Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål til sonenjegerne


Tyfonia
 Share

Recommended Posts

Jeg snuser litt på å ta jaktprøven, men er desverre litt sent ute til å hive meg på her på Stord for i år, men kan jo alltids bruke tida på teori, fisking, teltliv og annet villmarksgøy. Med tiden ønsker jeg meg en jakthund. Ikke nødvendigvis av en tradisjonell rase, men en som funker som tur/ joggekompis, og sporhund utenfor sesongene. Hvilken jakthund er det dere har og hvorfor valgte dere den rasen?

Det som vekker litt interesse hos meg en folks valg av jakthund. Hvordan de trener, osv. Noen som vil fortelle litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken jakthund du skal ha er vel litt avhengig av hva du vil jakte..

Mitt tips er å starte me jaktings og så kjøpe deg hund.. For det er mange som blir sittende igjen me en jakthund som ikke blir brukt fordi jakt ikke var like artig, eller at man gjør alt feil me hunden i starten av treningen fordi man ikke vet hvordan jakta foregår osv..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken jakthund du skal ha er vel litt avhengig av hva du vil jakte..

Mitt tips er å starte me jaktings og så kjøpe deg hund.. For det er mange som blir sittende igjen me en jakthund som ikke blir brukt fordi jakt ikke var like artig, eller at man gjør alt feil me hunden i starten av treningen fordi man ikke vet hvordan jakta foregår osv..

Som Krutsi sier; start med å jakte. Bli med erfarne jegere med gode hunder, finn ut hva du vil jakte på, og hvilken jaktform som passer deg best. Sett deg inn i hvordan en god hund innen gitt jaktform skal fungere og trenes fram.

En seriøs jakthund oppdretter vil ikke selge hund til en "som har tenkt til å jakte litt, kanskje". Dermed er du i praksis overgitt til å få kjøpe mindre brukbare emner, fra ymse oppdrettere. Det er jo heller ikke noen givende start - å bli sittende med en hund som kanskje passer best til søndagstur ;-)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tenker på rypejakt og evt. skogsfugl, så sporhund utenom sesongen så vil jeg absolutt tro at en kleiner munsterlander ville passet veldig bra inn i et sånt liv. Men som flere sier her, ta deg en tur på jakt og tenk deg om.

Personlig liker jeg jakt veldig godt, og drar gjerne om sjansen byr seg (i hovedsak på jaktprøver/treninger da). Men tiltross for det så har jeg måttet innse at jeg ikke har så høy interesse per dags dato at det passer meg å fly i fjellet ørtogførti helger i året. Dermed valgte jeg å ikke gå for fuglehund denne gangen.

I tillegg har jeg fordelen at jeg kan ta med en av mammas hunder omtrent når jeg vil. Bare for en helg siden var jeg på jakttrening i fjellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fort noen nevner jakthund, så antas det nesten at det er fuglehund som er greia. Må bare få presisere at det finnes mange jaktformer med hund, og mange fantastiske jakthundraser å velge i.

For å slå et lite slag for en jaktform på tilbakegang; hare/revejakt med drivende hund!!! Masse flotte støverraser å velge i (blandt annet våre utrydningstruede Norske) Nærmest ubegrenset med rimelige jaktmuligheter. En utrolig trivelig jaktform med lange tradisjoner her til lands. Den krever riktig nok en tolmodig jeger, og mange timer på stolsekken/forran bålet. Men igjen - bli med en erfaren jeger med en god bikkje, for å få en forståelse for jaktformen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fort noen nevner jakthund, så antas det nesten at det er fuglehund som er greia. Må bare få presisere at det finnes mange jaktformer med hund, og mange fantastiske jakthundraser å velge i.

For å slå et lite slag for en jaktform på tilbakegang; hare/revejakt med drivende hund!!! Masse flotte støverraser å velge i (blandt annet våre utrydningstruede Norske) Nærmest ubegrenset med rimelige jaktmuligheter. En utrolig trivelig jaktform med lange tradisjoner her til lands. Den krever riktig nok en tolmodig jeger, og mange timer på stolsekken/forran bålet. Men igjen - bli med en erfaren jeger med en god bikkje, for å få en forståelse for jaktformen.

Det er ingen her som har antatt fuglehund. Jeg har kun tipset om en rase dersom man ønsker fuglehund. Litt vanskelig for meg å fortelle om noen annet når jeg ikke vet noe som helst om det.

