Gå til innhold
Hundesonen.no

Gutt med hund følte seg presset av bussen.


minstemann
 Share

Recommended Posts

Jeg tror også på gutten, eller jeg tror i alle fall at om han er relativt ung, så var det ikke lett å få gitt beskjed når han opplevde situasjonen som presset. Jeg har vært med å kjøre buss fra tog den strekningen selv, og da samler de folk i busser etter hvor de skal, så jeg syns det er grunnlag for sjåføren å undre seg over hvorfor en passasjer -ung sådan- plutselig vil av bussen en time tidligere enn det opprinnelige stoppestedet. Faktisk. Tror busselskapet bare hadde tjent på å komme med en beklagelse.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at det går an. Og dårlig av en bussjåfør å gjøre dette også. Med tanke på at jeg har sett en av sjåførene i Lillestrøm ta kvelertak på en guttunge og bruke han som filledokke og slenge han rundt, så tviler jeg ikke at det finnes de som ber andre gå av heller...

Men det er jo greit å vite da. At liker vi ikke medpassasjerene våre, kan vi bare plage de av. Med NSBs velsignelse, siden de ikke vil komme med en beklagelse. Man skal ikke føle seg truet av andre når man kjører med offentlig transport i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til flerkulturen.

Flerkulturen? Har nå opplevd lignende oppførsel fra etniske nordmenn selv. Kollektivtransporten i Norge har det ikke akkurat med å være vennlig innstilt mot hundeeiere, tro du meg. Jeg har hatt så mange, graverende negative opplevelser fra kollektivtransporten at jeg er ute av telling :(

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til flerkulturen.

Jeg bor på et av de mest "flerkulturelle" delene av Oslo, og kjører jamnlig kollektiv med hundene mine. Og kan ikke si at jeg har opplevd noe mer drittsekker på det området blant "ikke-vestlige" mennesker, enn nordmenn. De som har forsøkt å provosere Vida til noe som helst, har som oftest vært norske... Drittsekker finner man fra alle land.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flerkulturen? Har nå opplevd lignende oppførsel fra etniske nordmenn selv. Kollektivtransporten i Norge har det ikke akkurat med å være vennlig innstilt mot hundeeiere, tro du meg. Jeg har hatt så mange, graverende negative opplevelser fra kollektivtransporten at jeg er ute av telling :(

Tja, jeg har møtt mange surmaga nordmenn som ikke liker hunder. Vanligvis sutrer de litt, ber meg og bikkja reise på lopphavet, krangler litt. Ikke noe big deal. De oppfører seg.

Men aldri, aldri, aldri at jeg har blitt truet med bank, gjengoppfølgning, truet med hevn, truet med "at jeg skulle få det når jeg minst aner det" - aldri om jeg har blitt truet av en nordmann. Jeg skjønner ekstremt godt at det føles ekstra truende når noen fra typisk krigsherjede områder kommer med en trussel mot deg. Du føler deg ekstremt liten.

Jeg har en kompis fra Irak som er DRITSKUMMEL i utseende. Jeg ville ikke møtt han i ei mørk bakgate, da hadde jeg blitt livredd. Han er trivelig og hyggelig, men om han truet meg med å sende gjengen sin på meg hadde jeg følt det som ekstremt ubehagelig. Direkte livstruende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men aldri, aldri, aldri at jeg har blitt truet med bank, gjengoppfølgning, truet med hevn, truet med "at jeg skulle få det når jeg minst aner det" - aldri om jeg har blitt truet av en nordmann.

Vel, det har jeg.

Som Nirm sier - drittsekker finner man fra alle land. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kollektivtransport, fordi du har hunden din med deg?

Det er jo ikke fordi jeg ikke liker folk fra andre kulturer at jeg skriver dette (jeg har muliggens flere bekjente som er muslimer enn nordmenn, for tiden, tro det eller ei. Studentmassen er ensformig gitt :lol: ), men fordi jeg misliker mennesker som har problemer med å innrette seg kulturen i det landet de kommer til. Det er jo ikke til å legge under noen stol at enkelte ekstrem-religiøse har et ubehagelig forhold til hunder. Og disse enkelte glemmer noen ganger at de er i et land hvor hunder er kjæledyr, og begynner å true på bakgrunn av deres religiøse overbevisning.

Det blir omtrent som at jeg skulle dratt til et ekstremt høyreligiøst og praktiserende Araber-land og begynt å true alle damer som gikk med niqab om bank hvis de ikke sluttet med kvinnefornedrelsen deres. Da hadde jeg vært malplassert og vært respektløs for kulturen i det landet jeg dro til.

