Hermes Skrevet 24. Januar 2013 Rapporter Skrevet 24. Januar 2013 Ikke spesielt billigere enn andre steder, men lell: http://www.kartbutikken.no/ Siter
Malamuten Skrevet 24. Januar 2013 Rapporter Skrevet 24. Januar 2013 Haha, på teltturen vår i høst dro vi innom biltema og kjøpte vanlig presenning Fungerte da, men uuunødvendig tungt og tar mye plass.. Skal kjøpe tarp til sommern tror jeg. Og så skal jeg kjøpe meg en sånn hengekøye med tak og myggnetting. Det blir bra Hengekøye på tur er digg Jeg har en sånn netting sak som pakkes sammen til en liten ball og kan pakkes i lomma, og den er fin og ta med seg. Ingen myggnetting på den da. Skummel tråd altså, skulle gjerne hatt litt mer penger og bruke på turutstyr! ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!! For en IDIOTISK daff slutt på hele Fringe! Skuffa... var jo bare som luften gikk ut av en ballong. Knurr! Feilt tråd, men så teit, jeg hoppa av på e 10 siden det ikke var kommet flere enda, så da tror jeg jeg dropper og se ferdig, dårlig slutt på serier er det verste jeg vet.. Tryggest og fortsette med stargate da, mange sessonger igjen.. Siter
Pim Skrevet 24. Januar 2013 Rapporter Skrevet 24. Januar 2013 Jeg ville i alle fall, ikke under noen omstendighet, kjøpt Bergans De er overpriset pga popularitet (har nok noe med 71 grader nord og å være tidlig ute med fresht design å gjøre), mens kvaliteten ligger på rundt det samme som Stormberg; altså langt under Norrøna, Arc'teryx og andre "high end"-merker, som Bergans nå ligger i ca samme prissegment som. Da ville jeg heller kjøpt nettopp Stormberg (eller Norheim, eller et av de andre rimeligere merkene), og fått samme kvalitet til halve prisen Etter et halvt år, var min Bergans skalljakke og -bukse (toppmodell) umulig å holde tett, jeg ble våt på skuldre, armer, rygg og knær selv om jeg hadde impregnert dagen i forveien. Ikke for å snakke om hvor tunge plaggene er! I høst kjøpte jeg Arc'teryx SV Alpha skalljakke på 40 %, altså ca samme pris som Bergans (det er omtrent der prisen ligger hvis man bestiller fra andre sida av dammen også ) Superfornøyd, den puster og holder ute vann som bare det. På Bergansjakka brukte jeg luftehullene under arma flittig, det har jeg ikke fått bruk for på Arc'teryx-jakka. Blir ikke svett og klam inni i høy aktivitet, jeg merker faktisk ikke at jeg har på meg jakka når jeg sykler en halv mil bratt oppoverbakke! Har en kompis som er mye ute og bruker klærne sine hardt (klatrer); han har hatt tilsvarende jakke i 6 år, og den holder fortsatt (i motsetning til Bergansjakka mi som hadde blitt superslitt etter tre år og hadde hull flere steder). Så her er det anorak og Arc'teryx herfra og ut *Nyfrelst tirade over* 1 Siter
MegaMarie Skrevet 24. Januar 2013 Rapporter Skrevet 24. Januar 2013 Hysj, ikke si sånt da! Nå har jo jeg nettopp kastet mye penger inn i ny bergansbukse. Håper jeg får en bedre erfaring. Siter
MonicaT Skrevet 24. Januar 2013 Rapporter Skrevet 24. Januar 2013 Jeg har veldig god erfaring med Bergans. Min Breheimen bukse har holdt supert i 6 år før den måtte byttes ut. Vanntett hele veien. Brukt mye ....som regnbukse om våren og sommeren, tur og jaktbukse på høsten og vinter Synes den har vært veldig slitesterk. Strålende fornøyd og den beste buksa jeg har hatt. Bergans 1 Siter
