Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til valg av rase ?


BareLinn
 Share

Recommended Posts

Jeg har pr dd, en border collie og en sheltie.

BC-mannen min begynner å dra på årene,og tanken på hund nr 3,har streifet meg.

Evt.den dagen jeg kun har en hund.

Innerst inne drømmer jeg om en langhåret schæfer(Oppvokst med rasen), men samtidig føler jeg ikke at jeg har nok kunnskap eller "driv" til å håndtere en så stor hund.

Jeg har virkelig falt for sheltien, men syns samtidig den blir litt liten.

Derfor har jeg snust litt på langhåret Collie :)

Har og sett på mynde, belgisk fårehund, berner sennen..

Skulle aller helst hatt en av hver,men det går ikke :P

Forskjellige raser,men akk ..vanskelig det her :)

Krav til neste hund/rase:

* Ikke liten av str,men heller ikke kjempestor

* Middels aktiv

* Førerorientert

* Kan brukes i agility/lydighet (Altså lett å trene)

* En hund jeg kan få god innkalling på (Ikke jakthund!)

Litt forskjellig der,men er åpen for "nye" innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hva slags mynde du tenker på, men flere av mynderasene har både mye jaktinstinkt og kan vel ikke sies å være særlig førerorientert eller lett å trene. De europeiske myndene, whippet og greyhound blant annet regnes for å være enklere enn de orientalske, men er nok likevel ikke noe førstevalg iforhold til dine kriterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger man sånn innmari mye kunnskap for å ha langhåret schæfer da? Mer enn BC og sheltie? Det finnes jo fryktelig mange schæfer-eiere som ikke er supermenn. Og om du har BC nå burde du jo være vant til en aktiv hverdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er vel at min BC aldri har vært vant til noen spesielt aktiv hverdag. Fikk han som 4åring,og ble jo veldig overrasket overdet jeg fikk. Han er en god håndfull ja, men han klarer fint å være i ro over lengre tid,og :) (det fant jeg ut,når jeg var mye syk) Dessuten vil jeg ha en hund som kanskje er hakket mindre stressa,og med litt lavere aktivitetsnivå. Grunnen til schæfer? er vel fordi jeg føler den er så stor,og en annen ting er helsen!( Den blir jo bare verre og verre! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skjønner jeg. Jeg ville bare kommentere det, for jeg synes et par raser blir litt overdramatisert her på sonen. Men går jo an å finne en liten schæfer også da, men kanskje ikke så liten som du vil ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hollandsk gjeterhund og hvit gjeterhund har jeg ikke tenkt på engang,så skal sjekke ut det ;) Kunne forsåvidt tenke meg en unghund istedet for valp,men samtidig ikke en problemhund :P Blir en god stund til enda, men greit å finne ut litt mer om diverse raser :) Langhårs collie er definitivt en rase jeg vil bli bedre kjent med,og sjekke ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthårs collie har jeg ikke tenkt på,og jeg liker egentlig litt mer pels ;) Har sett litt på Chodsky Pes. Noen som har erfaring ?

De amerikanske linjene har en del mer pels enn de europeiske :) Bare så det er nevnt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...