Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H til katt?


Tinkie
 Share

Recommended Posts

Nå har vi hatt pus i hus i noen uker, og han er veldig glad i v&h. Per i dag går han fast på Eukanuba kattungemat, og spiser godt, men vi synes avføringen hans lukter litt mye, samt at han promper en del.

Jeg har hørt fra flere hold at katter like gjerne kan gå på v&h, men jeg har et par spørsmål da:

Hvor mye skal de ha? Dette er en kattunge på 5-6 mnd som veier 2,4 kg. Regner man det på samme måte som hund?

Er det noen som er bedre egnet for katt enn andre?

Jeg vet nemlig ikke hva katter egentlig trenger i kosten. Er v&h sitt forhold mellom kjøtt, innmat og bein riktig for katt også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke de egne pølser til katt? Vet en oppdretter som fôrer sine katter med vom og hundemat. Ellers kan du gi tørrfôr som basis og gi rå kjøttdeig, råe kyllingvinger, koke litt fisk osv i tillegg. Jeg vet at kattene er mer følsomme for mengde protein enn hundene, men jeg kan ikke godt nok om det til å forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Har ikke de egne pølser til katt?

Det er visstnok under utvikling.

Eneste jeg vet er at det er hovedsakelig innhold og behov for Taurin? som skiller hund og kattemat, verdt å få med seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at nei, de kan ikke leve på v&h fordi det inneholder for lite taurin. Såfall må man tilsette taurin i fôret, dette kan kjøpes som vitamintilskudd, men jeg er usikker på mengden. Evt finnes det mye av dette i alt mørkt kjøtt, særlig hjeter. Katt, i motsetning til hund, produserer ikke dette selv, og må derfor få det gjennom maten. Det er ikke så store mengder som trengs, og jeg vet ikke hvor mye det er av det i v&h. Noe er det nok, siden det er såpasse mengder med kjøtt og innmat i v&h, men jeg er usikker på om det er nok. Jeg ville ikke tatt sjansen uten å sjekke opp nøyere mengden taurin som faktisk er i v&h, evt ville jeg tilsatt mer via nyre/hjerte-tilskudd, eller i pulverform.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at katter ikke kan lage taurin selv, men jeg tenker at hvis jeg tilfører litt hjertekjøtt til maten hans innimellom så burde det vel gå greit? :)

Taurin er jo i alt kjøtt, så jeg har vel egentlig trodd at v&h burde gå helt greit, mens man må være mer forsiktig med å veksle mellom tørrfôr fordi det er tilsatt så mye annet rart.

Er taurin fettløselig eller vannløselig, er det noen som vet det? (Altså, kan de få overdose av taurin?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om noen som fullfôrer kattene på V&H. Det går helt fint. Men et helt optimalt fôr for katt er det ikke. Blant annet inneholder jo vom mye som katter ikke kan nyttegjøre seg (og det er jo en del vom i V&H). I tillegg må ikke kjøttet ligge for lenge, heller ikke i fryseren, for da brytes for mye av taurinet ned.

Det sagt så får mine V&H med stort hell, men de har tørrfôr som basis som alltid er tilgjengelig. Jeg synes kombinasjonen av tørt og V&H fungerer fint både til katt og hund. (jeg ønsker ikke fullfôre på V&H fordi det i en del situasjoner er praktisk at dyrene kan spise tørt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
Jeg vet om noen som fullfôrer kattene på V&H. Det går helt fint. Men et helt optimalt fôr for katt er det ikke. Blant annet inneholder jo vom mye som katter ikke kan nyttegjøre seg (og det er jo en del vom i V&H). I tillegg må ikke kjøttet ligge for lenge, heller ikke i fryseren, for da brytes for mye av taurinet ned.

Det sagt så får mine V&H med stort hell, men de har tørrfôr som basis som alltid er tilgjengelig. Jeg synes kombinasjonen av tørt og V&H fungerer fint både til katt og hund. (jeg ønsker ikke fullfôre på V&H fordi det i en del situasjoner er praktisk at dyrene kan spise tørt)

Jaha, hva er det i kjøttet vom som katter ikke kan nyttiggjøre seg av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså.. Taurin finnes jo i kjøtt. Hvordan kan man da si at katter ikke får i seg nok taurin ved å spise nettopp kjøtt? Det blir jo som å si at katter egentlig kun kan "overleve" på tørrfôr. Det skjønner vi jo alle at ikke er tilfellet, da tørrfôr er en relativt ny oppfinnelse. Jeg er rimelig sikker på at en katt kan leve på V&H, ikke bare leve på det men leve svært godt på det. Man kan jo velge ulike typer V&H, ikke alle inneholder vom, om det skulle være et issue. Se an hvem av typene som eventuelt er tilpasset katt best ift optimal sammensetning for dem.

Kanskje f.eks. Tulip har peil på dette? For meg høres det i alle fall absurd ut at katter, som er strengt karnivore dyr i forhold til hund (kjøttetere mao) ikke skal kunne leve på kjøtt. Tørrfôr inneholder masse korn - DET er ikke kattemat i alle fall..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Såklart kan de det, er mange som råfôrer kattene sine også. :) Men selve kverningen gjør noe med taurinen, derfor det er anbefalt å enten gi kjøttstykker (da gjerne enten hjertekjøtt eller rødt kjøtt som er spesielt rikt på taurin) i tillegg til VogH, da er det iallefall ikke noe problem lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter kan fint ete VOH, men de bør ikke fôres eksklusivt på dette pga tre ting:

1: Taurin "fordamper" fra kjøttoverflaten, og med kvernet kjøtt finnes det omtrent ikke overflate, ergo forsvinner mye av det naturlige taurinet.

2: VOH inneholder litt for mye kalsium for katter, de har et lavere behov en hunder.

3: katter har et mye høyere behov for protein enn hunder, så VOH har litt feil balanse på prot/fett. Sprint og valpevariantene er mest egnet. De kan fint fordøye vom, men vomma har minst protein av alle ingrediensene.

Om man gir ferskskårne stykker av rødt kjøtt (skjær helst opp daglig) som feks hjerte eller rent muskelkjøtt i tillegg vil man balansere alle tre ovennevnte "problemområder". Taurin er vannløselig, så det kan ikke overdoseres, og er man bekymret finnes det pulver man kan ha over maten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter kan fint ete VOH, men de bør ikke fôres eksklusivt på dette pga tre ting:

1: Taurin "fordamper" fra kjøttoverflaten, og med kvernet kjøtt finnes det omtrent ikke overflate, ergo forsvinner mye av det naturlige taurinet.

2: VOH inneholder litt for mye kalsium for katter, de har et lavere behov en hunder.

3: katter har et mye høyere behov for protein enn hunder, så VOH har litt feil balanse på prot/fett. Sprint og valpevariantene er mest egnet. De kan fint fordøye vom, men vomma har minst protein av alle ingrediensene.

DETTE var det jeg ville ha svar på! :D Jeg kan ikke nok om hva katter trenger av mat til å sette sammen et fôr selv.

Da blir det nok å gi v&h med litt tørrfôr, og kjøpe taurinpulver for sikkerhets skyld. :) Merker forskjell på prompingen allerede etter bare et par dager med mer v&h enn tørrfôr.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...