Gå til innhold
Hundesonen.no

Blå øyne og arvelighet?


Shlush
 Share

Recommended Posts

I linken jeg la ut tidligere står dette om pigmentering og døvhet:

Pigmentering

En rekke hunderaser har hvit grunnfarge i pelsen. Dette kan, som hos harlekin grand danois eller hos dunker skyldes et dominant merle gen (M), eller som hos dalmatiner, engelsk setter, hvit bokser eller hvit bull terrier, et recessivt s gen (sw). Dette sw genet, som finnes i dobbel dose hos disse rasene, undertrykker pigmentering, helt eller delvis.

Hos fosteret vandrer pigmentdannende celler fra ryggmargen til bestemte posisjoner på kroppen, bl.a. på begge sider av hodet (ved øyne og ører). I hver av disse posisjonene foregår det en begrenset celledeling som medfører at en eller flere celler kan vandre til andre steder på kroppen. Bare en begrenset del av disse pigmentcellene vil overleve og produsere pigment. Ved fødselen kan man se konsentrerte områder hos dalmatineren ved øreranden, i tillegg til hudpigmenteringen under det hvite hårlaget som ennå ikke har fått pigment. Hos godt pigmenterte svarttegnede valper ser man også nesepigmentet klart, mens det kan være vanskelig å se hos levertegnede valper. Hos noen hunder ser man også en (stor eller liten) flekk med pigmentert hår (patch). Etter fødselen fortsetter celledelingen og cellevandringen og etter ca 10-12 dager ser man at hårlaget også begynner å bli pigmentert. Dalmatinerens flekkmønster bestemmes av sw genet i kombinasjon med det såkalte ticking genet (T).

Pigmentcellene vandrer også til det indre øret hvor de har en helt avgjørende funksjon for overføring av lydbølger til nerveimpulser. Dersom pigmentcellene mangler, vil de hårcellene som overfører elektriske impulser etterhvert dø ut, en prosess som kan starte før fødselen og vanligvis er avsluttet ved ca 3-5 ukers alder. Fordi ett øre kan ha pigmentceller mens et annet ikke har, kan dalmatineren bli døv på ett, begge eller ingen ører. På samme måte kan ett eller begge øyne bli helt eller delvis upigmentert (blåøyde hunder). Jo færre pigmentceller som i utgangspunktet vandrer ut i kroppen, jo større er sannsynligheten for at det oppstår ikke-pigmenterte ører eller øyer. En god pigmentering vil derfor redusere sannsynligheten for å få døve hunder, men vil heller aldri kunne fjerne denne helt. Sammenhengen mellom blå øyne og døvhet er forøvrig dokumentert ved en rekke anledninger tidligere (2-4).

Det står også at man kan forvente mindre døvhet blant hunder med patch, og at disse kanskje kan kunne bli brukt i avl for å redusere døvhet. Noen tanker om det? Blir hunder med patch i det hele tatt brukt i avl, når de blir disket(?) på utstilling?

http://home.online.no/~k.dalmo/Helse/Arvelig dovhet.pdf

Er ikke sikker på fargen til foreldrene, vanskelig å finne ut av da dette er gamle linjer. Men det er sikkert noen her inne som har på på arbeids linjer som kan finne det ut. Men, hvorfor er det da lov å parre blåøyd solid farget aussie med en merle? Om merle er det ''samme'' som en blå øyd solid? I aussie miljøet er ikke blå øyne synonymt med merle. Har litt problemer med å få det du sier til å stemme, kan du linke til en eller flere kilder?

Fant noe info om blå øyne hos "ikke-merle" aussies her, hvor riktig infoen er skal jeg ikke uttale meg om:

http://www.ashgi.org/articles/fact_blue_eyed_blacks_norwegian.htm

Noen ganger kan Australian Shepherds som ikke er merle, ha blå øyne. Disse øynene (noen ganger ett, noen ganger begge) er helt blå, eller kanskje halvt blått/halvt pigmentert. De er aldri flekket eller marmorerte.

