Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Når jeg har vært ute og jogget trenger jeg mat med en gang jeg kommer inn. Når jeg nå så smått har begynt å ta med hunden på joggeturer føler jeg for å gi han en liten matbit etter turen også.

Når vi var på kurs med OHS for noen mnd siden fikk vi vite at man absolutt IKKE måtte gi mat innen to timer før og to timer etter trening pga fare for magedreining. Før trening sier seg jo selv at er en dårlig ide, men ser at både hundekjørere og jegere anbefaler et lite måltid med en gang etter endt løp eller jaktdag?

Kan noen komme med litt vitenskapelige fakta her? Kan magedreining forekomme av et lite måltid når hunden uansett går rett og legger seg etterpå?

Skrevet

Det tradisjonelle er å vente før og etter aktivitet som du skriver.

Jeg snust litt rundt på nettet, og har sett veterinærer uttale at de får inn tilfeller av magedreining hvor hunden ikke har spist på lang tid. Det kan med andre ord ramme en tom mage også. Så noe klart svar kan du ikke vente deg.

Men hvorfor ta sjansen. Det er ikke krise for en hund å vente etter aktivitet før den får maten. Og hvorfor gi anbefaling fra hundekjørere og jegere forrang over andre "fagfolk"?

Prøv å søke selv, det er lettest på engelsk, magedreining kalles da Canine Bloat.

Veterinarians have no definitive data as to why canine bloat occurs and despite attempts to intentionally recreate canine bloat in laboratories they have been unsuccessful in doing so as of yet. There are, however, a variety of theories relating to factors that are believed to contribute to bloating. One of the factors that is popularly thought to contribute to the development of bloat is the feeding of one particularly large meal per day instead of breaking a dogs daily food allowance in to two or three smaller meals. Part of this theory comes from the fact that a dog that eats only once a day is generally starving by the time mealtime rolls around and will gulp their food down quickly and along with it they will swallow large pockets of air that contribute to gas buildup.

fra

http://www.caninejournal.com/canine-bloat

Skrevet

Jeg er ikke så nøye på det, og det er rett og slett fordi at det er sjeldent at hunden min er utsatt for så sinnsykt hard aktivitet at jeg ikke tørr gi den mat på to timer. Dessuten så bruker vi jo somregel slutten av turen på og roe ned og kanskje skal vi kjøre hjem ergo er det uansett gått en stund siden hardkjør når vi kommer inn døra. Venter som regel litt da, men sånn rundt en 45-60 min etter trening hadde ikke jeg vært bekymret for og fore og vertfall ikke et lite måltid. .

Skrevet

Jeg venter alltid minst 1 time før og 1 time etter trening når det gjelder mat og mosjon :-) Jeg tørr rett og slett ikke å ta sjansen. Som oftest går det 2 timer etter måltidet ;-)

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Det tradisjonelle er å vente før og etter aktivitet som du skriver.

Jeg snust litt rundt på nettet, og har sett veterinærer uttale at de får inn tilfeller av magedreining hvor hunden ikke har spist på lang tid. Det kan med andre ord ramme en tom mage også. Så noe klart svar kan du ikke vente deg.

Men hvorfor ta sjansen. Det er ikke krise for en hund å vente etter aktivitet før den får maten. Og hvorfor gi anbefaling fra hundekjørere og jegere forrang over andre "fagfolk"?

Prøv å søke selv, det er lettest på engelsk, magedreining kalles da Canine Bloat.

Nå er det like mange meninger om dette blandt veterinærer som andre hundefolk, og veterinærer som driver med hundekjøring og jakt gir også litt mat etter høy aktivitet.

Jeg ser ikke noe poeng i å gi hunden noe mat etter en joggetur på en halvtime/time. Det trenger de ikke. Men etter hard trening er min erfaring at de tar seg inn igjen mye raskere om de får litt mat etter trening. Hundekjørere "snacker" forresten hundene i en lang og hard treningsøkt også de (mulig jaktfolk gjør det også, men jakthunder har jeg lite erfaring med). Magedreining finnes vel, men er ikke noe utbredt problem blandt løpshunder. Men det er ikke snakk om store mengder og hele måltider rett etter aktivitet. Det er kanskje en 100 g kjøtt bit el. (litt forskjellig hva de sverger til :P ).

