Gå til innhold
Hundesonen.no

Kritisk til godbiter i lydighetstrening


Artemis
 Share

Recommended Posts

Og da tenker jeg - hva søren er gleden med å ha hund, hvis alt skal gå på resultater i lydighetsringen eler "prestisje" og måling på "hvor lydig er hunden min". Om det hadde vært tilfellet at jeg måtte ha rykket og nappet i bikkja mi for å vinne eliteklassen, so be it. Jeg har ikke hund for å bosse over den med napp i båndet... Det er klart hunder trenger grenser, det gjør barn også. Men det er mange måter å sette grenser på. Det var det jeg hadde å komme med av innspill her kjenner jeg.

*mumle noe om at det er koselig å gå skogtur med bikkja og alt det der*

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmf. Går an å sette grenser ved å belønne ønsket adferd og trene bort uønsket. Hunden lærer jo etterhvert at om den ikke får belønning for adferden = feil adferd, og omvendt. Hunden vil jo derfor heller gjøre det den har lært at den får belønning for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da tenker jeg - hva søren er gleden med å ha hund, hvis alt skal gå på resultater i lydighetsringen. Om det hadde vært tilfellet at jeg måtte ha rykket og nappet i bikkja mi for å vinne eliteklassen, so be it. Jeg har ikke hund for å bosse over den med napp i båndet... Det er mlart hunder trenger grenser, det gjør barn også. Men det er mange måter å sette grenser på. Det var det jeg hadde å komme med av innspill her kjenner jeg.

*mumle noe om at det er koselig å gå skogtur med bikkja og alt det der*

Nå tviler jeg på at artikkelen sikter til lydihet som i LP trening. Der når man vel ingen vei nå til dags med "rykk og napp dressur"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Løberg sier det bra. Det er vanskelig for ferske hundeiere å straffe riktig. Timingen er super viktig når det kommer til straff, ellers kan den tro den ble straffet for noe annet. Timingen med belønning er liksom ikke like viktig, da hunden som oftest ikke kan bli redd av å få en godbit (jepp, det finnes hunder som blir redd belønningen, jeg har en hund som kan finne på å bli redd gobiter og leker.. )

Selv syns jeg ikke noe om fysisk avstraffelse når man lærer hunden ting den skal bruke i en konkurranse som eks lydighet. Det skal være gøy for både hund og eier, og da syns jeg man bør trene det inn positivt med belønning. Når det gjelder hverdagslydighet syns jeg det er greit i noen tilfeller med fysisk avstraffelse om man klarer å time det riktig, og vet hva man gjør.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres dumt ut, begge deler.

Man ser da på situasjonen tenker jeg da. Og på individet, noen bikkjer trenger klare kjøre regler, andre ikke. Å bruke godbit i lydighets trening er vel og bra det, det samme med oppdragelse. Men noen ganger, så må man kanskje korrigere, og jeg synes ikke man er slem mot bikkja av den grunn.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar meg stadig irritere over alle som tror at man ikke kan sette grenser uten å straffe hunden med ubehag- også positive trenere. Nei, man kan ikke bare belønne ønsket adferd og ignorere all uønsket adferd, men man kan i de aller fleste tilfeller FOREBYGGE uønsket adferd, i tillegg til, når problemet nå oppstår, fjerne bikkja fra problemet uten å kaldkvele den (jada, ytterpunkt det også).

Klar beskjed - jatakk! Men det trenger ikke å være ubehagelig for hunden!

Edit: Jeg leste den "motsettende" artikkelen deres om belønningsbasert trening. Det ironiske er da at aktøren der er Lundqvist, som riktignok trener positivt og bruker alle mulige slags belønninger, men de har også et ganske klart og tydelig system for bruk av grenser på hverdagslydigheten. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen mennesker liker å få negativ respons på det man gjør feil i stedet for å få positiv respons på det man gjør bra, og hunder er ikke noe unntak.

(Det skal selvfølgelig også være rom for å si "nei" eller ignorere atferd/fjerne fra situasjonen!)

Hundene tilbyr mer enn gjerne den ønskede atferden for en godbit og jeg ser derfor ingen grunn til å la godbitene ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ok.. For å svare litt mer seriøst. Da jeg fikk hund for første gang som 15-åring var jeg klikkerfrelst, som det så fint ble kalt på den tiden. Jeg var av den oppfatning av at alle former for avstraffelse er dyremishandling og at veien til den perfekte hund gikk gjennom utelukkende positiv forsterkning. Det jeg dog har erfart etter noen år på baken er, for meg, ubetydeligheten av å måtte definere hva det ene eller det andre er når det kommer til å trene hundene mine. Jo lenger jeg har hund desto mer blir jeg bevisst de valgene jeg tar i forhold til dem. Det jeg gjør med hundene mine er i stor grad myntet på meg som person, hvordan jeg handler ellers i livet. For meg føles det utrolig ubehagelig og unaturlig å røkke i båndet på hundene mine. Det er respektløst ovenfor dem, og jeg liker ikke å gjøre det. Min moral sier meg at det er galt. Derfor gjør jeg ikke det, stort sett. MEN innimellom blir jeg sint eller irrasjonell, og det har selvsagt hendt at jeg i svake øyeblikk HAR rykket hundene mine i båndet allikevel. Jeg handler situasjonsbetinget med mine verdier som grunnleggende prinsipper, på en måte. Det jeg da har problemer med å forstå er dette stadige behovet for å lære noen at "sånn og sånn" trening er den rette måten å gjøre det på. Det er noe grunnleggende som kommer FØR metodebruk som jeg virkelig tror mange glemmer å tenke mer nøye over, nemlig - hvor vil man?

Uansett hvordan jeg trener hundene mine har jeg et mål med det å ha hund. Jeg har noen ønsker om hvordan våre liv skal fungere sammen i hverdagen. For at hundene mine skal forstå hva jeg ønsker av dem blir det jo bare mer og mer klart for meg at de de trenger er kontinuitet og konsekvent handling fra min side, siden vi ikke snakker menneskespråk alle sammen. Hvis ikke skjønner de ikke en dritt. Men som jeg sa tidligere, det å være konsekvent betyr å stå på noen prinsipper som man ikke viker fra, for å unngå misforståelser. Og til konsekventhet finnes det mange veier. For meg innebærer ikke den veien å behandle hundene mine på en måte jeg er ukomfortabel med. Så tar jeg eventuelt de utfordringene det måtte medføre som de er.

Jeg klarer liksom ikke helt å se hvordan det er nyttig å diskutere napp vs. godbit uten å gå nøye inn på hvilke ønsker og forventninger man har til det å ha hund. Når er er tydelig kan man jo prøve seg frem med de metodene man er komfortabel med, uten at den ene eller den andre måten er mer riktig enn den andre. Å lære noen at å nappe i båndet er løsningen på problemer med draing i båndet blir like dumt som å si at en godbit i seg selv er veien til en lydig hund. Det er litt mer som ligger bak, liksom..

If it makes sense..?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å rykke i bånd for å dressere hunden vitner om dårlige evner som hundetrener og dårlig moral. Intet mindre. Det er rett og slett unødvendig!

Hvorfor er det alltid slik at det fremstilles som om det ikke er noen mellomting mellom å kjøre knallhard militærdisiplin med rykk og napp, og "ingen grenser"?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...