Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexiline, ja.


ida
 Share

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Når vi går "byggefeltsturer" så bruker vi flexi - og da holder jeg faktisk begge to i samme hånd - og jeg har små hender. Går fint det. Møter vi noen "kaller" jeg inn bikkjene og knepper på låsen (betjener begge snellene og knappene med en hånd) og passerer. Ved kryss bruker jeg "vent".

Men det er mulig jeg egentlig har embetseksamen i flexibåndbruk altså..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes flexi burde komme med en retur-knapp, jeg. Sånn at om bikkja er på 4,5 meter, og midt i veien, og det kommer en bil, så trykker du på returknappen, og så kommer bikkja i retur

På forum kan alle bruke flexi, irl - not so much.

Åååå, kan ikke dere to "krangle"kjerringer lage instruksjonsvideo sammen da. Bare SER for meg underholdningsverdien hvisomatte dere viser alle "argumentene" på hver side

Det er et svært vanskelig redskap å bruke, altså :aww:

Først så må du kunne tenke på sånt som f.eks at det er lurt at begge går på samme side av veien, det er jo ikke åpenbart for folk flest, ikke sant? Også må du huske at det gjør vondt å få flexibånd rundt beina, samme om du har 2 eller 4 av de. Du må lære deg hvor stoppknappen finnes, det er litt tricky å både holde i denne superdigre plastdingsen OG trykke ned med tommelen samtidig, så det kan lønne seg å tørrtrene en stund først. Stoppknappen kan låses, det anbefales på steder der det er mye trafikk, eller i møte med noen som åpenbart ikke vil møte dere.

Det er også lurt å lære hunden sin sånt som "vent", "kom", "sitt", "gå" og "gå rundt". Det gjør man ved å belønne atferder man vil ha, nesten litt som ved annen type trening av hund, faktisk (rare greier!).

Kjekt å bruke flexien i sele, spesielt om du har en hund som er impulsiv eller kan gå i jakt.

Sørg for at flexien ikke blir liggende våt inni snella. Da kan båndet/tråden morkne over tid, svekkes og ryke.

Ikke sykle med flexi i halsbånd, det kan skape farlige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et svært vanskelig redskap å bruke, altså :aww:

Først så må du kunne tenke på sånt som f.eks at det er lurt at begge går på samme side av veien, det er jo ikke åpenbart for folk flest, ikke sant? Også må du huske at det gjør vondt å få flexibånd rundt beina, samme om du har 2 eller 4 av de. Du må lære deg hvor stoppknappen finnes, det er litt tricky å både holde i denne superdigre plastdingsen OG trykke ned med tommelen samtidig, så det kan lønne seg å tørrtrene en stund først. Stoppknappen kan låses, det anbefales på steder der det er mye trafikk, eller i møte med noen som åpenbart ikke vil møte dere.

Det er også lurt å lære hunden sin sånt som "vent", "kom", "sitt", "gå" og "gå rundt". Det gjør man ved å belønne atferder man vil ha, nesten litt som ved annen type trening av hund, faktisk (rare greier!).

Altså bare sunn fornuft? :P

Nei, jeg er ikke glad i den båndet fordet. Kanskje en gang i fremtiden, først må udyret få litt bedre impulskontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en gang en fyr som sykla (i sentrum) med hunden i flexi og pigghalsbånd. Det er feil bruk av flexi det..

Jeg så strup, ikke pigg, men med en hund i fullt firsprang ved sykkelen og fikk litt grøsninger.

Sikkert det som skjedde med båndet til hunden jeg passa!

Tipper det ja. Det finnes sikkert dårlige flexier eller flexi-imitasjoner også, det kan være noe sånt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å bruke flexien i sele, spesielt om du har en hund som er impulsiv eller kan gå i jakt.

Sørg for at flexien ikke blir liggende våt inni snella. Da kan båndet/tråden morkne over tid, svekkes og ryke.

