Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen tips om valg av hunderase?


Tari
 Share

Recommended Posts

Jeg har bestemt meg for å skaffe meg en hund. Jeg er derrimot veldig usikker på hvilken rase jeg da skal velge. Jeg er født og oppvokst med hund, og det har vært schæfer og border collie. Vi har vært heldige med disse da de var veldig rolige. Schæferen husker jeg ikke så mye om, men Border Collien vår var egentlig bare en kosehund.

Jeg vil ha en hund som kan være aktiv, men også kople av når den er inne. Den må være lydig og lett trent, da jeg ønsker å bruke den på agility og lydighet. Jeg har også hest og det hadde vært fint om hunden kunne være med på rideturene uten å skulle "gjete" hesten.

En kort liste:

Lydig og lett lært

Aktiv (agility og lange turer)

Vennlig ovenfor andre hunder/dyr

Dette er da første gangen jeg skaffer meg en egen hund, og jeg vet også at selv om de flest innen en rase er slik og slik så kommer det ann på individet og treningen bak. Jeg er også usikker på hvilket kjønn som lønner seg første gangen. Begge hunden jeg hadde før har vært hannhunder, men disse var det jo foreldrene mine som trent opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke noe om f.eks. pelsstell og hvor mye aktivitet du kan gi hunden. Likevel vil jeg anbefale å kikke på Shetland sheepdog! Etter min erfaring kjempegreie hunder som er greie å ha løs, om det er viktig for deg, og jeg tror ikke det blir noe problem med hester, men kan jo ikke garantere noe. Er med på det meste, men krever ikke så veldig mye. Veldig godt egnet til både lydighet og agility. Er mange her inne som har mye mer erfaring med rasen enn meg, som sikkert kan fortelle mer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lit vanskelig å anbefale deg noe i grunn, kan du utdype mer av hva du ønsker i en hund? Gjerne litt mer om hvordan du ser for deg en typisk dag med hunden kommer til å bli?

Dalmantiner er jo en skikkelig hestehund, kanskje den kan være verdt å se på? Vet ikke hvor lett lærte de er, men skal jeg dømme ifra naboens bikkje virker de veldig lydige i hvert fall :)

Sheltie, Collie og Border Collie er jo også mye av i hestemiljøet samt en god del middels store blandings bikkjer, men med blandingsene vet du jo ikke nødvendigvis hva du får da.
Ellers ser jeg mer og mer av Lagotto Romagnolo i hestemiljøet faktisk, disse kan jo være allergivennlige også. (Vurderer faktisk en slik selv om det blir ny hund etter beaglen)

Ellers kan kanskje Dansk Svensk Gårdshund være noe? De er jo litt mindre igjen da, men virker som den går godt sammen med hest.

Har også inntrykk av at alle de nevnte rasene passer relativt godt til agility, spørs jo selvfølgelig hvilket nivå du vil ligge på om du skal konkurrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig liten erfaring med sheltie, men en dame på stallen ved siden av meg har to stk og de er stadig vekk med så det må jo fungere bra.

Min sheltie oppfører seg ihvertfall helt greit i forhold til hest, men jeg har aldri hatt henne med på ridetur.

Agility er jo et sted der de fleste sheltier er i sitt ess, men det kan jo være litt lyd på dem, særlig når de har det så gøy som på agilitybanen. Hun jeg har er derimot omtrent helt tyst, men det er nok mye på oppdragelsen hun hadde hos forrige eier (jeg overtok henne for to måneder siden i en alder av fire år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke noe om f.eks. pelsstell og hvor mye aktivitet du kan gi hunden.

Å skulle drive med pelsstell et par- tre ganger i uka gjør ingen ting, men tror ikke jeg vil klare å måtte gjøre det grundig nesten vær dag. Allikevel tror jeg at jeg vil ha en langhåret hund. Når det gjelder aktivitet vil det være morgentur på ca. 30 min., og når jeg kommer hjem. Den kan også forhåpentligvis være med i stallen hvor den kan løpe løs og være med på tur i 1-1 1/2 time, og kveldstur. I tillegg kommer trening, lek og morro.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltie helt klart :)

Har aldri hatt med min i stall, eller jo kanskje et par ganger, men aldri ute på ridetur. Han har ikke reagert på hester. Topp til lydighet, kan det meste før du lærer de det egentlig ;) Agility er de topp til også, men vi har ikke gjort så mye av det.

Sosiale, og lett stelte hunder er de å..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en kikk på pinscher :)
Hvor lettlærte de er er kanskje litt individbasert, men ellers synes jeg at de passer kriteriene dine bra.

Har ikke pinscher selv (har dvergpinscher), men har inntrykket av at de er en del enklere enn dp'en :)

Ta en kikk på Norsk Pinscherklubbs hjemmeside: http://www.norskpinscherklubb.no/

Besøk klubbens forum: http://norskpinscherklubb.norwegianforum.net/

Og søk opp gruppa Norsk Pinscherklubb på facebook for mere informasjon :)

*sakset avsnitt fra klubbens hjemmeside*

Pinscheren ble tidligere brukt som gårds- og vakthund. De fulgte sine eiere rundt på gården og løp ved siden av hest og vogn. Man oppdaget nokså fort at denne rasen gjerne fanger mus og rotter og dette ble de etter hvert også
spesialister på. Pinscheren har fortsatt mye av sitt vaktinstinkt intakt, men den er IKKE aggressiv. I dag brukes den som en god familiehund. Det er ikke mange pinschere i Norge, men antallet har steget kraftig de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke Border collie? :) Kan fint ri med en BC etter, elsker Agility og mange er flinke til lydighet, kan for det meste løpe løs på gården osv :) Lett lærte og fører orienterte! :)
Den Border Collien vi hadde var snill og veldig kosete, men jeg har vært borti noen som er helt syke. Blokkerer for alt og skal bare gjete hele tiden... Det er overhode ikke noe jeg ønsker, men vil heller ha en hund som kan skru av også. Ellers er egentlig bc'en veldig fin.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Australian Shepherd? Vet av endel "heste aussier"

Ikke alle Aussier er like sosiale mot mennesker, men de blir som regel hva du gjør de til, og en som "vokser opp" i en stall vil som regel innordne seg etter det som skjer der. Du får den perfekte følgesvenn på rideturer og om du mener alvor med å trene lydighet/agility så vil den fint være rolig når den ikke er "på jobb"

Eller kanskje en (korthårs) Collie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Border Collien vi hadde var snill og veldig kosete, men jeg har vært borti noen som er helt syke. Blokkerer for alt og skal bare gjete hele tiden... Det er overhode ikke noe jeg ønsker, men vil heller ha en hund som kan skru av også. Ellers er egentlig bc'en veldig fin.

Med trening så kan du kontrollere gjetingen, min BC kan gå på jordet sammen med sau og andre dyr uten å gjete, han er med i fjøset uten å gjete dem der og (dvs, han løper ikke rundt og jeg får kontakt med det samme jeg ønsker det, men han ligger å følger med på dyra) . Han får beskjed når det er tid for å jobbe, ellers får han beskjed om att han er "ferdig" eller "gå vekk". Men jeg skjønner hva du mener, på treninger så kan Caro være vanskelig å få kontakt med, han vill mye heller følge med på hva alle andre holder på med :P

Edit: Jeg har med Caro med på rideturer også, han gjeta litt i starten, men etter att jeg sa nei (endel ganger) har han nå lært at hester ikke skal gjetes, nå løper han foran :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...