Gå til innhold
Hundesonen.no

Bør vurdere å avlive hunder hos FOD


Ozzy
 Share

Recommended Posts

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.10985189

Mattilsynet truer med å trekke tilbake godkjenningen til Foreningen for omplassering av dyr.

Tilsynet mener foreningen tar imot hunder som ikke egner seg for omplassering, og holder liv i dyr som er så farlige og aggressive at de heller bør avlives.

Farlige for mennesker og dyr

– Når vi har vært der har vi lagt merke til at det er en god del av hundene som ikke alle og en hver kan ta ut på tur. Så var det også hunder der som vi ikke fikk tilgang til å se på, sier seksjonssjef i Mattilsynet Oddrun Espelund.

Fod sier:

http://www.fod.no/?page_id=3047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er en av de som mener at hvis en hund ikke kan rehabiliteres og omplasseres så bør den få slippe FOD driver omplassering og for meg blir det helt feil hvis de skal huse hunder i mange år bare f

Av det jeg leser på solplassen sin side syntes jeg de skiller seg stort fra FOD. Ikke bare fordi de er et hvilehjem og driver smått omplassering i tillegg. Solplassen: Hunder er familiedyr, så n

Mattilsynets uttalelse det, er det ikke? Altså, må det være et krav for at de skal ha livets rett, at "alle og enhver" skal kunne ta dem med ut på tur? I såfall er jeg uenig. Det må være rom for å gjø

Posted Images

Merker meg at FODs uttalelse er ganske lik uttalelsen de hadde den gang de fikk på pukkelen fra den gang Dyrevernet ikke var underlagt Mattilsynet. Akkurat samme greia, og det var en liten gruppe som fikks kylden for å ha tystet da og.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye vettugt å si i denne saken, annet enn at jeg signerer den kommentaren der. Har hatt flere besøk ved gården da jeg var på utkikk etter hund, og et par av hundene gikk bokstavelig talt til angrep på gjerdet når det nærmet seg folk. Jeg husker at jeg spesifikt spurte om et par av hundene, og fikk bare til svar at "**** og **** er ikke til omplassering". Dette er halvannet år siden, og de hundene fremdeles der - og fortsatt ikke til omplassering. Så når de klager på begrensede ressurser så klarer jeg ikke la være å tenke på at de iallefall hadde hatt to ekstra plasser om disse to hundene hadde vært avlivet..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en god del av hundene som ikke alle og en hver kan ta ut på tur

Mattilsynets uttalelse det, er det ikke? Altså, må det være et krav for at de skal ha livets rett, at "alle og enhver" skal kunne ta dem med ut på tur? I såfall er jeg uenig. Det må være rom for å gjøre forsøk på "rehabilitering" som de jo kaller det (grøsser litt av Millan-terminologi her). Men klart, en plass må jo grensen gå ..

Forøvrig synes jeg uttalelsen fra FOD er en smule mindre ydmyk enn en slik uttalelse bør være i mine øyne. Som en ideell organisasjon som (etter sigende) gjør et stort og viktig, men for mange svært følelsesladet arbeide så har de mange øyne på seg og bør være i stand til å se og vurdere egne feil og svakheter - og aksjonere deretter. Den uttalelsen gir meg litt en sånn følelse av at de mener "nei, her gjør vi alt rett og om noen sier noe annet så er det ondsinnet sladder". Det er ikke helt heldig.

