Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørket vom, kan det brukes istedenfor..


TonjeM
 Share

Recommended Posts

Da har Strider begynt på matvegringen sin igjen.. og jeg river meg i håret (Nei, jeg vet at man i prinsippet ikke skal bry seg og at han sulter sikkert ikke ihjel, men jeg vil fryktelig gjerne ha en muskuløs slank hund istedenfor et skranglete skjelett..). Han spiser kun 50 % av det han trenger av RC/Proplan normalfor. Tidligere har jeg brukt høyenergi tørrfor, men det har han lett for å klø av og å få øreproblemer av. V&H er helt ute.. rå kjøtt-ting i det hele tatt.. (men stekt mat er supert synes han, og han fikk smake på sushi igår, så rå, lekker, superkvalitetsfisk går ned på høykant.. tenk det liksom..) Han er veldig glad i kalkunstruper, oksespiserør etc, dvs tørre crispy innmatsgreier, opg jeg har sett at de har frysetørket vom i dyrebutikken. Kunne jeg brukt dette istedenfor V&H og høyenergifor? Sånn at han fikk frysetørket vom og "vanlig tørrfor"? Blir spør av den matvegringen hos en så aktiv hund altså.. bortskjemte lille Strider-gutt (Jo, forresten, han liker ganske godt valpefor! men det er vel ikke noe å fore en voksen hund på, for mye protein?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er veldig glad i kalkunstruper, oksespiserør etc, dvs tørre crispy innmatsgreier, opg jeg har sett at de har frysetørket vom i dyrebutikken. Kunne jeg brukt dette istedenfor V&H og høyenergifor? Sånn at han fikk frysetørket vom og "vanlig tørrfor"? Blir spør av den matvegringen hos en så aktiv hund altså.. bortskjemte lille Strider-gutt

Jeg bruker frysetørket vom når vi er ute på reise - og synes det er et fint tilskudd :).

(Jo, forresten, han liker ganske godt valpefor! men det er vel ikke noe å fore en voksen hund på, for mye protein?)

Willy er nettopp ferdig med en sekk valpefôr nå (fordi de ikke hadde voksenfôr i samme type sist jeg handlet) - og det har fungert helt utmerket på ham. Kanskje la han litt mer på seg av det, men ellers merket jeg ikke store forskjellen (annet enn at bitene var mer klissete utenpå...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkunhalser er stort sett ben, så det gir veldig få kcal. Valpefôr kan du fint gi, prøv gjerne et for miniatyrer. Frysetørket vom kan fint mikses inn for å gi mer fett.

Har du prøvd kjøttdeig/medisterdeig? Enten rått el lynstekt, veldig lett å mikse inn i tørrfôr. Har du prøvd å bare gi mat om kvelden, slik han får kjenne på å være gosliten og sulten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!Da prøverjeg litt tørket vom og valpefor..

NP får jeg ikke tak i her jeg bor, og selv om elskelige mennesker har tilbudt seg å ta med for meg til utstillinger etc, så er ikke det noen grei langsiktig løsning :( Så jeg trøster meg med å innbille meg "det er ikke sikkert at Strider ville like NP"

Strider matvegret i fjor til vi fikk Shy, det hjalp veldig at hun flyttet inn. Men nå begynte han plutselig å matvegre igjen.. sukk. Jeg kan få i han ett måltid men problemet er at han behøver så mye mat at jeg får ikke gitt han alt i en giga porsjon (jeg vet ikke om han ville orket så mye mat en gang), så enten må foret gjøres mer effektivt slik at mengden kan reduseres til at det holder med en porsjon, ellers så må jeg få han til å spise flere måltider.. Siden det hjalp å få Shy, har jeg latt Shy forsyne seg av matens hans når han ikke vil ha i håp om at det kunne vekke litt ressursforsvars-spising men til ingen nytte, Shy erhjertelig velkommen til maten hans.

Jeg synes det er fantastisk med en aktiv hund, men jeg kunne virkelig ønske appetitten holdt følge med energi-forbruket altså.. Jaja, fikk i han mat nå etter tur, 50 % RC vanlig og 50 % valpefor, servert med en dæsj kaldt vann på - han spiste opp. Så idag har han fått i seg 2/3 av det han behøver tror jeg.

Han spiser ikke rå kjøttdeig, karbonadedeig, kyllingvinger, kotletter, kyllingfilet etc.. han kan til nød rulle seg i det (!) eller leke med det - men ikke spise det..

Men ville stekt kjøttdeig ha like bra næringsverdi for en hund som rå kjøttdeig? Stekt mat liker han godt nemlig.. (himmel, har visst verdens mest kresne og bortskjemte bisk altså..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ville stekt kjøttdeig ha like bra næringsverdi for en hund som rå kjøttdeig? Stekt mat liker han godt nemlig.. (himmel, har visst verdens mest kresne og bortskjemte bisk altså..)

Du taper noe på næringverdien, men det er mest for å krydre maten hans at du kan bruke det for å få han til å ete. Det er jo uansett mest proteiner, så det vil ikke gi vektøkning før det blir voldsomme mengder av det. Om han liker stekt mat, så kan du jo prøve å "svi" litt fett kjøtt til ham? 2-3 sek i glohet panne, slik at det får litt skorpe uttapå, men er rått inni? Kanskje han liker smelta saltfritt smør over tørrfôret sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte frysetørket vom i perioder til Kahlo. Hun likte heller ikke rått, så skulle jeg ha i henne svinekjøtt måtte jeg pent steke det - og nei, ikke noe lynsteking - gjennomstekt, takk!

Har ikke så mange råd - men vi ble desperate så hun fikk "alt" hun, bare hun spiste det. Siste gangen hun matvegra i 6 dager her, og kun spiste et par munnfuller hver dag før hun gravde ned maten, så stekte vi pizza til henne. :aww: Det gikk ned på høykant. *sukk*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taxi er snart fire og har alltid vært småspist. Jeg får faktisk litt vondt av han når jeg ser han egentlig er sulten, men bare smaker på ei kule og spytter den ut, og heller går dagen ut uten å spise. Så jeg har prøvd litt forskjellig for å øke apetitten hans.

Han er forøvrig spinnvill etter boksemat (fra hills for eksempel) og annen godis, men å fôre han på boksemat fast skjer ikke :P

Det eneste jeg synes har fungert på lang sikt med han, er å blande tørrfôret med en del provit frysetørket vom, for så å bløte det hele opp med lunket vann. Man skulle trodd han plukka ut vomma, da jeg bare legger den på toppen, men det ser ut som vomma gir en god smak til resten av måltidet også :)

Edit: Stjålet tørrfôr (fra de andre hundene) synes han forresten er godt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en kjent hundekjører som hadde noen småspiste hunder, han drysset litt tørket hvitløk over maten og da gikk det ned på høykant.

Mange mener at hvitløk ikke er bra for hunder, men disse hundene presterte topp i både trening og i løp, helse testene var det heller ikke noe å si på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...