Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på HD

Frisbee

Recommended Posts

Men da har du sikkert en rase med relativt stor populasjon på verdensbasis? :-)

Overhode ikke. Det er knappe 250 individer i Norge. Det er overhode ingen populær rase jeg har, men jeg tror oppdretterene har vært flinke og lukt ut de hundene som ikke var bra, og dermed fått en frisk, bæredyktig bestand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 504
  • Created
  • Siste svar

Men det med kjent HD status betyr jo ikke at de skal være HD frie, og det ville jo NKK heller aldri godtatt, så egentlig betyr det vel ikke så mye. Ikke annet enn at man får problemer med å ta inn nytt blod fra land som NKK ikke godkjenner røntgingen fra.

Nei, det skal ikke være mulig å registrere valper etter foreldredyr med HD E, det står i FCI sine regler at hunder med HD E ikke kan avles på. Og det eneste de oppnår med en regelen er jo at de fleste som har raser uten krav om kjent HD status, ikke sender inn røntgenbildene for offentlig avlesning.

Så hvor langt har vi kommet da?

Klart at kjent HD status er viktig. Det gjelder fremtiden og viktig informasjon som vil være til nytte for fremtidens oppdrettere.

Mener du virkelig at oppdrettere som oppdager at deres hund muligens har HD E, lar være å sende inn bildene til avlesning fordi de fortsatt ønsker å avle på denne hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig at oppdrettere som oppdager at deres hund muligens har HD E, lar være å sende inn bildene til avlesning fordi de fortsatt ønsker å avle på denne hunden?

Hvis det er tvil om hvilken grad det er, alle er jo ikke like dyktige til å vurdere det nøyaktig, så, ja, det mener jeg helt seriøst, at da lar heller mange av oppdretterne være å sende inn bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er tvil om hvilken grad det er, alle er jo ikke like dyktige til å vurdere det nøyaktig, så, ja, det mener jeg helt seriøst, at da lar heller mange av oppdretterne være å sende inn bildene.

Okay, og hvor langt har vi kommet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vei, og jeg vil nå kalle det ganske så useriøst. Om man er missfornøyd med resutatet så har man mulighet til omrøking 6 mnd etterpå. At oppdretter velger å "oversee" evt resutat med bakgrunn av at dem da muligens ikke får avle på tispen...Da tenker man ikke rasens beste lengre. (jeg vil faktisk kalle det for en egoist som bare vil tilfredstille seg selv, da er dem ikke intressert i rase forbedring!!!) Skal man ha god helse (da tenker jeg på all helse) så må man faktisk unngå å bruke slike hunder og hunder med andre helse problemer. Oppdretter være så bevist at dem klarer å "se" sin egenhund utenfra og ikke bare som den snille koslige hunden som dem selv syns er bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, si det? Men en ting er sikkert, og det er at hvis denne regelen ikke hadde dukket opp, så ville det nok blitt mere røntging og offisiell avlesning, også på de rasene der det ikke er påkrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, si det? Men en ting er sikkert, og det er at hvis denne regelen ikke hadde dukket opp, så ville det nok blitt mere røntging og offisiell avlesning, også på de rasene der det ikke er påkrevet.

Ja, denne restriksjonen har vel virket mot hensikten på enkelte raser. Men ditt utsagn styrker mitt ønske om at kjent HD/AA status burde være et krav på alle avlshunder uansett rase.

Så får man heller bearbeide NKK i forhold til regelen om import av hund som skal brukes i avl fra land de ikke godkjenner HD resultater.

Ellers så er jeg også forkjemper for at flere arvelige lidelser blir registrert i NKK's database.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten...har du kennelnavn? Vet at hjemmesiden din heter Little Merlin, er dette kennelnavnet ditt?

