Gå til innhold
Hundesonen.no

Gutt med hund følte seg presset av bussen.


minstemann
 Share

Recommended Posts

Og der var vi nådd "du hakke rett å uttale deg" delen av en diskusjon, og jeg trekker meg unna slik kverulasjon :) Men jeg vil gjerne påpeke nok en gang at jeg aldri har skrevet "dette gjelder alle som er muslimer", har hele tiden spesifisert ekstrem-religion. Manglende evne til å lese nøye gjennom hva andre har skrevet hinter for meg om rask gjennomskumming for så å lire av seg følelsesdominerte uttalelser, mer enn interesse for å delta i en likeverdig diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i London er det flest ikke-etnisk engelske som er redde for hund. Ekstremt mye indere og spesielt afrikanerne er redde for hunder (ikke bare Marvel ;) ). De krysser gata og ser livredde ut hvis vi går forbi og de sitter på busstoppet.

Har ikke hatt noen problemer med kommentarer eller utrivelig oppførsel fra noen, da :) . Men så har vi heller ikke reist kollektivt med Marvel.

Reiste MYE med tog og buss med Mona og fikk som regel kun positiv oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg tar med Aïda på tuben i London kan jeg bare regne med å bli overfalt av folk som vil hilse. De aller fleste ser på henne, og så ser de på meg og smiler. Og så blir de sittende med et smil rundt munnen. Og så har du de etniske som er hysteriske, som til og med hyler og løper sin vei.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der var vi nådd "du hakke rett å uttale deg" delen av en diskusjon, og jeg trekker meg unna slik kverulasjon :) Men jeg vil gjerne påpeke nok en gang at jeg aldri har skrevet "dette gjelder alle som er muslimer", har hele tiden spesifisert ekstrem-religion. Manglende evne til å lese nøye gjennom hva andre har skrevet hinter for meg om rask gjennomskumming for så å lire av seg følelsesdominerte uttalelser, mer enn interesse for å delta i en likeverdig diskusjon.
Det er du som kaller andre naive og gjør dette til et tema om religion... Det kunne like gjerne vært etniske nordmenn. Det er poenget. .
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så veldig konstruktivt, men det er i slike tilfeller man skulle hatt en sinna schæfer/rottis/malle el. Så kan de true så mye de vil..

Kjip situasjon, og utrolig dårlig gjort uansett, men fint at det gikk bra da tross alt og at gutten ble hentet, men det er jo ingen selvfølge at alle hadde hatt den samme muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som kaller andre naive og gjør dette til et tema om religion... Det kunne like gjerne vært etniske nordmenn. Det er poenget. .

Det var du som først skrev "det er flaut å være norsk", så fulgte jeg opp med samme uttalelsen bare med den motsatte begrunnelsen.

Og dette er faktisk et tema om religion, hva tror du det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er faktisk et tema om religion, hva tror du det er?

Nå var det ikke meg du spurte, men jeg foreslår at det handler om "folkeskikk".

For min del må folk gjerne mene så mye de vil at hunden min er uren, så lenge de ikke lar det gå ut over oss eller andre. Fyll gjerne inn med Kardemommeloven, om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo - men det er jo der respekt for religion kommer inn. Har så stor respekt for religion at jeg forstår den religiøse overbevisning disse menneskene har. Jeg respekterer at andre har andre religioner, det er kjempespennende! Men - jeg forventer ikke folkeskikk fra andre hvis jeg drikker meg dritings i bikini på stranda i Dubai. Det er å krenke det landets kultur og religiøse tro. Det er å krenke vår kultur og tradisjon og true noen så skremt at de går av på en øde strekning, for noe helt vanlig og standardisert i vårt samfunn.

Fader jeg sliter med å formulere meg, men igjen - for meg handler dette om å forstå at det er resultatet av sterk religiøs tro. Og den religiøse troen skal man ha respekt for - men de som innehar den religiøse troen må forstå hvor i verden de er. Og at man skal innrette seg den kulturen og de større samfunnstrekkene som er i det området man er, ikke tvinge andre til å være noe de ikke er. Ikke påtvinge andre din egen overbevisning. Felles respekt, og ta vare på diversiteten i vår store verden.

(Knytter nok svært tette bånd mellom religion <=> kultur her, men det er nå slik jeg en gang ser verden).

