Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan holder dere huden fin? Eksemtips!


Kaja
 Share

Recommended Posts

Jeg vet vi er flere her inne som sliter med huden!

Selv er jeg født (?) med atopisk eksem, og det har vært en kamp lenge. Alltid har jeg klødd, hatt betente sår og hatt vondt i huden. I perioder har jeg ikke kunne hatt på meg ordentlige klær fordi huden er så ekkel.

Det siste året har jeg tatt noen grep selv, ikke at mamma ikke har prøvd, tro meg! Men jeg har ikke vært villig, salver har svidd osv osv osv.

Etter et års prøving og feiling med kremer, oljer, kosthold og ting har jeg funnet ut hva som fungerer for MIN hud.

Dusje sjelden, maks to ganger i uka! Da bader jeg i badekar med olje en stund, i "pisslunka" vann, derreter skrubber jeg hele kroppen med peeling. Avslutter med å trykketørke (altså ikke gni handuken men trykke den på huden). Før jeg er helt tør smører jeg hele kroppen inn med krem.

Jeg smører meg hver dag, i perioder flere ganger om dagen. Annsiktet vaskes og smøres sikkert 3-4 ganger omdagen nå på vintern.


Jeg er kjempefin i huden nå! Litt sår på ene armen da jeg glemte fuktighetskrem da jeg var på jobb i et par døgn, samt gikk med fleece rett på huden (som i mitt tilfelle er fy fy).


Så til hva jeg bruker på huden!

Den eneste kremen jeg tåler, på hele kroppen er Decubal sin annsiktskrem av en eller annen grunn, jeg tåler ikke fuktighetskremen.

http://www.apotek1.no/wcsstore/ApoProductMaster/media/profil/bc1af242-0798-4285-b56c-e41029d374a2

Den er desverre "dyr" å bruke som hele kroppen krem, da jeg bruker ganske mye. Bruker ca 4-5 sånne bokser i mnd. Til sommeren, når huden er bedre så skal jeg eksprementere med flere kremer å se, men det tør jeg ikke på vintern.


I badekaret bruker jeg dette "spasettet" fra Artistry. Det er helt herlig og lukter godt!

Boddybutteren tåler jeg faktisk også, men bare innimellom!

http://www.amway.no/product/110743,artistry-essentials-hydrating-botanical-spa-collection

Hva gjør dere?

Tenkte det var morsomt å ha en tråd for å se hvordan andre gjør det og hvilke løsninger andre har, så kan man prøve å feile litt sammen. Ingenting fungerer på alle, og huden reagerer på forskjellige ting, men noen fellesnevnere finnes det kanskje også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger også inn min erfaring med sminke jeg!

Jeg tåler så og si ikke foundation (flytene). Det tørker ut huden fort som fy!

Men jeg har funnet, og lagt min elsk, på Bare Minerals! Jeg syns nesten huden virker enda bedre etter at jeg begynte å bruke det! Brukte så og si aldri sminke annet enn på øynene før jeg fant B.M fordi jeg ble så tørr. At pudderet dekker pent og ser naturlig ut er jo ikke dumt heller :)

Litt dårlig bilde (tatt med tlf). Men her har jeg sminket halve annsiktet (bare huden da) Jeg er ikke interessert i å se veldig sminket ut, vil bare få dekket det røde, for det liker jeg ikke. Heldigivis har jeg helt ren hud, og aldri hatt en kvise i mitt liv.

post-10685-0-49378600-1360182369.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har periodevis hatt atopisk " utbrudd", og har generelt en utsatt hud. Som nevnt, ligg unna de varmere dusjene, pakk inn håret- men lufttørk resten etter dusjen. Sterk varme+ gnikking på varm, våt hud er ikke bra. Bruk såpe kun der det faktisk er nødvendig... Min beste krem, som tar knekken på det meste er Repair- kremen fra apoteket ( Locobase). Blir jeg "skjellete" skrubber jeg med saltskrubb, og smører etterpå.

Her står det mer om kremen forøvrig, den har ikke bare berget meg oppigjennom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også "født" atopisk og har utviklet kontakteksem mot så mangt. Dessuten får jeg lekre eksemutbrudd rundt munnen hvis jeg spiser ting og tang som klør.