Blå øyne av denne typen har ingenting med merle genet, hvite avtegn genet eller albino genet (som antagelig ikke finnes hos hundene) å gjøre. Disse øynene er helt friske, muligens litt mer lys sensible, på samme måte som blåøyde mennesker er litt mer ømfintlige mot lys en de med brune øyne. Siberian Huskies er et eksempel på en annen rase som har denne typen blå øyne.

Arvegangen er ukjent, men siden de kan kommer som ett enkelt blått, to blå, og øyet kan bare være halvt blått, er det mest sannsynlig mer en ett gen involvert.

Blåøyde ikke- merle aussier er friske, og er korrekte etter rase standarden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Den casen der er jo noe helt annet enn den som diskuteres her, ettersom det vel bare var på et øre? At noen ikke funker med hørsel bare på et øre synes jeg ikke kan sammenlignes med å være døv på begg

Men når det er tre blåøyde i tispas kull er det jo stor sannsynlighet for at hun og resten av søsknene er bærere av piebald/ekstrem pigmentmangel, og man skal da være ytterst forsiktig når man parrer

Ofte skjules jo døvhet av oppdrettere, de drepes i det stille. Da er det vanskligere å vite hva som ligger på linjene- for de har jo aldri hatt døve valper i noen av sine kull.. Også blåøyde og patch

Noen ganger kan Australian Shepherds som ikke er merle, ha blå øyne. Disse øynene (noen ganger ett, noen ganger begge) er helt blå, eller kanskje halvt blått/halvt pigmentert. De er aldri flekket eller marmorerte.

Blå øyne av denne typen har ingenting med merle genet, hvite avtegn genet eller albino genet (som antagelig ikke finnes hos hundene) å gjøre. Disse øynene er helt friske, muligens litt mer lys sensible, på samme måte som blåøyde mennesker er litt mer ømfintlige mot lys en de med brune øyne. Siberian Huskies er et eksempel på en annen rase som har denne typen blå øyne.

Arvegangen er ukjent, men siden de kan kommer som ett enkelt blått, to blå, og øyet kan bare være halvt blått, er det mest sannsynlig mer en ett gen involvert.

Blåøyde ikke- merle aussier er friske, og er korrekte etter rase standarden.

Ja det var akkurat dette jeg mente. Og det er dette som gjør at en blåøyd solid eller tric aussie ikke er en merle fordi den har blå øyne, og at blå øyne ikke er synonymt med merle hos aussie. Derfor lurte jeg på hvordan Tulip kunne få det til å bli slik.. For jeg har aldri hørt noe om at merle og blø øyne er samme tingen, iallefall ikke på aussie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står også at man kan forvente mindre døvhet blant hunder med patch, og at disse kanskje kan kunne bli brukt i avl for å redusere døvhet. Noen tanker om det? Blir hunder med patch i det hele tatt brukt i avl, når de blir disket(?) på utstilling?

Det har jeg også lest! Har sittet og grublet på det lenge nå, og sliter med å huske at jeg har hørt om døv patch valp i norge i de årene jeg har vært veldig interessert i rasen? Lola? Blå øyne kan jeg heller ikke huske på en patch nemlig. Hmmm... Må gå gjennom litt gamle kull nå :lol:

Det er lov å avle på hunder med patch, men de kan ikke premieres på utstilling what so ever. Dog vet jeg ikke om noen norske oppdrettere som har avlet på tispe m patch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også lest! Har sittet og grublet på det lenge nå, og sliter med å huske at jeg har hørt om døv patch valp i norge i de årene jeg har vært veldig interessert i rasen? Lola? Blå øyne kan jeg heller ikke huske på en patch nemlig. Hmmm... Må gå gjennom litt gamle kull nå :lol:

Det er lov å avle på hunder med patch, men de kan ikke premieres på utstilling what so ever. Dog vet jeg ikke om noen norske oppdrettere som har avlet på tispe m patch...

De kan vell stilles ut? De ryker bare ut med laveste premiering? Eller blir disket eller hva jeg skal kalle det, men de får vel kritikk fordeom? (Eller har jeg misforstått det helt?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også lest! Har sittet og grublet på det lenge nå, og sliter med å huske at jeg har hørt om døv patch valp i norge i de årene jeg har vært veldig interessert i rasen? Lola? Blå øyne kan jeg heller ikke huske på en patch nemlig. Hmmm... Må gå gjennom litt gamle kull nå :lol:

Det er lov å avle på hunder med patch, men de kan ikke premieres på utstilling what so ever. Dog vet jeg ikke om noen norske oppdrettere som har avlet på tispe m patch...

