekker fremover, men popper litt overalt under vekslingene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er fitpaws? Jeg har en hund som må lære seg at den har rumpe!! :P

Men lær av min feil.. Jeg har trent veldig mye intensitet i øvelsen hele tiden.. Så jeg har en hund som ikke bare trekker fremover, men popper litt overalt under vekslingene :P

http://www.cleanrun.com/index.cfm?fuseaction=product.display&product_id=2790&ParentCat=320&string=fitpaws

5377.jpg

Så kan man bruke f.ex to for å ha låste bakben på ;)

canis hadde tilbud på å importere de nå nettop. så skal få mine denne uken håper jeg :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du lærer hunden å ha bakbena på to klosser bak (du kan jo bruke planke/whatever) også jobber du inn avstanden der. jeg kan vise deg fiiilm heeer et sted...

Ikke helt den jeg skulle vise. men skal poste den andre når jeg finner den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er viktig er å bestemme seg for hva slags bevegelser hunden skal ha. Jeg har låste bakbein på mine hunder. En liten de detaljene jeg fokuserer på er f.eks at fra ligg til stå, så vil jeg at hunden skal trekke frembeina inn mot kroppen (isteden for å ha alle 4 beina låst når hunden reiser seg). Da står hunden mer "kompakt" og det blir lettere å få til en bakover sitt uten å flytte bakbeina fremover.

Jeg bruker en evighet med lokking og shaping på nært hold for å få frem de riktige bevegelsene. Når hunden har begynt å få gode bevegelser bruker jeg også litt omvendt lokking for å få hunden til å forstå at han/hun må stå helt stille og legge vekten bakover. Jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg bruker 2-3 år på å få en god avstand med korrekt bevegelsesmønster. Å skape muskelminner tar TID! Hvis jeg i hverdagen skal få hunden fra stå til sitt, så går jeg mot hunden og sørger for at det blir riktig bevegelse. Jeg tenker på det hele tiden!

En liten periode prøvde jeg også å bruke en pinne for å få hunden til å forstå at han/hun måtte holde seg bak pinnen. Synes egentlig bevegelsene ble ganske bra, men det var ikke så lett å gjerne pinnen uten at det ble feil igjen.

På Kiter har jeg valgt å ha veldig tydelige bevegelser (hoppstå), men det har jeg tenkt å fade ut etterhvert.

For å få fart, så bruker jeg lokking, korte økter og heftige belønninger. Avstand er noe jeg trener hver eneste dag, i stua, på tur eller på trening. Jeg vektlegger å bygge opp masse motivasjon i den første bevegelsen på avstand, fordi det ofte kan være tungt å få hunden opp fra dekk til stå eller sitt etter et helt LP-progam. Altså belønner jeg veldig ofte første oppsitt/stå på avstand. Og da mener jeg "full fest" belønning!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte et par ting jeg synes er viktig:

- Når jeg startet med stå, så trener jeg enten bare stå-sitt-stå-sitt-stå-sitt- eller ligg-stå-ligg-stå-ligg-ståbevegelse, slik at hunden nærmest gynger mellom de to momentene. Jeg tror det hjelper hunden til å få en god bevegelse uten fremdrift.

- Jeg prøver å bruke minst mulig håndtegn. Dvs - jeg bruker godbit som hjelp med lokking når jeg skal få frem bevegelsene, men f.eks. dekk til sitt prøver jeg heller å gå nærme og dytte litt på hundens tær med beina mine, slik at hunden forstå at den må sitte og trekke til seg beina. Hvis man bruker mye "håndtegn" her, så blir det fort til at man "fisker" hunden opp i sitt og det blir det fryktelig vanskelig å komme på avstand (fordi hunden er avhengig av hjelpen og fordi den da har lært at sitt betyr å sitte unden hånden).

- Fine oppsitt har jeg gjort som Marie: sitte bamse, evt dytter litt borti tærne til hunden. På sitte bamse blir det fort til at hunden tar 2-3 oppsitt. Altså først sitter litt dårlig, så bruker han kanskje 1-2 forsøk på å komme skikkelig opp i bamse. Uansett tror jeg hunden forstår at den virkelig må OPP og at det ikke er noen mulighet for slurving.

- Om jeg trener avstand når hunden er sliten, så belønner jeg stort sett første oppsitt/stå. Om hunden er så slapp at jeg har brukt 3-4 kommandoer kan jeg fremdeles komme til å gi en kjempebelønning. Forhåpentligvis vil hunden da huske det og være mer motivert til å reise seg neste gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt den jeg skulle vise. men skal poste den andre når jeg finner den.

