Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Ålesund 4-5.mai


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

Har også store planer om å reise - har aldri vært i Ålesund, men har hørt at det er så fint der at man burde jo "passe på" når man kan kombinere det med utstilling.

Jeg har også tatt meg fri torsdag og fredag, så hvis været er lovende så tenkte jeg ta camp.vognen og bruke et par dager på turen "bortover". Trollveggen hadde jo vært flott å se.. Atlanterhavsveien.. Ja, se litt av det fine landet vi bor i.

Susanne

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg trodde du hadde stått til konfirmasjon allerede, jeg.

Har også store planer om å reise - har aldri vært i Ålesund, men har hørt at det er så fint der at man burde jo "passe på" når man kan kombinere det med utstilling. Jeg har også tatt meg fri torsdag

Antakeligvis så tenker vel folk at det er jo alltids "noen annen" som får rydde.. Jeg har alltid, alltid, en pose hengende på buret hvor vi legger søppel. Såvel pelsdotter som brukte nummerlapper og

Ja hit skal vi :D

Litt skuffa over at valp bare var de over 6mnd.

Siden eget oppdrett er 5,5mnd. :(

Men men, stiller unghund og håper på gull :P

Da kan du bare melde på uregistrert og fikse litt på fødselsdato ;)

Valpeshow er jo uansett uoffisielt, så det spiller jo liten rolle. Valpene er jo gamle nok til å komme inn på stevneplassen. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du bare melde på uregistrert og fikse litt på fødselsdato ;)

Valpeshow er jo uansett uoffisielt, så det spiller jo liten rolle. Valpene er jo gamle nok til å komme inn på stevneplassen. :)

Det hadde ikke jeg gjort. Hvis noen oppdager det, vil jeg forvente at det kan bli sanksjoner tilsvarende brudd på utstillingsreglene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tittet litt på fly+hotell. Men sliter litt med dette.

Hvilke hotell i nærheten av utstillingsplassen/flyplassen bør man velge? Blir sabla dyrt om man skal drive å ta taxi frem og tilbake 20 min liksom...

Flyplassen ligger ute på Vigra, som er en øy forbundet til fastlandet med to undervannstunneler - og jeg kan ikke huske noen gang å ha sett hotell der ute.

Det er en campingplass i gangavstand til stadioen og utstillingshallen - men Ålesund sentrum er ingen stor by, jeg er alltid til fots når jeg beveger meg i sentrum, og de fleste hotell i sentrum vil være en kort taxitur unna. Det går også buss, om en foretrekker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Kanskje jeg skal undersøke litt nærmere. Blir eventuelt bare én hund med opp, å jeg tipper vi tar det som en "fin ferie", å booker oss inn på hotell. Prisen var ikke så alt for galen, 2300,- med fly + hotell. Men det nytter ikke å reise opp dit, om jeg ikke "kommer meg frem", om du skjønner?

Tenke, tenke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tittet litt på fly+hotell. Men sliter litt med dette.

Hvilke hotell i nærheten av utstillingsplassen/flyplassen bør man velge? Blir sabla dyrt om man skal drive å ta taxi frem og tilbake 20 min liksom...

Er ikke langt med taxi, men den vil måtte ta lengre kjørerute enn om du går. Antar at det vil ta 10 minutter med taxi. Fra sentrum til Sunnmørshallen fins der en gangbro over hovedveien.. Det vil ikke ta mere enn 15 min å gå :) Men da spørs det jo om du kan "skitne" til utstillingshunden på vei til hallen. Busstoppen er ganske langt i fra hallen, så da må du uansett beregne å gå litt. Nærmest er den campingen ja, tror også de har campinghytter til utlåns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke jeg gjort. Hvis noen oppdager det, vil jeg forvente at det kan bli sanksjoner tilsvarende brudd på utstillingsreglene.