Første hunden min (av en rase som er kjent for å ha lett for å få magedreining) fikk forresten magedreining ca 5 timer etter siste måltid som ble gitt over en time etter rolig kveldstur... Det er like mye genetikk og anatomi som avgjør risikoen for magedreining som foring, men nøyaktig hva som er årsak til magedreining er omstridt. Men jeg er helt enig i at det ikke er noe poeng i å gi et stort måltid rett etter hard aktivitet :)

Skrevet

Takk for svar :)

Det blir jo uansett ikke rett etter joggeturen, men kanskje 30-45 min etter siden vi bruker tid på å gå ned etterpå samt kjøre hjem. Men som du sier, Syverud, hvorfor ta sjansen?

Tenkte bare om hunden følte samme sult- og utmattelsesfølelse som meg (noe han sikkert ikke gjør siden han er en hund), så hadde det vært ok for ha å få en liten matbit også ;)

Skrevet

Jeg forer gjerne etter aktivitet. Ikke rett etter jeg kommer inn døren, men f.eks. etter jeg har tatt en kjapp dusj. Særlig hvis det er kjøttbiter jeg vet de bruker god tid på.

Jeg forer aldri før aktivitet. Helst ikke i det hele tatt tidligere på dagen jeg skal være veldig aktiv med de. Forer da kun på kveld, etter aktivitet.

Skrevet

Det er verst å mate før aktivitet. Tenk å jogge/løpe med magen full, ikke behagelig og noen kan få økt gassdannelse særlig ved økt stressnivå. Noen raser er ikke plaget med magedreining, andre er mye mer utsatte. Jeg mater ikke før aktivitet, og lar hunden få roe seg litt ned før mat også, men har ikke inntrykk av at mat etterpå er like farlig som før.

Skrevet

jeg pleier å fôre sånn ca en time etter hard trening, men da gir jeg bare halvparten av den daglige mengden. Så får han resten enda litt seinere.