  • Drikker mye vann
  • Smører meg med fet krem hver dag og gjerne flere ganger om dagen. For tiden bruker jeg den mørkeblå boksen fra Nivea.
  • Har alltid en tube Hydrokortison/Mildison i nærheten. Bruker den bare om kvelden på fingrene, men har jeg ikke tuben i veska, kan du være sikker på at jeg klør på meg åpne sår.
  • Bruker håndkrem og leppepomaden fra L'Occitane. Håndkremen bruker jeg også i ansiktetTåler ikke noen solkremer i ansiktet. De svir mye mer enn noen sol, uansett om de heter "Face" aldri så mye.
  • Dusjer hver dag, men bruker bare såpe under armene og i rompa.
  • Sol og sommer er den aller beste behandlingen, så tre uker på Kanariøy i vinter var gull.
  • Unngår å gjøre "tørre ting" som å re opp mange senger. Da kommer det blod på de siste laknene, fordi huden på fingrene sprekker.
  • Skrelle poteter, gulrøtter, appelsin, reker = vaske hendene umiddelbart og aller helst overlate det til noen andre.
  • Alltid votter på hendene om vinteren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og vært så og si født med eksem, både kulde eksem og atopisk eksem. Men rett før jul startet jeg på noen allergitabeletter legen min skrev ut, Aerius. Tar en om dagen og den atopiske eksemen min har blitt betydelig bedre! Selv om de er allergitabeletter skal de også hjelpe mot eksem, og jeg er kjempefornøyd med dem. Ellers for vanlig kuldeeksem der jeg virkelig er utsatt som ansiktet og halsen bruker jeg en salve som heter Elocon. Jeg har i allefall erfart at den får forferdelige utslett og sår til å forsvinne på ett par dager. Hadde jeg ikke brukt den ville jeg hatt kontant utslett og sår!
Men siden salven er så sterk så bruker jeg bare den i perioder. Men jeg forebygger med en krem som heter Lipikar Baume ap, litt dyr med absolutt verdt pengene. Den bruker jeg over hele kroppen, og den kan jeg virkelig anbefale! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått eksem i voksen alder, delvis stressbetinget. Det viktigste for meg, i tillegg til stressmestring, er å tilføre fett innenfra. Når jeg la om kosten fra en veldig mager variant til en med mye mer fett og mindre karbo, ble det aller meste borte. Resten holder jeg rimelig i sjakk ved å dusje i kaldere vann, bare bruke såpe når nødvendig og en god krem (exomega).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har også hatt atopisk eksem siden jeg var liten. Tilstanden har riktig nok forverret seg siden jeg var 14 år, og utbruddene har blitt verre og verre hver vinter (da får jeg oftest utbrudd). Jeg er mye plaget i ansiktsområdet.

I år har jeg begynt å prøve noe nytt, nemlig homeopati. Jeg har gått til behandling en gang i uka i to måneder, der jeg har fått akkupunktur, fotsoneterapi og elektromagnetisk behandling. I tillegg har jeg fått medisiner: tablettene sulfur, noen dråper med 10% etanol (som jeg enkelt og greit kaller vodkadråpene mine :teehe: ) og en salve - først fikk jeg en krukke med Dr.Reckwells Atomare. Det var en feit salve som tilførte masse fuktighet, luktet som barnåler og gjorde at huden glinset litt etterpå. Krukka ble tom og har nettop begynt på en ny salve FideSan, som er litt lettere på huda, men kanskje ikke feit nok.. Det vil tiden vise. I tillegg har jeg blitt satt på en mengde vitaminer osv. ProBiotika (melkesyrebakterier), EyeQ (konsentrert omega3), multivitamin og c-vitamin.

Etter jeg begynte med homeopatien er det vanskelig å si om det har blitt mye bedre, men huden har vertfall endret seg. Der jeg tidligere hadde store konsentrerte utbrudd, har det endret seg til å bli mindre utbrudd spredd over hele ansiktet. Før var eksemen konstant og umulig å vite hva som forårsaket det - og nå er jeg helt sikker på at det er mat. Jeg får store iltre reaksjoner og blusser opp når jeg er i kontakt med, og lager mat. Jeg jobber i barnehage, så har merket det særlig rundt hvert måltid vi lager til. Har startet forebygging med dette ved å ha på engangshansker når jeg lager mat. Ellers må jeg passe på hva jeg spiser, og homeopaten min vil at jeg skal spise mest mulig "ren" mat, altså hjemmelaget og uten konserveringsmiddel, samt kutte ut melk, hvitt mel og sukker i så stor grad som mulig. Må si jeg ikke har vært like flink der, men det har også gitt utslag igjen på huda.

