Gå til innhold
Hundesonen.no

Salater - tips til at de ikke blir så kjedelige...


Nirm
 Share

Recommended Posts

Jeg er håpløs på å lage varierende og spennende salater, og da går jeg litt lei. Nå som sommeren kommer, så er det veldig godt med salat, og det er jo både enkelt å dra med seg på jobb og sunt.

Men jeg putter det samme oppi. Hele tiden. Noen slags salatblader, agurk, papirka, mais, sukkererter, soltørkede tomater og som oftest feta eller mozarellaost.

Men jeg skulle gjerne variert litt mer, og regner med at soniser har sikkert litt tips å komme med!


Som kjent er jeg veggis, og spiser hverken landlevende, vannlevende eller luftlevende dyr. Jeg må dessverre innrømme at jeg ikke liker vanlige tomater (kun soltørka, fikk litt avsmak for tomater som liten pga rar matallergi). Ikke spiser jeg gluten (allergisk), og jeg vil uansett unngå å putte pasta og ris oppi. Og ikke tåler jeg salatbønner/kidneybønner (som er jo en utmerket proteinkilde). Maten må holde seg i minst 7 timer uten å miste smaklighet (noe som gjør at smoothies som lunsj utgår, siden de smaker høgg etter 7 timer på termos).

So. Anyone. Hvordan kan jeg lage litt mer spennende salater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg kommer på i farta: spinatblader, løk (vårløk/rødløk/purre), avokado, eplebiter, reddikskiver, linser, kikerter, alfalfaspirer (ikke nødvendigvis sammen, da). Hvis du har ristede solsikkefrø/pinjekjerner e.l. i en egen pose og strør det over rett før du skal spise holder det seg sprøtt og fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melon i forsjellige former, pinjekjerner er alt sagt (det lager mye smak), selleri (undervurdert).

Kjøp deg en liten kjølebag og legg nedi helt nye kjøleelementer før du drar på jobb. Jeg bruker selv en som er str håndveske *ler* hvor jeg legger ett element på toppen og ett på bunnen. Eller en som er i str skulderveske som jeg legger kjøleelemt i 4 forsjellige hjørner. Funker fint opp i 10 timer med salat og youghurt :)

Du spiser melkeprodukter? Friske urter som er rørt nedi feks kesam/cream fraiche gir mye smak.

Stek fetaosten sammen med sopp og krydre, fetaosten får en helt annen smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen. :ahappy: Tenk at man skal stå fast på slike enkle ting egentlig. :lol:

Jeg har en matboks med kjøleelement i lokket som er geninal, og som holder maten min kald til lunsj! :D Og akkurat passe stor for en porsjon med på jobb. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veggis og har gluten allergi. Så jeg kjenner problemstillingen din veldig godt :P

Jeg har tidligere brukt spinatblader som base i salaten, litt sånn ekbladsalat eller hva det heter. Forskjellige nøtter, kjerner og frø. Egg om du spiser det da. Også avokado. Over alt det så har jeg urtesalt.

Ellers lager jeg egne knekkebrød som jeg har ved siden av, har noen oppskrifter på det om du vil.

Om du kan ha varm mat så er det jo en del lett indisk basert på squash som du kan ha med og lett varmeopp da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er opprinnelig beregnet på å spises varm, men funker kjempebra til lunsj dagen etter også.

Skjær vintersquash av noe slag (altså de som er oransje inni, ikke zucchini eller noe som ligner på en forvokst agurk) i terninger og bak i ovnen med det du måtte ønske av krydder. Kok en liten mengde røde linser om du ønsker. Til matpakke lar du squashen (og eventuelt linsene) kjøle seg ned, ellers hopper du over det.

Bland honning, soyasaus, balsamico og olivenolje i ca 1/2-1-1-2-forhold, tilpass etter smaken. Jeg pleier å blande i en god del chillipulver også. Ta noen håndfuller unge spinatblader, legg til rikelig squash (og linser), og hell over dressingen. Mettende og godt :drool:

Av og til blander jeg også inn hakket avocado eller litt fersk mozzarella. Har kun brukt ferske tomater, men soltørkede kan sikkert funke det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det smaker så mye bedre, men ting som ser bedre ut smaker som oftest bedre av en rar grunn, så jeg har gått til innkjøp av denne ;)

http://www.coolstuff.no/Veggie-Twister Dog på ebay!

Ha ha. Så kul! :D Trur jeg må skaffe meg noen sånne! :D

Er de for å lure deg selv til å spise grønnsaker ;P

Kan ikke lure en veggis til å spise grønnsaker. :aww: Jeg LEVER på de jo. :lol:

Og skal ikke putte alt oppi en salat nei, men variere. Men tusen takk. :ahappy: Kommer til å bli mange gode salater i sommer! :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...