:)Kine Skrevet 24. Januar 2013 Rapporter Skrevet 24. Januar 2013 Jeg handler sjeldent Bergans, men den breheimen- buksa er verdt pengene! Jeg kjøpte den bukse for 2-3 år siden, og jeg har brukt den nesten hver eneste dag siden. Jeg ville dratt i en butikk som har god og stor friluftsavdeling, og spurt noen der om hjelp til å finne en sekk som passer deg og si at den du har ikke var behagelig Ja, alt dette vet jeg. Jeg vet også at jeg skal putte litt vekt oppi og prøve å gå i trapper. Men det hjelper ikke det når det først er etter en halvtime med 15 kg oppi at jeg kjenner at jeg får vondt i hoftene. Tenkte kanskje at noen her hadde vært borti noe lignende og hadde noen tips på sekker. Det er jo ganske vanlig at damene sliter med å finne sekker som passer kroppene sine. Jeg får spørre på fjellforum tenker jeg. Siter
Aslan Skrevet 24. Januar 2013 Rapporter Skrevet 24. Januar 2013 Er veldig fornøyd med mine Bergansklær i alle fall Har vært veldig holdbare, ihvertfall uendelig mye mer enn det jeg har hatt av Stormberg og McKinley eller hva det var Men når jeg nå snart begynner å få stabil inntekt og sånn kommer det til å bli Arc'teryx på meg, elsker de plaggene 1 Siter
Ane Skrevet 25. Januar 2013 Rapporter Skrevet 25. Januar 2013 Ja, alt dette vet jeg. Jeg vet også at jeg skal putte litt vekt oppi og prøve å gå i trapper. Men det hjelper ikke det når det først er etter en halvtime med 15 kg oppi at jeg kjenner at jeg får vondt i hoftene. Tenkte kanskje at noen her hadde vært borti noe lignende og hadde noen tips på sekker. Det er jo ganske vanlig at damene sliter med å finne sekker som passer kroppene sine. Jeg får spørre på fjellforum tenker jeg. Det er jo faktisk ikke verre enn å fortelle dette i butikken, og spørre om du kan få låne en sekk, og hive oppi 15kg og gå med den en tur med bikkja. Og selvfølgelig være veldig påpasselig med at den ikke blir skitten ol. Får du ikke lov, så har du hvert fall spurt. Eller låne sekker til folk rundt deg, og prøve de på turer. Folk på forum kan ikke gi deg annet enn råd, og egne erfaringer. Du må prøve sekken selv uansett ---- Funnet gøy blogg jeg! To jenter som skal gå Norge på langs. Begynner i feb. http://jenterpaalangtur.com/ Siter
Artemis Skrevet 25. Januar 2013 Rapporter Skrevet 25. Januar 2013 Jeg har ikke noe særlig erfaring med Bergans, men jeg er godt fornøyd med Norrøna. Kvalitetsplagg som holder i mange år. Siter
Hermes Skrevet 25. Januar 2013 Rapporter Skrevet 25. Januar 2013 Det er jo faktisk ikke verre enn å fortelle dette i butikken, og spørre om du kan få låne en sekk, og hive oppi 15kg og gå med den en tur med bikkja. Og selvfølgelig være veldig påpasselig med at den ikke blir skitten ol. Får du ikke lov, så har du hvert fall spurt. Eller låne sekker til folk rundt deg, og prøve de på turer. Folk på forum kan ikke gi deg annet enn råd, og egne erfaringer. Du må prøve sekken selv uansett ---- Funnet gøy blogg jeg! To jenter som skal gå Norge på langs. Begynner i feb. http://jenterpaalangtur.com/ Stort sett har de noe å putte i sekken for å prøve den med vekt på. 1 Siter
Marthe Skrevet 25. Januar 2013 Forfatter Rapporter Skrevet 25. Januar 2013 Du skal på helgetur, hva har du med deg i sekken? Vår/sommer/høst Siter
Ane Skrevet 25. Januar 2013 Rapporter Skrevet 25. Januar 2013 Stort sett har de noe å putte i sekken for å prøve den med vekt på. Jepp Og man kan jo gå rundt i butikken i en time med sekken på om man vil! haha Siter
