Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det galt å ønske seg en til hund?


roxie88
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg gått å vært kronisk valpesjuk ei god stund, men merker at man får veldig blandede reaksjoner når man snakker med folk om at man kanskje ønsker seg en hund til :puppeh:

Merker at mange mener at man burde bare være fornøyd med den hunden man har, og hvis man skal ha en hund til så må det jo være en god grunn til at man vil det. Da må det være fordi man har funnet en hundesport man vil satse innen eller noe lignende.

Andre mener man er helt sprø som tenker på en til: tenk så dyrt, mye jobb og hvor bundet man blir. Og hva skal du nå egentlig med en til?!

Har også vært borti de som sier at vil man ha en hund til så betyr det at man ikke er fornøyd med den hunden man har. Og det var kanskje særlig dette som fikk meg til å tenke. For jeg er jo veldig veldig fornøyd med hunden jeg har - men er det galt å ønske seg en til? :) For min del som har en veldig liten hund så kjenner jeg at jeg ønsker meg en hund som er litt større, som skal i likhet med den andre hunden min være min følgesvenn og kamerat men som også kan brukes til lydighet, spor, agility, utstilling osv osv på hobbynivå hvis vi vil. Og som skal være kompis og selskap til den andre hunden min.

Og det er klart at det er dobbelt så mye arbeid, dobbelt så dyrt men også dobbelt så mye kjærlighet tenker jeg? :)

Hva er deres tanker ang å skaffe seg flere hunder? Er det noe negativt? Positivt? Andre som har fått lignende kommentarer som jeg? :snuser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke hvordan det kan være noe galt i å ønske seg en til. Jeg er jo stor fornøyd med Milo, men jeg ønsker meg likevel en hund til jeg også. Tenker litt som deg jeg også, Milo er liten, jeg vil ha en som er større.

Milo bodde også sammen med en annen hund + to katter fra han var 9 måneder fram til han var 2,5 år, og jeg merker at han er mer avhengig av meg og maser mer på meg nå, enn han gjorde tidligere. Nå er det liksom ikke like mange som kan dele på "leke-/sove/turkompis-greia" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha standar: Du bli jo så bundet, får ikke reist på ferie! (mamma spesielt sier sånt)
Mitt standar svar er: Jamen hund er det jeg vill ha og holde på med, så da får det bli lite ferie da! :P
Vill du ha en hund til og har til og råd til det så er det bare å handle hund da :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og svare på det siste spm ditt. Det kan jo hende at det blir litt mer styr med to hunder, alt ettersom hvilke hunder det er og hvilket støtteaparat du har rundt deg.. Skal du bort er det dyrere og putte to hunder på kennel enn en, fordelen er at de får være sammen. Skal du bort, så kan det være vanskeligere og få pass til to hunder enn en, viss du ikke vil benytte kennel. Alle unoter på tur vil merkes bedre når man har to, kontra en, siden de kan fyre opp hverandre og mer og passe på, så det kan jo føre til litt ekstra trening,grensesetting og innsats i perioder. Du må ikke, men det kan være greit og sette av litt ekstra tid slik at du kan gi litt alene tid til begge hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått høre det, at man blir så bundet, at det er mye ansvar og mye jobb. Faktisk har jeg oftest hørt det fra personer som selv har barn eller venter barn :P Paradoksalt? ;)

Det viser i alle fall at folk er forskjellige. Det noen ser på som positivt kan for andre være mye jobb, ansvar og lite frihet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herlighet... Haha.. Kjenner meg så godt igjen! Og hund nr 3 holdt jeg hemmelig veldig lenge. Egentlig skulle jeg vente med å si det til jeg hadde han i hus, men når tispa var sånn 5-6 uker drektig, så sprakk jeg. Bestilte valpen 30. august og han ble født 22. november. Så ventet en liten stund før jeg fortalte det til folk da. :) Nå er det sånn at alle vil passe whippetene, selv valpen, bare de slipper å passe blandingsbikkja mi som har litt mer energi XD Så hund nr 2 ga meg helt klart mer ansvar og mindre ferietid, men jeg er ikke så fan av utenlandsferier uansett jeg. Livskvaliteten min er blitt så bra her hjemme, og hver dag jeg har med hundene er en sann glede. :) Men du bør også tenke på hvor gammel hunden din er og sånt. Winnie var 5 år da jeg fikk Noma og det gikk bra. Noe krangling rundt løpetid til tider nå (Winnie måtte f.eks. til vet. og sy nå forrige torsdag), nå er Winnie 7 år og bryr seg lite om valpen, men Noma og Fant leker veldig fint sammen. Det var nok best for Noma som bare er 2 år selv å få en hann i hus nå. :) Men Noma og Fant leker veldig mye, så må passe på å skille dem så de får ro. Noma er fortsatt veldig ung i hodet sitt og klarer ikke å stoppe. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg vil ha en til hund fordi jeg vil ha en til :) Jeg har ikke "bruk" for det, men det er koselig med to hunder. Da får man se samspillet mellom dem og de får selskap og trivsel med hverandre. Selvfølgelig vil noen reagere når man får seg flere hunder, mange syns sikkert det virker som mye styr og sånn, men ærlig talt er det jo ditt liv og hva slags "styr" du vil ha i hverdagen er opp til deg :)

Det vil bli en liten omstilling, men så blir man vant til det. Det blir dobbbelt opp i pris på alt og vanskelig å få pass til begge.

