Gå til innhold
Hundesonen.no

Kåringsprøva


Shlush
 Share

Recommended Posts

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det inngår i hals for de som ikke får til stillekommandoen, så er alternativet å tape igjen munnen på hunden. det er for bonuspoeng for de som strøk på sporet fordi de ikke har en korrekt apport.

I dag bestod Bøllefrøkena mi kåringsprøven :)

Nei da. For alle. Med lang nok nese til å tapes igjen. Briarder sliter litt pga all pelsen, så de får bruke tau...

Teit, da avblåser vi sl1... bøtcherselen ja, den er litt mer enn en tråd sådan :-P

Hva med Kåringsprøva? Seleregler?

Hvorfor avblåser du en SL1 bare pga du ikke får ha på sele? Hunden skal uansett ikke gå i trekk i linen under en slikt sporprøve..

Uansett så har dette kommet i de nye reglene:

Ved sporarbeid kan man, i tillegg til kjettinghalsbånd, bruke sporsele eller merketrekant.

Så jeg har ikke fått me meg den endringen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mokk: regler på hva du kan ha på hunden i rik programmet.

Kommer Kåringsprøve under RIK da? Ja, jeg er blond på dette.... :P

TS: Om man er bekymret for begrensninger på hva man kan ha på hunden, så er det vel ikke verre enn å lese gjennom reglementet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer Kåringsprøve under RIK da? Ja, jeg er blond på dette.... :P

TS: Om man er bekymret for begrensninger på hva man kan ha på hunden, så er det vel ikke verre enn å lese gjennom reglementet :)

Synes det er vanskelig å finne frem i 50 sider regler *fnis* Så er så lat at jeg spør heller :-D Var bare at jeg ikke ville kjøpe to forskjellige sporseler om det var spesielle bestemmelser.

Men nå blir det NonStop sin sporsele på prikken ;-) Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer Kåringsprøve under RIK da? Ja, jeg er blond på dette.... :P

TS: Om man er bekymret for begrensninger på hva man kan ha på hunden, så er det vel ikke verre enn å lese gjennom reglementet :)

Nei, men SL gjør det. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag bestod Bøllefrøkena mi kåringsprøven :) :) :)

Gratulerer :-D hvordan gikk det? Fortell alt *fnis* hvordan du la ut sporet? hvilken gjenstand brukte du? hvilket sporunderlag? var dommer streng? :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :-D hvordan gikk det? Fortell alt *fnis* hvordan du la ut sporet? hvilken gjenstand brukte du? hvilket sporunderlag? var dommer streng? :-D

Ok, det var ikke meg du spurte, men jeg kan fortelle om Willys kåringsprøve for tre år siden *host*.... Det startet med at jeg = sporlegger greide å gå meg bort mens jeg la ut sporet på 200 m. Sporet var greit da, men jeg fant liksom aldri ut av skogen igjen :aww:. Vel - etter litt tid, fant jeg omsider ut og det var bare å sele på bikkja og sette ham på sporet. To dommere fulgte etter oss og hunden dundret avgårde. Han dro etter hvert avgårde i en retning JEG ikke hadde gått - trodde jeg *Yeah right*, så jeg dro hunden av og vi holdt på å gi opp da jeg fant ut at det er lurt å stole på hunden.... Så jeg fulgte på hunden som fortsatt insisterte på å gå bortover DER... og vips fant vi ballen som lå på slutten *ler*. Jeg tror vi fikk 7 poeng eller noe på det sporet, jeg, bare pga førerens idioti *ler*. Det hører med til historien at vi gikk C-spor dagen etter med 10 poeng på oppsøk og 9 poeng på sporet *ler*.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke instruksjoner fikk du på sporet? :-D Jeg gikk spor i går og plutselig kunne ikke min hund å gå vinkler lengre :-( Så gode tips på vinkeltrening? Vi har fiiin dekkmarkering på gjenstand :-D

La du ut sporet alene? trampet du litt? *fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke instruksjoner fikk du på sporet? :-D Jeg gikk spor i går og plutselig kunne ikke min hund å gå vinkler lengre :-( Så gode tips på vinkeltrening? Vi har fiiin dekkmarkering på gjenstand :-D