Haha. Det er kanskje egentlig ikke canis som har kommet på dette, men min første tanke var typisk canis å ha så mye dill og ekstrautstyr (som de kan selge...)!

Det kan sikkert funke, men ser for meg at når jeg ikke er så glad i hjelpemidler jeg må fjerne igjen, så blir det mest å prøve det for morroskyld.

Setter stor pris på at du vil låne meg de likevel altså! Jeg tenker at det ikke gjør noe å prøve mye forskjellig, men at alt vi hjelpe hunden å komme til målet. :)

En ting som er viktig er å bestemme seg for hva slags bevegelser hunden skal ha. Jeg har låste bakbein på mine hunder. En liten de detaljene jeg fokuserer på er f.eks at fra ligg til stå, så vil jeg at hunden skal trekke frembeina inn mot kroppen (isteden for å ha alle 4 beina låst når hunden reiser seg). Da står hunden mer "kompakt" og det blir lettere å få til en bakover sitt uten å flytte bakbeina fremover.

Jeg bruker en evighet med lokking og shaping på nært hold for å få frem de riktige bevegelsene. Når hunden har begynt å få gode bevegelser bruker jeg også litt omvendt lokking for å få hunden til å forstå at han/hun må stå helt stille og legge vekten bakover. Jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg bruker 2-3 år på å få en god avstand med korrekt bevegelsesmønster. Å skape muskelminner tar TID! Hvis jeg i hverdagen skal få hunden fra stå til sitt, så går jeg mot hunden og sørger for at det blir riktig bevegelse. Jeg tenker på det hele tiden!

En liten periode prøvde jeg også å bruke en pinne for å få hunden til å forstå at han/hun måtte holde seg bak pinnen. Synes egentlig bevegelsene ble ganske bra, men det var ikke så lett å gjerne pinnen uten at det ble feil igjen.

På Kiter har jeg valgt å ha veldig tydelige bevegelser (hoppstå), men det har jeg tenkt å fade ut etterhvert.

For å få fart, så bruker jeg lokking, korte økter og heftige belønninger. Avstand er noe jeg trener hver eneste dag, i stua, på tur eller på trening. Jeg vektlegger å bygge opp masse motivasjon i den første bevegelsen på avstand, fordi det ofte kan være tungt å få hunden opp fra dekk til stå eller sitt etter et helt LP-progam. Altså belønner jeg veldig ofte første oppsitt/stå på avstand. Og da mener jeg "full fest" belønning!

Takk for supre tips, i dette og det andre innlegget. Skal bli flinkere til å trene det overalt. Pleier allerede å trene det litt på tur, men nå skal det bli saker! Og greit å bli minnet om at dette er en tidkrevende øvelse. :)

Så søt Amira var på filmen, hvor gammel var hun der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for supre tips, i dette og det andre innlegget. Skal bli flinkere til å trene det overalt. Pleier allerede å trene det litt på tur, men nå skal det bli saker! Og greit å bli minnet om at dette er en tidkrevende øvelse. :)

Så søt Amira var på filmen, hvor gammel var hun der?

Amira var vel 7 år tenker jeg :) ikke mer enn et par år siden! Hun et veldig heit når vi trener i den hallen, så da er hun veldig utfordrende men morsom å trene med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en film fra oss.

Fra stå til sitt er litt vanskelig og fra stå til dekk er det veldig vanskelig. Der er det masse fremdrift. Derfor jeg hjelper han litt i videoen.

Jeg står også veldig nærme han her, så lett sånnsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra Marie! Jeg ville prøvd med omvent lokking. Altså når han står, holder du godbiten foran ham, og når han legger vekten bakover/trekker hodet tilbake (helst uten å røre på bakbeina eller sitte/ligge), så belønner du. Når han virkelig kan dette med å bare lene seg bakover men bli på stedet, kan du si sitt eller dekk i det han lener seg godt bakover. Da kan du få frem riktig bevegelse.

Evt kan du gjøre alt fritt ved å be ham om å rygge og si sitt/dekk når han er i fart bakover. Etterhvert kan du si stå og rygge-kommado og belønne. Da får han en forventning om at når du sier stå, så kommer det en rygge-kommendo. Ganske raskt vil han legge vekten bakover når du sier stå. Når du i det øyeblikket sier sitt, så han han vekten såpass mye bakover at han får riktig bevegelse!

Ellers så kan du jobbe mer med godbiter for å lære ham de riktige bevegelsene med hjelp. Jeg pleier å kombinere alt egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...