Gå til innhold
Hundesonen.no

The Elegance of IPO


Zitka
 Share

Recommended Posts

Hva er deres erfaring med treningsmetoder innen IPO sporten nå om dagen?

Jeg gikk grunnkurs i 1998 med min første mudi, og da var all fokus på C-biten, men nå har jeg forstått det slik at fokuset heldigvis er på alle tre delene. Og de jeg har kontakt med i Øst-Europa bruker fortsatt pigghalsbånd og mye straff i treningene sine

Jeg vurderer å melde på nytt grunnkurs nå igjen, er fortsatt fasinert av sporten :)

Jeg vil si at det er veldig varierende når det kommer til metoder, man har jo alt fra 100% klikker til sikkert pigg og strøm, men de fleste ligger nok på positiv trening med korigering (innenfor greie rammer). Dessverre har jeg sett mye stygg trening, jeg er ikke så fin på det altså, korrigering gjør meg ikke noe som helst, men jeg må jo dessverre si at mye av treningen jeg ser minner mer om organisert dyremisshandling enn trening, og det er trist, gjelder forøvrig ikke bare c delen, men mest der iom at stresset gjerne er litt høyere... Ikke hjelper det heller, og da skjønner jeg ikke hvorfor man fortsetter.. Heldigvis så er det mange av de flinke trenerne som er nettopp det, flinke, ikke bare i resultater på konkurranser, men også på treningsmetoder, og siden det kommer en del opp hit nå i år, så håper jeg at det kan kaste litt nytt lys over ting og forhåpentligvis gjøre treningene bedre for alle :)

Utover det føler jeg at det er mye fokus også på spor og lydighet, ikke bare på c arbeidet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Her kan vi dele erfaringer og filmer innen RIK/IPO Jeg starter med denne filmen som jeg synes er en grei film som forklarer hva IPO går ut på http://www.youtube.com/watch?v=ugI4P7sS8f4

For meg er IPO den ultimate hundesport. Som triatlon for folk, eller maratonkjøring og feltritt for hest. Man må være god i flere helt forskjellige grener, det holder ikke å fokusere på en ting, alle

Jeg får søren meg helt gåsehud av å se på. Tenk å ha en hund som har det drivet, det motet og den balansen og som er så sinnssykt førerorientert...

Ja, jeg ser den. Han man den på innsiden så får man knapt bitchslappa dyret liksom, evt knipsa den litt på øyet, og det er ikke mer enn ei skrape i stoltheten for en hardbarka brukshund. For å trene IPO må det sterkere lut til.

Kult å se en mudi gå IPO! Det kan ikke være mange av dem?

Ikke mange nei, i Øst-Europa har det jo vært nokså vanlig å trene litt bitearbeid for "hvermansen" uten at det er mer organisert enn som så. Men ekvipasjen over er den første og eneste som konkurrerer i IPO, og har klart IPO3. Så vi er ganske stolte av dem ;)

I Sverige har noen tidligere trent i Svenske skyddset, og en liten tispe på ca 40cm konkurrerte i Skydds med opprykk til Högre om jeg ikke husker feil:)

Skydd%20Tusse%20i%20%E4rmen.jpg

Mudi Tusse

Skydd%20Wulcanos%20Irma-Irmelin.jpg

Tusse med munnkurv

DSC_0605.JPG

Pappa Varasz

DSC_0612.JPG

Pappa Varasz med svær arm og fryktelig fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPO er en sport jeg har fått øynene litt opp for det siste året. Nå er jeg så heldig å trene med en tidligere NM vinner og har fått et innblikk i sporten. Jeg har lyst å prøve minstejenta i IPO og har planer og å få det til. Om det i det hele tatt bli konkurranse ut av det er ikke sikkert men vi vil i hvert fall prøve oss på trening og noen kurs. Skal det vise seg at hun ikke egner seg til bitearbeidet så får jeg heller vær med på kurs som obervatør eller låne meg en hund. Det ligger utrolig mye kunnskap bland IPO folkene og jeg er veldig heldig som har fått et innblikk i dette. Jeg har hatt med meg veldig mye over på treningen av mine hunder og jeg kommer til å fortsette å lære mer av disse utrolig flinke folkene :)