Hermes Skrevet 25. Januar 2013 Rapporter Skrevet 25. Januar 2013 Du skal på helgetur, hva har du med deg i sekken? Vår/sommer/høst Stort sett det samme som du har med deg på litt lengre turer. Forsøk på en liste: Sekk Regntrekk til sekk Sovepose (og helst vanntett trekk) Telt Liggeunderlag Hodelykt/ Penger og bankkort Medlemskort DNT/DNT nøkkel (hvis du skal overnatt i hytte) Kniv Drikkeflaske Joggesko Fjellstøvler Ulltruser/Truse (for jenter blir det vel sports-bh og ull-bh også) Lue Votter/tynne hansker Fleesegenser Ullsokker 2 par Ulltrøye Ullstilongs Skalljakke/skallbukse (særlig hvis det er på fjellet med mye vind) Shorts T-skjorte Kart Kompass Solbriller Tannbørste Tannkrem Solkrem Lypsyl Negleklipper Fotkrem Dorull (tja, Monsen bruker mose) Hånkle Primus Kjele Kjeleholder Stekepanne (ble også brukt som lokk) Sje med gaffel Kopp Gassboks Sportsteip Fyrstikker Compeed Sårvask Småplaster Bandasje Nål og trå Sikkerhetsnål Smertestillende tabletter Gassbind Fucidinsalve Mat Til hund: Kløv Hundemat Potesalve Potesokker Flåttpinsett (jeg bruker vanlig pinsett) Evt. ekstra kobbel/kjetting Eventuelt: Slukboks med spinnere, sluker, kroker, etc. Fiskestang og snelle Siter
Marthe Skrevet 25. Januar 2013 Forfatter Rapporter Skrevet 25. Januar 2013 Stort sett det samme som du har med deg på litt lengre turer. Forsøk på en liste: Sekk Regntrekk til sekk Sovepose (og helst vanntett trekk) Telt Liggeunderlag Hodelykt/ Penger og bankkort Medlemskort DNT/DNT nøkkel (hvis du skal overnatt i hytte) Kniv Drikkeflaske Joggesko Fjellstøvler Ulltruser/Truse (for jenter blir det vel sports-bh og ull-bh også) Lue Votter/tynne hansker Fleesegenser Ullsokker 2 par Ulltrøye Ullstilongs Skalljakke/skallbukse (særlig hvis det er på fjellet med mye vind) Shorts T-skjorte Kart Kompass Solbriller Tannbørste Tannkrem Solkrem Lypsyl Negleklipper Fotkrem Dorull (tja, Monsen bruker mose) Hånkle Primus Kjele Kjeleholder Stekepanne (ble også brukt som lokk) Sje med gaffel Kopp Gassboks Sportsteip Fyrstikker Compeed Sårvask Småplaster Bandasje Nål og trå Sikkerhetsnål Smertestillende tabletter Gassbind Fucidinsalve Mat Til hund: Kløv Hundemat Potesalve Potesokker Flåttpinsett (jeg bruker vanlig pinsett) Evt. ekstra kobbel/kjetting Eventuelt: Slukboks med spinnere, sluker, kroker, etc. Fiskestang og snelle TAKK! Jeg trenger primus, er det noen som har noen anbefalinger der? Siter
Ane Skrevet 25. Januar 2013 Rapporter Skrevet 25. Januar 2013 Jeg trenger primus, er det noen som har noen anbefalinger der? Jeg har spurt om det samme, men ingen svar. Jeg har en gass-primus, som jeg er veldig fornøyd med i og med at det er effektivt og lett å bære. MEN, gass fungerer ikke når det er kaldt, og dermed lurer jeg på hva andre anbefaler på vinterstidturer? Parafin/bensin? Jeg tror jeg vil gå for det, fordi jeg liker ikke rødsprit! Erfaringer? Edit: Om du er på turer vinterstid og sommer, så ville jeg gått for en multifuel De kan brukes til både gass og flytende. Feks denne. http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/turkjokken/multifuelbrennere-1/primus-gravity-ii-mf-multifuelbrenner.html Lurer meg på om jeg ikke skal gå for den selv! Trenger peeenger Siter
Hermes Skrevet 25. Januar 2013 Rapporter Skrevet 25. Januar 2013 Primus kan droppes hvis du har tenkt å overnatte på hytter med matlagingsmuligheter, men husk likevel å ha med litt "nødproviant" i form av nøtter og annet i sekken. Har ikke anbefalninger på primus. Det finnes en del tester på nett som sikkert kan være greit å lese, så finner man noe som passer sitt bruk og budsjett. Husk forøvrig å prøve alt nytt utstyr før dere setter ut på tur - virker ikke som jeg er den eneste som skal kjøpe litt nytt friluftsutstyr dette året. For min del blir det testtur 5 km inn i skauen her når jeg har kjøpt nytt telt EDIT: Kanskje dere finner noe her: http://www.friluftsliv.no/tag/primus.html http://www.friluftsliv.no/tag/gassbrenner.html EDIT 2: Hva er reglene for å lage bål i Norge? Vi lager gjerne bål når vi er ute, men vet ikke helt hva som er lov, hvor og når, osv. Siter