Men kos deg med en ny hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en grunn til at jeg fremdeles bare "passer" yngste min når mamma spør. :lol: Ok, hun har vel skjønt det nå da. Men likevel. Er helt normalt å få negative kommentarer på sånt, det er sååååååååååååååå mye mer arbeid, det er sååååååååååååååå mye dyrere, du blir sååååååååååååååååååå mye mer bunden, den tar såååå mye mer plass, drar inn mer dritt, bråker mer osv. Og det er jo faktisk helt sant da. Men det fikser man om man ønsker seg en hund til. Så nei, syns ikke det er noe galt i å ønske seg en hund til.

Har to jeg, og ønsker meg, og skal ha, en hund nr tre - men pr i dag, så er det ingen planlagte kull jeg absolutt MÅ ha valp fra, og da kan jeg vente til det passer litt bedre med tanke på andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha 4. Eller det blir jo 5 da. 14 mener jeg. *host* men det er nok langt inn i fremtiden. Akkurat nå tenker jeg 4. Selv om samboer får hjerteinnfarkt av tanken.

Men som Raksha sier, jeg har også bare en ekstra på lån når mamma spør ;)

:lol: Det er flere av oss altså. Med tanke på at han har vært her i 2,5 år - så tipper jeg hun har skjønt at det "passet" er livslangt. :lol: Hun har hvertfall slutta å mase om at jeg må levere han tilbake snart.

Men hun prøvde seg da jeg mista tispa mi, om at det må jo være så mye enklere med bare to når jeg er dårlig. Nei, hvorfor det? Hundene er jo rolige inne uansett, og ut må jo de to andre uansett om jeg har tispa eller ikke. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Det er flere av oss altså. Med tanke på at han har vært her i 2,5 år - så tipper jeg hun har skjønt at det "passet" er livslangt. :lol: Hun har hvertfall slutta å mase om at jeg må levere han tilbake snart.

Men hun prøvde seg da jeg mista tispa mi, om at det må jo være så mye enklere med bare to når jeg er dårlig. Nei, hvorfor det? Hundene er jo rolige inne uansett, og ut må jo de to andre uansett om jeg har tispa eller ikke. :aww:

Ja det er nok mange av oss :lol: De har vel skjønnt greia her også, hun har vært her i 4 måneder nå. De vet jo at jeg ikke kan gi fra meg en hund når den først har kommet i hus. Egentlig er det bare feigt av meg, for det er jo opp til meg uansett. Men det er det der maaaaset om at man ikke må ta på seg gamle hunder, og flere hunder. Ferier og sånn. Men en ferie uten hund er da ikke ferie er det vel :|

My kosligere med en liten flokk da :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man tid og mulighet til flere hunder så ser jeg ikke noe galt i det.

Jeg er ikke lei min første eller misfornøyd med han selv om jeg skaffet meg en til og nå når valpen min bare er 7 mnd, så har jeg allerede begynt å planlegge nr. 3 i hodet mitt selv om det blir en stund til.

Men altså, flere hunder blir mer kos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et skikkelig spetakkel da vi fortalte familien at vi ventet på vår tredje hund. Det var jo så mye arbeid, den var stor og skummel, hoppet og spratt altfor mye, vi ble så bundet osv osv.

Samtidig maser "alle" om det ikke er på tide og tenke på familie-forøkelse snart. Rart at man nesten må ha en fysisk feil med systemet for å unngå barnemas, mens folk får hetta av tanken av en to eller tre hunder. I mitt hode er det jo langt mer ansvar å få barn enn å få hund.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ha en hund til og ser ikke hva som er galt med det :) MEN, jeg vil ikke ha en hund til før han jeg har nå er akkurat der jeg vil han skal være! ;)

Det mange kritiserer for er vel kanskje de som allerede har en hund og ønsker seg en til for å kunne gjøre masse ting som man egentlig kan gjøre med den man har fra før også! Det blir ikke nødvendigvis noe bedre med neste, om man er missfornøyd med den nåværende. Da må man heller jobbe med den man har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mange kritiserer for er vel kanskje de som allerede har en hund og ønsker seg en til for å kunne gjøre masse ting som man egentlig kan gjøre med den man har fra før også! Det blir ikke nødvendigvis noe bedre med neste, om man er missfornøyd med den nåværende. Da må man heller jobbe med den man har!

Hvorfor skal man kritiseres for det? Så lenge ikke den første blir "glemt"? Det er ikke like motiverende å trene noe som helst med mynder og basenjier, med untak av LC på mynder og kanskje spor på basenji, som det er å trene med en mer førerorientert rase, selv om man KAN trene dem. Det er ikke alle hunder som egner seg like godt til alt, så hvorfor skal man ikke kunne skaffe seg en hund som passer bedre til det man ønsker enn den forige?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke noe galt. Venter på whippet nr 2, som er litt over 4 uker nå.

