Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på HD

Frisbee

Recommended Posts

Skrevet

Men da har du sikkert en rase med relativt stor populasjon på verdensbasis? :-)

Overhode ikke. Det er knappe 250 individer i Norge. Det er overhode ingen populær rase jeg har, men jeg tror oppdretterene har vært flinke og lukt ut de hundene som ikke var bra, og dermed fått en frisk, bæredyktig bestand.

• Svar 504
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Men det med kjent HD status betyr jo ikke at de skal være HD frie, og det ville jo NKK heller aldri godtatt, så egentlig betyr det vel ikke så mye. Ikke annet enn at man får problemer med å ta inn nytt blod fra land som NKK ikke godkjenner røntgingen fra.

Nei, det skal ikke være mulig å registrere valper etter foreldredyr med HD E, det står i FCI sine regler at hunder med HD E ikke kan avles på. Og det eneste de oppnår med en regelen er jo at de fleste som har raser uten krav om kjent HD status, ikke sender inn røntgenbildene for offentlig avlesning.

Så hvor langt har vi kommet da?

Klart at kjent HD status er viktig. Det gjelder fremtiden og viktig informasjon som vil være til nytte for fremtidens oppdrettere.

Mener du virkelig at oppdrettere som oppdager at deres hund muligens har HD E, lar være å sende inn bildene til avlesning fordi de fortsatt ønsker å avle på denne hunden?

Skrevet

Mener du virkelig at oppdrettere som oppdager at deres hund muligens har HD E, lar være å sende inn bildene til avlesning fordi de fortsatt ønsker å avle på denne hunden?

Hvis det er tvil om hvilken grad det er, alle er jo ikke like dyktige til å vurdere det nøyaktig, så, ja, det mener jeg helt seriøst, at da lar heller mange av oppdretterne være å sende inn bildene.

Skrevet

Hvis det er tvil om hvilken grad det er, alle er jo ikke like dyktige til å vurdere det nøyaktig, så, ja, det mener jeg helt seriøst, at da lar heller mange av oppdretterne være å sende inn bildene.

Okay, og hvor langt har vi kommet da?

Skrevet

Ingen vei, og jeg vil nå kalle det ganske så useriøst. Om man er missfornøyd med resutatet så har man mulighet til omrøking 6 mnd etterpå. At oppdretter velger å "oversee" evt resutat med bakgrunn av at dem da muligens ikke får avle på tispen...Da tenker man ikke rasens beste lengre. (jeg vil faktisk kalle det for en egoist som bare vil tilfredstille seg selv, da er dem ikke intressert i rase forbedring!!!) Skal man ha god helse (da tenker jeg på all helse) så må man faktisk unngå å bruke slike hunder og hunder med andre helse problemer. Oppdretter være så bevist at dem klarer å "se" sin egenhund utenfra og ikke bare som den snille koslige hunden som dem selv syns er bra..

Skrevet

Tja, si det? Men en ting er sikkert, og det er at hvis denne regelen ikke hadde dukket opp, så ville det nok blitt mere røntging og offisiell avlesning, også på de rasene der det ikke er påkrevet.

Skrevet

Tja, si det? Men en ting er sikkert, og det er at hvis denne regelen ikke hadde dukket opp, så ville det nok blitt mere røntging og offisiell avlesning, også på de rasene der det ikke er påkrevet.

Ja, denne restriksjonen har vel virket mot hensikten på enkelte raser. Men ditt utsagn styrker mitt ønske om at kjent HD/AA status burde være et krav på alle avlshunder uansett rase.

Så får man heller bearbeide NKK i forhold til regelen om import av hund som skal brukes i avl fra land de ikke godkjenner HD resultater.

Ellers så er jeg også forkjemper for at flere arvelige lidelser blir registrert i NKK's database.

Skrevet

forresten...har du kennelnavn? Vet at hjemmesiden din heter Little Merlin, er dette kennelnavnet ditt?