Er selv en del av ei lokalavdeling av Dyrebeskyttelsen Norge og er det noe vi har måttet lære oss så er det å være ydmyke overfor publikum. Skal man forvente å bli tatt på alvor må en også ta publikum på alvor.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Unnskyld meg, men hva er dette for noe reinspikka vrøvl???!!! Jeg har vært på FOD siden jeg var femten år, det er nå snart fire år siden. Jeg kjenner til alle de hundene som ha vært der i årevis. Og en ting av mange jeg har lært er at: Alle de hundene er unike og de fortjener en ny sjanse her i livet, det er hva FOD gir dem! Får noe tull at de angriper gjerdet, mulig det ser slik ut for uvitende eller folk som bare er ute etter å rakke ned på alt og ikke noe... Jeg har aldri opplevd disse hundene som spesielt aggressive eller farlige. Dette er hunder med grusomme bakgrunner og traumatiske opplevelser. Likevel er disse hundene flotte individer bare du lærer dem å kjenne ordentlig. Hva slags personer er det som vil dømme disse til døden for en ugjerning de ikke er skyld i?! Ta for eksempel Shaggy og Tabita, de var der da jeg kom og er der ennå... Shaggy er en blanding mens Tabita er ren Rottweiler...De kom via politiet som hittehunder, mest sannsynlig fra et rus miljø. Jeg har vært så heldig å få gå på tur med Tabita. Hun er en av de hundene ikke alle kan gå med, men det betyr ikke at hun går til angrep på meg for det??? Hun er en super søt liten frøken som er glad i kosebamser og godis. Og jeg har også skjønt at selvom hun og Shaggy bjeffer som gale så er det fordi de vil ha oppmerksomhet, litt kjærlighet og noen godbiter. Det er ofte ikke ut av aggressivitet hunder bjeffer, husk på at hunder ikke alltid skal bli valgt av mennesket men at noen ganger velger hunden mennesket. Sånn må det nesten bli med traumatiserte hunder, lik som med barn med vond oppvekst. Har man hatt det ****** i fortiden så er det klart det gjør noe med deg videre i livet, det er hva som former deg. Tross det betyr det jo ikke at man ikke kan forandre seg, med god hjelp og mye kjærlighet kommer man langt! Ikke vær så rask med å dømme, du ville ikke likt at noen var såå kritiske ovenfor deg...

Bilde er av 2 flotte hunder! ved navn Tabita og Shaggy!! <3

post-14997-0-05216500-1425342670_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Unnskyld meg, men hva er dette for noe reinspikka vrøvl???!! Jeg har vært på FOD siden jeg var femten år, det er nå snart fire år siden. Jeg kjenner til alle de hundene som ha vært der i årevis. Og en ting av mange jeg har lært er at: Alle de hundene er unike og de fortjener en ny sjanse her i livet, det er hva FOD gir dem! Får noe tull at de angriper gjerdet, mulig det ser slik ut for uvitende eller folk som bare er ute etter å rakke ned på alt og ikke noe...

Er ikke denne saken fra 2013?

Det er vel ved flere anledninger blitt reist kritikk mot FOD og forholdene til hundene der. Det er ikke gitt at alle hunder fortjener en ny sjanse og jeg tror at Mattilsynet har så pass stor kompetanse på dyrevelferd at de neppe er "ute etter" FOD - hvorfor i all verden skulle de det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Er ikke denne saken fra 2013?

Det er vel ved flere anledninger blitt reist kritikk mot FOD og forholdene til hundene der. Det er ikke gitt at alle hunder fortjener en ny sjanse og jeg tror at Mattilsynet har så pass stor kompetanse på dyrevelferd at de neppe er "ute etter" FOD - hvorfor i all verden skulle de det?

Saken var rett i etterkant av en annen sak du vel kjenner godt, det er kanskje ikke tilfeldig og bare fordi den er fra 2013, hvorfor skal den stå uimotsagt?

Jeg skjønner ( som i mange andre saker ) heller ikke her hvem du er ute etter. For sånn jeg husker ditt engasjement burde du vel vært positiv til ett nytt styre i FOD eller ligger problemet ett annet sted, i navnet eller noe annet?

Det er ikke vanskelig for oss å forstå hvem som har sendt disse meldingene til Mattilsynet; et lite knippe personer som er misfornøyd med et styreskifte i foreningen i midten av januar i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Jeg skjønner ( som i mange andre saker ) heller ikke her hvem du er ute etter. For sånn jeg husker ditt engasjement burde du vel vært positiv til ett nytt styre i FOD eller ligger problemet ett annet sted, i navnet eller noe annet?

