Gå til innhold
Hundesonen.no

Soppshampoo


Recommended Posts

Jeg bare lurer, får man kjøpt shampoo for bruk til behandling av sopp på nett noe sted? :) Snakk om mellom tær/potene og på klørne. Slik rødskjær som er typisk sopp...

Eller må jeg til veterinær? Og må jeg ha veterinærundersøkelse for å få lov til å kjøpe den?

Er det noen på denne siden som fungerer da?

http://www.vetshop.no/storefront.php?pid=32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Eplecidereddik i maten daglig.

- Optima pH shampo, kjøpes eksempel her. De har også pelsspray som man kan bruke.

- Malacetic wipes, kjøpes MYE billigere på Ebay. Tørkes på områder som er utsatt for sopp. Kan også brukes til å tørke i ører så lenge det ikke er sår der.

- Siste skylling av hunden etter bading, er av eddik. Etter det skylles ikke hunden noe mer, men bare tørkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd pelssprayen til optima ph, to x daglig i to uker. null effekt på labbene (rød pels). Hovedbestanddelen i denne sprayen er jo eddik, det kan en også lukte. Så jeg er vel en av dem som ikke er overbevist gitt.

Jeg har optima PH hudsprayen og synes ikke den funker jeg heller :/ Har shampooen til Optima også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd pelssprayen til optima ph, to x daglig i to uker. null effekt på labbene (rød pels). Hovedbestanddelen i denne sprayen er jo eddik, det kan en også lukte. Så jeg er vel en av dem som ikke er overbevist gitt.

Det var nettopp dette jeg skulle si, hva tror dere er hovedingrediensen i de fleste hudprodukter for hund? Jo, edddiksyre. Hvorfor? Fordi det surgjør og balanserer en for høy pH som igjen leder til hudproblemer, det er naturlig antiseptisk og antibakterielt, og sist men ikke minst en himla billig indgrediens som gjør at produsenten av sluttprodukter har en eventyrlig fortjeneste.

Og nei, eddik svir ikke mer enn grønnsåpe, selv om de er i hver sin ende av pHskalaen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg tror en har like (lite) god effekt av å vaske hunden med eddikvann. sprayflaske får en kjøpt billig på nille etc :)

jeg har et problem"barn" (hund) og synes faktisk det gav like god effekt å la hunden stå i grønnsåpevann 10 min tre kvelder. Det skulle man jo egentlig ikke tro, ettersom ph blir feil. etter det var huden ikke lenger rød, men fin og rosa. pelsen var like rød da.

Tror egentlig pelsen må blekes for å få vekk fargen- evt skiftes ut/klippes og gro ut igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blander du ut eddiken igjen, tulip? 50/50 var det ikke? Funker det på røde poter i din erfaring?

edit: Glemte å si at eplecidereddik i maten funket veldig bra på Fydas kronisk rustrøde poter. De ble utrolig mye bedre. Helt snålt, for jeg skjønner ikke helt hvordan det kan fungere så bra innvortes. Litt annen pH i maten vil jo ikke endre pH i huden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blander du ut edikken igjen, tulip? 50/50 var det ikke? Funker det på røde poter i din erfaring?

edit: Glemte å si at eplecideredikk i maten funket veldig bra på Fydas kronisk rustrøde poter. De ble utrolig mye bedre. Helt snålt, for jeg skjønner ikke helt hvordan det kan fungere så bra innvortes. Litt annen pH i maten vil jo ikke endre pH i huden?

På hud uten sår bruker jeg den ren, jeg.I ørene blander jeg veldig ut om jeg ikke er bombesikker på at det ikke er sår inni der. Men ellers anbefaler jeg ca 30/70 el 50/50 ja, når det gjelder 7%. 35% blander jeg selvsagt ut MYE. Og jo, endring av innvendig pH påvirker det ytre også, det meste henger sammen vettu ;)

Eddik funker ikke på Nora. Hverken på poter, i rompa eller i maten.

Det er synd. Men dessverre funker ikke alt for alle. Jeg håper du finner en løsning for henne :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jo, endring av innvendig pH påvirker det ytre også, det meste henger sammen vettu ;)

Joda, men en spiseskje eddik i et måltid på 500-750 gram kan umulig gjøre så drastisk mye med pH-verdien hverken innvendig eller utvendig for en hund på over 30 kilo. Eddiken jeg brukte var ikke spesielt sur, den har en pH på 5,5 tror jeg, den var 5% iallfall (Heinz) og hun fikk bare en liten spiseskje daglig over maten.