Kennelnavnet mitt er Little Merlin's kennel. Så nå er det bare å søke på dog web. Men jeg hadde oppdrett i mange år før jeg fikk meg kennelnavn, så de som søker får nok ikke opp på langt nær alt jeg har oppdrettet. :-)

Skrevet

Kennelnavnet mitt er Little Merlin's kennel. Så nå er det bare å søke på dog web. Men jeg hadde oppdrett i mange år før jeg fikk meg kennelnavn, så de som søker får nok ikke opp på langt nær alt jeg har oppdrettet. :-)

Nei, det var ikke mye man fikk opp nei...

Men det som er nyttig med at du legger ut parringer, er jo at folk kan sjekke HD-stauts. Du skriver jo at de er rønket, men utelater å skrive resultatet. Så dog web er en bra sak. Om man vurderer å kjøpe seg hund! :)

Skrevet

Nei, det var ikke mye man fikk opp nei...

Men det som er nyttig med at du legger ut parringer, er jo at folk kan sjekke HD-stauts. Du skriver jo at de er rønket, men utelater å skrive resultatet. Så dog web er en bra sak. Om man vurderer å kjøpe seg hund! :)

De som vet hvordan man søker på dog web får opp 21 kull på Little Merlin's kennel.

Skrevet

De som vet hvordan man søker på dog web får opp 21 kull på Little Merlin's kennel.

Nettopp. Og tenker man på hvor mye du skryter, så skulle man jammen tro det var mere.

Skrevet

Så dog web er en bra sak. Om man vurderer å kjøpe seg hund! :)

Det er en viktig ting som mange glemmer, og det er at det er jeg som bestemmer hvem som får kjøpe valp av meg. Det er altså ikke den som ønsker å kjøpe valp som bestemmer dette, men heller jeg som bestemmer hvem jeg vil selge til. Til nå har det vært de færreste som har gått gjennom nåløyet. Jeg siler valpekjøpere skikkelig. :-)

Skrevet

Det er en viktig ting som mange glemmer, og det er at det er jeg som bestemmer hvem som får kjøpe valp av meg. Det er altså ikke den som ønsker å kjøpe valp som bestemmer dette, men heller jeg som bestemmer hvem jeg vil selge til. Til nå har det vært de færreste som har gått gjennom nåløyet. Jeg siler valpekjøpere skikkelig. :-)

Men det er valpekjøperene som velger oppdretter :wink:

Skrevet

Nettopp. Og tenker man på hvor mye du skryter, så skulle man jammen tro det var mere.

Som jeg har skrevet før, det er mange flere kull, men de ble oppdrettet før jeg fikk meg kennelnavn. Men er dette så interessant da?

Skrevet

Det glemmer jeg absolutt ikke. Er da slik selv også. Men du har da tydeligvis solgt mange valper, og må jo da hatt tilsvarende mange valpekjøpere?

Og dersom man kommer gjennom ditt nåløye, er det da fornuftig å sjekke dyra på dogweb. Og ikke bare nøye seg med å vite at de er rønket, uten å vite resultat?

Er du ikke enig i det?

Hvertfall når kullene ikke er godkjent av raseklubben. For da har man jo ikke den sikkerheten.

Skrevet

Hvertfall når kullene ikke er godkjent av raseklubben. For da har man jo ikke den sikkerheten.

Når man ikke er medlem i raseklubbene for de respektive raser, så vil kullene aldri bli godkjent der, men likefulllt bli registrert i NKK. Den eneste raseklubben jeg er medlem i er KSS, og alle mine K.O. kull er godkjente kull, altså godkjent for formidling gjennom KSS.

Skrevet

Når man ikke er medlem i raseklubbene for de respektive raser, så vil kullene aldri bli godkjent der, men likefulllt bli registrert i NKK. Den eneste raseklubben jeg er medlem i er KSS, og alle mine K.O. kull er godkjente kull, altså godkjent for formidling gjennom KSS.

Hva har det med saken å gjøre?? :?

Om man kjøper av ett kull som er godkjent i raseklubben, vil foreldrene tilfredstille visse krav. Og dette gir en trygghet når det gjelder akkurat dette.

