Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Noen her inne som har tatt denne og har lyst til å fortelle litt sin erfaring og hvordan ting blir gjort? :-) Har lest reglementet så det er greit, men hvordan la dere sporet?

Hvilken gjenstand brukte dere i sporet? (det står selvvalgt, kan man ta med en egen da?)

Hvordan tråkka dere sporet? (hvor hardt, stamping? skrittlengde, hvor nøye er de?)

Underlag?

Fortell alt :-)

Lydighetsdelen er egentlig grei. Men hvor streng er dommer? :-) Og er det slik som i lp at man kan belønne mellom øvelsene med seg selv? Eller er det mer som ipo der man helst bare skal stryke hunden med et rooolig "braa"?

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det inngår i hals for de som ikke får til stillekommandoen, så er alternativet å tape igjen munnen på hunden. det er for bonuspoeng for de som strøk på sporet fordi de ikke har en korrekt apport.

I dag bestod Bøllefrøkena mi kåringsprøven :)

Nei da. For alle. Med lang nok nese til å tapes igjen. Briarder sliter litt pga all pelsen, så de får bruke tau...

Guest Jonna
Skrevet

Dette har ikke noe med Ipo å gjøre.

Egen gjenstand er egen gjenstand: hanske, kong, ball osv. (Ikke 1 kg pølse ;) )

Sporet går du som du går på tur. Vanlige skritt.

Lydigheten er mer som LP/NBF bruks, personlig syns jeg terskelen er på nivå med kl1 av det jeg har sett.

Skrevet

Takk :-D så hvis jeg vil bruke en TOM snusboks i sporet så er det lov? En kg pølse var fristende, men skjønner at det ikle går ;-)

Som man går en tur ja *hmm*

Guest Jonna
Skrevet

Takk :-D så hvis jeg vil bruke en TOM snusboks i sporet så er det lov? En kg pølse var fristende, men skjønner at det ikle går ;-)

Som man går en tur ja *hmm*

Vet ikke om det går jeg? Det er jo bare til å ha den med og ett alternativ to og høre med dommeren :)

Altså ikke 100 ørten km i timen :lol: Men bevege seg normalt med normale steg.

Skrevet

i skog ja :-) da får vi trene litt i skog. hehe

gamle klasse en pluss apport ;-)

Var vel apport i gamle klasse 1 eller? Trodde det jeg.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Guest Jonna
Skrevet

Var vel apport i gamle klasse 1 eller? Trodde det jeg.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Jo på den tiden det var bare kl.1-2-3 og ingen Elite så var det vel apport i kl.1.

Skrevet

Jo på den tiden det var bare kl.1-2-3 og ingen Elite så var det vel apport i kl.1.

Det var lengre tilbake enn det jeg tenkte! hahaha :-D

Skrevet
 

Jo på den tiden det var bare kl.1-2-3 og ingen Elite så var det vel apport i kl.1. 

:lol: brått følte jeg meg gammel :lol:

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

  • Like 1
Guest Jonna
Skrevet

:lol: brått følte jeg meg gammel :lol:

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Hvem føler seg gammel her :fear:

Skrevet

:lol: brått følte jeg meg gammel :lol:

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Hvem føler seg gammel her :fear:

:lol: :lol:

Men altså, i reglementet for spor står det "Etter anvisning fra prøvens leder går føreren ut et ca. 200 meter langt spor. Det legges inn en vinkel etter ca 100 meter."

Betyr det at sporet legges i en L sånn ca?

"

Skrevet

Noen som vet hvor strenge de er på sporet :-) Jeg har gått mest på mark. men da bør det jo gå fint i skog også?

Guest Jonna
Skrevet

:lol: :lol:

Men altså, i reglementet for spor står det "Etter anvisning fra prøvens leder går føreren ut et ca. 200 meter langt spor. Det legges inn en vinkel etter ca 100 meter."

Betyr det at sporet legges i en L sånn ca?

"

Ja en L :)

Skrevet

Jo på den tiden det var bare kl.1-2-3 og ingen Elite så var det vel apport i kl.1.

Og det var endatil før min tid, for da jeg startet i LP med min første briard sånn i 1992 og utover, var det i alle fall ingen apportering i klasse 1 :D.

Guest Jonna
Skrevet

Og det var endatil før min tid, for da jeg startet i LP med min første briard sånn i 1992 og utover, var det i alle fall ingen apportering i klasse 1 :D.

:lol: Blitt så gammel at man husker før man var født vet du :lol:

Skrevet

Gjenstanden i enden av sporet, må den avleveres eller holder det at hunden plukker den opp?

(Før den eksploderer i lykkerus... :P )

Skrevet

Gjenstanden i enden av sporet, må den avleveres eller holder det at hunden plukker den opp?

(Før den eksploderer i lykkerus... :P )

Jeg har dekkmarkering :-) Du må nok ha fullstendig apportøvelse for full uttelling.

Skrevet

Du må nok ha fullstendig apportøvelse for full uttelling.

Regelverket sier: "Hunden skal selvstendig arbeide seg gjennom sporet og apportere eller påvise gjenstanden" og "Øvelsen begynner når den slippes på sporet og er slutt når den har funnet sluttgjenstanden."

Er ikke å plukke gjenstanden også en form for markering?

Har sendt spørsm til en dommer jeg kjenner, kan skrive inn her hva han svarer når jeg får tilbakemelding :)

Regner med at jeg melder på Harly til kåringsprøven i slutten av okt. så da må vi evnt begynne å trene avlevering om ikke det holder å bare plukke opp.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...