Gå til innhold
Hundesonen.no

For ringlet hale


Bellare
 Share

Recommended Posts

Lurte litt på korleis det er med hund som har for ringlet hale. Catania, som eigentleg skal ha sabelhale, har veldig ringlet hale. Kan ikkje sei eg har sett noko forandring på halen dei fire månadane eg har hatt ho, og ho fyller 8 mnd. kommande mandag. Er det fortsatt ein sjanse for at den kan rette seg ut av seg sjølv? Eller finst det øvelsar av noko slag eg kan prøve?

Ho har halen nede (ikkje skremt/redd nede) innimelom, men den krøllar seg fort opp igjen om det skjer eit eller anna. Den ligger også nede når ho legger seg ned, og til tider når ho sitter også.

No er ikkje halen så innmari viktig akkurat, men hadde vert morro om den hadde komt seg ned litt, sidan ho er så lovande ellers :)

redalen-mini_4481.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem på min rase også det der. Flere individer som har for mye krøllhale, sjelden jeg ser noen som er så ringlet som Catania sin, men det hender.

I min erfaring blir halen bare verre fra de er valp til de blir voksne, dessverre.

Men det går jo an å trene henne til å kanskje bære halen litt annerledes når hun løper, og la henne slippe den ned når hun står. men vet ikke om det er mer korrekt. Vet noen har klart det i min rase. Og da er det gjort ved trekk (hunden har ikke halen krølla over ryggen når den jobber) og ved å klappe hunden på halerota så den slipper den ned når den står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem på min rase også det der. Flere individer som har for mye krøllhale, sjelden jeg ser noen som er så ringlet som Catania sin, men det hender.

I min erfaring blir halen bare verre fra de er valp til de blir voksne, dessverre.

Men det går jo an å trene henne til å kanskje bære halen litt annerledes når hun løper, og la henne slippe den ned når hun står. men vet ikke om det er mer korrekt. Vet noen har klart det i min rase. Og da er det gjort ved trekk (hunden har ikke halen krølla over ryggen når den jobber) og ved å klappe hunden på halerota så den slipper den ned når den står.

Syns ikkje halen har blitt verre i vert fall. Det var mykje kraftigare krøll på halen første gong eg såg ho, i ein alder av ca. 2 mnd. :)

Hmm, det går, men føler det blir litt juks eg då, og så mykje bryr eg meg rett og slett ikkje om at ho har den grisehalen sin. Ho klarte jo å gå gjennom nålauge på utstilling i dag, og då såg dommaren i rasestandard og kommenterte det at det var diskvalifiserande feil, men var eit eller anna som gjorde at ho gjekk vidare uansett. Trur det var noko med at halen var ikkje sååå kraftig krølla over ryggen direkte? Han håpte i vert fall den retta seg ut sidan ho var så lovande ellers.

Synd at de ikke får ha ringlet hale, i grunnen - både fordi hun er innmari pen, og fordi hun kledde den halen godt!

Ja, du kan så sei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På portis og papillon er ringlet hale noe de er født med og som alltid vil være der. Det dukker opp i ny og ne. Om bikkja er jæklig bra er det allikevel mulighet for å bli plassert høyt opp på utstilling. En særdeles flott portistispe en norsk oppdretter stilte mye for noen år siden, hun hadde "grisehale". Det skal ikke en portis ha. Men den bikkja er så lekker, beveger seg som en dronning og er jevnt over så flott at den fikk championatet relativt greit. Den har hatt kull også, der ingen fikk slik hale så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitro hadde tendenser til krøllhale når han var valp, og den rettet seg faktisk ut. Men dette skjedde vel rundt tannfelling som flere nevner, etter det er det vel for sent. Det er ikke godkjent med krøllhale på gårdshunden heller, men færre og færre dommere dømmer ned hunden pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...