F.eks.

Hvis jeg ikke tar feil nå (du må bare rette på meg) så er det slik at i dobermannklubben skal foreldrene være HD-rønket A eller B, være øyenlyst fri, ha minst en 1 premie på utst og være karaktertestet.

Stemmer dette?

Dette vil jo da gi valpekjøper en trygghet på akkurat disse områdene. Ettersom alle oppdrettere ikke er like flinke til å informere om alt alltid.

Skrevet

Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, og ikke har jeg så mye kunnskap om HD heller! Men hvis jeg som "grønn" valpekjøper hadde oppdaget HD i sterk grad på valpe min og samtidig hadde kjøpt den hos en oppdretter så hadde jeg virkelig ment at oppdretteren var meget useriøs! Og selvsagt syntes jeg det er oppdretterens plikt å opplyse om helsetilstanden til den valpen jeg eventuelt skulle kjøpe!

Skrevet
Kjent HD status er i hvert fall et skritt i riktig retning. Slik at vi valpekjøpere har mulighet til å sjekke om valpen vår kommer fra HD/AA frie foreldre.

Men om man avler på en hund med HD eller AA. Da burde vel vært en selvfølge at man parrer den med en hund som er frisk?

Hvorfor parre med en som også har HD eller AA? Da dobler man jo feilen...

Og hvorfor må man alltid vente med å innføre avlsrestriksjoner når en rase starter å plages med det? Er det egentlig ikke bedre å være litt tidligere ute, og forhindre at en rase får en haug med sykdom?

Selvfølgelig skal man ikke pare to hunder med HD/AA! Jeg har hele tiden sagt at avl på HD, svak grad, bare skal gjøres dersom den aktuelle hunden kan tilføre nytt, frisk blod! Det samme gjelder for slike paringer som blir godkjent av raseklubbene i ulike land for min rase. Det føres strengt oppsyn med avkommene, og bare de som er HD fri får gå videre i avl, og selv de må pares mot linjer uten kjent HD!

Avl på HD skal være UNNTAKET, ikke regelen!

Skrevet
Men er det så mange som vil kjøpe valp fra ei tispe de ikke veit HD resultatet på? Eller er det bare jeg som er nøye på sånt?

Det er ikke mange som har kjøpt valp hos oss som har spurt etter helse på foreldrene. De spør mer etter gemytt og hvordan de er som familiehunder. Kanskje fordi vi har raser som ikke er kjent for å være plaget med HD???

De fleste shibaene i Norge er jo ikke røntget heller... Jeg foretrekker å bruke røntgede hunder, men så kan det være at en hund har akkurat de kvalitetene man er ute etter, og da må man ta helheten i betraktning.

Men jeg skulle ønske flere røntget hundene sine, ja!

Skrevet
Nå har ikke jeg lest alle innleggene her' date=' og ikke har jeg så mye kunnskap om HD heller! Men hvis jeg som "grønn" valpekjøper hadde oppdaget HD i sterk grad på valpe min og samtidig hadde kjøpt den hos en oppdretter så hadde jeg virkelig ment at oppdretteren var meget useriøs! Og selvsagt syntes jeg det er oppdretterens plikt å opplyse om helsetilstanden til den valpen jeg eventuelt skulle kjøpe![/quote']

Oppdrettere er ikke synske, så de kan ikke forutse om valpen får HD som voksen. En HD diagnose får du tidligst på hunden din når den er 1 år. Det oppdretteren kan informere om er foreldrene, også kan oppdretter gi råd om hvordan du skal fôre valpen best mulig og gi den best mulig miljø for å unngå å få HD. HD er "bare" 20-50% arvelig, resten er betinget til fôring og miljø. Og enkelte kombinasjoner har vist seg å gi mer HD enn andre kombinasjoner.

Skrevet

Men hvis begge foreldrene har HD i liten eller alvorlig grad vil ikke valpen ha større sjangs til å få HD? Og hva mener du med at miljø er av betydning? Mulig jeg spør litt dumt nå, men er nysgjerrig!

