Gå til innhold
Hundesonen.no

Mellom 50-100 hunder funnet i en låve


SusanneL
 Share

Recommended Posts

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

"- Ja, det er kommet inn opplysninger om to personer som er sett løpende til skogs. Vi vurderer løpende hva vi skal gjøre på stedet, avslutter Thoresen". Politiet løper etter de to som stakk av me

Da kommer ihvertfall to av dem til meg ikveld, og det er ikke de eneste som går til fosterhjem idag.

Men uansett - det ER faktisk lov å ha hundre hunder og avle for profitt - så lenge hundenes ve og vel ivaretas. Et godkjent kennelanlegg er ikke så usedvanlig vanskelig å få til - og det å ha tilstrek

Det siste "snakket" nå var at mattilsynet tar seg av hundene der ute på gåren til eier kommer tilbake fra syden.


Jeg håper det blir en skikkelig granskning her, det holder ikke å si at man k\hadde kennelhjelper, for som oppdretter er man den ansvarlige. Det er en del grums her, og som Snusken skriver, så er ikke førsteinntrykket en typisk valpefabrikk. Jeg merker jeg selv er spent på de påståtte papirene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke dette nødvendigvis er snakk om en valpefabrikk da personen har kjøpt endel flotte avlshunder som blir vist av handlere rundt om, det tror jeg vel ikke en som kun gjør det for pengene ville gjort. Det har man jo tross alt ikke behov for med denne rasen..

Jeg tror dessverre det er enda ett tilfelle av "mye vil ha mer". Økonomisk har ikke personen behov for ekstra penger i form av hundesalg iallefall. Ikke hasj heller for den saks skyld.

Men jeg kjenner jeg er veldig spent på hvilke unnskyldninger som kommer frem denne gangen dersom hundene virkerlig ikke har vært tatt vare på.

Når det er sagt reagerer jeg ikke på antallet hunder, en stor oppdretter i utlandet (med små hunder) har ofte mellom 50 og 300 hunder i kennelen, da inkl. valper, men da selvfølgelig også ansatte i forhold til hundene.

Men en 50 hunder per ansatt er nok ikke unormalt.

Nå skal det sies at jeg på ingen måte støtter denne personen og hans hundhold da den har blitt stussa på i mange år. Men ifølge bekjente av personen skal dette være ett godkjent kennelanlegg. Selv om jeg må si det ikke ser slik ut når jeg ser på bildene. Men det skal vel kanske ikke så mye til for å få det godkjent?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det har MT vært innom kennelen ved flere anledninger for kontroll, da jeg og, som du skriver, har hørt at dette er et godkjent kennelanlegg. Men, det er gjerne slik, desverre, at MT på forhånd varsler om besøk og ettersyn. Og når man da har å gjøre med en som, som du så riktig poengterer, ikke har behov for penger gjennom hverken oppdrett eller canabis, så gir det meg en følelse av at man her har å gjøre med en som også har litt makt. Han slapp tross alt unna noe form for straff i 2008 ved å si han ikke ante noe om at det var canabisplanter på låven hans. I tillegg til andre forhold som ikke har med hundehold og canabis å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper han ikke slipper unna denne gang. Dette er nok omvendt av puppymill, problemet her er heller det at alt har blitt beholdt nesten hele veien og plutselig sitter man med et skyhøyt antall. Gårdseier og hundeeier er jo itillegg samme person, og det er jo "litt" merkelig at han ikke "ante noe" denne gangen eller om hva leietakerene på gården drev med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper han ikke slipper unna denne gang. Dette er nok omvendt av puppymill, problemet her er heller det at alt har blitt beholdt nesten hele veien og plutselig sitter man med et skyhøyt antall. Gårdseier og hundeeier er jo itillegg samme person, og det er jo "litt" merkelig at han ikke "ante noe" denne gangen eller om hva leietakerene på gården drev med..

Vedkommende har nok bekjentskaper i høyere kretser, både innen hundemiljøet og andre miljøer.

ØB har også en annen sak omhandlende vedkommende og en av hans andre bedrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei var visst ikke det men jeg kan da ikke få med meg alt eller, det er uansett oppklart nå. :)

Er vel ikke nødvendigvis hundeholdet rent dyrevernmessig jeg reagerer på når jeg undersøkte litt nærmere, men at vedkommende faktisk profilerer seg som oppdretter med utstillingsmeritter, NKKregistrerte valper og hunder åpenlyst på finn.no osv. En kan jo tildels forstå at folk lar seg lure, mitt førsteinntrykk var ikke de typisk valpefabrikkene og importhistoriene man har hørt om her til lands. En kan jo bare spekulere i hvor mye av disse påståtte papirene som er falske.. :(

Men har har jo utstillingsmeritter og mange NKK registrerte valper. Så noe av det stemmer i alle fall.

Stakkars hunder uansett, håper de finner gode hjem til de som er friske og fine, fremfor å bare avlive alle sammen.