Ikke sykle med flexi i halsbånd, det kan skape farlige situasjoner.

Ja, og ha flexibånd som er tilpasset vekta på hunden. Har du 30 kg bikkje, så kjøper du ikke flexibånd til 15 kg tung bikkje.

Altså bare sunn fornuft? :P

Nei, jeg er ikke glad i den båndet fordet. Kanskje en gang i fremtiden, først må udyret få litt bedre impulskontroll.

Sunn fornuft er vanskeligere enn det høres ut som :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også lurt å lære hunden sin sånt som "vent", "kom", "sitt", "gå" og "gå rundt". Det gjør man ved å belønne atferder man vil ha, nesten litt som ved annen type trening av hund, faktisk (rare greier!).

Og når bikkja kan det, trenger den vel strengt tatt ikke å gå i bånd... :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når bikkja kan det, trenger den vel strengt tatt ikke å gå i bånd... :aww:

Vel, nå er det båndtvang hele sommerhalvåret her i landet da, og tro det eller ei, flexibånd regnes som bånd, faktisk :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Og når bikkja kan det, trenger den vel strengt tatt ikke å gå i bånd... :aww:

Jeg kan gå med hunden min løs langs fortauet jeg. Men folk jeg møter setter veldig pris på å se at han henger fast i meg i et bånd + at det strengt tatt er båndtvang store deler av året. Jeg har hverken mer eller mindre kontroll om jeg bruker flexi eller kort kobbel. Eller langline for den saks skyld, men det syns jeg blir mye tau surra rundt alt mulig.

Jeg må innrømme at jeg syns denne diskusjonen er litt tullete. Spiller det noen som helst rolle hva slags bånd folk bruker så lenge de har kontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en av dere filmer, så kan jeg godt lage en instruksjonsvideo. Det ække no stress det. Kanskje det blir mer forståelig når man ser det fremfor å måtte lese om det, det er jo litt vanskelig å forstå disse kompliserte og avanserte innretningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en av dere filmer, så kan jeg godt lage en instruksjonsvideo. Det ække no stress det. Kanskje det blir mer forståelig når man ser det fremfor å måtte lese om det, det er jo litt vanskelig å forstå disse kompliserte og avanserte innretningene.

Jeg har kamera, jeg :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

How to flexiline - part 1

How to flexiline - part 2 - advanced

How to flexiline - part 3 - for when you're mastered part 1 and 2

Største feilen - folk begynner på part 3........ og siden det er part 1 som inneholder "skru på hjernen" forklaringen så blir det trøbbel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

How to flexiline - part 1

How to flexiline - part 2 - advanced

How to flexiline - part 3 - for when you're mastered part 1 and 2

Største feilen - folk begynner på part 3........ og siden det er part 1 som inneholder "skru på hjernen" forklaringen så blir det trøbbel

Jamen da skriver du manus, jeg filmer, 2ne demonstrerer - også må vi ha figuranter med hund, noen som er redd hund, biler, uforutsette "ting" som dukker opp... etc etc :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen da skriver du manus, jeg filmer, 2ne demonstrerer - også må vi ha figuranter med hund, noen som er redd hund, biler, uforutsette "ting" som dukker opp... etc etc :D.

Det er ikke så veldig spennende manus, egentlig. Når man møter hunder, noen som er redd hunder, biler, "uforutsette ting", så roper man inn hunden og setter på låsen på flexibåndet. Det er ikke verre enn det, altså, jeg lover :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så veldig spennende manus, egentlig. Når man møter hunder, noen som er redd hunder, biler, "uforutsette ting", så roper man inn hunden og setter på låsen på flexibåndet. Det er ikke verre enn det, altså, jeg lover :aww:

Det er den der "rope inn hunden"-greia jeg er interessert i, egentlig...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den der "rope inn hunden"-greia jeg er interessert i, egentlig...

Men det er ikke noe vanskeligere å rope inn bikkja når de er i flexibånd enn når de er løse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...