Dette eksempelet har faktisk ikke jeg laget selv, men en kompis av meg som diskuterte kultur og religion med oss i en lunchpause. For han var det opprørende når folk kom til et land og skulle prakke på andre deres kultur og religion om dette krasjet med majoriteten og historien til det gitte landet de var i (dette gjelder også vestens desperate "innføring av demokrati på død og liv" som ikke nødvendigvis er den allmektige riktige veg å gå...). Man skal ha respekt for hverandre, og det var veldig viktig for han å påpeke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kollektivtransport, fordi du har hunden din med deg?

Det er jo ikke fordi jeg ikke liker folk fra andre kulturer at jeg skriver dette (jeg har muliggens flere bekjente som er muslimer enn nordmenn, for tiden, tro det eller ei. Studentmassen er ensformig gitt :lol: ), men fordi jeg misliker mennesker som har problemer med å innrette seg kulturen i det landet de kommer til. Det er jo ikke til å legge under noen stol at enkelte ekstrem-religiøse har et ubehagelig forhold til hunder. Og disse enkelte glemmer noen ganger at de er i et land hvor hunder er kjæledyr, og begynner å true på bakgrunn av deres religiøse overbevisning.

Det blir omtrent som at jeg skulle dratt til et ekstremt høyreligiøst og praktiserende Araber-land og begynt å true alle damer som gikk med niqab om bank hvis de ikke sluttet med kvinnefornedrelsen deres. Da hadde jeg vært malplassert og vært respektløs for kulturen i det landet jeg dro til.

Dette eksempelet har faktisk ikke jeg laget selv, men en kompis av meg som diskuterte kultur og religion med oss i en lunchpause. For han var det opprørende når folk kom til et land og skulle prakke på andre deres kultur og religion om dette krasjet med majoriteten og historien til det gitte landet de var i. Man skal ha respekt for hverandre, og det var veldig viktig for han å påpeke :)

Jepp. En gang på hurtigbåten mellom Tromsø og Harstad, og en gang på bussen i Harstad.

Selvfølgelig er ikke det normalen for nordmenn heller, jeg ville bare understreke at det (selvsagt) finnes agressive idioter blant hvite, "innfødte" nordmenn også.

Når det er sagt, så er jeg slettes ikke fryktelig uenig i alt du ellers skriver her, men det er for meg en annen diskusjon. Og den diskusjonen tror jeg at jeg sparer til en annen tid på døgnet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djeeses... Er det forskjell på de nye landsmennene i Oslo og Drammen, kontra resten av landet? Jeg synes det er underlig at jeg som har bodd mesteparten av livet i de mest innvandringstette områdene i Norge har helt andre erfaringer enn visse andre her. Får litt sånn " det kom en neger til nes stasjon"- følelse altså.

Jeg har bodd på tøyen i flere år med bikkjer uten problemer jeg. Ingen som var ufine. Den eneste som har vært ufin mot mine bikkjer var en norsk godt voksen dame på bussen.

Min mor er minst like redd for fremmede hunder som de fleste muslimer. Hun er norsk.

Den kjipeste bussjåføren i Drammen er en smellfeit fyr i 40 årene. Norsk. En av de få norske faktisk. Han kjefter på alt og alle, bråstarter bussem før jeg rekker å komme tilbake til vogna og ser jeg han komme med en av de høye bussene tar jeg neste buss fordi jeg vet han aldri i verden vil hjelpe meg ombord med vogna.

Når det kommer til å hjelpe meg med vogna har jeg faktisk bare fått hjelp av nordmenn 2 ganger. Sånn sett er jeg glad jeg bor i Norges mest "islamiserte" by, der nordmenn 'later' som de ikke ser deg og plukker med mobilen sloss de utenlandske omtrent om å hjelpe til. De flytter seg for eldre damer og menn på bussen og gidder faktisk å lette på rumpa når jeg kommer med vogna og de sitter på vognplassen. Nordmenn fikler igjen med mobilen.

Sier som en kollega av meg jeg: noen ganger er det litt pinlig å være norsk...

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke, det et greit og fint og flott og alt det - men tråden handler om at noen ble truet av noen med utenlandsk bakgrunn fordi det var en hund på bussen. Det handler ikke om hjelpsomhet, fikling med mobiler eller barnevogner - men synet på hunder som skitne vesener i et land hvor hunder er kjæledyr. Det er krasj det, og det er ikke rett at slikt (ekstrem-religion) skal vinne over det som er gjeldende verdisyn i landet.