Stusser også på at han også denne gangen nekter for å ha noe å gjøre med plantasjen på gården hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Utfra det jeg forstår så vil ingen av hundene bli fjernet fra kennelen de er på før det foreligger vedtak om at hundene skal beslaglegges - og så har vedkommede ankerett osv. - det kan nok ta ganske lang tid før de trenger "nødhjem" - vil tippe at de har nok folk som vil overta dem innen den tid egentlig. Dette er jo en prosess som tar tid - og de ønsker jo ikke å splitte hundene og sende de rundt halve Norge før de vet med sikkerhet at de skal omplasseres - og så strengt som det er i forhold til hvilke lover og regler de må ha brutt så vil jeg tippe de får beholde alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Utfra det jeg forstår så vil ingen av hundene bli fjernet fra kennelen de er på før det foreligger vedtak om at hundene skal beslaglegges - og så har vedkommede ankerett osv. - det kan nok ta ganske lang tid før de trenger "nødhjem" - vil tippe at de har nok folk som vil overta dem innen den tid egentlig. Dette er jo en prosess som tar tid - og de ønsker jo ikke å splitte hundene og sende de rundt halve Norge før de vet med sikkerhet at de skal omplasseres - og så strengt som det er i forhold til hvilke lover og regler de må ha brutt så vil jeg tippe de får beholde alle sammen.

Dette blir vel bare synsing og antagelser basert på mistillit til mattilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Dette blir vel bare synsing og antagelser basert på mistillit til mattilsynet.

Eller beskjed direkte fra mattilsynet?

Hunden (de fleste) er i god kondisjon, de får mat, vann og tilsyn (har fått) og bærer ikke preg av å være "vanskjøttet" - det skal litt mer til for å fjerne hunder enn at det ikke stemmer med bildet vi har av hva ett godt hundehold er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra det jeg forstår så vil ingen av hundene bli fjernet fra kennelen de er på før det foreligger vedtak om at hundene skal beslaglegges - og så har vedkommede ankerett osv. - det kan nok ta ganske lang tid før de trenger "nødhjem" - vil tippe at de har nok folk som vil overta dem innen den tid egentlig. Dette er jo en prosess som tar tid - og de ønsker jo ikke å splitte hundene og sende de rundt halve Norge før de vet med sikkerhet at de skal omplasseres - og så strengt som det er i forhold til hvilke lover og regler de må ha brutt så vil jeg tippe de får beholde alle sammen.

Beskjeden jeg har fått er helt annerledes, og det er blitt gitt ok fra eier på at hundene kan omplasseres/gies bort. Men nå er dette kun informasjon jeg har fått fra SPCA og ikke verken Politiet eller Mattilsynet. Jeg skulle ihvertfall kontaktes i løpet av uken for å avtale hente tidspunkt en gang i slutten av uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett - det ER faktisk lov å ha hundre hunder og avle for profitt - så lenge hundenes ve og vel ivaretas. Et godkjent kennelanlegg er ikke så usedvanlig vanskelig å få til - og det å ha tilstrekkelige kennelhjelper er også fullt mulig.

At ikke alle lever oppi senger og sofaer, eller engang har særlig menneskelig kontakt er ikke synonymt med at de er "vanskjøttet".

Så det er flere måter å se på denne problemstillingen på.

Om noen som bor i samme hus som meg bestemmer seg for å gjøre noe ulovlig (ikke hunderelatert), så ville jeg synes det er skrekkelig urettferdig at folk synes så synd på mine hunder at Mattilsynet skal komme og ta dem, liksom...

Susanne

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Eller beskjed direkte fra mattilsynet?

Hunden (de fleste) er i god kondisjon, de får mat, vann og tilsyn (har fått) og bærer ikke preg av å være "vanskjøttet" - det skal litt mer til for å fjerne hunder enn at det ikke stemmer med bildet vi har av hva ett godt hundehold er.

Beklager jeg ikke kan lukte at du sitter på informasjon ingen andre gjør. :)

Sett bortifra det å fjerne de så er det vel heller ingenting som tilsier at det kan fortsette som før. Hvis forholdene kan legges tilrette så er det vel heller ingen som kan si noe på det?

– Totalt var det 101 hunder på gården. Det har etter Mattilsynets syn ikke vært mulig å ha god nok oppfølging av alle hundene for oppdretter. Derfor mener vi det har vært kritikkverdig drift her, sier distriktssjef Kirsti Ullsfoss til rb.no onsdag ettermiddag.

Er dette feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://solplassenhund.org/?p=318

Det vil sannsynligvis være behov for krisehjem...

Man kan sette seg opp på liste hvis man er interessert. Jeg har sagt jeg kan ta en hvis nødvendig.

Ser man det, skriftlig bekreftelse på det jeg har hørt. SPCA er jo da dem som jeg er i kontakt med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra det jeg forstår så vil ingen av hundene bli fjernet fra kennelen de er på før det foreligger vedtak om at hundene skal beslaglegges - og så har vedkommede ankerett osv. - det kan nok ta ganske lang tid før de trenger "nødhjem" - vil tippe at de har nok folk som vil overta dem innen den tid egentlig. Dette er jo en prosess som tar tid - og de ønsker jo ikke å splitte hundene og sende de rundt halve Norge før de vet med sikkerhet at de skal omplasseres - og så strengt som det er i forhold til hvilke lover og regler de må ha brutt så vil jeg tippe de får beholde alle sammen.

Da kommer ihvertfall to av dem til meg ikveld, og det er ikke de eneste som går til fosterhjem idag.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...