Skrevet

Selvfølgelig skal man ikke pare to hunder med HD/AA! Jeg har hele tiden sagt at avl på HD, svak grad, bare skal gjøres dersom den aktuelle hunden kan tilføre nytt, frisk blod! Det samme gjelder for slike paringer som blir godkjent av raseklubbene i ulike land for min rase. Det føres strengt oppsyn med avkommene, og bare de som er HD fri får gå videre i avl, og selv de må pares mot linjer uten kjent HD!

Avl på HD skal være UNNTAKET, ikke regelen!

Desverre er det ikke alle som tenker slik. Eks parrer en hund med AA-D med en annen hund med AA-D...

Skrevet

Desverre er det ikke alle som tenker slik. Eks parrer en hund med AA-D med en annen hund med AA-D...

Det ville jeg aldri gjort!

Et sted går det en grense! Den går for meg ved å doble slike tilstander!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Når dere er med andre valper, har dere gått litt tur sammen først uten å hilse, eller bare sluppet de sammen for lek? Det er ofte litt voldsomt for dem, og bedre om de får bli vant til hverandre på trygg avstand og tid til å lese hverandre først, før de leker.  Ellers er det nok bare å være konsekvent og holde ut, siden tannfellingen knapt har startet.
    • Takk for svar. han har to trygge eldre hunder som han har lekt med noen ganger. vi har prøvd oss med andre valper, men han er ikke intendert i å leke med de, legger seg kun ned og ruller seg sammen som en ball. Virker utrygg, redd, så det har vi sluttet med.han er at typen som blir mer giret av å hyle, så det fungerer ikke.  han har ikke begynt å miste tenner enda, men har begynt å få noen. Får både tyggebein, fryser klut fra fryseren og fryste gullerøtter/ men når de intense periodene kommer så fungerer ingen ting. Time out er det eneste som fungerer, men det er jo et mareritt å få han i valpebingen fordi han bokstaveligtalt  sitter fast i deg.    vi krysser jo fingrene for at dette er en fase, for ellers er han lydig. Kan både sitt, ligg og bli. Men ikke når dette kikker inn
    • Sosialiserer dere noe med andre hunder? Bitehemming er noe de lærer veldig mye bedre i lek med andre hunder enn fra mennesker. Prøv å finne noen trygge hunder i nærområder eller bland kjente og gå en kort tur i bånd uten hilsing, før de får leke litt. Prøv å klynke til når han biter, og snu dere bort. For noen funker det, andre blir med gira av det. Vri opp filler og tauknuter i vann og frys dem. Isen demper smerte og klør i tennene. Nå er det vel litt tidligste laget med tannfelling, men kan være starten på en periode med MYE biting. 
    • Du kan anmelde eier/fører med beskrivelse og tidspunkt/sted til politiet, men det er lite sannsynlig at de vil ha kapasitet til å gjøre noe med det. Hvis du har mulighet til å finne ut hvem det er kan du sende en bekymringsmelding til Mattilsynet, men så lenge hunden får mat, vann og tak over hodet er det lite de kan gjøre også, så lenge de ikke ser faktisk alvorlig mishandling. Det er lovpålagt å ha kontroll på hunden enten den er i bånd eller ikke, men i realiteten veldig vanskelig å håndheve.
    • Hei! valpen vår på 14 uker har egentlig vært eksemplarisk, bortsett fra litt utfordringer på natt og med bur. Men nå har det virkelig blitt ekstremt mye biting. Vi fører dagbok og ser at det sammenheng mellom overstimulering og lite søvn som gjør at han får disse bite periodene. Det går ikke an å avlede han med gobiter, bein eller ignorering og vi må sette han i timeout for å roe han.    noen som har noen tips til å håndtere dette? Han biter oss til blods og sikter fast når han skal følges i timeout eller ut for å gå på do. Vi vet vi skal prøve å unngå overstimulering og at han må få mer søvn. Men enn så lenge har vi slitt litt med å få han til å roe seg alene på dag og kveldstid 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...