Med andre ord, det er fort gjort å holde seg til det man kan. Det beste er vel å bli med på litt forskjellige jaktformer og se hva man selv trives best med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer de andre her at det er smart å begynne jakt først og skaffe jakthund tilpasset ditt formål senere. Mange legger også vekt på hvor mye terreng til har tilgjengelig, og hva kompiser måtte ha av jakthunder. Er det 10 elghunder på jaktlaget fra før, vil nok ikke din nye hund få mange slipp. Men det kan også være greit å tenke på hvor mye trening du ønsker å legge ned i hunden. Hvor mye tid du må legge ned i hunden avhenger av type hund.

Grad av selvstendighet varierer mye. En løs elghund/rådyrhund skal jakte helt selvstendig. Hvor ofte den kommer innom eier varierer veldig, noen kommer innom etter en time, andre kan være borte fram til neste dag. Vanlig trening her er vel helst å ta med seg en god bok i skogen, sette seg på en stubbe og slippe hunden. Sånn sett er treninga "enkel", det er hunden som gjør det meste av jobben. Om du orker med dressur kan bli en smaksak, hunden kan bli en god jakthund uavhenging om den har en god innkalling eller gir labb.

Om du velger en jakthund som du skal jakte sammen med, må du regne med vesentlig mer trening. Dette gjelder både stående fuglehunder, støtende fuglehunder og retrievere. Her er det mye dressur som skal på plass, og noen orker rett og slett ikke. En fuglehund som jakter alene er ikke noe tess som jakthund.

Som familiehund og turkamerat mener jeg at alle jakthundene er fine kandidater. Tidligere kunne enkelte være litt skarpe, men det er for det meste avlet bort nå. Kortbeinte hunder har naturlig nok litt problemer med å ta seg fram i snø og høy lyng, så om du ferdes mye i slike områder er det greit å styre unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen her som har antatt fuglehund. Jeg har kun tipset om en rase dersom man ønsker fuglehund. Litt vanskelig for meg å fortelle om noen annet når jeg ikke vet noe som helst om det.

Med andre ord, det er fort gjort å holde seg til det man kan. Det beste er vel å bli med på litt forskjellige jaktformer og se hva man selv trives best med.

Den var ikke spesiellt til deg. Men sånn jevnt over - om ordet "jakthund" nevnes, har det utrolig lett for å vinkles mot de stående fuglisene ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres grunn til å drive med jakt?

Nå er ikke jeg jeger enda (venter på at klubben her skal arrengere jegerprøve). Mannen er jeger og jakter det meste utenom elg.
Jeg ser for meg at for min del kommer jeg til å jakte for å bruke hunden og fordi jeg liker å være i skogen. Jeg hadde nok ikke tatt jegerprøven om jeg ikke skulle jakta med hund. Så sånn for min del så er det det som veier, altså å se hunden i aksjon og la hunden jakte.

Hvorfor valgte dere akkurat den type hund som dere har nå?

Vi har beagle (bare valp enda), som skal brukes til Hare og Rådyr. Jeg kommer ikke til å jakte rådyr med han, men mannen skal. Det ble beagle fordi det er en grei allrounder, hundene bakover i valpens linjer er gode allroundere hvor de fleste er brukt på både rådyr og hare. Beagle er også en av de fineste som kan brukes på rådyr sånn rent overfladisk sett. Hadde det bare vært hare så hadde det blitt en større hund.
Sånn når naturen har gått sin gang og "de nåværende selskapshundene" ikke er mer så blir det nok russerstøver og/ eller foxterrier til revejakt.
Jeg har blitt bitt av basillen allerede før jeg egentlig er på jakt. Syns det er SÅ morsomt å være i skogen å se hundene jobbe. Gleder meg vilt til Raptus blir større og jeg har fått jegerprøven. Jeg føler selv at jeg har funnet hundesporten for meg (Jakt og spesielt vilt/blodspor). Etter å ha vært innom både LP og AG uten å bli spesielt "henført" i mer enn et par uker.

(sorry ot)

Vi lurer også på å prøve Dvergpinscheren på mår og mink, det hadde vært veldig morsomt. Hun er en sucker for mus hvertfall og er ikke redd for å gå etter større dyr. Hun går også rett inn i hi uten å blunke (vi har ikke prøvd hi med dyr inni enda). Hun er drittøff egentlig.

Hva jakter dere på?

