Gå til innhold
Hundesonen.no

Fordømra byfolk!


jlkm
 Share

Recommended Posts

Ok, så vi bor litt uti bakevja, er vel omtrent like mye hytter som fastboende i området. Selv har vi gjerda inn hele tomta og lar bikkjene være ute og kose seg. Så langt alt vel. Jeg tør å mene at vi har grei kontroll på dem selv om vi ikke er ute med dem hele tida, de kommer ingen vei uansett og er inne på vår egen tomt, innafor gjerdet.

Men så kommer helga, og folket trekker til hytta - også med bikkjeskinnene sine. Og gjett da, her gjelder visst ikke hverken hundelov eller vanlig folkeskikk. Spesielt gjelder det vattnissen med to innmari spretne border collie hannhunder, de fyker over gjerdet her lett som bare det og flyr rundt i hagen vår og pisser på alt de ser. Flotte hunder og de storkoser seg jo, for all del, men litt kjipt at vi er nødt til å sjekke hagen før vi kan slippe ut tispa vår - spesielt når hun har løpetid.

Tror folk egentlig at så snart man kommer utafor femtisona så er det bare å slippe løs bikkja og la den aktivisere seg selv? Kommer stadig folk forbi her som er ute på tur og ikke har den fjerneste ide om hva bikkjeskinnet driver med, laaangt foran dem og gjerne langt inne på gårdene til folk.

Misforstå meg rett, jeg sier ikke at folk ikke skal få lufte hundene sine, og at de gjør det rundt her hvor vi bor er mer enn forståelig. Men det må da være greit å forvente at de følger vanlig folkeskikk og lover og regler og sørger for å enten ha god kontroll på dyret, eller har det i bånd?

I dag sitter jeg på post, med et arsenal av halsbånd og kobbel. Neste bikkjeskinn som kommer inn i hagen blir fanga inn og tjora i porten. Så får de komme og hente dyret når de er ferdig med turen sin.

Vel, muligens bare (nok et) frustrasjonsutbrudd herfra .. Jeg kan også ha overdrevet litt, men sånn er livet. :innocent:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, at jeg skjønner godt at du blir lei. Tror jeg har vært veldig heldig med valg av bondeland, for jeg har aldri irritert meg så lite over andres hunder som etter at vi flyttet hit. Det er bare periodedrankeren oppe på toppen her som slipper ut vorstheeren sin sånn en gang i året, eller noe. Ellers så er alle hundene der de skal være. Jeg syns litt synd på schæferen som aldri er på tur og sånt, men det plager jo ikke hundene mine eller meg sånn direkte. Hyttene her er bare befolket om sommeren, men hyttehundene blir passet på, de også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst aldri båndtvang her..

Men for all del, jeg er ikke perfekt sjøl når det gjelder båndtvangen, men vi bruker langline i båndtvangperioden og sørger forøvrig for å ha rimelig kontroll på dyret. Så jeg skal selvfølgelig passe meg for å kaste stein i glasshus, men det er noe med den generell gi beng-holdninga jeg ikke helt liker, der man driter så fullstendig i det at man lar bikkja renne fritt rundt helt og fullstendig uten noen form for kontroll mens man fyrer pølser på hytta eller i skisporet.

Meeen, for all del, de fleste er i grunnen rimelig flinke. Men det er liksom alltid noen som må skille seg ut som ekstra fjollete.

Og så kan vi jo ikke helt dy oss for å smile litt av disse frispringerne. Som de koser seg! Løper rundt og logrer og snuser og herjer, helt uten at noen maser og kjaser og kommanderer og styrer. Må jo være deilig også da, sånn i rettferdighetens navn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det tiden vi lever i da? Det er bare å ta seg til rette og drite i alle andre enn seg selv.

Kjenner godt igjen hva du beskriver og det er til å bli kvalm av.

Tjor fast bikkjene, det synes jeg faktisk var en god ide. Men belag deg på en real overhaling av bypampene etterpå. De eier tross alt hele verden, tjener mer penger enn deg og har dermed førsterett på det meste...

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det tiden vi lever i da? Det er bare å ta seg til rette og drite i alle andre enn seg selv.

Kjenner godt igjen hva du beskriver og det er til å bli kvalm av.

Tjor fast bikkjene, det synes jeg faktisk var en god ide. Men belag deg på en real overhaling av bypampene etterpå. De eier tross alt hele verden, tjener mer penger enn deg og har dermed førsterett på det meste...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg er vokst opp i en (liten) by på seksti og syttitallet. Da var det veldig vanlig at hundene gikk tur med seg selv. Det var i grunnen ikke noe som het båndtvang.

Det andre jeg har uthevet syns jeg igrunnen sier mer om deg enn om folk fra byen. Snakk om mindreverdighetskompleks. Tror du du bidrar til et bedre forhold mellom hyttefolk og fastboende ved å si sånt?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, snakk om hårsår. Tråkket jeg deg på tærne? Jeg bor ikke selv langt fra byen, jeg bor faktisk ganske så sentralt. Men jeg er oppvokst med god gammeldags folkeskikk og jeg er opplært gil å ta hensyn til andre mennesker rundt meg.

Hytteproblematikken er ikke et nytt eller ukjent problem og oppførselen til byfolket er til tider hårreisende. Du kan like det eller ikke:-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, snakk om hårsår. Tråkket jeg deg på tærne? Jeg bor ikke selv langt fra byen, jeg bor faktisk ganske så sentralt. Men jeg er oppvokst med god gammeldags folkeskikk og jeg er opplært gil å ta hensyn til andre mennesker rundt meg.

Hytteproblematikken er ikke et nytt eller ukjent problem og oppførselen til byfolket er til tider hårreisende. Du kan like det eller ikke:-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ser du ikke hva du selv sier? Det sier mer om din oppførsel, enn om byfolkets. Jeg bor for øvrig langt ute på landet med hytter på alle kanter og det er fint når hyttene våkner til liv om sommeren og det er fint når hele verden blir vår igjen, utpå sensommeren :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst i by selv, og flyttet ut på landet for tre år siden. Jeg liker heller ikke hyttefolka som er rundt her :P Og vi har sånn sju hytter rett bak huset her....,.

De har heldigvis ikke bikkjene sine løse da. Vårt problem er at når bikkjene våre er i hagen, og folk går forbi (med eller uten hund) så skjønner ikke folk at bikkjene våre bjeffer fordi de vokter, de tror dem bjeffer fordi dem vil hilse :P Så jeg kommer til å sette opp skilt på gjerdet i nærmeste fremtid.. "vokt dem for hunden" eller noe sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du ikke hva du selv sier? Det sier mer om din oppfrsel, enn om byfolkets. Jeg bor for vrig langt ute p堬andet med hytter p堡lle kanter og det er fint n岠hyttene v嫮er til liv om sommeren og det er fint n岠hele verden blir v岠igjen, utp堳ensommeren :)
Hva er problemet ditt egentlig? Heng deg n堩kke opp i mine meninger med 堳lenge dritt, diskuter heller temaet tr夥n omhandler:-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...