Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexiline, ja.


ida
 Share

Recommended Posts

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes flexi burde komme med en retur-knapp, jeg. Sånn at om bikkja er på 4,5 meter, og midt i veien, og det kommer en bil, så trykker du på returknappen, og så kommer bikkja i retur

På forum kan alle bruke flexi, irl - not so much.

Åååå, kan ikke dere to "krangle"kjerringer lage instruksjonsvideo sammen da. Bare SER for meg underholdningsverdien hvisomatte dere viser alle "argumentene" på hver side

Guest Belgerpia

Jeg er ikke egentlig noen flexibånd fan, men jeg bor nå på ett sted hvor de fleste med flexi har en knapp for å skru på hjernen også og da blir det uproblematisk.
Jeg bruker flexi, men jeg kan i tillegg kalle inn mine hunder både med og uten bånd sånn at det er ikke stoppknappen som styrer bikkjene men stemmen. Liker flexiene mine jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flexibånd, men bruker det veldig sjelden. Jeg mener jeg har mye bedre kontroll med et vanlig kort bånd. Dessuten har jeg en hund som ikke klarer å gå fint i flexi, men som er mer kontrollbar i vanlig bånd :) Dessuten er det ikke noe godt å holde i flexi, i hvert fall ikke i lengden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en "nabo" (noen km unna, velkommen på landet :D ) som bruker dette, og ungene går ofte tur med hunden og bruker dette. Er redd hver gang vi kjører forbi, hund som liker å jage biler+ barn+ flexibånd????? Noen har ikke vett i hodet sitt.

Har ikke noe imot selve båndet, men mot hjernedøde folk som bruker det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, flexi er sikkert greit om man vet hvordan det brukes, men jeg klarer ikke å stole på de snellene! Ekle å holde i er de også. Nei usj. Pleide å passe en forvokst flat, eieren hadde bare flexi, og det var noe driit. Særlig den gangen flexifaenskapet røyk midt i sentrum av Trondheim og flaten spurtet bort til en førerhund. Knurr.

Den hunden var en flexikiller da, 2 eller 3 gangen Falck plukket opp bikkja sendte de med eieren et vanlig lærbånd. Tommolopp for Falck!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker faktisk flexi på gutta her. Om jeg skal lufte dem på gården i bånd. Skal vi på tur i skogen/langs veien så blir det kort bånd, for jeg syns det er bedre å holde i, men bare tisseturer så kan dem svime som dem vil i hver sin flexi. Latskapen lenge leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, flexi er sikkert greit om man vet hvordan det brukes, men jeg klarer ikke å stole på de snellene! Ekle å holde i er de også. Nei usj. Pleide å passe en forvokst flat, eieren hadde bare flexi, og det var noe driit. Særlig den gangen flexifaenskapet røyk midt i sentrum av Trondheim og flaten spurtet bort til en førerhund. Knurr. Den hunden var en flexikiller da, 2 eller 3 gangen Falck plukket opp bikkja sendte de med eieren et vanlig lærbånd. Tommolopp for Falck!
fatter ikke hvordan det kan ryke??? må ha vært eiere som ikke skjønte at flexi kjøpes etter vektklasse. klumpen min på 27-30kg kan rykke noe AVSINDIG i bånd (sånn som den gangen onkel på 100kg ble rykka overende...) og flexien har da aldri vært nær å ryke. ikke med schæferen på 45kg heller. så igjen: hodeløse folk :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes flexien er ubehagelig å holde i, så ittno flexi her i gården :)

Helt enig! Jeg kan ikke skjønne at man orker å gå på lang tur og holde i den der digre klumpen, jeg...

Og hva skal man med stopp-knapp når bikkja allerede er på 5 m? :whistle:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de er fantastiske å holde i jeg :lol: Synes det bare blir surr med vanlig bånd. Da må man jo slippe opp og stramme inn manuelt, og det er mye jobb da gitt :aww: Også får de ofte båndet mellom bena. Bruker vanlig bånd kun når vi er i byen eller på utstilling e.l, for da skal de være ved siden av meg hele tida uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fatter ikke hvordan det kan ryke??? må ha vært eiere som ikke skjønte at flexi kjøpes etter vektklasse. klumpen min på 27-30kg kan rykke noe AVSINDIG i bånd (sånn som den gangen onkel på 100kg ble rykka overende...) og flexien har da aldri vært nær å ryke. ikke med schæferen på 45kg heller.så igjen: hodeløse folk :)

Nei ikke spør meg, men nok hendelser med den bikkja der i flexi gjør at jeg ikke stoler på båndet på noe mer enn 10 kgs hunder.

JEG syns det er et skrekkelig upraktisk type bånd, enkelt og greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke flexi rett og slett fordi jeg ikke har behov for det. Dessuten syns jeg de er fryktelig ubehagelig å gå med. Brukte det enkelte ganger når jeg hadde hund som ikke kunne gå fritt, men jeg kan sikkert ikke å bruke det, for jeg syns det ble alt for mye av at han løp avgårde, og så ble det bråstopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de er fantastiske å holde i jeg :lol: Synes det bare blir surr med vanlig bånd. Da må man jo slippe opp og stramme inn manuelt, og det er mye jobb da gitt :aww: Også får de ofte båndet mellom bena. Bruker vanlig bånd kun når vi er i byen eller på utstilling e.l, for da skal de være ved siden av meg hele tida uansett.

Hehe, ja jeg får ikke til vanlige bånd egentlig :P Synes de er vonde å holde i (mye bedre med et bredt håndtak enn en tynn plastikkremse/skinnremse som skjærer seg inn i hånda), bikkja får båndet mellom beina hele tiden, for hver stopp på tisseflekker så må jeg og stoppe i stedet for å bare gå videre, bikkja sin trav er for rask for meg, når hun går er det for seint, så jeg må enten gå saktere eller raskere enn mitt optimale gåtempo.... Nei, vet ikke hva jeg skulle gjort uten flexi! Hadde vært forferdelig å gå på tur :P (selv om min store drøm er å ha vovva løs, men det er dessverre ikke realistisk gjennomførbart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jeg at han skal gå fritt bruker jeg bare uansett langline, han er aldri mer enn femten meter unna, og kommer det noen tråkker jeg på, eller tar tak i lina som henger etter han. Går vi tur i nabolaget er det enten kobbel fordi vi skal gå tissetur kjapt, eller langline/magebelte om vi skal ha en litt lengre tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvordan er korrekt måte å bruke dette båndet? Jeg hater det, men om jeg hadde fått opplæring, kanskje det kunne vært noe da?

Det er et svært vanskelig redskap å bruke, altså :aww:

Først så må du kunne tenke på sånt som f.eks at det er lurt at begge går på samme side av veien, det er jo ikke åpenbart for folk flest, ikke sant? Også må du huske at det gjør vondt å få flexibånd rundt beina, samme om du har 2 eller 4 av de. Du må lære deg hvor stoppknappen finnes, det er litt tricky å både holde i denne superdigre plastdingsen OG trykke ned med tommelen samtidig, så det kan lønne seg å tørrtrene en stund først. Stoppknappen kan låses, det anbefales på steder der det er mye trafikk, eller i møte med noen som åpenbart ikke vil møte dere.

Det er også lurt å lære hunden sin sånt som "vent", "kom", "sitt", "gå" og "gå rundt". Det gjør man ved å belønne atferder man vil ha, nesten litt som ved annen type trening av hund, faktisk (rare greier!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...