Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan ta bilder av fisk?


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Tips og triks til hvordan man kan ta gode bilder av fisk i akvarium? Hvilke innstillinger bør en ha når fisken er kjapp og det gjerne er flere i et akvarium? Tok noen bilder i går av fisk (og noen snegler), men de ble ikke sånn voldsomt bra, og dette er vel de jeg tok som var brukbare av alle bildene jeg tok men alle har sine problemer.. Noen ganger kameraet fokuserte på speilbildet i akvariet, og de fleste bildene ble ødelagt av "speilbilde", som på disse.

DSC_0740500x331_zps2fbafd6c.jpg

Og dette

DSC_0648500x331_zps7e74a6e8.jpg

DSC_0619500x331_zps3e7f400f.jpg

DSC_0664500x331_zpsf35c7a70.jpg

DSC_0633500x331_zps76da15c5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent glass både innvendig og utvendig. Ta gjerne bilder etter at du har hatt vannbytte, da er ikke vannet så mørkt av misfarging. Ta gjerne bilder på kvelden. Skru av alt lys i rommet som kan gi gjennskinn i glasset. Du kan bruke blitzen på kameraet, men da bør du ta bildet litt skrått mot glasset, men blitzen i seg selv er egentlig ikke nok til å fange noe særlig bevegelser, spesielt ikke hvis objektet er litt inne i karet. For å ta nogenlunde skarpe bilder av fisk i bevegelse, MÅ du ha godt lys i karet. Du kan ha hjelpelys ovenfra, forfra og fra sidene. Hvilke lamper som kan fungere til det vet jeg ikke, jeg har ikke selv prøvd med hjelpelys, men det må gi mye lys som bryter gjennom vannet. Har du bra med lys, så er muligheten for lav lukkerhastighet og bedre dybdeskarphet langt bedre hvertfall.

Stativ er også veldig kjekt.

Jeg syns også de fineste bildene er de hvor fokusen er på rett plass, som øynene f.eks.

Og for hvert bilde du er fornøyd med, må du sikkert forkaste 100 som du ikke er fornøyd med :P Fisk forflytter seg innmari fort, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, da kanskje du kan lage et "forheng" av noe slag som du kan henge bak deg når du tar bilder? Blitz har aldri skremt verken fisk eller reker hos meg, men ser du tar saltvannsbilder også, så mulig saltvannsfisk er mer vàr for sånt?

Den eneste ideen jeg kan komme med da, er at du bruker et lyssterkt objektiv og prøver deg fram med ISO og lukkertider, og fortsatt - stativ.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...