La du ut sporet alene? trampet du litt? *fnis*

Man får bare beskjed om å gå ut et 200 m langt spor som har en vinkel ca halvveis. Ikke noe mer. Alle hunder kan å gå vinkler, det er vel mer et problem for føreren å lese hva hunden driver med, også er det lett at de går over vinkelen og mister sporet. Ikke alle hunder er da like flinke til å jobbe seg tilbake igjen, evt ringe for å finne igjen sporet. Jeg fikk et bra tips om man oppdager at hunden er av sporet, og det er å rygge tilbake samme vei som man kom for å få hunden til å finne tilbake til sporet (gå noen skritt tilbake liksom, 5-10 m). Vil man trene vinkler, så legger man et spor med mange vinkler i - en vinkel for hver 80. meter kanskje, så får hunden jobbe seg gjennom det. Man må bare trene, la hunden få erfaring og lære seg hvordan dette er.

Jeg bryr meg lite om hvordan hunden markerer pinne, bare den markerer på en måte jeg forstår :).

Og ja, selvsagt la jeg sporet alene - man går ikke flere sammen da liksom :D. Og nei, jeg går bare helt vanlig, men når jeg legger ned sluttgjenstanden (gjelder for øvrig også når man går D-spor) så løfter jeg litt på mosen/underlaget der jeg skal legge gjenstanden og klapper litt ekstra på bakken der for å lag mye fert akkurat der gjenstanden legges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om selve kåringen: hvor nøye er de at det skal være nøyaktig 200 m?

Det er jo ikke alle som er like flink til å dømme avstand *host*

Nei, altså - poenget er jo at dommeren skal se at hunden kan gå spor liksom, så om sporet er 180 m eller 230 er liksom ikke så himla viktig, men om man teller 120 skritt så har man ca 100 m (om man er normalt lang i beina og har normale skritt).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, altså - poenget er jo at dommeren skal se at hunden kan gå spor liksom, så om sporet er 180 m eller 230 er liksom ikke så himla viktig, men om man teller 120 skritt så har man ca 100 m (om man er normalt lang i beina og har normale skritt).

Det jeg tenkte også.. Men så var det noen som påsto at lengden var litt viktig alikevel..

Men da tok de feil :D

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenkte også.. Men så var det noen som påsto at lengden var litt viktig alikevel..

Men da tok de feil :D

Folk sier så mye rart :lol:

Jeg overhørte forresten noen rottisfolk som offet og akket seg over kravet om brukshundkåring for å få cert (er ikke det et krav nå tro?). De sa så mye møl og vås om det å gå spor at jeg fikk nesten latterkrampe der jeg stod. Jeg hadde såååå lyst til å snu meg og fortelle dem en ting eller to, men lot det være :aww:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk sier så mye rart :lol:

Jeg overhørte forresten noen rottisfolk som offet og akket seg over kravet om brukshundkåring for å få cert (er ikke det et krav nå tro?). De sa så mye møl og vås om det å gå spor at jeg fikk nesten latterkrampe der jeg stod. Jeg hadde såååå lyst til å snu meg og fortelle dem en ting eller to, men lot det være :aww:.

Det er et krav ja, og det er lov å si noe til "de" :lol:

De selger brukshunder og bla bla bla, men å bruke hundene skal de ikke :P

En post på årets årsmøte var blant annet å fjerne kravet fordi utstillingstallene var så lave og det etter å bare hatt kravet i et år.. Heldigvis ble det nedstemt -_-

Det som er mest tragisk er jo at det titt og stadig blir delt ut cert til hunder som ikke har brukskrav fordi ringsekretærene ikke kan jobben sin..

Og der hadde noen putta på meg noe peng ja :lol:

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med deg og tramping? :lol:

Hvorfor skal du trampe?

hahaha!!! Jeg liker å trampe :-P tjaa, nei mest fordi jeg føler det hjelper hunden litt da *plystre* og meg selv! Har trent spor med rik-folk bare og på kurset (1 uke i sverige) så trampet alle. hahaha!!! Så da tramper jeg og...