Valpeshow er uoffisielt, og om noen skal melde deg så er det isåfall innad i raseklubb/miljø. NKK kan ikke stenge deg ute, eller gi advarsler så lenge de har et system hvor det er mulig å melde på uregistrert hund. I Sverige blir det annerledes for der får du ikke melde på hund uten å oversende stamtavle på forhånd.

Selvfølgelig kan det irritere andre om du stiller en hund som er for ung og vinner og deres hund blir nummer to, men så lenge hunden er over 4 mnd, og lovlig kan entre stevneområdet ser jeg ikke det helt store problemet. Det er jo ingen fordel for deg å stille en valp på 5,5 mnd i samme klasse som valper helt opp til 9 mnd.

Men det er jo helt opp til hver å en å kjenne på magefølelsen om man syntes det er greit eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpeshow er uoffisielt, og om noen skal melde deg så er det isåfall innad i raseklubb/miljø. NKK kan ikke stenge deg ute, eller gi advarsler så lenge de har et system hvor det er mulig å melde på uregistrert hund. I Sverige blir det annerledes for der får du ikke melde på hund uten å oversende stamtavle på forhånd.

Selvfølgelig kan det irritere andre om du stiller en hund som er for ung og vinner og deres hund blir nummer to, men så lenge hunden er over 4 mnd, og lovlig kan entre stevneområdet ser jeg ikke det helt store problemet. Det er jo ingen fordel for deg å stille en valp på 5,5 mnd i samme klasse som valper helt opp til 9 mnd.

Men det er jo helt opp til hver å en å kjenne på magefølelsen om man syntes det er greit eller ikke :)

Det er uoffisielt, men det har fremdeles et regelverk, og det er klart stadfestet at valpen må være seks måneder for å kunne delta på NKKs valpeshow.

Det er også mulig å melde på importer i offisielle klasser, og late som om de er eid av utenlandsk eier, selv om det tydelig står i regelverket at de må være omregistrert til NKK før de får delta på offisielle arrangement. Og jeg vet om hunder hvor resultatene har blitt strøket fordi eier har unnlatt omregistrering etter påminnelse fra NKK. Så ditt argument holder således ikke.

I min rase vil det for øvrig kunne være en fordel å være fem og en halv måned, fordi de er mer jevne, kompakte og tiltalende - mens en på ni måneder kan være mer ulenkelig, høy og smal, bakhøy og uten vinkler, og rett og slett i en awkward teenager-phase. Vi ser ofte at yngste valp slår eldste valp, med mindre det er snakk om unntakene som også kan hevde seg i rasen fra junior (og de er det få av).

En bruker ikke magefølelsen når det er snakk om regelverk. En bruker sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uoffisielt, men det har fremdeles et regelverk, og det er klart stadfestet at valpen må være seks måneder for å kunne delta på NKKs valpeshow.

Det er også mulig å melde på importer i offisielle klasser, og late som om de er eid av utenlandsk eier, selv om det tydelig står i regelverket at de må være omregistrert til NKK før de får delta på offisielle arrangement. Og jeg vet om hunder hvor resultatene har blitt strøket fordi eier har unnlatt omregistrering etter påminnelse fra NKK. Så ditt argument holder således ikke.

I min rase vil det for øvrig kunne være en fordel å være fem og en halv måned, fordi de er mer jevne, kompakte og tiltalende - mens en på ni måneder kan være mer ulenkelig, høy og smal, bakhøy og uten vinkler, og rett og slett i en awkward teenager-phase. Vi ser ofte at yngste valp slår eldste valp, med mindre det er snakk om unntakene som også kan hevde seg i rasen fra junior (og de er det få av).

En bruker ikke magefølelsen når det er snakk om regelverk. En bruker sunn fornuft.