Hvem jeg er ute etter? Kanskje skulle du heller diskutere sak enn å avspore diskusjonen? Jeg er blant annet uenig i utsagnet om at enhver hund bør "reddes" for enhver pris. Noen (utaggerende/aggressive/redde) hunder har det utvilsomt bedre i hundehimmelen enn å stå i årevis på en kennel. Og så registrerer jeg at Mattilsynet blir satt i klasse med "uvitende eller folk som bare er ute etter å rakke ned på alt og ikke noe..." Det burde man kanskje også få lov å være uenig i uten at man skal påstås ha en personlig agenda mot noen eller noe - i dette tilfellet FOD. At Mattilsynet iflg rapport blir nektet adgang til enkelte hunderom burde få en bjelle til å ringe hos noen og hver.

Hvem som sitter i styret er vel uinteressant dersom praksisen fortsetter som før.

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Noen hunder fortjener å leve og andre hunder fortjener å få slippe å leve. Disse hundene kan kan komme fra hvor som helst for min del, det det kommer an på er hva finnes mellom ørene på dem for reagering og avreagering. Har hatt begge deler her i forhold til omplassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Lever hunder et dårlig liv av å leve på en kennel? Da må jo de fleste hunder hos store oppdrettere også ha det grusomt om dette skal være hold i. At man ikke velger å selge hunder til hvermannsen synes nå jeg det står respekt av. Men det betyr heller ikke at hundene må bøte med livet om de lever godt der de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Lever hunder et dårlig liv av å leve på en kennel? Da må jo de fleste hunder hos store oppdrettere også ha det grusomt om dette skal være hold i. At man ikke velger å selge hunder til hvermannsen synes nå jeg det står respekt av. Men det betyr heller ikke at hundene må bøte med livet om de lever godt der de er.

Det er jo det som er spørsmålet. Er det et fullverdig liv å leve hos FOD evt. resten av livet?

Ser at mange hunder har vært der veldig lenge, flere år.

Det kan ikke jeg svare på, da jeg aldri har vært hos FOD, og jeg tenker det kommer veldig mye an på hvordan hund det er snakk om og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

&nbsp;

Lever hunder et dårlig liv av å leve på en kennel? Da må jo de fleste hunder hos store oppdrettere også ha det grusomt om dette skal være hold i. At man ikke velger å selge hunder til hvermannsen synes nå jeg det står respekt av. Men det betyr heller ikke at hundene må bøte med livet om de lever godt der de er.

&nbsp;

Ikke nødvendigvis. Men om hunder lever i årevis på FOD fordi de er vanskelige å omplassere så er det vel gjerne en grunn til det. Jeg vet ikke hvordan det faktisk er, men det sies at de (tidligere ihvertfall) har gått inn for å redde alle hunder for enhver pris, og det er aldri en bra ting.