Hermes Skrevet 25. Januar 2013 Rapporter Skrevet 25. Januar 2013 Du skal på helgetur, hva har du med deg i sekken? Vår/sommer/høst Lars Monsens liste for overnattingstur om sommeren: Bekledning og fottøy på kroppen under forflytning Kort underbukse Tynn trøye Sokker Ytterplagg; jakke og bukse Tynt lærbelte Støvler Obligatorisk i sekken Et par sokker (brukes i soveposen og i leiren) Langt ullundertøy; trøye og bukse (brukes i soveposen og leiren) Mellomplagg Balaclava (fin å sove med) Tynn ullhals Vanntett pakkpose for tøy, sovepose og annet Bekledning som kan vurderes i tillegg Fleecebukse (kan være i stedet for den obligatoriske lange underbuksa) Undertrøye Neoprensokker Gamasjer Vindvotter (kort modell) Tynne ullvotter eller fingervanter til bruk i vindvottene Knevarmere Badebukse Lett kaps som skjermer øynene for sol og regn Myggnetting (passer godt sammen med en kaps) Pannebånd (holder mye svette unna øynene under marsj) Bukseseler (kan gi god lufting fordi buksa ikke behøver strammes i livet) Leirsko Obligatorisk utrustning Romslig ryggsekk med sidelommer Tresesongs sovepose med kompakttrekk Liggeunderlag Telt, presenning eller vindsekk Armbåndsur (for nøyaktig orientering) Kart Kartmappe Kompass Kniv Fyrstikker og tørr never i vanntett emballasje Svartkjele Skje Trekopp Proviantpose (vanntett pakkpose) Myggmiddel Lett lommebok Utrustning som kan vurderes i tillegg Øks Sag Drikkeflaske Vannbeholdere, eksempelvis en vanntett pakkpose Flerbruksverktøy (multitool) Solbriller Flere gryter Tynn stoffpose til frakt av den sotete svartkjelen Gryteklype Stekepanne Stekespade Ostehøvel Bestikksett Skarp kniv for tilberedning av kjøtt og fisk Reservekopp Kikkert Lærskoimpregnering GPS Høydemåler Termometer Lomme- eller hodelykt med ferske batterier Termos Sitteplate (fin å ha i teltåpningen eller bunnen av sekken) Primus, gassbrenner eller rødspritkoker Reservedeler til kokeapparat Underlag for kokeapparatet (tre- eller aluminiumplate) 0,8 liter brensel i solid brenselflaske (tilstrekkelig for matlaging) 0,2 liter rødsprit i solid brenselflaske til forvarming Hellekork Skrivesaker Kortstokk, yatzy, sjakkspill e.l. Lesestoff Mobilurinal Fotoutstyr Fiskeutstyr Jaktutstyr 2 Siter
Hermes Skrevet 26. Januar 2013 Rapporter Skrevet 26. Januar 2013 Noen som har erfaringer med truger? Jeg skulle ut av løypen med Calle i går, så han skulle få løpe og slite seg ut i dypere snø, men det ble veldig tungt å gå, særlig når det gikk oppover, så orket ikke lange turen. Hadde vært fint å gå utenfor løypene også vinterstid, uten å måtte ta på skiene! Siter
:)Kine Skrevet 27. Januar 2013 Rapporter Skrevet 27. Januar 2013 Det er jo faktisk ikke verre enn å fortelle dette i butikken, og spørre om du kan få låne en sekk, og hive oppi 15kg og gå med den en tur med bikkja. Og selvfølgelig være veldig påpasselig med at den ikke blir skitten ol. Får du ikke lov, så har du hvert fall spurt. Eller låne sekker til folk rundt deg, og prøve de på turer. Folk på forum kan ikke gi deg annet enn råd, og egne erfaringer. Du må prøve sekken selv uansett ---- Funnet gøy blogg jeg! To jenter som skal gå Norge på langs. Begynner i feb. http://jenterpaalangtur.com/ Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå at jeg vil ha råd og egne erfaringer. Folks erfaringer og løsninger på ulikt turutstyr er jo veldig kjekt å ha i bakhodet når man kjøper sitt eget. Det er jo sånne ting det er topp og ha et forum til. For eksempel hadde jeg aldri kjøpt dogwalker-skoa mine hvis det ikke hadde vært for hundesonen, og det er de beste turstøvlene jeg har hatt. De passer føttene/kroppen min perfekt. Friluftsliv koster mer: http://www.forskning.no/artikler/2013/januar/346216 Det var interessant. Jeg har gått mye i skogen hele livet mitt, men det er først de siste årene at jeg har hatt råd til å kjøpe noe særlig utstyr. Jeg merker mer og mer at utstyr som jeg tenkte var overflødig før gjør turene mye bedre. Det er deilig å ha det litt komfortabelt. Men 11500 i året var jo litt ekstremt da. Siter