Min sunne fornuft sier meg at det er helt problemfritt å stille en valp på 5,5 mnd på et valpeshow to uker før tiden. Men min sunne fornuft sier også at jeg syntes det er uproblematisk å debutere med en valp på 3,5 mnd. Men meg om det :)

Hadde det derimot vært snakk om i en offisiell klasse hvor resultatene ble stambokført. Da er jeg regelrytter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sunne fornuft sier meg at det er helt problemfritt å stille en valp på 5,5 mnd på et valpeshow to uker før tiden. Men min sunne fornuft sier også at jeg syntes det er uproblematisk å debutere med en valp på 3,5 mnd. Men meg om det :)

Hadde det derimot vært snakk om i en offisiell klasse hvor resultatene ble stambokført. Da er jeg regelrytter. ;)

Jupp, deg om det.

Det er egentlig et veldig enkelt regelverk å forholde seg til og følge, etter min mening. Og min fornuft tilsier at finnes det et regelverk, følger en det i respekt av både regelverket, arrangør, utstillere, hunden, og andre valpeeiere som også gjerne ville stilt men ikke har valp i rett alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpeshow er uoffisielt, og om noen skal melde deg så er det isåfall innad i raseklubb/miljø. NKK kan ikke stenge deg ute, eller gi advarsler så lenge de har et system hvor det er mulig å melde på uregistrert hund. I Sverige blir det annerledes for der får du ikke melde på hund uten å oversende stamtavle på forhånd.

Selvfølgelig kan det irritere andre om du stiller en hund som er for ung og vinner og deres hund blir nummer to, men så lenge hunden er over 4 mnd, og lovlig kan entre stevneområdet ser jeg ikke det helt store problemet. Det er jo ingen fordel for deg å stille en valp på 5,5 mnd i samme klasse som valper helt opp til 9 mnd.

Men det er jo helt opp til hver å en å kjenne på magefølelsen om man syntes det er greit eller ikke :)

Ja det er vel der hovedproblemet mitt kommer.

Det kommer andre, som skal stille samme rase, med valp, som er da akkurat over grensen.

Dukker jeg opp der med min da, så vil det nok bli sladra på, og den flausen gidd eg ikkje for å si det sånn. :P

Hadde jeg visst at de ikke kom, så hadde jeg nok fint gjort det. For som deg ser jeg ikke det HELT store problemet med en 2uker for ung valp.

Hadde det vært 2mnd så ok, men 2uker er grådig lite.

Og det blir jo ikke ført noe sted, var bare for min del, siden jeg da kunne reise med 2 hunder og ikke 1. Men men. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For som deg ser jeg ikke det HELT store problemet med en 2uker for ung valp.

Hadde det vært 2mnd så ok, men 2uker er grådig lite.

Og hvor går grensa for HVOR mye for ung en valp får være da? Skulle alle regler vært basert kun på skjønn, så var det ikke noe poeng med regler, sant?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor går grensa for HVOR mye for ung en valp får være da? Skulle alle regler vært basert kun på skjønn, så var det ikke noe poeng med regler, sant?

Nå skal ikke jeg stille herremannen. :)

Ei heller aldri stilt en for ung valp.

Så det kan jeg ikke svare på. :)

Hva andre gjør er opp til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå har jeg fått blod på tann etter alle poengene fra gruppa i helga, også er det en dommer som kan passe for oss oppi der. Hmmmm. Jeg har jo masse familie der, så kan jo skylde på familiebesøk? :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uups, det var Trym og Tuva påmeldt gitt :icon_redface: Og jeg som ikke skulle stille noe særlig i Norge iår :lol: Men da drar vi oppover på fredag ihvertfall, sover hos tanta mi (som bor ca 2 timer unne Ålesund) besøker graven til mormor og morfar også drar vi til Ålesund. Bra plan! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lyst, Jolie har vært stilt to ganger for dommeren og blitt henholdsvis BIM og BIR. Ingen garantier, men man blir jo litt ekstra fristet til å prøve (og går det ikke veien så hadde det vært kjekt med en tur dit uansett, hatt lyst til å se Ålesund lenge nå :) ). Noen dager igjen å tenke på heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...