For min del blir det nok bare hare, hverfall enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres grunn til å drive med jakt?

Hvorfor valgte dere akkurat den type hund som dere har nå?

Hva jakter dere på?

Spørsmålspam :D

Jeg er i utgangspunktet et hundemenneske og ingen jeger. Men gjennom fuglehund så kom jaktdelen inn. Jeg kunne nok aldri tenkt meg å dra på jakt uten hund. Så sånnsett kvalifiserer jeg ikke som jeger.

Jeg jakter fugl med stående fuglehund. Det er en utrolig opplevelse. Kan ikke beskrives. Det samarbeidet man har med hunden, å stå og se på hunden søker etter fugl er en utrolig følelse. Ubeskrivelig når hunden tar stand, man går opp med børsa, ber om reis og fugl letter. Det er utrolig spennende. For ikke å glemme alle de fine naturopplevelsene man får.

Jeg og samboer har 3 (snart 4) fuglehunder av rasen Breton. Litt tilfeldig at det ble den rasen, men jeg angrer ikke et sekund. En herlig rase som kan brukes på fjellet og skogen, passe stor og veldig hyggelig og sosial klubb.

Jeg jakter på ryper, skogsfugl og fasan/rapphøns.

Jeg snuser litt på å ta jaktprøven, men er desverre litt sent ute til å hive meg på her på Stord for i år, men kan jo alltids bruke tida på teori, fisking, teltliv og annet villmarksgøy. Med tiden ønsker jeg meg en jakthund. Ikke nødvendigvis av en tradisjonell rase, men en som funker som tur/ joggekompis, og sporhund utenfor sesongene. Hvilken jakthund er det dere har og hvorfor valgte dere den rasen?

Det som vekker litt interesse hos meg en folks valg av jakthund. Hvordan de trener, osv. Noen som vil fortelle litt?

Vi har som sagt fuglehunder. Vi jakt på høsten, på vinteren er det trening mot konkurranser. Blir nesten det samme som jakt, men uten hagla. Om våren og sommeren bare koser vi oss med turer, apport trening og nyter livet.

Mer om våre fuglehunder og vårt liv kan leses på hjemmesiden.

Det er som andre har sagt mange andre jaktformer. Jeg kan bare fuglehund delen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg jakthund lengre, men kan fortelle hva jeg pleide å gjøre..

Hva gjør dere utenom jaktsesongene, dere som har hund?

Utenom jaktsesongen trente vi mye spor og fysisk mosjon. Jeg hadde dachs som var godkjent ettersøkshund som også ble brukt som båndjakt både på rådyr, hjort og elg. Så for vår del var det viktig at hunden var i god mosjon, men også at han var god å spore. Så vi trente en god del blodspor og ferskspor.

Ble litt betatt av Etnahunden, da. Bakgrunne til rasen passer litt til det jeg ønsker å drive med: fugl av ymse typer og hare.

Men jeg bør absolutt hive meg på så mange jegere/ jaktlag som mulig (også de som jakter på store dyr) før jeg vurderer hva jeg ønsker å fordype meg i :) Men det blir nok smådyr/ fugl først og fremst :D

Mitt tips er at hvis du ønsker å ha en jakthund, så ville jeg ha valgt en av de tradisjonelle rasene istedenfor. I alle fall i starten. Det kommer garantert til å være mange ting som gjør at du vil klø deg i hodet og møte på utfordringer, og da blir det værre me en rase som ikke er vanlig og kanskje heller ikke har egenskapene like latent i seg. Å trene en fuglehund er heller ikke bare å trene en fuglehund, så ved å velge en utradisjonell rase, så har du plutselig ikke så veldig mange som kan hjelpe deg heller. For det er forskjell ifra rase til rase..

Må være fint å kunne forsyne seg med mat fra dyr som har levd i frihet i naturlige omgivelser og som ikke har blitt masseprodusert og havnet på skrekkslagne slakteri. Eller kanskje jeg skal være forsiktig med å si slikt?

Å spise mat man har selv skutt på jakt går helt fint.

Hva er deres grunn til å drive med jakt?

Min grunn til å drive med jakt er at jeg liker naturopplevelsen. Jeg liker samholdet sosialt og ikke minst ha en god grunn til å vandre i fjellet og oppleve naturen på en helt annen måte. Jeg er også oppvokst med jakt, så for meg er det en naturlig ting å drive med på høsten :)

Hvorfor valgte dere akkurat den type hund som dere har nå?