EDIT: Jo, nå kom jeg på en bedre formulering: for meg handler dette om religion nettopp fordi jeg mener det IKKE "kunne like gjerne vært nordmenn". En gjennomsnittsnordmann (ergo ateist, skal man tro det man leser) vil ikke kunne få denne religiøse overbevisning. Det er det som er poenget mitt. Joda, man får mye drit fra nordmenn som ikke liker bikkjer, men det kan ikke sammenliknes. Det er jo nesten disrespektfult å bagatellisere andres religiøse syn med å stille det likt med nordmenns dårlige holdning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der var vi nådd "du hakke rett å uttale deg" delen av en diskusjon, og jeg trekker meg unna slik kverulasjon :) Men jeg vil gjerne påpeke nok en gang at jeg aldri har skrevet "dette gjelder alle som er muslimer", har hele tiden spesifisert ekstrem-religion. Manglende evne til å lese nøye gjennom hva andre har skrevet hinter for meg om rask gjennomskumming for så å lire av seg følelsesdominerte uttalelser, mer enn interesse for å delta i en likeverdig diskusjon.

Kverrulering? Det må være lov til å gjøre et forsøk på å opplyse andre om, at den der dumsnille nordmannen du omtaler, bare ikke stemmer overens med min virkelighet. Jeg har brukt kollektivtransport aktivt hele mitt liv, og de siste femten årene, har det også vært med hund. Jeg bor i sentralt, i Norges nest største by, og jeg er aktiv med hundene mine, dermed møter jeg også på en del kasus jeg kunne fint klart meg uten - og samtlige har vært etnisk norske.

Jeg skjønner IKKE hvorfor du trekker inn religion i diskusjonen, for det å oppføre seg som en ***** idiot, har INGEN TING med religion å gjøre. Å være drittsekk er ikke en religion. Og i så fall burde vel bussjåføren vært utlending også? For vedkommende har i alle fall ikke gjort jobben sin, og burde vært sparket!

Sist gang jeg fikk kjeft for å ta med meg hundene mine på bussen (da to schæfere), så var vedkommende som regelrett, ville ha meg kastet av bussen, nordmann. Bussjåføren som stoppet konflikten og lot meg være med, var utlending. Så da burde konklusjonen min være noe á la, ja, de der kristne jævlene burde vært satt på plass, og grei utenlendingssjåfør, denne representerte nok alle sine landsmenn? Nei, det blir for primitivt.

Og når det kommer til følelsesdominerte uttalelser, så burde du kanskje ta og legge fra deg steinen din, Kanger, for du sitter i glasshus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilie - jeg forstår ikke hva du skriver.

1) Hvilket glasshus er det du refererer til? Jeg er ikke særlig følelsesmessig engasjert i denne diskusjonen, du bruker banneord og utropstegn, så deg derimot føler jeg sitter og roper til meg.

2) Dette handler ikke om "han utleningssjåføren". Du vet at ikke alle utleninger er muslimer? Og ikke alle muslimer anser hund som skitne? Noen er hinduister, noen er buddister :) men det glemte du kanskje i slengen... ;) at noen er utenlandsk har jo sånn sett ikke så mye med saken å gjøre, du kan være etnisk nordmann konvertert til islam som bestemmer deg for å leve etter de mest ekstreme leveregler....

3) hvem har sagt at busssjåføren i artikkelen ikke også ble truet eller løyet til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo - men det er jo der respekt for religion kommer inn. Har så stor respekt for religion at jeg forstår den religiøse overbevisning disse menneskene har. Jeg respekterer at andre har andre religioner, det er kjempespennende! Men - jeg forventer ikke folkeskikk fra andre hvis jeg drikker meg dritings i bikini på stranda i Dubai. Det er å krenke det landets kultur og religiøse tro. Det er å krenke vår kultur og tradisjon og true noen så skremt at de går av på en øde strekning, for noe helt vanlig og standardisert i vårt samfunn.

Fader jeg sliter med å formulere meg, men igjen - for meg handler dette om å forstå at det er resultatet av sterk religiøs tro. Og den religiøse troen skal man ha respekt for - men de som innehar den religiøse troen må forstå hvor i verden de er. Og at man skal innrette seg den kulturen og de større samfunnstrekkene som er i det området man er, ikke tvinge andre til å være noe de ikke er. Ikke påtvinge andre din egen overbevisning. Felles respekt, og ta vare på diversiteten i vår store verden.

(Knytter nok svært tette bånd mellom religion <=> kultur her, men det er nå slik jeg en gang ser verden).