MegaMarie Skrevet 1. Februar 2013 Rapporter Skrevet 1. Februar 2013 Nå har jeg blitt hektet, og trenger dermed en ny regnjakke også! Jeg vil helst ha bergans igjen, merket må matche nemlig Noen gode forslag? Ønsker helst en rød en. Den må holde meg tørr i ekte Bergens vær. Siter
Hermes Skrevet 1. Februar 2013 Rapporter Skrevet 1. Februar 2013 Er ute etter en enkel ting: sammenleggbart sitteunderlag til kortere markaturer. Tips? Siter
MegaMarie Skrevet 4. Februar 2013 Rapporter Skrevet 4. Februar 2013 Var å så på noen jakker i dag. Noen som har erfaring med disse? SANDEFJORD LADY JACKET Denne likte jeg veldig godt. Den var fin i fargen og satt bra på. En kjempe grei pris på den også 1500 kr. Men den hadde "bare" en vannsøyle på 10 000 mm og mannen i butikken anbefalte meg en vannsøyle på 20 000 mm om jeg var i skogen i mer enn 3-4 timer, og det hender jo om man er 8 timer i skogen på spor/runderringskurs eks. SNØHETTA LADY JACKET Dette var den mannen i butikken anbefalte. Den har en vannsøyle på 20 000 mm. Jeg likte ikke like godt fargekombinasjonen her, men det funker jo, i og med at buksen min er svart. Jeg prøvde den ikke på , så fikk ikke se hvordan den satt på. Den er i en helt annen prisklasse, nemlig 3200 kr. Andre jeg kun har sett på Bergans sin nettbutikk: SUPER LETT NEO LADY JACKET Fin farge, grei pris 2000 kr. DYNAMIC LADY JACKET Grei farge, en helt annen pris igjen, 3800 kr. Siter
lucy Skrevet 6. Februar 2013 Rapporter Skrevet 6. Februar 2013 Det er mye i Hardanger, både i høyden og i litt lavere terreng. Jeg gikk en tur til Høgabu og tilbake fra Vaksdal i fjor, turen kan også gås fra Dale og en rekke andre steder, enkelt å komme seg til med bil eller tog. Jeg hadde egentlig tenkt å gå en lengre tur, men det ble ikke noe av. Uansett, sjekk turisthyttene og rutene i Stølsheimen, Bergsdalen og Vossefjellene - det er masse der, og relativt lett terreng (á la vidden i Bergen). Har hatt flere turer i området, så det er bare til å spørre om du finner noe som ser interessant ut. Hun jeg skal gå tur med foreslo å gå i Aurlandsdalen, så vi har bestemt oss for en tredagerstur fra Finse - Geiterygghytten - Østerbø - Vassbygdi. Jeg ser at de på Geiterygghytten har noen egne rom der man kan ha hund, men er det noen som har erfaring med Østerbø (Østerbø Fjellstove/Østerbø Turisthytte).. Vi tenker å gå helt tidlig i juni, noen som har en ide om når vi bør begynne å tenke på å bestille overnatting for å få sikret plass til hundene.. Siter
Hermes Skrevet 6. Februar 2013 Rapporter Skrevet 6. Februar 2013 Hun jeg skal gå tur med foreslo å gå i Aurlandsdalen, så vi har bestemt oss for en tredagerstur fra Finse - Geiterygghytten - Østerbø - Vassbygdi. Jeg ser at de på Geiterygghytten har noen egne rom der man kan ha hund, men er det noen som har erfaring med Østerbø (Østerbø Fjellstove/Østerbø Turisthytte).. Vi tenker å gå helt tidlig i juni, noen som har en ide om når vi bør begynne å tenke på å bestille overnatting for å få sikret plass til hundene.. Jeg har kun gått Finse-Geiteryggen vinterstid (og videre til Raggsteindalen, og så til Geilo), men da uten hund. Vi går denne turen hver påske, en kompisgjeng. Veldig fint området, spesielt Geiteryggen, og der tror jeg det er fint å gå hele året. Kjenner ikke de andre hyttene, men du kan jo høre med DNT. 1 Siter
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.