Kennelnavnet mitt er Little Merlin's kennel. Så nå er det bare å søke på dog web. Men jeg hadde oppdrett i mange år før jeg fikk meg kennelnavn, så de som søker får nok ikke opp på langt nær alt jeg har oppdrettet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelnavnet mitt er Little Merlin's kennel. Så nå er det bare å søke på dog web. Men jeg hadde oppdrett i mange år før jeg fikk meg kennelnavn, så de som søker får nok ikke opp på langt nær alt jeg har oppdrettet. :-)

Nei, det var ikke mye man fikk opp nei...

Men det som er nyttig med at du legger ut parringer, er jo at folk kan sjekke HD-stauts. Du skriver jo at de er rønket, men utelater å skrive resultatet. Så dog web er en bra sak. Om man vurderer å kjøpe seg hund! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke mye man fikk opp nei...

Men det som er nyttig med at du legger ut parringer, er jo at folk kan sjekke HD-stauts. Du skriver jo at de er rønket, men utelater å skrive resultatet. Så dog web er en bra sak. Om man vurderer å kjøpe seg hund! :)

De som vet hvordan man søker på dog web får opp 21 kull på Little Merlin's kennel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dog web er en bra sak. Om man vurderer å kjøpe seg hund! :)

Det er en viktig ting som mange glemmer, og det er at det er jeg som bestemmer hvem som får kjøpe valp av meg. Det er altså ikke den som ønsker å kjøpe valp som bestemmer dette, men heller jeg som bestemmer hvem jeg vil selge til. Til nå har det vært de færreste som har gått gjennom nåløyet. Jeg siler valpekjøpere skikkelig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en viktig ting som mange glemmer, og det er at det er jeg som bestemmer hvem som får kjøpe valp av meg. Det er altså ikke den som ønsker å kjøpe valp som bestemmer dette, men heller jeg som bestemmer hvem jeg vil selge til. Til nå har det vært de færreste som har gått gjennom nåløyet. Jeg siler valpekjøpere skikkelig. :-)

Men det er valpekjøperene som velger oppdretter :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Og tenker man på hvor mye du skryter, så skulle man jammen tro det var mere.

Som jeg har skrevet før, det er mange flere kull, men de ble oppdrettet før jeg fikk meg kennelnavn. Men er dette så interessant da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det glemmer jeg absolutt ikke. Er da slik selv også. Men du har da tydeligvis solgt mange valper, og må jo da hatt tilsvarende mange valpekjøpere?

Og dersom man kommer gjennom ditt nåløye, er det da fornuftig å sjekke dyra på dogweb. Og ikke bare nøye seg med å vite at de er rønket, uten å vite resultat?

Er du ikke enig i det?

Hvertfall når kullene ikke er godkjent av raseklubben. For da har man jo ikke den sikkerheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvertfall når kullene ikke er godkjent av raseklubben. For da har man jo ikke den sikkerheten.

Når man ikke er medlem i raseklubbene for de respektive raser, så vil kullene aldri bli godkjent der, men likefulllt bli registrert i NKK. Den eneste raseklubben jeg er medlem i er KSS, og alle mine K.O. kull er godkjente kull, altså godkjent for formidling gjennom KSS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ikke er medlem i raseklubbene for de respektive raser, så vil kullene aldri bli godkjent der, men likefulllt bli registrert i NKK. Den eneste raseklubben jeg er medlem i er KSS, og alle mine K.O. kull er godkjente kull, altså godkjent for formidling gjennom KSS.

Hva har det med saken å gjøre?? :?

Om man kjøper av ett kull som er godkjent i raseklubben, vil foreldrene tilfredstille visse krav. Og dette gir en trygghet når det gjelder akkurat dette.

F.eks.

Hvis jeg ikke tar feil nå (du må bare rette på meg) så er det slik at i dobermannklubben skal foreldrene være HD-rønket A eller B, være øyenlyst fri, ha minst en 1 premie på utst og være karaktertestet.

Stemmer dette?