Skrevet

Vet man ikke umiddelbart kan sammenligne hunder med ulver, men hunden er jo fortsatt et rovdyr. Leste et innlegg i en annen debatt om magedreining, der det stod noe om at en ulv (eller hund) i naturen ikke stopper og hviler etter en intensiv jakt, men hiver seg på kjøttet med en gang. Jeg vil likevel tro det er store forskjeller mellom rasene, men er det ikke et poeng? Min hund får en liten neve kuler når han kommer inn, og så mer senere. Det har hendt at han har fått i seg en hel porsjon mat rett etter trening, da ble han oppblåst og uvel. Så det unngår jeg!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
    • Vi er stadig opptatt med konsekvensene av å ikke ha skaffet boligalarm i tide. Jeg oppdaget som sagt at det var noe galt med tekstilene. Både fordi jeg nær klødde til blods og det sved og stakk intenst i huden av klær og spesielt håndklær, men også fordi de produserte et merkelig slags silikonisfisert skum da jeg ville skylle hva jeg trodde var bly fra blypastaen i vannrørene ut med omvendt osmose renset vann. Det var en lang prosess med ymse kjemikalier og lange samtaler med Grok for å identifisere stoffet som Karate Zeon 5 CS. Insecticidet inneholder 5% lambda-cyhalothrin, i lipid emulsjon inni mikrokapsler av polyuretea, i surfaktant. De såkalte fyllstoffene utgjør 95% av produktet, som skal blandes 10-30 mL med 20-100L vann før bruk. ...på planter. Det oppgis å være såkalt vannfast 24t etter sprøyting, noe jeg kan signere på at det er.  Vannfast og vannavstøtende og dundre meg potte lufttett. En video av et par favorittjeans før rens:  https://photos.app.goo.gl/BVPCtf7cAqZAckvx5 Boblene på slutten der kom ut av enden på buksebenet nedi bøtta, ikke gjennom stoffet. Prosessen med å få dette plantevernmiddelet UT av tekstiler innebærer å måtte knuse mikrokapslene for å gjøre virkestoffet tilgjengelig for hydrolyse med base. Jeg valgte sentrifugering for å knuse, som fungerte utmerket. Halveringstid for virkestoffet er 7 dager i pH 9 ved standard trykk og temperatur, i ren vannløsning. Når stoffet sitter inni tekstilfibre, omgitt av 95% fyllstoff.. En må opp i pH og temperatur, og en må ha noe som lokker det lipofile virkestoffet ut av sofaen på gutterommet for å øke sannsynligjeten for et vellykket møte med OH-. De to molekylene ville bare scrollet forbi hverandre på datingapps uten litt hjelp. Det har gått mange 5L kanner salmiakk og grønnsåpe, noen kanner Biltema Grovrens, Ovn- og Grillrens, isopropanol, rødsprit og Vanish OxyAction til soaking i døgn. Å bevege tekstilene nevneverdig during soak har vært uaktuelt pga gassene. Jeg har vært så heldig å få supplere teoretisk kjemikunnskap med praktisk erfaring med bl.a. HCN og kan fortelle at tekstiler dynket i ufortynnet Karate Zeon 5 C, bløtlagt i pH 13-14, de vil produsere forholdsvis mye HCN, så å åpne en lukket beholder som har stått i to døgn - lukket for å hindre pH i å synke ved fordampning av ammoniakk eller bufring med karbonsyre fra opptak av CO2 fra luften - å åpne en sånn beholder uten å ha et ordentlig avtrekksskap krever at en forstår seg på molekylvekt i gassblandinger og legger seg flat, om en ikke har dykkeutstyr.  Steg 1 og 2 i prosessen var forholdsvis smooth sailing. Et illustrasjonsfoto tatt før en lunsjpause: Så, etter å ha knust kapslene og hydrolisert det kraftig lipofile virkestoffet til mer vannløselige produkter, så får en lære om mikroplast.  Det hvite er ikke såpe, det er mikrokapsel debris fra en liten singlet oppi den bøtta. Mikrokapselrestene begynner ikke slippe tekstilen før etter at virkestoffet er brutt ned. De er lagd av samme materiale som deler av elastanfibre. Gummi'ish, med trykk på ish. De er ikke hydrofile, men har heller ingen affinitet til annet enn elastan og polyamid av hva jeg har sett så langt, og flyter opp i vann når de løsner fra tekstilene. Mengdene...  Uten å overdrive, det har antakelig gått mer enn et tonn varmtvann til å skylle debris ut av den ene singletten i den bøtta på bildet. Den er _nesten_ ren nå. Tidkrevende, fordi den må tørke mellom, da svulmede bomullsfibre holder mer mikroplast fanget enn tørre fibre gjør. Vaskemaskin er lite hjelpsom fordi den tømmer nedover, og plastgugga blir liggende igjen oppå plagget. Vi har holdt på i flere uker nå. Rinse, repeat.  Edeward er drittlei og deprimert. Han er sjalu på tekstiler og bøtter og vann og har henfalt til å rive av seg pelsen i mangel på bedre å ta seg til, fordi han pga pelsstellet på rasen har fått for seg at jeg liker ham bedre uten pels, så han gnager og river den ut for å komme ovenpå i konkurransen mot bøtter og vann og klær. Dette er hans eget verk.  På den positive siden ser han nå på bading med helt nye øyne. Når nødhjelpsarbeidet for å redde unike klesplagg med høy affekskonsverdi innimellom ryddes bort er det endelig hans tur til å få min oppmerksomhet og kjærlighet, og vask av skjegg og bart har blitt mye lettere og krever lavere kompensasjon enn tidligere.  For øyeblikket er han utålmodig, fordi han vet jeg har kjøpt burgere og pølser fra K9 Hundesenter i dag, og han aner at jeg har planlagt noe med de burgerne.     
    • Putt den i en vaskepose i vaskemaskina, og så heng den til tørk et litt varmt sted så den tørker raskt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...