EDIT: Jo, nå kom jeg på en bedre formulering: for meg handler dette om religion nettopp fordi jeg mener det IKKE "kunne like gjerne vært nordmenn". En gjennomsnittsnordmann (ergo ateist, skal man tro det man leser) vil ikke kunne få denne religiøse overbevisning. Det er det som er poenget mitt. Joda, man får mye drit fra nordmenn som ikke liker bikkjer, men det kan ikke sammenliknes. Det er jo nesten disrespektfult å bagatellisere andres religiøse syn med å stille det likt med nordmenns dårlige holdning

Det er mulig vi skriver fra litt ulike utgangspunkt. For meg er det ikke så viktig hva som er utgangspunktet for handlingen, det viktigste for meg er hva slags konsekvenser selve handlingen (og altså ikke de religiøse/ ikkereligiøse holdningene som ligger bak) får for andre. Det er selvfølgelig ikke slik at jeg driter i at folk har ekstreme tanker og holdninger, så lenge de ikke går ut over meg. Men... jeg sitter på jobb, og sliter litt med å holde tankerekka, merker jeg. Jaja. Håper jeg fikk pressa ut av meg noe forståelig, i det minste...

Edit: I tillegg skiller jeg nok skarpere mellom religion og kultur i mitt hode enn det du gjør i ditt, ut fra det du skriver.

I min verden er det ikke noen stor forskjell mellom dårlige holdninger (for å bruke samme uttrykk som deg) med religiøs forankring, og dårlige holdninger med ikkereligiøs/ verdslig forankring. Muligens fordi jeg ikke tilhører noen etablert religion selv, men slik er det nå.

Endret av Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere artikler om denne saken?
Det kan hende jeg trenger pusse brillene et par ganger til, men jeg klarer ikke se noe sted at dette dreier seg om religion eller at det er menn fra krigsherjede land. Jeg ser heller ingen steder hvordan religion disse fyrene har, ei heller hvem land de kommer fra.
Kan noen være så snill å kopiere for meg der i artikkelen det står at gutten ble truet av bussen fordi mennene med utenlands opprinnelse anså hunden hans som et skittent vesen?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fortalte han at det satt tre menn av utenlandsk opprinnelse og tydelig mislikte at han hadde med seg en hund ombord

Det blir jo spekulasjoner, men hvis det er en allergiker blir det ALLTID nevnt i artikkelen, og det var hunden som var problemet her.

Men, utenlandsk opprinnelse kan jo bety svensk også :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo spekulasjoner, men hvis det er en allergiker blir det ALLTID nevnt i artikkelen, og det var hunden som var problemet her.

Men, utenlandsk opprinnelse kan jo bety svensk også :D .

At mennene var av utenlandsk opprinnelse har jeg fått med meg. Men hvor står det noe om at det dreide seg om religion? Eller at de var fra et krigsherjet land? Eller at de så på hunder som skitne? Derfor jeg tenkte det kanskje var en eller flere andre artikler om denne saken. Andre artikler enn den Fyret har skrevet da mener jeg ...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gikk jeg gjennom loppemarkedet på Grønland med Tinka og Scilos. Ganske praktisk at det åpner seg en gate i folkemylderet, så vi kommer oss enkelt og greit fra Bussterminalen til T-banen, syns jeg :D

Hehe Loke tømte jo en halal-butikk på rekordtid når han skvatt ut av båndet og inn i nærmeste sjappe pga et uventet tordenskrall. Det var kjapp evakuering og mye lyd gitt. En lett pinlig eier *kremt * beklaget glippen og det hele endte med gapskratt siden de fleste ble litt pinlig berørte over reaksjonen sin.

Det var også alltid interessant å krysse Grønlandstorg når det var det årlige tivolimarledet. Man så ikke hunden i folkemengden, men man hørte hylene.

Merkelig nok ingen som var ufine da heller gitt, de vet jo at bikkja neppe er farlig.

Det har egentlig ikke så himla mye med relgion å gjøre, det har med kultur og erfaring.

Det er en viss forskjell på de sykdoms bærende løshundene i mange andre land og våre familiehunder faktisk. Det var fryktelig mange som fortalte meg at de syntes Loke var vakker ( black wolf!), men de turde ikke hilse på han. Det er helt ok. Det er lov å være redd. Jeg er livredd gresshopper og det har ingen logisk årsak en gang. Jeg er faktisk også redd for pappiloner.

Loke var jo i tillegg sort og i enkelte afrikanske ( kristne) områder tror de at ***** tar form som en sort hund. Dette ble jeg forklart av en afrikaner som var dødsfascinert av min "devil dog" .

Forøvrig vil jeg gjerne at de som tror Norge er relgionsfritt tar et nytt lite kikk på flagget. Vi er gjennomsyret av kristne symboler.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...