Dette vil jo da gi valpekjøper en trygghet på akkurat disse områdene. Ettersom alle oppdrettere ikke er like flinke til å informere om alt alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, og ikke har jeg så mye kunnskap om HD heller! Men hvis jeg som "grønn" valpekjøper hadde oppdaget HD i sterk grad på valpe min og samtidig hadde kjøpt den hos en oppdretter så hadde jeg virkelig ment at oppdretteren var meget useriøs! Og selvsagt syntes jeg det er oppdretterens plikt å opplyse om helsetilstanden til den valpen jeg eventuelt skulle kjøpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent HD status er i hvert fall et skritt i riktig retning. Slik at vi valpekjøpere har mulighet til å sjekke om valpen vår kommer fra HD/AA frie foreldre.

Men om man avler på en hund med HD eller AA. Da burde vel vært en selvfølge at man parrer den med en hund som er frisk?

Hvorfor parre med en som også har HD eller AA? Da dobler man jo feilen...

Og hvorfor må man alltid vente med å innføre avlsrestriksjoner når en rase starter å plages med det? Er det egentlig ikke bedre å være litt tidligere ute, og forhindre at en rase får en haug med sykdom?

Selvfølgelig skal man ikke pare to hunder med HD/AA! Jeg har hele tiden sagt at avl på HD, svak grad, bare skal gjøres dersom den aktuelle hunden kan tilføre nytt, frisk blod! Det samme gjelder for slike paringer som blir godkjent av raseklubbene i ulike land for min rase. Det føres strengt oppsyn med avkommene, og bare de som er HD fri får gå videre i avl, og selv de må pares mot linjer uten kjent HD!

Avl på HD skal være UNNTAKET, ikke regelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så mange som vil kjøpe valp fra ei tispe de ikke veit HD resultatet på? Eller er det bare jeg som er nøye på sånt?

Det er ikke mange som har kjøpt valp hos oss som har spurt etter helse på foreldrene. De spør mer etter gemytt og hvordan de er som familiehunder. Kanskje fordi vi har raser som ikke er kjent for å være plaget med HD???

De fleste shibaene i Norge er jo ikke røntget heller... Jeg foretrekker å bruke røntgede hunder, men så kan det være at en hund har akkurat de kvalitetene man er ute etter, og da må man ta helheten i betraktning.

Men jeg skulle ønske flere røntget hundene sine, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest alle innleggene her' date=' og ikke har jeg så mye kunnskap om HD heller! Men hvis jeg som "grønn" valpekjøper hadde oppdaget HD i sterk grad på valpe min og samtidig hadde kjøpt den hos en oppdretter så hadde jeg virkelig ment at oppdretteren var meget useriøs! Og selvsagt syntes jeg det er oppdretterens plikt å opplyse om helsetilstanden til den valpen jeg eventuelt skulle kjøpe![/quote']

Oppdrettere er ikke synske, så de kan ikke forutse om valpen får HD som voksen. En HD diagnose får du tidligst på hunden din når den er 1 år. Det oppdretteren kan informere om er foreldrene, også kan oppdretter gi råd om hvordan du skal fôre valpen best mulig og gi den best mulig miljø for å unngå å få HD. HD er "bare" 20-50% arvelig, resten er betinget til fôring og miljø. Og enkelte kombinasjoner har vist seg å gi mer HD enn andre kombinasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal man ikke pare to hunder med HD/AA! Jeg har hele tiden sagt at avl på HD, svak grad, bare skal gjøres dersom den aktuelle hunden kan tilføre nytt, frisk blod! Det samme gjelder for slike paringer som blir godkjent av raseklubbene i ulike land for min rase. Det føres strengt oppsyn med avkommene, og bare de som er HD fri får gå videre i avl, og selv de må pares mot linjer uten kjent HD!

Avl på HD skal være UNNTAKET, ikke regelen!

Desverre er det ikke alle som tenker slik. Eks parrer en hund med AA-D med en annen hund med AA-D...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er det ikke alle som tenker slik. Eks parrer en hund med AA-D med en annen hund med AA-D...

Det ville jeg aldri gjort!

Et sted går det en grense! Den går for meg ved å doble slike tilstander!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...