Jeg valgte dachs fordi det var en snedig størrelse for meg, siden jeg var bare 14 år da jeg startet, men også fordi vi kjente oppdretteren og kunne gi oss en hund som passet oss. Dessuten, jeg syntes dachs var verdens kuleste rase :lol: Mine foreldre støttet det siden det var utrolig fine gode allroundhunder og ikke minst veldig gode nøyaktige sporhunder.

Hva jakter dere på?

Jeg jakter på elg, hjort, rådyr og reinsdyr. Jakter enda, men da ikke med egen hund. Min hund ble brukt som båndhund på elg, hjort og rådyr, samt som ettersøkshund så vi hadde flere kontrakter med forskjellige jaktlag om høsten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Vi har to strihåra dachs til rådyrjakt, og en kleiner munsterlender til skogsfugljakt. Dachsene er pensjonerte nå, men med de så var det mer vanlig tur i bånd utenom jaktsesongen. Fuglehunden trenger som nevnt mer dressur, så det trenes hele året. Jeg trener i tillegg konkurranselydighet. På vår og sommer trener vi også blodspor og apport. Jaktsesongen (inkl. treningstid) går fra midten av august og ut mars, så det finnes ikke kjedelige deler av året med fuglehund :) De er også fine trekkhunder, som gjerne blir med på snørekjøring og sykkeltur.

Personlig jakter jeg for kjøttets del, og det sosiale. I tillegg er det fryktelig spennende når det er hund med på jakta.

Det var samboer som fikk dachsene før jeg var inne i bildet, men de ble altså primært anskaffet til rådyrjakt. Munsterlenderen var et kompromiss der jeg ville ha en lydighetshund og samboer ville ha en jakthund. Så fikk vi en som passet fint til begge deler :)

Neste hund kommer nok også til å bli en fuglehund i en eller annen variant. Jeg synes allsidigheten er super, men nå liker jeg å trene hund også da. Liker man ikke det anbefales det å få en av de mer selvstendige jakthundene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres grunn til å drive jakt?

Livsstil og hobby, naturopplevelse, matauk, spenning!

Hvorfor valgte dere akkurat den hund dere har nå?

Tilfeldig. Skulle ha en ny sporhund og ved å bruke canis sin rasevelger så dukket stabijhoun opp som ett av alternativene. Jeg ble nysgjerrig på rasen da jeg aldri hadde hørt om dem (dengang fantes det bare 30 individer i landet så ikke så rart kanskje :) )

Fikk kontakt med ei som hadde stabijhoun og hun igjen satte meg i kontakt med henne som etterhvert ble min oppdretter. Snipp snapp - det er nå åtte år siden og jeg har stabijhoun nr to i hus :) Kommer ikke til å skifte rase!

Hva jakter dere på?

Storvilt, da først og fremst hjort og rådyr. Jeg bruker hunden helst som ettersøkshund både i jakt- og offfentlig sammenheng (trafikkulykker) men har den siste sesongen også brukt hunden som bandhund og med på post under hjortejakta.

Rasen er stående fuglehund, men har ikke noe på fuglejakt å gjøre ;) Det er en utpreget hårviltjeger, glimrende svømmer og apportør.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere utenom jaktsesongene, dere som har hund?

Koser meg med bikkjene:) Og prøver selvsagt å holde dem i god form, med sykling og div. andre treningsformer. Hjemme er det viktig for meg at alle hundene er lydige nok til å kunne luftes løse. Innkalling og grei hverdagslydighet og oppførsel er vesentlig. Det gir også mer kontrollerbare hunder i skogen. Enkelte har jeg trent konkuranse lydighet med, med resultat jeg er fornøyd med ut i fra treningsmengde.

Hva er deres grunn til å drive med jakt?

Jeg er en sånn som begynte med en tilfeldig hund, og ble bitt av jaktbasillen fordi bikkja viste seg å være bra + at jeg dumpet borti rett jeger, som bidro videre.

For meg er nå hundenes prestasjoner i skogen det viktigste. Biten med fall og kjøtt i fryseren er et underordnet bonus. Det er for meg lite som overgår opplevelsen av at hunden gjør en god jobb i skogen. Få høre en god los, kanskje se et dyr i losen.

Ikke alltid jeg gidder å drasse på børsa engang ;-)

Hvorfor valgte dere akkurat den type hund som dere har nå?

