Gå til innhold
Hundesonen.no

Sparkesykkel eller vanlig sykkel til trening?


Recommended Posts

Jeg har og kikka litt på Kickbike i det siste. Melvin fikk prøve å trekke meg noen meter på ski sist vi var på fjellet, og han virkelig ELSKET å løpe foran og dra. Han løp ved siden av og venta på at jeg skulle hekte på han kjørestrikken igjen hele veien tilbake :lol:

MEN, for noen forferdelige priser! Jeg vil ha en jeg kan bruke på skogsveier, og ser at jeg da må opp i godt over 4000 kr. Hva med den som er beregna for barn og ungdom, er den fryktelig liten i forhold? Jeg er ikke så himla stor, men ikke kortvokst heller :P Den ligger jo på nesten halve prisen..

Den er liten altså... styret på den for voksne er ikke så høyt det heller, jeg er 165 eller noe, og må stå litt bøyd. Ville ikke gått for den lille.

Edit: eller mulig vi tenker på forskjellig nå, vet om en 13 åring som har en for barn iallefall, den ser lik ut som cross max, bare mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har kickbike.. Har ikke fått benyttet den så masse enda, da jeg kjøpte den i høst. Men det er dritmorsomt! Jeg har en hund jeg sykler med, som varierer mellom å trekke og vimse litt. Hun er en

Er folk redde for å få muskler på lår og rumpe eller? Kickbiken er jo SUPER sånnsett.. Det er mer trening til de tobeinte og, og et liker jeg.

Jeg får den lett inn i baksete på bilen. Bare å sprette av hjulet og snu styret. Sommerbutikken er billig å bra

Den er liten altså... styret på den for voksne er ikke så høyt det heller, jeg er 165 eller noe, og må stå litt bøyd. Ville ikke gått for den lille.

Edit: eller mulig vi tenker på forskjellig nå, vet om en 13 åring som har en for barn iallefall, den ser lik ut som cross max, bare mindre.

Hvilken modell er det du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Jeg sykler med 2, og foretrekker sykkel. Har dem foran sykkelen med en glassfiberstang og ikke ved siden av i springer. Men gode bremser er anbefalt (hadde ikke det på gamle sykkelen og ble direkte sliten i klypa etter noen km med stedvis nedoverbakker).

Synes sykkelen er mye mer anvendelig rett og slett, for jeg kan jo fint bruke den uten hunder også.

Men ser at sparkesykkel sikkert er både gøy og lettere å føle at man har kontroll. Og ikke minst lettere å sette ned foten hvis man er på tur ned i grøfta :P

Hvordan er sånn glassfiberstang i forhold til springer? Tenker da på at springeren demper mye av Isak sine forsøk på ut i grøfta og hopp etter fugler :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hvordan er sånn glassfiberstang i forhold til springer? Tenker da på at springeren demper mye av Isak sine forsøk på ut i grøfta og hopp etter fugler :P

Du må bruke strikk det er det som demper rykk og napp. I tillegg må du trene hunden til ikke å løpe ut i grøfta..

Vi har den sorte G4 og en cross max. Anbefaler å skaffe kickbike med demper.. Jeg har humpa rundt på en uten siden i fjor sommer, og det er et hav av forskjell etter at vi fikk en med dempere i hus! Vi bruker våre daglig med to hunder, og de tåler mye.. Den ene har fått ordentlig juling. Men jeg ville ikke bytta de ut med vanlig sykkel, det hadde jeg ikke turt med to gærne huskyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) Han løper stort sett rett fram, han er veldig "på jobb" når vi er på sykkeltur, men han er en fuglehund, så noen ganger tar lysten over der, så greit å vite at man ikke faller eller kommer veldig ut av balanse om det skulle skje.

mange som bruker fuglehunder til bikejoring, men skjønner det jakt greien. Kanskje du kan få noen til å sykkle med en hund forann ? Så får han noe å jobbe med, da blir nok fokuset bedre. Men etter hvert som du øker lengende du løper så vil lysten til å løpe ta over for tull.Men da må du være konsekvent å lære den at når dere løper så bestemmer du når dere skal stoppe. Ta noen tisse pauser og pass på å få i den vann :)

Det virker litt skummelt i begynnelsen, men etter hvert som du får kontroll på sykkel og hunde blir det bra. Husk å lene vekta bakover, ikke forover, for det er ikke så tryggt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg liker kickbike bedre enn sykkel. Føler jeg har bedre kontroll på kickbike. Dessuten har jeg gått kraftig på snørra med både kickbike og sykkel, og det er faktisk bedre å tryne med kickbike enn med sykkel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sykkel. Syns det er morro å sykle litt selv og. Har ikke prøvd noen form for sparkesykkel mer enn et par km på grusvei, så kan vel ikke sammenlike no særlig.

Er mulig jeg kanskje går over på en sparkesykkel etterhvert når jeg skal trene to. Får se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp! :P Det så knallgøy ut. Lurer på hvor lang bremselengden i nødsituasjoner er med fem hunder foran...

Er det noen som har sammenlignet kickbike og pawtrekker? Hva passer best for 1-2 trekkvillige hunder på grusvei og litt ulendt terreng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken modell er det du har?

Oj, beklager, denne så jeg ikke før nå!

Jeg har Kickbike CrossMax :)

Er kickbikene veldig store, eller er det sånn at det kunne gått an å få de inn i baksetet på bilen...? :icon_redface: For ingen av modellene er sammenleggbare?

