Gå til innhold
Hundesonen.no

Helan og Halvan: Linda og Zelda


puddellover
 Share

Recommended Posts

img2811j.jpg

Linda er en sølv storpuddel, og Zelda er en blå mellompuddel

De lever hos oss, menneskene uten de helt store ambisjoner, hvilket passer Zelda veldig bra for hun er nemlig profesjonell konglefanger på eget intiativ. Linda derimot har to oppgaver i livet: få mest mulig kos, og å knerte katter, selv om hun er duganes til mye annet.

2dt1xrt.jpg

waghv8.jpg

1yjqf6.jpg

2agsxm9.jpg

Her er Zelda med den ene valpen sin, han er også blå og vil med årene fade ut til å bli like blå i fargen som Zelda har blitt.

2u7lyfp.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Linda derimot har to oppgaver i livet: få mest mulig kos, og å knerte katter, selv om hun er duganes til mye annet."

Uff, knerte katter ja. Hun tok vel en av oppdretterens mener jeg å huske.

Hun har tatt to katter hos oppdretter og heldigvis ingen siden. Hennes bestemor igjen slukte et helt kattekull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kull faktisk :o

Bra hun ikke har tatt noen i ettertid da :)

Hun holder seg godt, Linda.

Det var når (bestemor) Edith hadde den siste halvdelen av kattungen at oppdretter innså hvor den første hadde tatt veien. Hvis smaken på katt er arvelig, så er det den eneste mørke siden til Linda! :lol:

Du har kanskje møtt Linda når hun var hos oppdretter? Jeg kan i hvertfall bekrefte at hun er minst like fin nå som da! :rofl:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Selv om dette er Zelda og Linda sin tråd, velger jeg å skrive litt om Kaos - som er valp etter Zelda. Han er født 14.06.2013 og fyller med andre ord 1 år om ikke lenge.

Kaos er eid av min tante, men likefullt mitt store håp. Han er teknisk sett "mørk grå" eller "blå", men er registrert som grå i og med at han er etter blå mor og grå far, og hele stamtavlen er full av grå og hvite pudler. Morsomt nok har han en svartere farge enn mange svarte pudler, så jeg og mange puddelfolk klør oss i hodet og venter spent på fargens utvikling. Jeg krysser fingrene for at han holder seg så mørk til vi er ferdig med å stille :P

Han var meldt på puddelklubbens rasespesial for moro skyld selv om han hadde drøyt lite pels og det var en spontan påmelding, men vi hadde virkelig en super debut i ringen der han fikk blå og kom på tredje plass (av tre stykker vel og merke). Debuten var bare for å øve og se om utstilling var noe for oss, noe det faktisk var! Jeg hadde virkelig tidenes beste følelse etter vi var ferdig i ringen, rett og slett fordi han sto så vanvittig bra på bordet og gikk som en drøm i ringen. Han er litt for feminin (ung kar vett) og trenger tid på seg til å bli litt mann, det var det eneste negative på kritikken. Vi skal spare pels og han skal få vokse litt til en senhøst/vinterutstilling. Gleder meg masse til fortsettelsen!

1631212.jpeg

Den to andre hannhundene var helt klart i en klasse for seg selv. Her er vinneren og Kaos, den tredje var på bordet. Det er så moro at det ikke ble kommentert noe spesifikt på frisyren i og med at han er selvklippet i en veldig kort (spare)frisyre :lol:

IMG_1293.jpg

EDIT: Oi, for en kvalitet på bildene, men skitt au!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leja synes i alle fall at Kaos er superkjekk! Hun hadde neppe hatt noe mot å produsere papidoodler! Haha. Big buisness??

Men seriøst. Han ER supersøt. Håper det går bare oppover fremover med ham. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Så morsomt :D Fine Kaos!

Takk, det frister i hvertfall til gjentakelse :D

Leja synes i alle fall at Kaos er superkjekk! Hun hadde neppe hatt noe mot å produsere papidoodler! Haha. Big buisness??