Etter nå to måneders behandling (og en litt for stor slump med penger ut av konto) begynner jeg gradvis å bli bra igjen i huda. Noen som har gjort dette har gått fra å ha dårlig hud til å bli helt frisk. Jeg kommer hvertfall til å jobbe mer med meg selv for å holde behandlingen ved like, da ved å tenke mat. Rene produkter, økologisk, helsekost ++. Ellers vurderer jeg å ta en (dyr) blodprøvetest som sendes inn til England og tester for over 50 matvarer og stoffer som man kan være intolerant for. Ja, ikke allergisk, men intolerant. Intoleranse kan også påvirke huden, men gir ikke utslag på allergitester.

Puh... Skreiv visst ei bok! Men har mye negativ, og litt positiv erfaring innen emnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lærer jeg mye!

Med A har jeg oppdaget at Decubal eller spenol fungerer best. Han tåler jo ikke vann så han bader maks en gang i uka. Da kommer det alltid et lite utbrudd, men det roer seg etter et par dager. Ull er fy fy og han må aldri bli varm. De har heldigvis lært seg det i barnehagen også, så det er lenge siden han har fått blemmer.

Av kontakt-reaksjoner er det bare kaviar som er igjen.

Regner med at det blir verre igjen til sommeren da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får krysse fingre for at A vokser av seg, jeg har ikke det enda men er milevis bedre nå enn da jeg var liten. Ganske sikker på at jeg hadde blitt helt fin uten hunder i hus, men det gidder jeg ikke finne ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får krysse fingre for at A vokser av seg, jeg har ikke det enda men er milevis bedre nå enn da jeg var liten. Ganske sikker på at jeg hadde blitt helt fin uten hunder i hus, men det gidder jeg ikke finne ut!

De fleste gjør jo det, og han er allerede så mye bedre at barnelegen brukte ordet mirakuløst sist vi var der. Han gikk fra å være høyrød med små blemmer over hele kroppen til å bli tilnærmet symptomfri på 2-3 mnd. Men allergi gjør det jo verre og akkurat nå er det ingenting i lufta han reagerer på.

Jeg skulle nesten ønske jeg hadde det selv, da hadde det vært mye lettere å vite hva han går igjennom før det blir så veldig synlig. Sånn sett er sonen til god hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en av de som er født med atopisk eksem. Da jeg var liten prøvde min mor det meste, kortisonkremer, homøopati, kutte ut matvarer osv, ingenting hjalp noe særlig.

For noen måneder siden fant jeg ut at jeg ville prøve akupunktur. Delvis for å prøve å bli kvitt eksemen, men aller mest fordi jeg gikk på allergitabeletter jeg hadde fått av legen pga et kraftig utbrudd med eksem en sommer, og i tillegg fikk påvist pollenallergi senere. Allergitabelettene hjalp på eksemen, men jeg ble veldig trøtt av dem, og ønsket dermed å slutte, men fremdeles ha minimalt med problemer med eksemen og allergien. Nå er jeg blitt kjempe mye bedre og tar ikke allergitabeletter lengre :D Jeg har noen få sår rundt om kring, men de er så små at jeg nesten ikke legger merke til dem. Det er like bra som det til vanlig er på sommeren, om ikke bedre! :D Vurderer å ta noen behandlinger til å se om jeg blir helt kvitt det. Det eneste stedet hvor jeg ikke merket noen særlig forandring var i ansiktet, her har jeg fremdeles en god del tørr hud ved øynene og over leppen, men det ser ikke så ille ut, og jeg overlever vinteren uten å føle at jeg ikke kan vise meg frem :) Jeg har aldri hatt sår i ansiktet, bare tørr hud.

