Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor ikke klippe ned hunderaser (bilde)


Anette
 Share

Recommended Posts

"any double coated dog"

Eh, ok, så min labrador med underull og dekkhår tydelig separert skal liksom bare groomes også forsvinner underulla? Yeah I think not :lol: Den sitter på den gitt.

Ja sant, eller spisshunder... Men jeg tror ikke på at det hjelper så mye og barbere heller jeg da. Varga malinois sliter mye mer i varmen enn begge malamutene gjorde... til tross for lite dekkhår og lite underull..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte barbere ned sheltien vår på et område på bakparten siden han fikk våteksem. Det tok hundre år før pelsen kom tilbake, og den pelsen som kom var kjempe rar. Jeg ville aldri klippet han ned, jeg kan ikke skjønne hvorfor folk tror det er lurt? Det beste er som sakt over her at man holder pelsen ren og tugge fri, så kjøler de seg bedre selv.

Underulla på huskyene forsvant den etter som vi børstet de tre ganger om dagen en periode. Nå er de korte og fine, men det er uansett polarhunder så de liker ikke sommeren uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barberte ned min og søstra mi sin aussier i fjor sommer +blandingen til pappa. Begge er nå tilbake i full pels, og ingen har tatt noen skade av barberingen. Begge trivdes kjempegodt barberte, og hadde null problemer med varme, eller å arbeide ute om sommeren uten å blir for varme.

Mange påstår at bikkja sin pels blir ødelagt av nedbarbering, at de får mer underull, og at dekkhåra blir stive. Dette skjedde IKKE med hverken Jatzy eller Obi, eller med blandingshunden (som hadde den sære langhårsschæfer pelsen). Obi kommer til å bli barbert i år igjen, Jatzy skal ikke, for hun skal stilles ut i år.

Det er hundens gener som avgjør hvordan pelskvalitet den får, samt fòring og om hunden er inntakt eller ikke. Så det med at man ikke skal barbere ned en langhåra hund, fordi pelsen blir ''ødelagt'', er for meg bullshit.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du får sol og varme rett på. Se på mennesker i ørkenen de pakker seg jo inn for å beskytte seg mot varme, og hunder har såpass fancy pels at de både kan isolere og kjølne(isolere mot varme..). Så å ta den av blir å tukkle litt med naturen i mange tilfeller :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvordan det kan være mer kjølende med masse pels enn uten, altså hvorfor bikkja skal bli overopphetet om man barberer den. De hundene jeg har som har tålt varme best er tynnpelsa hunder uten underull. Og f.eks CC tåler jo varme særdeles godt :P

Her har jo folk masse forskjellig erfaring. På varme sommerdager har det vært shibaen som har tålt varmen best, og ikke den nakne blandingen min. Så AnetteH sitt innlegg stemmer her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant det du sier. Selv har jeg helt motsatt erfaring, men det er nok avgjørende hvilken pelstype hunden har?

Kanskje de hundene jeg har vært borti har hatt feil type dobbelpels. :P

Hundene vi har hatt som har hatt pels, bc, flat, golden, har slitt ubeskrivelig mye mer med varmen enn de kortpelsa hundene uten underull som vi har hatt. Har også hørt om flere som må barbere ned sine hunder pga de ikke trives i varmen med pelsen.

(Sånn på siden, i ørkenen kler menneskene seg slik for å beskytte seg mot sol, vind og sand. Hvor overførbart det er mtp hundepels og overoppheting vet jeg ikke. Bare en kommentar til penøttsmør.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På rasen min har mange opplevd å få tilbake hunder med dårligere pels etter å ha vært barbert ned på diverse steder. Fryser letter og tåler varmen dårligere på stedene. I tillegg slipper man jo å måtte tenke på å smøre inn bikkja med solkrem så den ikke blir solbrent ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...