Gå til innhold
Hundesonen.no

Engstelig hund


Terje-R
 Share

Recommended Posts

Jeg har en Golden Retriever på 7 år som er forferdelig redd for å gå på parkett, fliser og glatte gulv.

Vi flyttet til ny leilighet for 6mnd siden og fra første dag har han hatt store problemer med gulvene.

Han sikler, pistrer, klynker, skjelver...stort sett: Meget redd. Han ligger helst helt stille og blir engstelig hver gang han reiser seg. Han har ingen "vondter". Når jeg går med han i bånd inne så går et greit men han løfter ikke hodet. Det er alltid langt nede og blikket er engstelig.

Jeg passer på å klippe klørne så disse ikke skal bidra til at det blir glattere og ustabilere.

Jeg har fjernet småtepper da ha løp/spant mellom "flekkene".

Vi har parkett på stua...glatt. Han fikser heller ikke gangen hvor det er store fliser. Disse er ikke spesiellt glatte men her er det fugene han reagerer på. I trappegangen er det linoleum...glatt.

Jeg har forsøkt det meste som jeg kan komme på. Klikkertrening, target osv. osv.

Forsøker jeg å trille ball, så tripper han engstelig etter for å glede sin herre...ingen logring. Jeg passer også på å være rolig og puste ut selv så jeg ikke "viser" at jeg ikke liker situasjonen selv.

Jeg har hatt andre som han er meget glad i, til å prøve men det funker ikke.

Jeg overser og later som ingenting når han er som verst. Ingen godord, godbit; later som ingenting, ingen trøstende ord. Jeg skjønner ikke dette eller hva det er. Han har ikke hatt noen traumatiske opplevelser av noe slag. Ute i det fri er han en utrolig flott fyr. God på spor, lydig, snill..(høres ut som en kontaktannonse)

Noen som kan gi meg råd evt tips for å få bukt med dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare kaster ut noe i vilden sky, men om han er engstelig fordi det er glatt, kunne et par gode sko gjøre susen?

I en periode selvsagt, hvor han kan føle på det at han får godt forfeste?

Vi har forsøkt potesokker også men akk... Han bruker potesokker om vinteren pga salt så det er han vandt til UTE :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han en venn som ikke er redd for underlag som kan komme hjem til han og vise at det ikke er farlig?

Min hund har vært sånn støttekontakt en gang og alt løste seg for den engstelige hunden ;)

Ellers så finnes det barnesokker på H&M som har antiskli under foten som dere evt kan prøve, de blir ikke så glatte som vanlige potesokker :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han en venn som ikke er redd for underlag som kan komme hjem til han og vise at det ikke er farlig?

Min hund har vært sånn støttekontakt en gang og alt løste seg for den engstelige hunden ;)

Ellers så finnes det barnesokker på H&M som har antiskli under foten som dere evt kan prøve, de blir ikke så glatte som vanlige potesokker :)

Det er vel det eneste jeg ikke har prøvd!!! God idé!! Støttekontakt skal prøves ut!!

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hunden din er underlagsberørt. Dvs at den er sannsynligvis genetisk redd for glatte gulv. Det er ikke noe hunden trenger å ha opplevd som problematisk for å utvikle en slik adferd. Men han hadde nok utviklet en viss toleranse der du bodde tidligere, så når dere flyttet begynte han nesten på 0 igjen. Det som ofte kan hjelpe er å legge tepper på gulvene slik at han har noe å gå på. Altså ikke bare små filleryer men gode faste tepper som ikke sklir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var det jeg så den videoen med hun som klikkertrente inn akkurat det der. Hm. Altså hun hadde en hund som var redd for å gå på kjøkkengulvet og satte seg midt på gulvet med klikker og godbiter og klikket i grunnen inn alle tilnærminger, så et skritt, så et til og så videre. Men hvor er den videoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var det jeg så den videoen med hun som klikkertrente inn akkurat det der. Hm. Altså hun hadde en hund som var redd for å gå på kjøkkengulvet og satte seg midt på gulvet med klikker og godbiter og klikket i grunnen inn alle tilnærminger, så et skritt, så et til og så videre. Men hvor er den videoen?