Jeg valgte ikke hund, men fikk en Strihåret Dachs i julepresang. Så gikk det som det måtte gå...

Har også hatt Korthåret Vorsteh som jeg jaktet skogsfugl med. Bikkja fungerte bra den, men jeg er en ubrukelig hagleskytter, og da trenger man i grunn ikke noen fuglehund... Og så har jeg vært mye med gode harabikker i skauen, og det er moro:) (og like lite moro om bikkja ikke er god, da...)

Hva jakter dere på?

Rådyr, rev og hare.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres grunn til å drive med jakt?

For meg er det det å se hunden arbeide og gjøre det som er naturlig for den som er det store. Jakt kan i tillegg være veldig sosialt, alt etter hva du jakter på og hvordan du jakter. Det er spennende og veldig artig, men altså, jeg er vel mer hundemenneske enn jeger.

Hvorfor valgte dere den typen hund som dere har nå?

Vi har dunker, og det var egentlig ganske tilfeldig. Vi skulle uansett ha en langbent støver til harejakt, men kjæresten min ville helst ha schweizerstøver da han hadde god erfaring med rasen på jakt. Tilfeldigvis kom det til et dunkerkull i området, og vi dro for å se på dem. Ble ganske fort avgjort at vi skulle ha dunker i stedet, siden det er en av de norske rasene og alt det der. Fikk også et veldig godt inntrykk av tispa, og kullet var godkjent av avlsrådet. Så sånn gikk det til :P

Hva jakter dere på?

Jeg jakter bare på hare for øyeblikket. Typen jakter derimot på alt.

Jeg er veldig enig med det mange andre har sagt: Hvis du er bestemt på å drive med jakt og vil ha en hund til jaktbruk, finn ut hvilken type jakt som appellerer mest til deg. Hvilke muligheter har du i hjemmeområdet, hvor mye tid har du til jakttrening og kommer du til å være del av et jaktlag eller jakte alene er kanskje spørsmål du burde stille deg. Avhengig av den eventuelle jakthundtypen du velger deg, vil jo treningsbehovet variere veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det skjedde en feil oppe i tråden en plass for det ser ut til at det har blitt skrevet et svar på min bruker... Hva kan ha skjedd, mon tro? Jeg har ikke beagle... :P

Tusen takk alle sammen som tok dere tid til å svare på spørsmålspammen min :D

Hvor gamle var dere da dere begynte å jakte første gang/ tok jaktprøven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det skjedde en feil oppe i tråden en plass for det ser ut til at det har blitt skrevet et svar på min bruker... Hva kan ha skjedd, mon tro? Jeg har ikke beagle... :P

Tusen takk alle sammen som tok dere tid til å svare på spørsmålspammen min :D

Hvor gamle var dere da dere begynte å jakte første gang/ tok jaktprøven?

Jeg begynte å gå me hund da jeg var 12-ish.. Begynte å trene hund da jeg var 13.. Hentet hjem min da jeg var 14.. Tok jegerprøven da jeg var 16.. Vært med som jeger siden da..

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Jeg dsom har svart!

Høh... Det var rart. Sikkert en teknisk feil her omkring ;)

Jeg begynte å gå me hund da jeg var 12-ish.. Begynte å trene hund da jeg var 13.. Hentet hjem min da jeg var 14.. Tok jegerprøven da jeg var 16.. Vært med som jeger siden da..

Sent from my GT-I9100

Heldig du som har vokst opp med det :icon_redface: Jeg må nok starte fra scratch med bøker og sånt. Blir nok en utfordring å finne noen å henge meg på som kan lære meg ting, så frem til jegerprøven vår 2014 , må jeg nok bare lese bøker, artikler, lese på forskjellige forum og slikt :)

Hvordan forberedte dere dere på å ta jegerprøven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med på jakt i 2 år før jeg tok jegerprøven i 2003. Siden det har jeg jaktet selv.

Har alltid en ukes jakt sammen med jaktjentene og så blir det noen helger på hytta og litt her og der. Nå har jeg flyttet og det skal være muligheter for å jakte her også. For meg er det nesten like morsomt å ta en treningstur som å gå med hagla, men det kan henge sammen med at jeg er en dårlig skytter. Nå skal jeg ta skytekurs og forhåpentligvis få dreis på skytinga sånn at jeg kan treffe noe.

Du kan starte å trene på skytebanen (ihvertfall hagle og leirduer) før du tar jegerprøven. Det krever litt å bli en god skytter så sant du ikke har talent for det.