Og jepp, det er ofte flaut å være nordmann :) Særlig når de er så naive at det tyter ut av øra på dem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå nok av nordmenn som synes at hunder er skitne vesener, og som mer enn gjerne uttrykker sin misnøye. Har aldri møtt på en utlending som har servert meg noe piss som matcher det et tosifret antall nordmenn har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det går an å sammenlikne nordmenns mer barnslige "jeg liker ikke hunder" holdning med en reell religiøs overbevisning. Nordmenn er ofte bare bortskjemte og kravstore, vant med å få det på sin måte og sutrer mye, unnskylder seg med løgn (ååå allergiiii) eller andre fordummende ting (er så redd / dårlig opplevelse fra før etc). Enkelte fortolkninger av islam gjør hunden til et skittent dyr (på høyde med gris). Jeg har reist på tur med muslimer som ikke kunne spise mat i kantina hos ei bedrift fordi stekepanna var brukt til å steke gris med, før noe annet ble stekt der. Det er dermed naturlig at dette er noe helt annet enn "bare" den barnslige holdninga til hund som noen nordmenn har. Vi snakker om et helhetlig verdensbilde hvor hund er urent. Sitter et urent dyr på bussen med noen som har glemt de er i et - påstås det nå fra mange kanter å være - religionsfritt land, så skjer det slik som i artikkelen. Og det er høyst beklagelig. Hadde det skjedd på den arabiske halvøy hadde jeg sagt "så disrespektfult å drasse med seg hund på en buss". Men nå er vi i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke, det et greit og fint og flott og alt det - men tråden handler om at noen ble truet av noen med utenlandsk bakgrunn fordi det var en hund på bussen. Det handler ikke om hjelpsomhet, fikling med mobiler eller barnevogner - men synet på hunder som skitne vesener i et land hvor hunder er kjæledyr. Det er krasj det, og det er ikke rett at slikt (ekstrem-religion) skal vinne over det som er gjeldende verdisyn i landet.

Og jepp, det er ofte flaut å være nordmann :) Særlig når de er så naive at det tyter ut av øra på dem :P

Så vi som har litt mer førstehåndserfaring er de naive faktisk. Det blir litt sånn omvendt ulvedebatt det her. Bøgda forteller byfolk på Østlandet om hvor fælt det har blitt for oss som må leve med muslimer tett innpå. Og ser vi ikke problemet så er vi naive. Igjen: jeg har bodd ca 36 år i de mest innvandringstette områder MED hund. Jeg trenger ikke belæres om hverken muslimer eller deres forhold til hund av noen som har svært begrenset førstehåndserfaring.

Forøvrig: igjen. .. Mamma er norsk, allergisk og redd for hund. Hun er dårlig tilpasset norsk kultur hun da? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det ett fett hvilke motiver folk har for å SKJELLE meg ut. Synes det er minst like naivt av deg å tro, Kanger, at nordm.n bare har en litt "jeg liker ikke hunder"-holdning. Skulle fått prøvd mine sko, og deretter uttalt deg en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen her som sier at det IKKE finnes drittsekker bland ikke-vestlige mennesker også.

To ganger har jeg fått hundene mine truet på livet. Begge gangene av nordmenn, der en var beruset på stoff han andre på alkohol. Han ene endte med å forsøke å kvele meg fordi jeg hindret han i å sparke valpen min (jeg hadde store blodutredelser på halsen etter dette møtet), han andre møtte Vida og tok til fornuft til slutt før hu beit han...

En annen ting er at det er ikke alle muslimer som ser på hund som noe skittent. Flere har hund selv. Ergo man kan ikke generalisere de heller. De er som folk flest, forskjellig. Noen er hyggelige, noen er superallergisk mot hund, noen er redd de og noen har en relgiøs overbevisning som gjør at de ikke tar i hunder (og noen trur jeg dytter reglionen foran seg der, i stede for å innrømme at de er redde...).

Uansett burde denne bussjåføren hatt baller nok til å be denne gjengen klappe igjen, og heller sagt at de skulle gått av. Samt gitt en offentlig beklagelse. Ingen skal føle seg truet nok til å måtte forlate kollektiv, uansett årsak og hvem som kommer med truslene. Det er de som truer andre passasjerer og er ubehagelige som burde få beskjed om å forlate transportmiddelet...

Men jeg skal fortsette å leve i min lille naive verden, der jeg får gå i fred med hundene mine på tbanen. :P De som ikke liker hundene mine, bruker å sette seg i en annen vogn. Men jeg har opplevd å sitte på hundeplassen på toget hvorpå en nordmann satte seg ned og starta å klage over hvor allergisk han var mot hund. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...