Men seriøst. Han ER supersøt. Håper det går bare oppover fremover med ham. :)

Papidoodler er det neste store! Tror vi kunne fått noen kroner på den måten for å si det sånn :lol:

Åhh, blir så glad av å lese at både du og Heidi liker han! Kaos er jo litt min også :icon_redface::heart:

Fine Zelda, Linda og Kaos! Så gøy og koselig det må være å kunne ta såpass mye del i Kaos sitt liv ;)

Takk! Det er såå fint, er også så heldig at jeg stadig vekk møter søsknene hans og hører fra de på facebook. Det er så godt å vite at de har det bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Zelda og Kaos har en helt spesiell kontakt, som bare mor og barn kan ha:



Zelda er så glad i å leke at hun alltid er med på tullet til Kaos, og se for dere at de holder på sånn som dette i sofaen oppå meg (det er litt slitsomt).

Her er forresten en liknende film fra Kaos var ca. 5 måneder:




Han har vokst!

Får ikke til å innebygge videoen :(

post-1402-0-48979800-1372248070_thumb.jp

"Halla snuppa! Være med å leke?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder som ble tatt i mai:

IMG_2900.jpg

Kaos og kullbroren, Virus.

IMG_2988.jpg

Virus, Kaos og kullsøster Emma.

IMG_3029.jpg

Zelda og Noldus, som er enda en kullbror av Kaos.

IMG_3036.jpg

Sommerfuglen min!

IMG_3144.jpg

Linda i sin grusomme "sommerdrakt" (les: skamklipt). Nå er jeg griseglad vi klippet henne så kort, for det har spart oss for mye jobb etter turene våre.

IMG_3152-1.jpg

Zelda, Kaos og Linda i 110!

IMG_3185.jpg

Kullsøster Ulla, Zelda og Kaos, også Noldus da, som ikke gadd å bry seg med å sitte (han gikk rundt og forbi de andre etter bildet ble tatt).

Ulla, Virus, Noldus, Emma og Kaos er alle valper fra Zeldas første og eneste kull :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da må jeg jo legge ut noen bilder fra helgen, skogstur på lørdagen og utstilling på søndagen:

IMG_0464.jpg

IMG_0465.jpg

"Share a stick"

IMG_0448.jpg

IMG_0442.jpg

IMG_0447.jpg

Åh, skulle så ønske at jeg fikk et ordentlig bilde her, for han står så bra.

IMG_0474.jpg

IMG_0477.jpg

Så ble det søndag, og jeg og Kaos skulle på vår andre utstilling i sommer, og egentlig noensinne:

IMG_0524.jpg

Noen som slapper bedre av enn meg for å si det sånn :lol:

IMG_0525.jpg

Kaos stilte mot Bobby igjen, og kom som forventet på andre plass!

IMG_0529.jpg

Rett etter bildet ble tatt måtte jeg spørre heiagjengen om ikke Kaos måtte stilles opp mens man venter, og det må man visst :sleep:

IMG_0527.jpg

I dag var ikke Kaos noe flink på bordet, men ...

IMG_0537.jpg

TADAAH :banana:

IMG_0532.jpg

Før utstillingen bestemte jeg meg for å klippe ned Kaos dersom kritikken tilsa at han trenger tid på seg, men det ser ut til at vi stiller litt før pelsen ryker:

"13 month. corr. size, still very skinny, corr. coat for the age, bones strong enough. Corr. top line and tail, moves well but still needs more stab. (stability?) needs training but well temp."

Kan jo legge til at Kaos har vært igjennom en rekke helsetester: (AD - A, HD - A), PL: 0/0, PRCD (PRA): Clear by parents. Eneste som mangler nå er øyelysning, men det tas etterhvert. Det som står i parantes er helsetester det ikke er krav om å gjennomføre før eventuell avl.

Nå gleder jeg meg til han får enda litt mer pels, det blir moro å stille han når han forhåpentligvis kan hevde seg, eller i det minste få excellent nr. 2 :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kaos har vært på besøk i dag for å bli gredd, badet og barbert, og her er det obligatoriske "etter"-bildet.

1157570_10151526999062343_75360391_n.jpg

Nå er han nesten i full pels, det mangler bare litt på nakken, hodet og under brystet, ønsker også pittelitt mer på bakbena. Blir nok ikke å klippe noe særlig før neste utstilling (forhåpentligvis i oktober), rett og slett fordi pelsen blir bleket av sola, og da er det greit å ha litt å ta av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...