Jeg dusjer sjeldent, maks annenhver dag. Bruker en såpe fra Boots apoteket (deres eget merke, heter body wash med ulike lukter), da det er den eneste såpen jeg ikke føler meg tørr etter å ha brukt. Trykktørker. Smører meg inn med body lotion (bruker da boots sin også) etter dusj, og gjerne morgen og kveld uten om også. Om eksemen holder på å blusse opp et sted hender det at jeg bruker litt kortisonkrem. Smører meg med dagkrem og nattkrem i ansiktet. Bruker ID Bare Minerals sin sminke, kjempe fornøyd med den :ahappy: Jeg har alltid en håndkrem med meg, så jeg kan ta på etter jeg har vasket hendene og slikt. Bruker Carmex sin lipsyl da jeg slet veldig mye med munnsår før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere med håret? A bruker jo ikke såpe på kropp, men håret må jo nesten vaskes i ny og ne og selv om det er super mild babyshampo forverrer det eksemet med en gang. Sist bøyde jeg hodet hans over badekaret og vasket bare det, men det ble ikke oppfattet som spesielt snilt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere med håret? A bruker jo ikke såpe på kropp, men håret må jo nesten vaskes i ny og ne og selv om det er super mild babyshampo forverrer det eksemet med en gang. Sist bøyde jeg hodet hans over badekaret og vasket bare det, men det ble ikke oppfattet som spesielt snilt...

Jeg har aldri hatt problemer med hodebunnen, før i år. Nå klør jeg, og jeg tror jeg har småsår der. Jeg tenker å bytte til en shampo som gjerne gir fuktighet til hodebunnen. Jeg aner ikke hvilken enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lærer jeg mye!

Med A har jeg oppdaget at Decubal eller spenol fungerer best. Han tåler jo ikke vann så han bader maks en gang i uka. Da kommer det alltid et lite utbrudd, men det roer seg etter et par dager. Ull er fy fy og han må aldri bli varm. De har heldigvis lært seg det i barnehagen også, så det er lenge siden han har fått blemmer.

Av kontakt-reaksjoner er det bare kaviar som er igjen.

Regner med at det blir verre igjen til sommeren da...

Spenol er fy-fy! Kan føles som den virker godt fordi den er fet, men den er vannbasert - som gjør at den vil fryse til ute og tørke huden mere inn. Samtidig inneholder den store mengder lanolin som ikke er bra for eksem (vertfall ifølge min homeopat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere med håret? A bruker jo ikke såpe på kropp, men håret må jo nesten vaskes i ny og ne og selv om det er super mild babyshampo forverrer det eksemet med en gang. Sist bøyde jeg hodet hans over badekaret og vasket bare det, men det ble ikke oppfattet som spesielt snilt...
Anbefaler deg å lese på lockig.se ( om balsammetoden) for masse god info om hva som befinner seg i hårprodukter, og hva det gjør med hår og hodebunn. Her kommer ingenting på nei- listen i kontakt med hverken mitt eller ungenes hår. Frem til nylig har jeg vasket ungene med økologisk sjampo kjøpt på Vita, uten noen unaturlige stoffer- men nå har de blitt såpass store og flinke til å holde hodet bakover, at jeg vasker de og med balsam. Selv ble jeg kvitt kronisk kløe i hodet, brusete, og fort fett hår på et par mnd med balsammetoden.

Milde barnesjampoer inneholder desverre også ( de jeg har sjekket) bl.a Sulfater. Les mer om det der inne :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt problemer med hodebunnen, før i år. Nå klør jeg, og jeg tror jeg har småsår der. Jeg tenker å bytte til en shampo som gjerne gir fuktighet til hodebunnen. Jeg aner ikke hvilken enda.
A måtte barberes i sommer hehe. .Men han blir verre på kropp pga shampoo som selvfølgelig renner nedover kroppen hans når håret skylles.

Sunnivamb: det er veldig delte meninger om spenol. Mange mener det er det eneste som fungerer, vi bruker det helst ikke pga parabener. Men før jeg oppdaget decubal var spenol det eneste utenom kortison som stoppet et begynnende utbrudd. A foretrekker spenol, jeg tror decubal svir litt. Heldigvis er helten atopisk ( kaptein sabeltann, det er derfor han er hvit i ansiktet. .. ) så nå går det lettere å smøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere med håret? A bruker jo ikke såpe på kropp, men håret må jo nesten vaskes i ny og ne og selv om det er super mild babyshampo forverrer det eksemet med en gang. Sist bøyde jeg hodet hans over badekaret og vasket bare det, men det ble ikke oppfattet som spesielt snilt...

