Gå til innhold
Hundesonen.no

The Elegance of IPO


Zitka
 Share

Recommended Posts

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Her kan vi dele erfaringer og filmer innen RIK/IPO Jeg starter med denne filmen som jeg synes er en grei film som forklarer hva IPO går ut på http://www.youtube.com/watch?v=ugI4P7sS8f4

For meg er IPO den ultimate hundesport. Som triatlon for folk, eller maratonkjøring og feltritt for hest. Man må være god i flere helt forskjellige grener, det holder ikke å fokusere på en ting, alle

Jeg får søren meg helt gåsehud av å se på. Tenk å ha en hund som har det drivet, det motet og den balansen og som er så sinnssykt førerorientert...

Det er utrolig imponerende å se på! Jeg blir spesiellt imponert over lydighetsdelen. Å trene hele pakken krever så utrolig mye av fører og hund og for at man skal lykkes i sporten må både hund og trener være meget dyktige! Ingen tvil om det! Det jeg syns var vanskelig, var å forklare bite-delen til folk. Folk skjønte ikke hvorfor man trente hunden til å være "agressiv" og bite på folk og hvorfor fyren som tok imot hunden var så voldsom og liksom skulle slå og styre. :P Kjenner flere som driver med IPO, flere av dem var på grunnkurset jeg selv gikk på. De jobber daglig med treningen og er veldig engasjerte. Men det er samtidig ikke lett. Mye som kreves av en hund på flere områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært observatør på en del seminarer siden i fjor høst, og har blitt veldig fascinert av sporten. Har tatt grunnkurs, og skal på figurantkurs snart for å lære enda mer. Har jo selv ikke en typisk IPO-rase, men trener litt teknikk allikevel for å lære meg selv til den dagen jeg evt. får en rase som egner seg bedre. Vi har en schäfer i huset som derimot trenes aktivt, og det har vært kjempemoro å se utviklingen hennes fra omtrent dag 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har vært en del av denne sporten i 15 år og den fasinerer meg. Men jeg har ikke tid og penger til å legge ned så mye ressurser som kreves for å komme på et elitenivå i norge, så jeg erkjenner at det blir aldri noen konkurranse IPO hund på meg. I tillegg bør man kanskje ha et snev av konkurranse instinkt for å i det hele tatt ønske å delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starta og trene litt etter gunnkurset i fjor høst,men har innsett at varga ikke kommer til og bli noen god ipo hund, så derfor slutta jeg igjen, kunne godt ha puslet litt med det, men siden det krever innsats fra andre synes jeg ikke det blir rett. Får heller utdanne meg selv mens jeg venter på fremtidig ipo stjerne. Skal på iposeminar i mai :-) og skal melde meg på figurantkurs neste gang det er slik at jeg kan være med og figurere og lære masse :-) krevende sport, men jeg liker det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt et pent lydighetsprogram, men jeg synes det var flere ting å trekke for, jeg. Bl.a. litt treg sitt u/ marsj, jeg synes hunden toucher fører på innkallingene, ikke optimalt opptak på tungapporten og den tjuvstarter på fot flere ganger. Jeg har sett flere eksempler på program som går til 100 av 100, og synes de virker litt for snille i blant :P 100 av 100 bør liksom være perfekt, og nesten uoppnåelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre. Hva er greia med at venstre arm står sånn ut ved fvf? Jeg har sett det på omtrent all IPO-lydighet, men ikke i annen lydighet.

For min del er det ingen greie, men mer som en vane. Samt at mange hunder er vant med at det er en belønning i armhulen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Jeg må bare spørre. Hva er greia med at venstre arm står sånn ut ved fvf? Jeg har sett det på omtrent all IPO-lydighet, men ikke i annen lydighet.

Når jeg hadde Sch gikk jeg også med hånden slik rett og slett av praktiske årsaker. Det var enten låse hånden inntil kroppen, noe som gir meg en ekstremt unaturlig gange. Eller gå med hånden normalt og klaske den i tryne hele tiden eller alternativ 3, gå med "kaktus arm" og ha hånden på utsiden av hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde Sch gikk jeg også med hånden slik rett og slett av praktiske årsaker. Det var enten låse hånden inntil kroppen, noe som gir meg en ekstremt unaturlig gange. Eller gå med hånden normalt og klaske den i tryne hele tiden eller alternativ 3, gå med "kaktus arm" og ha hånden på utsiden av hunden :)

Ja, det kan nok også være en del av at jeg går slikt også :lol: For når jeg tenker etter, så gikk jeg ikke slik da jeg trente border collier :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres erfaring med treningsmetoder innen IPO sporten nå om dagen?
Jeg gikk grunnkurs i 1998 med min første mudi, og da var all fokus på C-biten, men nå har jeg forstått det slik at fokuset heldigvis er på alle tre delene. Og de jeg har kontakt med i Øst-Europa bruker fortsatt pigghalsbånd og mye straff i treningene sine

Jeg vurderer å melde på nytt grunnkurs nå igjen, er fortsatt fasinert av sporten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det ingen greie, men mer som en vane. Samt at mange hunder er vant med at det er en belønning i armhulen ;)

Pøh, unnskyldninger. Vi vet alle hvordan IPO-folk, dere går med arma ut slik at dere får større kraft når dere skal slå bikkja.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres erfaring med treningsmetoder innen IPO sporten nå om dagen?