Er det så mange store oppdrettere i Norge at de har kennelanlegg? Jeg tror uansett de fleste hunder har det bedre i et normalt hjem med daglig nærhet og mer oppmerksomhet, enn i et kennelanlegg, uten at de nødvendigvis har det grusomt der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvis de ikke kan omplasseres, hvorfor skal de stå og oppta plass for hunder som har større behov og sannsynlighet for å kunne omplasseres?! Hva slags ressursbruk er det. Nå var det fod som betalte i huet og rævva for en påkjørt schäfer som trengte operasjoner, hvor prognosene var så dårlige at hunden døde allikevel. Hvis det connieramona skriver er representativt for fod, så forstår jeg ihvertfall hvorfor det stadig er ressursmangel der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ikke kan omplasseres, hvorfor skal de stå og oppta plass for hunder som har større behov og sannsynlighet for å kunne omplasseres?! Hva slags ressursbruk er det. Nå var det fod som betalte i huet og rævva for en påkjørt schäfer som trengte operasjoner, hvor prognosene var så dårlige at hunden døde allikevel. Hvis det connieramona skriver er representativt for fod, så forstår jeg ihvertfall hvorfor det stadig er ressursmangel der.
Du sa akkurat det jeg har gått og tenkt i hele dag! Synes det nesten er dårlig gjort ovenfor de som støtter arbeide med penger og andre ressurser at noen hunder blir holdt igjen og tar opp plass for så mange andre som trenger den plassen. Var innom og tittet litt etter hund når jeg var hjemme i sommer og mange av de hundene som var der skulle visst få leve resten av livet på gården på grunn av forskjellige problemer. Flott at de hjelper dyr og bryr seg. Men noen ganger betyr det å være glad i dyr at avgjørelser om avliving må tas. Om det er på grunnlag av store fysiske eller psykiske plager blir litt det samme for min del. Ihvertfall slike psykiske plager som ble beskrevet ved besøk der...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Sofapolitiet er på plass ser jeg. FOD i motsetning til alle andre som bedriver omplassering målt i kroner og øre og kun tar i hunder som er lett omsettelige så omplasser FOD hvert år hundrevis av hunder uten økonomisk vinning. Så om noen blir stående der uten å egne seg for hvermannsen ser jeg faktisk ikke noe rart i det, faktisk så ville alt annet vært rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet kan tørke meg i.... Jeg har hatt hund fra FOD og de er KJEMPENØYE på hvilke hunder som passser deg eller familien, Om de i det heletatt ønsker selge til deg...

Det var der vi fikk vår aller første hund, vi tittet på 4 stk, Alle sa de var uaktuelle for oss, Grunnet vår erfaring og at kunne være noe krevende. De fant en hund til oss på 6år, Som vi hadde i 11år.... Den vi egentlig ønsket var en labrador som jaktet på bildekk. Så det var uaktuelt sålenge vi var en barnefamilie der vi skulle omgås hunden mye.

En ting er helt sikkert, Ingen av hundene der fortjener å bli avlivet fordi de er ett levende individ som i likhet med oss mennesker er forskjellige på alle måter.

Flere av hundene var jo frempå når det kommer mennesker å ser, Det skulle jo bare mangle, En ting er sikkert, Aggresive var de helt klart IKKE. De aller fleste ville bare slikke i ansiktet og kose, Det har vært tilfellene ved alle besøkene jeg har hatt der.

Jeg er veldig sikker på at man skal lete lenge etter folk som er mer seriøse når det gjelder salg av hund enn FOD, Som sagt, De gir kun hunder til personer de anser som verdige hundeiere. Selv da så gir de deg ikke hva som helst. Skal du ha en krevende hund så må du vise til tilstrekkelig kunnskap, erfaring og mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er helt sikkert, Ingen av hundene der fortjener å bli avlivet fordi de er ett levende individ som i likhet med oss mennesker er forskjellige på alle måter.

Kan jeg spørre om du er veganer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

@Joachim jeg anser meg ikke som noe sofapoliti, men jeg skjønner jo at jeg ble innbefattet i begrepet, hva nå enn som legges i det.

Min mening og erfaring er at de som kjemper hardest for å holde i livet ett hvert dyr er de som har minst erfaring og kunnskap om hva det innebærer og krever. Jeg forfekter fortsatt en holdning som sier at alt med puls har ikke livets rett. Du og dine meningsfeller må gjerne være uenige. Men fortsatt velger jeg hvilke organisasjoner som får mine ressurser og fod er ikke en av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Det er jeg :P

Kudos! Håper det ikke er dumt at jeg spør, jeg har ofte fått til nei til svar. Er vegetarianer selv, og har hatt mange diskusjoner med kjøttspisere (riktignok ikke om omplasseringshunder da, men jeg har følt at meningene ikke har vært gjenspeilet i deres daglige valg) :)

