Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

• Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Latterlige du liksom! Fotografen Anette Augestad trengte en dalmatiner og litt snø til et prosjekt, så da troppet vi opp hele gjengen. Verdens fineste prikk!

I helgen kom vi oss endelig på kurs igjen med Maren, denne gangen med fokus på overtrening og forstyrrelser. Perfekt for å bygge selvtillit, og det tror jeg vi kan få mye ut av å fokusere på! Lørdagen

Ella - blandingshund mellom Alaska husky, vorsteher, pointer, saluki og greyhound født 27.06.02. En av verdens rareste hunder, som har prøvd seg på det meste i løpet av livet sitt. Kom til meg som 3-4

Skrevet

Da har jeg lest igjennom hele tråden og er offisielt forelsket i Opsis. Jeg forguder galoppstilen hennes! Og så flink! Klima også.

så flinke hunder får aldri jeg. .

Guest janson
Skrevet

Det er MYE hår. :lol: Verste er at de fester seg på alt av klær, og jeg liker å late som om jeg er en normalt renslig person når jeg går hjemmefra. Så akkurat det gjør nok at det ikke kommer flere dalmatinere i hus, tror jeg.

I dag har jeg og Opsis debutert i klasse 2, på Drammen Hundefestival. Vi hadde en kjedelig start med en fellesdekk som varte til jeg hadde gått 5 meter fra henne (??), men resten av programmet kom som en stor positiv overraskelse! Det var mye stress i henne når vi gikk inn til fellesdekken, men etter å ha ventet i litt over en time på at det skulle bli vår tur til å gå programmet var hun mye mer avslappet. Fortsatt alt for mye frustrasjon, men bortsett fra det er jeg kjempefornøyd!

Underveis i programmet sa dommeren at vi hadde dagens fineste innkalling med stå, grunnen til at det ble en 9'er var hylekoret hun holdt i det jeg gikk i fra. Han sa også at vi fikk 10 på helhet på tross av at vi hadde en null på grunn av arbeidsiveren og samarbeidet. Dekk under marsj og avstanden var to unødvendig dårlige øvelser, 1 dk på dekken og 2 dk på avstanden. Fri ved foten var rotete, der har vi en liten jobb å gjøre. Men resten var bare knall! Jeg hadde ingen håp om opprykk, så å se at det faktisk kunne blitt et mulig utfall er veldig veldig gøy!

Siden Opsis tar det å være på jobb ganske alvorlig og har litt problemer med å senke skuldrene i ringen prøvde jeg i dag å gi henne litt frie tøyler. Når vi skulle velge apport fikk hun være med og undersøke bordet, prøve seg på å hente ned en av apportene som lå der og å se seg litt rundt mellom øvelsene. Jeg kommanderte henne heller ikke inn på plass før hver øvelse, men tok heller noen skritt frem og lot henne ordne litt selv. Tror det fungerte fint, slapp nok unna litt frustrasjon på den måten. Ellers er det øvelsene som minner om kl 1 hun bygger opp mest frustrasjon rundt, som dekk og stå under marsj. Så der har vi fortsatt en liten case.

Ved premieutdelingen sa dommeren noe så fint som; "Om du bare får kontrollert galskapen, så blir dere uslåelige.". Med videre understrekning på at jeg måtte få kontroll på galskapen. Og jeg er så klart enig i begge deler. :D

Jeg fikk veldig sansen for dommer da jeg gikk i jan, og han skuffet jo ikke i dag heller! :D Grattis!!

Skrevet

Ved premieutdelingen sa dommeren noe så fint som; "Om du bare får kontrollert galskapen, så blir dere uslåelige.". Med videre understrekning på at jeg måtte få kontroll på galskapen. Og jeg er så klart enig i begge deler. :D

Dere er jo rå :D Hva skrev jeg på facebook, hæ? Snart er dere i VM! Gratulerer :D:banana:

Jeg fikk veldig sansen for dommer da jeg gikk i jan, og han skuffet jo ikke i dag heller! :D Grattis!

Jeg lurer på om det er samme dommer jeg gikk for med Blondie på uoffisiell junior NM? Han var ihvertfall utrolig hyggelig! :ahappy:

Skrevet

Gratulerer, det var en nytelse å se på dere! Fysøren den hunden er rå :flowers: Knallbra debut da :yes:

Tusen takk! Ja, hun har virkelig blitt en liten arbeidsmaskin. :wub:

Da har jeg lest igjennom hele tråden og er offisielt forelsket i Opsis. Jeg forguder galoppstilen hennes! Og så flink! Klima også.

så flinke hunder får aldri jeg. .

:lol: Jeg kan forsikre deg om at de ikke alltid er like flinke. Men takk!

Gratulerer! Veldig bra poeng der det ble poeng :)

Tusen takk!

Jeg fikk veldig sansen for dommer da jeg gikk i jan, og han skuffet jo ikke i dag heller! :D Grattis!

Ja, han vil jeg gå for flere ganger! Kjempefin opplevelse. :ahappy:

Suuuper Opsis!

Ikke glem oss når dere er stjerner som mingler dere med fiffen... :icon_cry:

Dere leder foreløpig ganske bra, så du kan nok vente noen år med å begynne å bekymre deg. :lol:

Gratulere så mye Maria, veldig snurt for att dere var i samme hall som oss og jeg ikke visste att dere var der.

Lenge siden sist :)

Ja, jeg så når jeg kom hjem at du hadde lagt ut film derfra. Kjedelig! Jeg som var borte ved agilityen og greier.

Du har seriøst kjempe fine hunder! :wub: Digger bildene, videoene og navnene!

Tusen takk! Veldig enig. :ahappy:

Grattis! :D Og så mange 10'ere, moro :)

Ja, det var gøy det! Og to av øvelsene som gikk litt skeis i dag vet jeg er 10'er-øvelser. Men alt kan ikke klaffe på en gang. (Fellesdekken, fvf og stå under mars derimot, de er ikke 10'ere..) Og jeg hadde aldri trodd innkallingen skulle sitte så bra på konkurranse. Woho! :D

Dere er jo rå :D Hva skrev jeg på facebook, hæ? Snart er dere i VM! Gratulerer :D:banana:

Jeg lurer på om det er samme dommer jeg gikk for med Blondie på uoffisiell junior NM? Han var ihvertfall utrolig hyggelig! :ahappy:

:lol: Men som dommeren sa, vi MÅ få orden på frustrasjonen. Så det blir litt enten/eller. Får vi løst det har jeg ståltro på at ting kan bli ganske bra, får vi ikke det blir det verre.. Vi har heldigvis mange år på oss!

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...