Jeg gikk grunnkurs i 1998 med min første mudi, og da var all fokus på C-biten, men nå har jeg forstått det slik at fokuset heldigvis er på alle tre delene. Og de jeg har kontakt med i Øst-Europa bruker fortsatt pigghalsbånd og mye straff i treningene sine

Jeg vurderer å melde på nytt grunnkurs nå igjen, er fortsatt fasinert av sporten :)

Min erfaring er at rundt omkring i Europa, så brukes det en del "ekstrautstyr" ja, men det er svært lite av dette i Norge. Det er sikkert noen som bruker det, men det er nok ikke vanlig nei.

Når det gjelder trening, så er min erfaring at det er litt forskjellige treningsprinsipper ute og går, og det er jo også litt forskjellige hva som passer for de forskjellige hundene. Det blir også lagt vekt på at man legger ting til rette fra starten av, slik at føreren henger med på hvor langt hunden blir trent (her er kontroll en viktig bit), og slik at man slipper store "operasjoner" for å rette på ting i senere tid..

Min erfaring er også at alle tre delene innenfor IPO blir lagt vekt på. Man får ikke nødvendigvis lov til å trene c-arbeid hos en klubb hvis man ikke gidder å bruke tid på spor eller lydighet.

Men som sagt: dette er min erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at rundt omkring i Europa, så brukes det en del "ekstrautstyr" ja, men det er svært lite av dette i Norge. Det er sikkert noen som bruker det, men det er nok ikke vanlig nei.

Det er godt å høre :) Det er jo ingen tvil om at måten de jeg kjenner nedover i Europa trener på fungerer, de har hunder som går bra, og ikke på noen måte ser banket ut, men etter å ha vært på noe treninger der nede så er det mye som jeg ikke hadde følt meg komfortabel med for å si det sånn... Så det er kjempe bra å høre at Norge er litt bedre på det punktet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å høre :) Det er jo ingen tvil om at måten de jeg kjenner nedover i Europa trener på fungerer, de har hunder som går bra, og ikke på noen måte ser banket ut, men etter å ha vært på noe treninger der nede så er det mye som jeg ikke hadde følt meg komfortabel med for å si det sånn... Så det er kjempe bra å høre at Norge er litt bedre på det punktet:)

Jeg må få legge til at det er virkelig sjeldent man møter på noen som trener "klikkersk" og kun positivt innenfor IPO. Det skjer korrigeringer, men det er justert etter både hund og veldig rettferdig, så i mine øyne er det ikke slemt :) Å tro at man kan trene etter Canis-prinsipper er i litt optimistisk, da man gjerne er nødt å ha litt "press" på hunden for å beholde kontrollen under c-arbeidet.. Men det er jo ikke mer enn man gjør under feks gjeting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må få legge til at det er virkelig sjeldent man møter på noen som trener "klikkersk" og kun positivt innenfor IPO. Det skjer korrigeringer, men det er justert etter både hund og veldig rettferdig, så i mine øyne er det ikke slemt :) Å tro at man kan trene etter Canis-prinsipper er i litt optimistisk, da man gjerne er nødt å ha litt "press" på hunden for å beholde kontrollen under c-arbeidet.. Men det er jo ikke mer enn man gjør under feks gjeting :)

Ja, og det kan jeg forstå, har ikke noen problemer med det, men synes ikke det er greit med pigghalsbånd, pisk o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det kan jeg forstå, har ikke noen problemer med det, men synes ikke det er greit med pigghalsbånd, pisk o.l

Nei, det er jeg forsåvidt enig med :) Men jeg må si at det er bedre å bruke pigghalsbånd riktig istedenfor alle disse som rykker i strupen sin i tide og utide uten å vite hva de gjør :P men det er jo veldig OT da :P

Men pisk er det en del her i norge bruker under lydighet.. Men da kun for å slå med pisken for å gire opp hunden ;) Pisken er aldri borti hunden :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har dere slike som meg som legger ned mange timer i hunden sin, og fører selv eier ikke noe særlig konkurranseinnstinkt eller store ambisjoner om å konkurrere..

Jeg og hunden min bare storkoser oss vi :D

Tss, jeg vet jo du drømmer om å knuse oss...

Pøh, unnskyldninger. Vi vet alle hvordan IPO-folk, dere går med arma ut slik at dere får større kraft når dere skal slå bikkja.

Jeg foretrekker helst å holde arma rett ut jeg, så jeg virkelig får kraft i den :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker helst å holde arma rett ut jeg, så jeg virkelig får kraft i den :D

Ja, jeg ser den. Han man den på innsiden så får man knapt bitchslappa dyret liksom, evt knipsa den litt på øyet, og det er ikke mer enn ei skrape i stoltheten for en hardbarka brukshund. For å trene IPO må det sterkere lut til.

Kult å se en mudi gå IPO! Det kan ikke være mange av dem?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...