Gå til innhold
Hundesonen.no

Røntging av rygg


Recommended Posts

Det er en del småting som gjør at jeg vurderer å røntge ryggen til Tarik. For det første er han veldig uforsiktig med seg selv, og det er mulig det ser verre ut enn det er enkelte ganger, men godt for kroppen kan det uansett ikke være. I det siste har jeg også sett tegn til at ting kanskje ikke er helt som de skal.

- han løfter ikke beinet like ofte som før når han tisser. Han har alltid gjort litt begge deler, men jeg syns det skjer oftere nå at han bare står på alle fire.

- Jeg syns ikke bakbeinsbevegelsene hans er like bra som de en gang var. De ser stive ut, særlig i skritt.

- Når han rister seg, tar han ikke med bakparten, om det ble forståelig. I alle fall ikke med samme intensitet som fremre del av kroppen.

Han er HD røntget med A som resultat, hvilket får meg til å tenke rygg istedenfor hofter, selv om mesteparten av "symptomene" går på bruken av bakbeina. Det er selvsagt mulig at jeg overdriver, men better safe than sorry høres ut som en fin vei å gå :P

Noen som har synspunkter på "symptomene" hans? Ser jeg syner, eller høres det ut som det kan være en god idè å få ryggen hans røntget?

Hva ligger røntging på i pris?

Er det andre ting jeg bør prøve for å finne ut om det er noe som plager han?

Jeg kan veldig lite om slikt, så setter stor pris på tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røntget rygg samtidig som HD/AD og tror jeg betalte 400-500kr ekstra for bildene bare :-) Så må du betale sederingen selvsagt! Men ring klinikken så får du et prisoverslag.

Resten kan jeg ikke svare på :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville røngta om du er usikker!

Jeg hadde selv en hund som var frirøngta foran og bak, så jeg tok ikke noe hensyn med henne sånn fysisk sett. Også viste det seg etter hvert at ryggen hennes var crap. Men da jeg fant det ut så var det for seint, for det hadde gått så langt. Så jeg har liksom fått litt skrekken for sånne ryggting da :hmm:

Jeg så det etterhvert på henne da hun gikk i trapper, at hun var stiv. Og hun kviet seg for å hoppe inn og ut av bilen. Men ellers var det full fart, så... De er flinke til å skjule at de har vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er forkalkninger f.eks så kan det vel gjøre mer skade å knekke opp ryggen igjen, eller om det er prolaps? (bare gjetter nå, men for meg høres det skummelt ut å begynne å knekke opp uten videre)? Lurt å finne ut hva som er problemet før man ser etter løsninger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er forkalkninger f.eks så kan det vel gjøre mer skade å knekke opp ryggen igjen, eller om det er prolaps? (bare gjetter nå, men for meg høres det skummelt ut å begynne å knekke opp uten videre)? Lurt å finne ut hva som er problemet før man ser etter løsninger.

Det er helt klart et godt poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god kiropraktor starter ikke bare å knekke opp uvilkårlig. Nirm hadde forkalkninger, og det ble kjent av den vetten som undersøkte han først, og da ble han sendt til røntgen for å sjekke opp det. Før behandling satt igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi har også A på hofter og albuer. Da hun var inn for allergiutredning for 2 år siden da hun var 5 år så de at hun hadde spondylose med forkalkninger.

Jeg hadde jo sett hun gikk litt stiv beint på bakbeina noen ganger. Ble så massasje jevnlig som hjalp mye. Har holdt seg veldig bra nå så går ca hver 3 mnd til behandling nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi? Mener ikke å være kritisk altså, er bare oppriktig uvitende og nysgjerrig :P

Hvis det er forkalkninger f.eks så kan det vel gjøre mer skade å knekke opp ryggen igjen, eller om det er prolaps? (bare gjetter nå, men for meg høres det skummelt ut å begynne å knekke opp uten videre)? Lurt å finne ut hva som er problemet før man ser etter løsninger.

Som Lola sier, så er det skummelt OM de begynner med manipulering av ryggen dersom det er spondyloseforkalkninger eller prolaps eller noe slikt :).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

En god kiropraktor starter ikke bare å knekke opp uvilkårlig. Nirm hadde forkalkninger, og det ble kjent av den vetten som undersøkte han først, og da ble han sendt til røntgen for å sjekke opp det. Før behandling satt igang.