Tilbake til saken, og med forbehold om at jeg ikke kjenner sakens tre sider (FODs, det lokale kontoret til Mattilsynets, og sannheten)... Jeg syns det er dumt at FOD går ut såpass krast og med nærmest personangrep mot både de ene og de andre. Det er kun deres egen sak det skader, mener jeg. Det er mye å hente på ydmykhet. Legge kortene på bordet, uten å komme med passiv-aggressive skriverier.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så mange store oppdrettere i Norge at de har kennelanlegg? Jeg tror uansett de fleste hunder har det bedre i et normalt hjem med daglig nærhet og mer oppmerksomhet, enn i et kennelanlegg, uten at de nødvendigvis har det grusomt der heller.

Jeg kjenner dessverre en oppdretter som har kennelanlegg. Hundene er for store og krevende til å ha inne mer enn en av hvert kjønn av gangen. De avler med ett eneste formål for øyet: penger. De har heldigvis omtanke for kennelens rykte, så valpene fødes og vokser opp inne med familien.

Jeg har heldigvis bare sett en hund derfra på finn.no. Ingen hos FOD, men minst to har klart å komme i avisen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

&nbsp;

Men fortsatt velger jeg hvilke organisasjoner som får mine ressurser og fod er ikke en av de.

Skal ikke legge meg opp i hva du bruker ressursene dine på men av nysgjerrighet kanskje du kan hjelpe meg med andre frivillige organisasjoner som gjør tilsvarende innsats for hunder? Og ja, hunder. Så kattebeskyttelsen utgår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Skal ikke legge meg opp i hva du bruker ressursene dine på men av nysgjerrighet kanskje du kan hjelpe meg med andre frivillige organisasjoner som gjør tilsvarende innsats for hunder? Og ja, hunder. Så kattebeskyttelsen utgår.
Nei hvorfor det? Du syns jo det er helt legitimt at (minst)to hunder som ikke er mulig å omplassere skal begrense mulighetene for flere titalls andre. Da er det bedre å se på den store hopen som "collatteral damage" som sannsynligvis avlives, siden det i følge deg ikke finnes andre organisasjoner som tilbyr noe tilsvarende fod. For meg handler det om å se verdien av å redde det som kan reddes, omplassere det som er mulig og avlive der man ser at begrensningene i hunden er større enn tilbudet. Uavhengig av årsaken. Edit: Når fod i tillegg bruker begrepet eutanasi på sin hjemmeside, da er begeret fullt for min del.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Sofapolitiet er på plass ser jeg. FOD i motsetning til alle andre som bedriver omplassering målt i kroner og øre og kun tar i hunder som er lett omsettelige så omplasser FOD hvert år hundrevis av hunder uten økonomisk vinning. Så om noen blir stående der uten å egne seg for hvermannsen ser jeg faktisk ikke noe rart i det, faktisk så ville alt annet vært rart.

Det ville være fint om du for en gangs skyld kunne diskutere sak uten å legge utnavn på de du er uenige med eller avspore debatten ved å tillegge dem personlige agendaer @Joachim.

Såvidt jeg husker fra Mattilsynets rapport var ankepunktene blant annet for mange hunder på for liten plass og at hygienen ikke var tilfredsstillende (blant annet var det flere hunder bundet på kjøkkenet hvor man samtidig laget mat).

Red: En annen sak er jo at i motsetning til mange omplasseringsforetak har FOD en relativt stor inntekt i form av bidrag fra ymse hold. Det er det ikke alle andre som har og som derfor tar "håndpenger" for de hundene de omsetter. "Håndpenger" kan samtidig være en slags garanti for at folk virkelig ønsker seg en hund i og med at de må betale en slant for den. Hos FOD får man gjerne slengt hunden etter seg, i hvert fall om de har hatt en fra FOD tidligere. Da blir man oppringt og fortalt at foreningen har akkurat en hund som passer vedkommende og som sårt trenger et hjem. Noen jeg kjenner følte at FOD "presset" dem til å overta hunder som de slett ikke var klare for å motta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...