Jeg ser for meg at sporet blir vanskelig om jeg skal trave avgårde på lette steg skjønner du :-P det kan være jeg undervurderer bikkja. Men nå har han altså glemt vinkler såh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et krav ja, og det er lov å si noe til "de" :lol:

De selger brukshunder og bla bla bla, men å bruke hundene skal de ikke :P

En post på årets årsmøte var blant annet å fjerne kravet fordi utstillingstallene var så lave og det etter å bare hatt kravet i et år.. Heldigvis ble det nedstemt -_-

Det som er mest tragisk er jo at det titt og stadig blir delt ut cert til hunder som ikke har brukskrav fordi ringsekretærene ikke kan jobben sin..

Og der hadde noen putta på meg noe peng ja :lol:

Nei det skulle jo tatt seg ut at man også skal BRUKE disse brukshundene til noe, liksom :lol:.

hahaha!! Jeg liker å trampe :-P tjaa, nei mest fordi jeg føler det hjelper hunden litt da *plystre* og meg selv! Har trent spor med rik-folk bare og på kurset (1 uke i sverige) så trampet alle. hahaha!! Så da tramper jeg og...

Jeg ser for meg at sporet blir vanskelig om jeg skal trave avgårde på lette steg skjønner du :-P det kan være jeg undervurderer bikkja. Men nå har han altså glemt vinkler såh.

IPO-folk kan ikke å gå skikkelig spor - de går pølsespor, de :aww:.

Hvor lett er du da? Selv en to-åring avsetter nok lukt til at en hund kan følge sporet, liksom, helt uten å trampe :aww:. Det kan ikke være at du undervurderer bikkja, du GJØR det :P.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går også pølsespor :-/ *fnis*

Men kan ikke du fortelle din innlæringsmåte da?? :-D Hvordan starter du osv? Har jo en valp som skal lære dette uansett liksom. med prikken har jeg fått kutta ned til nesten ingen godis i sporet nå :-) gjenstand på slutten bruker å være boks med godis!

*fnis* Er nok litt tyngre enn en toåring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje lage en egen tråd om det da kårings prøve tråden har sklidd helt av?

Jeg skal melde på kåringsprøva igjen til høsten da jeg ikke fikk vært med nå.

Får moderator til å splitte ut innleggene? Eventuelt kan Siri skrive PM til meg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går også pølsespor :-/ *fnis*

Men kan ikke du fortelle din innlæringsmåte da?? :-D Hvordan starter du osv? Har jo en valp som skal lære dette uansett liksom. med prikken har jeg fått kutta ned til nesten ingen godis i sporet nå :-) gjenstand på slutten bruker å være boks med godis!

*fnis* Er nok litt tyngre enn en toåring!

Det er helt umulig å gi èn oppskrift på hvordan man lærer inn spor - det kommer helt an på hunden. Man må se hunden an først, synes jeg. Som et utgangspunkt må man vite HVA hunden synes er god belønning, og det hunden synes er god belønning på stua er ikke nødvendigvis det samme som en god belønning i skogen. Da er ofte hunden i et annet modus og greier kanskje ikke å veksle så bra mellom spor og belønningslek f eks.

Som regel starter jeg bare med å gå et spor ut i skogen, rett fram ca 40--50 meter uten at hunden ser noe som helst. Så tar jeg med hunden i bånd og går sånn ca vinkelrett mot sporet og ser hva som skjer når hunden kommer til sporet. Om hunden forsøker å gå sporet, så får den gjøre det. Gjentas noen ganger.

Om bikkja ikke fatter bæret av hva dette dreier seg om, går jeg inn og gir mer påvirkning i form av et slepespor f eks. Da leker sporlegger litt med hunden først, og så får hunden se at sporlegger går med leken, matboksen el l i slep bak seg. Deretter settes hunden direkte på sporet etter noen minutter. Man får fort litt mye fart på denne måten, og det er viktig at fører kan å bruke sporlina riktig sånn at hunden ikke får virre for mye, men bare får gå framover når nesa er i bakken på rett sted (i starten kan det være lurt å merke sporet slik at man selv vet hvor man har gått dersom man er litt urutinert på dette).

Jahhh... kort fortalt *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...