Jeg har samme problemet i perioder, og da bruker jeg (menneske)shampo fra Optima pH. Eventuelt Mozza sin hudvask fra samme merke, hvis jeg går tom. :P

Hvor godt det funker er vel like individuelt som alt annet, men jeg nevner det likevel, jeg. :) Har inntrykk av at dyreproduktene deres er mer kjente enn menneskegreiene, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 45 år og bruker omtrent ingenting. Har fått noen smilerynger rundt øynene og en begynnende sinnarynke mellom øynene.

Bruker dagkrem med farge. Nesten uansett merke. Kan godt bruke H&M sin. Eneste jeg ikke liker er de som gjør at jeg ser blank ut, de må være matte. Forstår jo at jeg er heldig sammenlignet med dere som har atopi.

Jeg har ikke uren hud og har aldri brydd meg om å bruke alt mulig av kremer i fjeset. Ikke for at jeg ikke er forfengelig for jeg går ikke ut døra uten masse stæsj på meg. Men har aldri vært flink å gjøre ren huden og tror ikke jeg har eid en krem til over 200 noengang. Røyke gjorde jeg i 30 år før jeg sluttet for et år siden.

Flaks tror jeg vi kan kalle det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste jeg har gjort mot min atopiske hud er å aldri bruke sminke. I tillegg sparer jeg tid om morgenen :P Fikk påvist atopisk eksem på ungdomsskolen, så da var det ingen nåde fra legen, ikke noe sminke, så har liksom aldri vent meg til å sminke meg :P Ellers bruker jeg produkter fra lush, dusjsåpe og shampoo, og har en mild krem fra apoteket som reddet meg på den verste eksemtida, men nå trenger jeg nesten ikke bruke den lengre. Mon tro om merket er avene ellernoe. Fransk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atopiker her også, heldigvis ikke så plaga som da jeg var liten nå lengre. Allergisk mot parfyme så jeg tåler svært lite av kremer, bruker A-krem fra apoteket nå. Den er jo veldig feit så for meg som ikke liker å ta på klissete krem er det litt ekkelt, men jeg synes den fungerer godt. Hendene mine var jeg plaga med før når vi hadde melkekyr og hendene mine ble bada i vaskevann med syre og kombi blanding to ganger om dagen men nå som jeg ikke gjør det lengre er de mye bedre. Bruker håndsåpe jeg vet jeg tåler og prøver å smøre før huden på hendene blir tørr. Bruker en mild sjampoo fra apoteket for at hodebunnen ikke skal bli helt vill. Og burde vært flinkere til å smøre meg, særlig på beina som ofte blir klødd til blods når de er tørre :P Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sliter med atopisk eksem er dere nøye med å bruke såper og shampo uten SLS og SLES (Sodium Lauryl Sulfate/Sodium Laureth Sulfate). Mer om SLS/SLES på svensk

Jeg sliter heldigvis ikke med atopisk eksem, men har veldig tørr hud pga prednisolonbruk og jeg har merket stor forskjell på huden min (og håret mitt - som også var veldig tørt) etter at jeg har kuttet ut alle produkter med SLS og SLES. Jeg er ikke på langt nær så tørr i huden og håret mitt har endret seg totalt fra krusete høysåte til blanke krøller (på en god hårdag. :P )

Den eneste ulempen ved å kutte ut SLS og SLES er at det kan være vanskelig å finne produkter uten disse ingrediensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Høres jo ideelt ut. Hva andre skulle mene skal dere ikke bry dere med tenker jeg, så lenge dere selv har motivasjon, tid og råd. Det kalles forresten ikke engelsk eller amerikansk, men jaktlinjer eller utstillingslinjer. ☺️
    • Det er sant. Og ofte kan en ordne seg hundepass, hvis det skulle dukke opp behov for det.
    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
×
×
  • Opprett ny...