I følge den artikkelen, så kan hunder med patch være døve, men man finner mindre døvhet hos dem enn hos hunder uten patch. Motsatt enn hos hunder med blå øyne, der man finner mer døvhet.

Ok, nei det er vel ikke så mange som er interessert i å avle på upremierte hunder, med diskvalifiserende feil.

Rocket, selvsagt kan du stille dem, men det er ikke så mange som gidder å stille hunder som man vet vil bli disket. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan vell stilles ut? De ryker bare ut med laveste premiering? Eller blir disket eller hva jeg skal kalle det, men de får vel kritikk fordeom? (Eller har jeg misforstått det helt?)

Kritikk kan man sikkert få (masse av :lol: ), men de kan ikke få noe championat i noe som helst. På utstilling vil de få 0. eller KIP vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kritikk kan man sikkert få (masse av :lol: ), men de kan ikke få noe championat i noe som helst. På utstilling vil de få 0. eller KIP vil jeg tro.

men i forhold til å avle på dem vil jo kritikken i det minste gi et objektivt blikk på hunden, tenker jeg da :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hils på Hawk:

Hawk_24april04.jpg

Min sort tricolor Aussie hannhund, med både barn, barnebarn og andre slektninger som absolutt ikke er merle, men allikevel har blå øyne.

Langt nede på siden finnes mer info om blå øyne på solid fargete aussies...

http://www.ashgi.org/color/aussie_eye_color.htm

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg vil anta at det finnes noe av det samme på BC som på Aussie. Det forekommer mange hunder med blå øyne på rasen, enten ett eller begge uten at dette gir døvhet eller stammer fra Merle fargen. Jeg har i mitt første kull to med ett blått øye, de har ingen merle hunder i sin stamtavle. Når det gjelder døvhet på BC så sies det at det kommer på de hunden med mye hvitt på hodet OG ører uten pigmentflekker. Jeg har kun møtt en døv bc for 20 år siden og den var "normalfarget" så tviler litt på at det egentlig er så stor sammenheng. Sammenligner man med døvhet på rottweiler så er jo ikke det basert på pigmentmangel, men der er det jo enkelte linjer som har høyere andel av døve individer enn andre linjer, så kan man jo spekulere på hva dette kommer av.

Det ble jo også sagt at blå (altså fargen på hunden, ikke øynene) schäfere har større fare for å få autoimmune sykdommer, allergi og kløe. Det finnes ingen belegg for å si det på den rasen, selv om det kan være tilfelle på andre raser som feks Doberman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit pels, døvhet og blå øyne skyldes alle mangel på pigment(celler), og er derfor også forbundet med hverandre.

Jeg vet ikke om det er gjort studier på arvelighet av blå øyne i hund, men det er det gjort for (pigmentassosiert) døvhet. Døvhet viser høy arvelighet (0.75 i dalmatiner, 0.42 i border collie) og er sterkt korrelert til blå øyne (0.58 i border collie). I dalmatiner er det observert dobbel så høy forekomst av døvhet på hunder med et eller to blå øyne (kontra to brune).

Edit: Og patch er negativt korrelert til døvhet, altså gir lavere forekomst. Et studie viste 4 ganger lavere forekomst av døvhet på patchvalper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også lest! Har sittet og grublet på det lenge nå, og sliter med å huske at jeg har hørt om døv patch valp i norge i de årene jeg har vært veldig interessert i rasen? Lola? Blå øyne kan jeg heller ikke huske på en patch nemlig. Hmmm... Må gå gjennom litt gamle kull nå :lol:

Det er lov å avle på hunder med patch, men de kan ikke premieres på utstilling what so ever. Dog vet jeg ikke om noen norske oppdrettere som har avlet på tispe m patch...

Hmm nei, når du sier det så kan ikke jeg huske å ha hørt om det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...