Gå til innhold
Hundesonen.no

"Det kunne vært verre" - ny morsom reklamefilm fra Blindeforbundet!


Gjest
 Share

Recommended Posts

Kjempe smart med struts da, det tenkte jeg ikke på!

Flerbruksfugl.

Kan være du hadde skremt noen med den hyenen ja ;P

Da hadde man jo fått gå i fred på gata. :lol: Ingen som hadde vimsa en liten ankelbiter bort i førerhyena akkurat. :aww: "Kan de hilse?" hadde aldri vært et spørsmål på tur. Heller bare "whææææ" og så hadde de dratt andre veien. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmf. Jeg liker ikke slik forskjellsbehandling!!! Jeg vil og ha!

Jeg hører dere sier det, men dere kunne da smugla en til meg!

Ja, men... jeg vet ikke helt hvor jeg skal kjøpe. Og er det best med en voksen eller et egg?

Sorry OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tenkt meg om og funnet ut at jeg ikke liker den nye reklamen til blindeforbundet jeg.
Det burde være en selvfølge at førerhundbrukere får ta med seg hundene sine inn på restauranter, i matbutikker, i drosjer osv uten at f.eks hovmesteren skal tenke: jaja, kunne jo vært verre, hun kunne hatt en okse eller lama.
De andre reklamefilmene deres har vært søte, denne liker jeg mindre og mindre, og enda mindre etter å ha hørt et par brukere av førerhund sin mening om den. Det fikk meg til å tenke litt, og jeg ser helt klart deres side mer enn jeg ser blindeforbundets side her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hva førerhundbrukere har kjempet for slik at de har like rettigheter som oss seende for å slippe å bli diskriminert på offentlig transport, i butikker etc, så mener de at reklamen sender feil signaler og at det som skal være en selvfølge ikke lenger blir det, for at f.eks bussjåføren da tenker: jaja, slipper på disse her da, er tross alt ikke en lama h*n har med seg ... Når det faktisk skal være en selvfølge at førerhundbrukeren får være med bussen med hunden sin. Spesielt når blindeforbundet på sine hjemmesider skriver følgende: Samferdselsdepartementet har bekreftet at alle selskaper som driver kollektivtrafikk har en plikt til å ta med førerhunder.

En annen ting er jo dette klistremerket da. Jeg mener, hvor mange førerhundbrukere ser det liksom?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hva førerhundbrukere har kjempet for slik at de har like rettigheter som oss seende for å slippe å bli diskriminert på offentlig transport, i butikker etc, så mener de at reklamen sender feil signaler og at det som skal være en selvfølge ikke lenger blir det, for at f.eks bussjåføren da tenker: jaja, slipper på disse her da, er tross alt ikke en lama h*n har med seg ... Når det faktisk skal være en selvfølge at førerhundbrukeren får være med bussen med hunden sin. Spesielt når blindeforbundet på sine hjemmesider skriver følgende: Samferdselsdepartementet har bekreftet at alle selskaper som driver kollektivtrafikk har en plikt til å ta med førerhunder.

En annen ting er jo dette klistremerket da. Jeg mener, hvor mange førerhundbrukere ser det liksom?

Jeg forstår poenget ditt, men samtidig tenker jeg at denne går minst like mye ut til dem som IKKE jobber. Altså andre passasjerer på bussen, kunder i butikken eller spisende på restauranten. Det er nok (dessverre) ikke slik at alle her til lands vet om rettighetene de har, og derfor er en slik reklamefilm en morsom greie som samtidig får frem poenget deres helt klart og tydelig.

Det samme gjelder klistremerkene; de er jo ikke der for brukerne (selvfølgelig!), men for både ansatte og kunder:

Vi ønsker at merket skal settes på inngangsdørene, som et tydelig signal til kunder og ansatte om at førerhunder er velkomne, enten hunden er ferdig utdannet eller er under opplæring.

https://www.blindeforbundet.no/internett/nyheter/pangstart-for-forerhundkampanje

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker reklamefilmene til Norges Blindeforbund, de er så rørende! Men denne traff meg ikke like godt, altså.

Morsom reklamefilm og jeg forstår formålet med den - likevel kan jeg skjønne at førerhundbrukere kan føle at den sender feil signaler. Men jeg har større tro på at den sender riktige signaler til "riktige folk", som passasjerer og kunder. Jeg har faktisk vært vitne til at en passasjer på en buss prøvde å få en førerhundbruker og hunden kastet av bussen. Heldigvis var det den andre passasjeren som måtte gå av.

Formålet med reklamen er god, og det er utført på en morsom måte - men jeg syns likevel budskapet kunne bli gitt på en annen måte, slik at budskapet hadde vært tydeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt marjea, men fokuset i reklamefilmen er ikke på passasjerer eller de andre gjestene i restauranten. Fokuset er på sjåføren og kelneren.

Og ok, så er klistremerkene for gjester og ansatte, men, dette er jo diskriminering av de blinde, med tanke på at de faktisk har like mye rett på å være gjester i restauranter og på busser mm. For, hvor er klistrelappene som sier at folk i rullestol er velkommne da? Eller de med barnevogn? For, jeg har da opplevd surmage folk som klager over at rullestoler tar så stor plass, og enda verre: barnevogner med babyer som kanskje skriker også.

Så nei, null fan av blindeforbundets reklame denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir avvist

"En av tre blinde og svaksynte har opplevd at de ikke får ta med førerhunden i drosje, og hver femte har blitt nekta å ta med førerhunden inn på restaurant det siste året."

Med tanke på at det enda er et problem med å få med hundene, så synes jeg disse merkene er positive. Jeg fant et på en taxi som står her hjemme idag eksempel. Det gir spesielt et signal til enkelte mennesker at her vil de kunne treffe på førerhunder, og at det ikke er noe vits å ta den diskusjonen med betjeningen om de skal kaste ut en førerhund eller ikke.

Jeg har vært med på å krangle en førerhund inn på en restaurant selv. De prøvde å nekte oss, og jeg skjønner at det ikke er trivelig for brukerne å ta den krangelen. Så jeg var glad jeg kunne gjøre det. Da jeg spurte om jeg trengte å ta turen over veien til politistasjonen og snakke med de, så slapp hunden inn.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...