Nå liker jeg veldig godt metodene til hun jeg trenger med men har fått erfare et miljøet har en "mørk" side også. Det er enda mye harde metoder ute å går. Hvor stor gjeng dette er som bruker harde metoder det vet jeg ikke min det blir snakket om strøm og pigg som om det bare er noen som må til for å nå toppen. Nå har både jeg og hun jeg trenger med sakt klart i fra hva vi synes om det og samtidig forklarte veldig nøye hva vi mener om trening men det når ikke inn desverre. Nå sier hun jeg trener med at det heldigvis er mange flere som har skjønt at det går ann å trene med mildere metoder men at det desverre henger en god del harde metoder igjen og mange bruker det i det skjulte uten å verken si noe om det eller i det hele tatt nevne det. Andre snakker om det som om det er veldig vanlig og nødvendig omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres erfaring med treningsmetoder innen IPO sporten nå om dagen?

Jeg gikk grunnkurs i 1998 med min første mudi, og da var all fokus på C-biten, men nå har jeg forstått det slik at fokuset heldigvis er på alle tre delene. Og de jeg har kontakt med i Øst-Europa bruker fortsatt pigghalsbånd og mye straff i treningene sine

Jeg vurderer å melde på nytt grunnkurs nå igjen, er fortsatt fasinert av sporten :)

Som andre har vært inne på tror jeg det er veldig varierende fra treningsgruppe til treningsgruppe hva de syns er ok, men generelt er det nok betraktelig mindre bruk av pigg, strøm o.l. her i Norge enn i andre europeiske land. Innbiller jeg meg hvertfall.

Begynte med IPO med Jaily, men valgte etterhvert å kutte ut C-arbeidet. Syns det er en utrolig fasinerende sport, men når det ender med å bare bli "krangling" mellom meg og bikkja og ikke noe konstruktivt eller positivt anser jeg det som litt meningsløst å fortsette. Vi holder fortsatt på med lydigheten og spor så kan hende at det blir en SL-start etterhvert. Eller i det minste RSP.

Har veldig lyst til å se om det er mulig å komme litt lenger i C-arbeidet med Peace, men i en alder av 4 mnd er det litt tidlig å si noe om. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for en informativ tråd! IPO er nok ikke noe for meg, men gud så inspirerende!

Jeg har derimot hengt meg litt opp i c-arbeidet merker jeg.. for en newbie ser det så voldsomt ut når "gjerningsmannen" slår med kjeppen. Hva er den laget av? Og finnes det noen filmer som viser litt mer av hvordan den brukes? Jeg regner med at det ikke er fullt så dramatisk (og ubehagelig) som det ser ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Takk for en informativ tråd! IPO er nok ikke noe for meg, men gud så inspirerende!

Jeg har derimot hengt meg litt opp i c-arbeidet merker jeg.. for en newbie ser det så voldsomt ut når "gjerningsmannen" slår med kjeppen. Hva er den laget av? Og finnes det noen filmer som viser litt mer av hvordan den brukes? Jeg regner med at det ikke er fullt så dramatisk (og ubehagelig) som det ser ut?

Det kalles softstokk, som i ordet er den veldig fleksibel og myk. Det er den mentale belastningen som testes og de fleste slagene er bevisst i løse lufta med de færreste ( 2? ) som faktisk slår fysisk over ryggen og det er i følge reglementet og noe man trener på da det kommer på prøvene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her med tårer i øynene, jeg syntes det er så sykt vakkert når man ser hunder jobbe så utrolig godt med sin fører. Det må jo være helt utrolig spesielt å få hunden til å "angripe" figurant, for så å trekke tilbake på kommando. Virkelig imponerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPO har alltid fascinert meg veldig! Kjempe fin tråd med masse interessante filmer. :ahappy:

En ting jeg lurer på. Hun som fikk 100 av 100 på lydighetsdelen har noen vendinger som jeg lurer litt på. Hun snur seg på en måte mot hunden, slik at den må løpe rundt henne. Er dette bare noe hun har valgt eller er det slik det skal gjøres? Det så veldig stilig ut da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på. Hun som fikk 100 av 100 på lydighetsdelen har noen vendinger som jeg lurer litt på. Hun snur seg på en måte mot hunden, slik at den må løpe rundt henne. Er dette bare noe hun har valgt eller er det slik det skal gjøres? Det så veldig stilig ut da!