Er enkelt å ta av hjulet på min (eller, det skal iallefall være enkelt, jeg har aldri hatt bruk for det), så jeg tror du skal kunne få den inn i baksetet ja, på ett eller annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, virker som at det er den flest med hund har.

Men er det Crossmax 20D, 20V eller 20DV dere har?

Det er riktignok ikke så stor forskjell i pris... Men er det veldig stor forskjell på de forskjellige bremsetypene?

Hvor har dere handlet deres kickbike? Noen steder de er billigere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp! :P Det så knallgøy ut. Lurer på hvor lang bremselengden i nødsituasjoner er med fem hunder foran...

Er det noen som har sammenlignet kickbike og pawtrekker? Hva passer best for 1-2 trekkvillige hunder på grusvei og litt ulendt terreng?

Bremselengden med en kickbike og 5 hunder er for lang, enkelt og greit. Du får ikke stoppa det toget det med en kickbike hvis ikke hundene hører! Jeg får så vidt stoppet mine nå (ikke i hard kondisjon) med en Dyck vogn om de virkelig vil noe (3 hjuling med veldig gode bremser sammenlignet med en kickbike)

Hvordan er sånn glassfiberstang i forhold til springer? Tenker da på at springeren demper mye av Isak sine forsøk på ut i grøfta og hopp etter fugler :P

Stanga hjelper ikke mye sideveis, den holder bare tauet foran hjulet, som en forlengelse av sykkelen. Ikke noe fjæring i den (litt da pga at materialet ikke er helt stivt, men i utgangspunktet ikke). Jeg bruker strikk mellom glassfiberstanga og baklinene til hundene for å dempe rykk og napp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, beklager, denne så jeg ikke før nå!

Jeg har Kickbike CrossMax :)

Er enkelt å ta av hjulet på min (eller, det skal iallefall være enkelt, jeg har aldri hatt bruk for det), så jeg tror du skal kunne få den inn i baksetet ja, på ett eller annet vis.

Jeg får den lett inn i baksete på bilen. Bare å sprette av hjulet og snu styret.

Ok, virker som at det er den flest med hund har.

Men er det Crossmax 20D, 20V eller 20DV dere har?

Det er riktignok ikke så stor forskjell i pris... Men er det veldig stor forskjell på de forskjellige bremsetypene?

Hvor har dere handlet deres kickbike? Noen steder de er billigere?

Sommerbutikken er billig å bra :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sikler heftig på en kickbike. Men kreket mitt er mer en følger enn en trekker så vi holder oss unna di! Evt kjøper jeg en når jeg får litt ekstra penger og setter stanga ut mot siden eller lager en løsning med springeren jeg allerede har! Føler meg ikke 100% trykk på en sykkel, og det lille jeg prøvde kickbiken til Penøttsmør så likte jeg den!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sikler heftig på en kickbike. Men kreket mitt er mer en følger enn en trekker så vi holder oss unna di! Evt kjøper jeg en når jeg får litt ekstra penger og setter stanga ut mot siden eller lager en løsning med springeren jeg allerede har! Føler meg ikke 100% trykk på en sykkel, og det lille jeg prøvde kickbiken til Penøttsmør så likte jeg den!

Den er helt fantastisk. Mye bedre enn G4 som vi har fra før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Drar opp denne igjen..

Er det noen som har freeride, som har noen erfaringer eller lignende de vil dele? Jeg vurderer veldig sterkt freeride, siden den er liten, og den billigste :P, men hvis den ikke er så bra legger jeg heller i litt mer for å få noe jeg blir fornøyd med.

Det blir forresten bare Simba som trekker (8-9 kg ferdig utvokst), og det blir vel mest trekking på asfalt og grus. :)

Og om man blir stående veldig "lent over" styret på G4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp denne igjen..

Er det noen som har freeride, som har noen erfaringer eller lignende de vil dele? Jeg vurderer veldig sterkt freeride, siden den er liten, og den billigste :P, men hvis den ikke er så bra legger jeg heller i litt mer for å få noe jeg blir fornøyd med.

Det blir forresten bare Simba som trekker (8-9 kg ferdig utvokst), og det blir vel mest trekking på asfalt og grus. :)

Og om man blir stående veldig "lent over" styret på G4?

Har Cross Max 20DV+ så har ikke erfaring med freeride, men du bør helst ikke kjøre på asfalt! :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hund på 8-9 kg og kickbike. Han elsker den! Trekker meg på flata, men jeg hjelper seff til å få den opp I fart. Oppoverbakke må jeg jobbe.

Sykkel synes han er pyton, men kickbike er gøy. Forstå det den som vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den aller minste Kickbiken - Freeride. Ser både fordeler med sykkel og kickbike. Den allers største fordelen med kickbik er at man har bedre kontroll. Det er lett å sette ut en fot til støtte, ikke langt ned til bakken og det er bare å hoppe av hvis det trengs. Her som jeg bor og trener er det forferdelig mye oppover bakker. Jeg orker ikke sparke opp alle bakkene, og har bare en sparke fot. Så da hopper jeg heller av og løper ved siden av. Med sykkel er det betydelig enklere når man tråkker på pedaler.

I tillegg er freeride`n litt lav så på f.eks jorder så subber den nedi, og det blir fryktelig tungt for en hund å dra uten at man må sparke hele tiden. Den funker alle årstider da, og føler meg tryggere med kickbike på vinterføret. Har kjørt to hunder på is uten bremser, og har overlevd fint :) Konklusjonen er at jeg liker begge deler, og det er fint å kunne variere etter terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...