Dette har jeg prøvd over lengere tid men det har ikke fungert. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden din er underlagsberørt. Dvs at den er sannsynligvis genetisk redd for glatte gulv. Det er ikke noe hunden trenger å ha opplevd som problematisk for å utvikle en slik adferd. Men han hadde nok utviklet en viss toleranse der du bodde tidligere, så når dere flyttet begynte han nesten på 0 igjen. Det som ofte kan hjelpe er å legge tepper på gulvene slik at han har noe å gå på. Altså ikke bare små filleryer men gode faste tepper som ikke sklir.

Vi har vært inne på det. Vi har prøvd store tepper oppe på parketten for deretter å fjerne litt og litt, over tid. Men det har resultert i at han til slutt har løpt fra "flekk" til "flekk". Når han f.eks kommer inn i trappegangen...stiller/klemmer han seg på dørmatten med alle 4 beina...livredd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vi har vært inne på det. Vi har prøvd store tepper oppe på parketten for deretter å fjerne litt og litt, over tid. Men det har resultert i at han til slutt har løpt fra "flekk" til "flekk". Når han f.eks kommer inn i trappegangen...stiller/klemmer han seg på dørmatten med alle 4 beina...livredd.

Poenget er at de skal ikke fjernes. Hunden din er redd og det krever mye jobb og riktig trening for å kanskje få den til å komme over det. Jeg tror du må belage deg på å ha mye tepper innendørs så lenge du skal ha hunden boende der. Eksponeringstrening med en så gammel hund som viser så store redsler, tror jeg har fint lite for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to lange filleryer jeg har vevd sjøl. Dermed er jeg jo veldig glad i dem og de er med meg fra flytting til flytting. Nå trenger jeg dem egentlig ikke lenger, så om du vil lage gangvei gjennom huset, kan jeg hjelpe deg en fem- seks meter på vei :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at de skal ikke fjernes. Hunden din er redd og det krever mye jobb og riktig trening for å kanskje få den til å komme over det. Jeg tror du må belage deg på å ha mye tepper innendørs så lenge du skal ha hunden boende der. Eksponeringstrening med en så gammel hund som viser så store redsler, tror jeg har fint lite for seg.

Ok...da skjønner jeg :icon_redface: ... Da må "interiørarkitekten" her (les:kona), bite i eplet og gå med på STORE tepper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to lange filleryer jeg har vevd sjøl. Dermed er jeg jo veldig glad i dem og de er med meg fra flytting til flytting. Nå trenger jeg dem egentlig ikke lenger, så om du vil lage gangevei gjennom huset, kan jeg hjelpe deg en fem- seks meter på vei :D

Tusen takk for tilbud :) men i morgentidlig går turen til Teppeabo eller annen butikk med store tepper! :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbud :) men i morgentidlig går turen til Teppeabo eller annen butikk med store tepper! :ahappy:

Om du ombestemmer deg, kan de hentes nyvaskete og gilde, på Romsås om et par- tre uker :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var det jeg så den videoen med hun som klikkertrente inn akkurat det der. Hm. Altså hun hadde en hund som var redd for å gå på kjøkkengulvet og satte seg midt på gulvet med klikker og godbiter og klikket i grunnen inn alle tilnærminger, så et skritt, så et til og så videre. Men hvor er den videoen?

Hun kaller seg Kikopup og er en glimrende hundetrener. Her er linken til videon som du nevner (Dog Training Tutorial: Training your dog to get over his fears)

Håper at linken fungerer. Ellers er det bare å søke på Youtube.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man her må tenke på hunden, Jeg ville hatt lange tepper som hunden kan bruke for å bevege seg rundt. Hunden er gulvredd, er nok genetisk som tidligere nevnt.

:) ..som nevnt...tepper er anskaffet :) ...interiørarkitekten var enig! Alt for hunden!! :lol: (stakkarn kan jo ikke noe for det, så VI firer på krava :) ) Halen og hodet er på vei opp!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...