Slike vendinger var helt vanlig i LP "før i tida" (og mange bruker det forsåvidt nå også, spesielt i schäfermiljøet har jeg inntrykk av).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPO har alltid fascinert meg veldig! Kjempe fin tråd med masse interessante filmer. :ahappy:

En ting jeg lurer på. Hun som fikk 100 av 100 på lydighetsdelen har noen vendinger som jeg lurer litt på. Hun snur seg på en måte mot hunden, slik at den må løpe rundt henne. Er dette bare noe hun har valgt eller er det slik det skal gjøres? Det så veldig stilig ut da!

Det står i regelverket om de to vendingene som er lovlig. Begge foregår imot hunden. Så da må enten hunden snu me fører (til venstre) eller løpe rundt fører..

Sent from my GT-I9100

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en informativ tråd! IPO er nok ikke noe for meg, men gud så inspirerende!

Jeg har derimot hengt meg litt opp i c-arbeidet merker jeg.. for en newbie ser det så voldsomt ut når "gjerningsmannen" slår med kjeppen. Hva er den laget av? Og finnes det noen filmer som viser litt mer av hvordan den brukes? Jeg regner med at det ikke er fullt så dramatisk (og ubehagelig) som det ser ut?

Som snusken sier så er stokken ganske myk.. Jeg har blitt slått me en (haha) og det går bare i kategorien merkbart egentlig ;)

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles softstokk, som i ordet er den veldig fleksibel og myk. Det er den mentale belastningen som testes og de fleste slagene er bevisst i løse lufta med de færreste ( 2? ) som faktisk slår fysisk over ryggen og det er i følge reglementet og noe man trener på da det kommer på prøvene. :)

Som snusken sier så er stokken ganske myk.. Jeg har blitt slått me en (haha) og det går bare i kategorien merkbart egentlig ;)

Ja, jeg regnet egentlig med det. Som sagt så ser det bare så voldsomt ut.. :pinch:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg greier ikke helt å se hva som er så mye mer fascinerende ved dette enn å se andre gode hunder utføre hundesport i samarbeid med sin fører?

For min del var det disse filmene som fanget meg, jeg blir like rørt av en slik film av LP eller AG med litt bra bakgrunnsmusikk. Bare det å se et fantastisk samarbeid mellom hund og fører syntes jeg er veldig spesielt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, Caroline. Ser at Linda klarer å lokke den bikkja der til "bitt" i allefall, så litt drifter finnes. Good job! Marco gleder seg til han skal få testet dere :-P

Jada, vi fikk krabba som hunder begge to! Det var faktisk lettere med hund, men tror jeg må trene litt mer før jeg prøver meg på Marco :P Dog klarte jeg å holde meg på beina i flukt med Kenzo, så det fins håp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg greier ikke helt å se hva som er så mye mer fascinerende ved dette enn å se andre gode hunder utføre hundesport i samarbeid med sin fører?

For meg er det vel mer at dette er en hundesport jeg aldri oppsøker eller ser på, så jeg synes det er kult å se når jeg blir presentert for den. Lydighetsdelen her er helt døden, de bare går og går, jo, mens angrepsgreiene inni de teltene er gøyalt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er IPO den ultimate hundesport. Som triatlon for folk, eller maratonkjøring og feltritt for hest. Man må være god i flere helt forskjellige grener, det holder ikke å fokusere på en ting, alle gruppene teller like mye. Det vanskelig og utfordrende!

Hundene må ha sterke drifter, ha høyt mot, jobbe selvstendig men fortsatt være ekstremt lydige. De skal driftsveksle i løpet av brøkdel av et sekund, flere ganger i løpet av gr.C programmet. Fra full sosial kamp og over i lydighet eller jakt. Det skal være sosiale og trygge hunder, men det skal også være tøffe hunder med stort mot og kamplyst. Hva hundene har med seg genetisk betyr mye, så det krever også mye av oppdrettet, ikke bare hundefører. Man blir virkelig bitt av basillen når man først har prøvd det, og ikke minst; hundene elsker det!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...