Noe er det definitivt, for jeg så klar bedring, men jeg tror neppe det var pH-verdien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rompa. *snort!*

Ja, det er mer morsomt i hodet enn det er på stuegulvet :P

Det er synd. Men dessverre funker ikke alt for alle. Jeg håper du finner en løsning for henne :hug:

Takk :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men en spiseskje eddik i et måltid på 500-750 gram kan umulig gjøre så drastisk mye med pH-verdien hverken innvendig eller utvendig for en hund på over 30 kilo. Eddiken jeg brukte var ikke spesielt sur, den har en pH på 5,5 tror jeg, den var 5% iallfall (Heinz) og hun fikk bare en liten spiseskje daglig over maten.

Noe er det definitivt, for jeg så klar bedring, men jeg tror neppe det var pH-verdien.

Små endringer kan ha stor virkning ;) La oss si at den indre balansen hennes var pH6. Da kan den lille forsuringa hun fikk fra eddik være dråpen som bikka rett vei. Bare det å gå av bussen på et busstopp før ditt vanlige kan få deg til å gå ned noen kilo på ett år, uten andre forandringer i livsstil og måltider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mer morsomt i hodet enn det er på stuegulvet :P

Nåja, det ble ikke mindre morsomt etter du skrev dette. :lol:

Håper som tulip at du finner en løsning. :heart:

Små endringer kan ha stor virkning ;) La oss si at den indre balansen hennes var pH6. Da kan den lille forsuringa hun fikk fra eddik være dråpen som bikka rett vei. Bare det å gå av bussen på et busstopp før ditt vanlige kan få deg til å gå ned noen kilo på ett år, uten andre forandringer i livsstil og måltider :)

Hvordan kan en spiseskje med noe med pH 5,5 gjøre noe som helst med pH verdien til en 30 kilos hund? Det er bra saker den eplecidereddiken, men jeg kjøper ikke helt uten videre at det avgjørende er pH-verdien.

Idét den spiseskjeen treffer magesyra så må den verdien på 5,5 være poof! borte på et nanosekund? Jeg må ha mer overbevisende faktorer enn en sammenligning med økt fysisk mosjon kjenner jeg ( ;) ). Man spiser sure og basiske ting hele tiden, og eplecidereddik er ikke spesielt surt.

Hva mener du forresten med den indre pH-verdien? Blodet? Magesekken? Skjeden? Huden? Alt det har jo forskjellig pH-verdi og en kan endre seg uavhengig av de andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å bruke Optima på labbene til Chicka og det fungerte ikke.

Nå er det heldigvis lenge siden hun har hatt utbrudd, men jeg har brukt sink salve med calendula, fra Weleda, og det har fungert helt topp.

Dersom det er kjempe sårt så står hun litt oppi grønnsåpevann før labbene tørkes og sink salven tas på.

Hadde også en gang øredråper som hun fikk mot sopp i ørene.

Rett etter ørene var i orden så fikk hun utbrudd under labbene og da brukte jeg øredråpene, det funket veldig bra og soppen ble super fort borte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kan eddik i rompa hjelpe eller? Ikke mot rødskjær, men mot brunlig bæsjeskjær? Er så mange hunder som har fine rumpehull synes jeg, mens Casper sitt er så stort og brunt. Ja,eller skal ikke sprute eddik inn i tarmen da, tenkte mer på området rett under haleroten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer, får man kjøpt shampoo for bruk til behandling av sopp på nett noe sted? :) Snakk om mellom tær/potene og på klørne. Slik rødskjær som er typisk sopp...

Eller må jeg til veterinær? Og må jeg ha veterinærundersøkelse for å få lov til å kjøpe den?

Er det noen på denne siden som fungerer da?

http://www.vetshop.no/storefront.php?pid=32

Jeg har brukt Malaseb på min hund og er veldig fornøyd - den er en gudegave til såre soppete poter. Malaseb er dyr, men du finner den billigere på engelske nettbutikker - det eneste er at jeg vet ikke om den kan bli stoppet i tollen siden den tildels er et legemiddel.

Min hund har slit med sopp av og på og jeg har sett veldig god effekt av å legge om kostholdet til hunden, kutte ut tørfôr og karbohydrater som "mater" soppen, ikke vaske med oatmealbasert shampo, eddikk i drikkevannet og i skyllevannet etter vask og gi tilskudd i form av probiotika samt akupunktur. Dette har hvert fall fungert veldig godt hos oss. :)

God bedring til hunden din! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...