Før jegerprøven gjorde jeg ingenting, men leste jegerprøve boka og var på kurs. That's it.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Tok Jegerprøven i 2007, da jeg var 15 år. Kjøpte samme år min egen hund, som det dessverre har blitt minimalt med jakt på. Var vanskelig å komme seg rundt i så ung alder, og jeg har lovt meg selv å aldri skaffe meg en til ES før jeg finner en oppdretter som pusher skikkelig på meg, og før jeg lærer litt mer. Har vært med på revejakt, Storfugl, rype og rådyr. Nettopp fått lappen, så nå blir det vel rype, hare og rev som jeg blir å jakte på. Jeg forberedte meg på prøven med å lese litt i boka, også har NJFF slike testsamlinger på nett, de var kjekke :)http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?element_id=98005901&displaypage=TRUE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med på jakt i 2 år før jeg tok jegerprøven i 2003. Siden det har jeg jaktet selv.

Har alltid en ukes jakt sammen med jaktjentene og så blir det noen helger på hytta og litt her og der. Nå har jeg flyttet og det skal være muligheter for å jakte her også. For meg er det nesten like morsomt å ta en treningstur som å gå med hagla, men det kan henge sammen med at jeg er en dårlig skytter. Nå skal jeg ta skytekurs og forhåpentligvis få dreis på skytinga sånn at jeg kan treffe noe.

Du kan starte å trene på skytebanen (ihvertfall hagle og leirduer) før du tar jegerprøven. Det krever litt å bli en god skytter så sant du ikke har talent for det.

Før jegerprøven gjorde jeg ingenting, men leste jegerprøve boka og var på kurs. That's it.

Fikk tips av stefaren min om at i mellom jaktsesongene kunne man øve seg på å skyte dyr- med kamera. Øve meg på tålmodigheten og gleden ved å få øye på dyr, å komme nær dem uten å bli oppdaget, samt få til bra skudd (bilder). Tenker jeg skal ta dette med i betrakning, som en slags felt- øvelse på siden av alt det teoretiske som er obligatorisk og kjekt å kunne. Man kan jo gjøre det samme som på jakt, ligge stille og vente, legge ut åte, studere adferd, være i friluft, osv. Jeg gleder meg vilt til alle naturopplevelsene, "eventyrene" - og ikke minst den deilige maten! Herregud, jeg er 5 år igjen :P

Tok Jegerprøven i 2007, da jeg var 15 år. Kjøpte samme år min egen hund, som det dessverre har blitt minimalt med jakt på. Var vanskelig å komme seg rundt i så ung alder, og jeg har lovt meg selv å aldri skaffe meg en til ES før jeg finner en oppdretter som pusher skikkelig på meg, og før jeg lærer litt mer. Har vært med på revejakt, Storfugl, rype og rådyr. Nettopp fått lappen, så nå blir det vel rype, hare og rev som jeg blir å jakte på. Jeg forberedte meg på prøven med å lese litt i boka, også har NJFF slike testsamlinger på nett, de var kjekke :)http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?element_id=98005901&displaypage=TRUE

Sikkert ikke så gøy å være så gira på å komme seg ut, men ingen å gå ut med... Jeg er spendt om jeg finner noen. Vet ikke hvordan folk liker å ha et "kvinnfolk" med seg som spør og graver i øst og vest :P Men en liten dæsj "mark i rumpa" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Sikkert ikke så gøy å være så gira på å komme seg ut, men ingen å gå ut med... Jeg er spendt om jeg finner noen. Vet ikke hvordan folk liker å ha et "kvinnfolk" med seg som spør og graver i øst og vest :P Men en liten dæsj "mark i rumpa" :D

Jeg hadde folk å gå med, men de hadde ikke erfaring med hund. Var med på samling med oppdretteren og en hel andre på trening, men det var et godt stykke herfra, og da var jeg avhengi av å ha med meg pappa og at han kjørte, leide hytte og slike ting. Så det ble det ikke mye av.

Kunne vært med en bekjent av familien også, men vi hadde to helt forskjellige syn på trening av hund.

Tror de fleste setter pris på at flere kvinnfolk får interesse for jakt, og et annet kjønn i et ellers mannsdominert jaktlag er vel bare positivt? :)

Så lenge marken i rumpa ikke gjør til at du ikke klarer å sitte helt rolig på post så er vel ikke det noe problem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...