Og jeg vet om godt annerkjente kiropratorer på hund som har knekt hunder som 14 dager etterpå røntger ryggen og viser seg være full av spondliose. Det kjente ikke den kiropraktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg vet om godt annerkjente kiropratorer på hund som har knekt hunder som 14 dager etterpå røntger ryggen og viser seg være full av spondliose. Det kjente ikke den kiropraktoren.

Og jeg vet om hunder som har enten vært nær med å miste livet, eller mistet det under røntgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan dør man av røntgen? Er det mulig? Av sedering i forbindelse med røntgen kan jeg se for meg, men ved helt vanlig bruk?

Jeg ser av kiropraktikk.no at røntgen og/eller MR er vanlig å bruke før man behandler. Men ikke alltid, så jeg tok feil der. Men en hund kan ikke beskrive symptomene sine, så jeg ser for meg at det er eller bør være rutine på dyr altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville røntga. Jeg merket noen små forandringer på bakparten til min gamle golden, og det viste seg å være en forkalkning på en av de bakerste ryggvirvlene.

Er du i tvil, ville jeg helt klart sjekka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det ikke. Men siden du nevner dine negative erfaringer med kiropraktorer, kan vel jeg nevne mine med røntgen?

Logikken din spriker litt, Nirm... for en kiropraktor skal da i følge deg normalt ta røntgenbilde av ryggen før h*n begynner, så da må du vel uansett gjennom den delen åkke som, så da er jo ikke det et tema engang :aww:.

Edit: Jeg røntget rygg og ledd på gamlemor Babs fordi hun haltet på den ene framfoten. Det ble vel tatt ca 5-6 bilder og jeg betalte bare 700 kr inkl sedering da (eller - kanskje hun ikke ble sedert? - hun var jo en letthåndterlig sak, så... hmmmm....). Nå er det noen år siden, var vel i 2007 tror jeg, så prisene har vel endret seg siden den gangen :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært hos kirop. med hunden min. Hun var full av låsning fra nakke og ned til korsryggen. Kirop. som jeg var hos ville også ha røntgenbilder av henne først. Det hadde kommet så langt at kirop. var usikker på om det var forseint med behandl. på henne. Men det gikk veldig bra heldigvis p.g.a at hunden min var i veldig god fysisk form med muskler som hjalp henne. Jeg var først hos en dyrlege med henne som røntget og satte henne på Metacam resten av livet. Men de medisinene sluttet hun med etter et par ganger hos kirop. Det jeg merket var at hun begynte å slepe beinet etter tur og når hun hadde ligget og hvilt. Hun måtte ha hjelp til å komme seg ut og inn av bilen. Hun ble veldig kjedelig orket ikke å leke med andre hunder hun bare satt der begynte å vokte området sitt som hun hadde vondt på. Tilslutt begynte hun å gjemme seg når vi skulle på trening og siste kvelden hoppet hun rundt på tre bein. Smertene kom gradvis på min og jeg oppsøkte noen dyrleger før jeg røntget henne. Hun ble satt på smertestillende og helt i ro i 10 dager samt de kikket på henne og måten hun gikk på. Kan vel si det slik at de dyrlegene som ikke skjønte noe av at hun hadde låsninger kommer aldri til å få besøk av meg igjen.

Mitt råd er røntge henne og start med kirop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logikken din spriker litt, Nirm... for en kiropraktor skal da i følge deg normalt ta røntgenbilde av ryggen før h*n begynner, så da må du vel uansett gjennom den delen åkke som, så da er jo ikke det et tema engang :aww:.

Edit: Jeg røntget rygg og ledd på gamlemor Babs fordi hun haltet på den ene framfoten. Det ble vel tatt ca 5-6 bilder og jeg betalte bare 700 kr inkl sedering da (eller - kanskje hun ikke ble sedert? - hun var jo en letthåndterlig sak, så... hmmmm....). Nå er det noen år siden, var vel i 2007 tror jeg, så prisene har vel endret seg siden den gangen :).

Jeg trudde logikken nå var kommet til å fortelle om alle som hadde gjort feil. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...