Det er nettopp for at vi ER så glad i hund 1 at vi skaffer en til. En å være sammen med når vi er borte. En å løpe og kose/leke seg med ute osv ...

Har ikke fått noen kommentarer, men så vet ikke mange at vi har en innkommende heller da. De få som vet det syns det bare er koselig og fint for hund 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mange kritiserer for er vel kanskje de som allerede har en hund og ønsker seg en til for å kunne gjøre masse ting som man egentlig kan gjøre med den man har fra før også! Det blir ikke nødvendigvis noe bedre med neste, om man er missfornøyd med den nåværende. Da må man heller jobbe med den man har! Hvorfor skal man kritiseres for det? Så lenge ikke den første blir "glemt"? Det er ikke like motiverende å trene noe som helst med mynder og basenjier, med untak av LC på mynder og kanskje spor på basenji, som det er å trene med en mer førerorientert rase, selv om man KAN trene dem. Det er ikke alle hunder som egner seg like godt til alt, så hvorfor skal man ikke kunne skaffe seg en hund som passer bedre til det man ønsker enn den forige?
Nei si det? Jeg har ikke sagt man skal kritiseres for det. Men det er hva jeg har sett av kritiske tilbakemeldinger når folk sier de vil ha en nr to.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke noe galt. Venter på whippet nr 2, som er litt over 4 uker nå.

Det er nettopp for at vi ER så glad i hund 1 at vi skaffer en til. En å være sammen med når vi er borte. En å løpe og kose/leke seg med ute osv ...

Har ikke fått noen kommentarer, men så vet ikke mange at vi har en innkommende heller da. De få som vet det syns det bare er koselig og fint for hund 1.

åh så gøy, er så og si i nøyaktig i samma situasjon! vi venter også whippet nr.2 (men den er bare et døgn gammel :D).

jeg fikk høre det av mamma og pappa, har ikke turt å fortelle svigers nyheten enda, haha. jeg har ikke så mange hundemennesker i familien eller i omgangskretsen, så jeg tror ikke de helt forstår gleden. men det får så være, dette er noe jeg virkelig ønsker meg så da kjører jeg på! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Det vil alltid være folk som mener masse om hundeholdet ditt. Jeg fikk reaksjoner både på at jeg fikk en til hund ("Men BC'n er jo ikke ferdig-trent enda!") og rasevalget ("Hva er poenget med huskier da? De kan jo ikke trenes med/være løse/whatever") men det er jo til syvende og sist bare du som vet hva som passer deg. Jeg fortalte det stort sett bare til to-tre venninner (og samboern da, haha) før jeg henta han, og så fikk familie etc vite det når jeg kom ramlende på besøk med to hunder i stedet for en.



Det er uansett ikke alle hunder som passer til alt, desverre. Jeg ønska meg sterkt en hund som kunne trekke, og syntes det var vanskelig at min frøken ikke var så interessert i dette, spesielt når hun var så perfekt for meg på alle andre områder. At jeg da velger å få inn en hund til å dekke behovet betyr virkelig ikke at jeg setter mindre pris på henne i hverdagen.

Men det er klart - det er mindre plass i bilen nå, vi bruker mer penger på hundefor og utstyr, og mesteparten av fritida går med på hundene siden den ene krever en del mentalt i tillegg til fysisk, og den andre skal ha fysisk hver dag.

Gleden de får av hverandre, samt gir meg gjør at det eneste jeg angrer på er at jeg venta så lenge før jeg turte å få inn en til hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har akkurat fått en hund til, og må innrømme at det er kommentarer fra hundemiljøet som irriterer meg mest. Alle andre syns det er mye jobb og er litt overraska, uforstående og halvimponert over at jeg klarer to så store hunder, men ikke direkte negative. De bare lurer på om det ikke er fryktelig mye jobb. Og det er jo ikke så rart at de lurer på. Vi må jo tåle litt spørsmål også :)

Men i hundemiljøet får jeg stadig spørsmål som "ja, så du har slutta å trene eldsten nå da?" Som om det er en selvfølge at jeg skal legge han på hylla bare for at jeg har fått en hund til. Så nå har jeg meldt eldstehunden på konkurranse bare for å vise at han ikke er lagt bort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat fått en hund til, og må innrømme at det er kommentarer fra hundemiljøet som irriterer meg mest. Alle andre syns det er mye jobb og er litt overraska, uforstående og halvimponert over at jeg klarer to så store hunder, men ikke direkte negative. De bare lurer på om det ikke er fryktelig mye jobb. Og det er jo ikke så rart at de lurer på. Vi må jo tåle litt spørsmål også :) Men i hundemiljøet får jeg stadig spørsmål som "ja, så du har slutta å trene eldsten nå da?" Som om det er en selvfølge at jeg skal legge han på hylla bare for at jeg har fått en hund til. Så nå har jeg meldt eldstehunden på konkurranse bare for å vise at han ikke er lagt bort...
Det synes jeg var litt morsomt, skjønner liksom ikke logikken i det jeg :P Kan bare trene en hund liksom, hvor kommer det fra :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...