Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til særemne i norsk, og noe historie


SoppenCamilla
 Share

Recommended Posts

Hellooo.

Særemnet og muntlig eksamen i norsk er en av de to tingene jeg mangler til å få studiekompetansen.

Så lett, men likevel så vanskelig!

Jeg er egentlig ganske skolesmart - når jeg først har motivasjonen.

Derfor lurer jeg på om ikke dere kan komme med noen konkrete forslag til bøker OG problemstilling, som jeg kan lage et særemne ut av.

Jeg likte Dratini sin greie, som jeg stjal fra AN: Anne Karin Elstad.

Kikket på noen boktitler, og tenkte kaaaaanskje jeg kunne lese disse tre:

Senere, Lena (1982)

Maria, Maria (1988)

Hjem (2006)

Men hva skal problemstillingen være? Hvordan forfatteren utvikler seg? Det er jo ganske spredte årstall for når bøkene er skrevet. Hvis det skal være problemstillingen, hva skal jeg se etter i bøkene? Evt hvilke andre problemstillinger kan jeg ha? Hvordan skriver man et særemne?

Jeg tror egentlig det er veldig mye lettere enn det jeg innbiller meg, skjønner dere, så hvis jeg bare får et spark i ræva, så klarer jeg det! :P

Endret av SoppenCamilla
Endret tittel
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

FERDIG MED EKSAMEN! It has awoken the blog. Den gangen jeg lærte tre års pensum på tre dager.

Hva med å velge tre bøker av tre norske forfattere og sammenligne kvinnerollene? F.eks Aurora i "Forraadt", Lena i serien om Lena av Anne Karin Elstad (eller min favoritt - Julie i Julie-serien av sam

Da jeg skulle skrive særemnet mitt var da bøkene Fittstim og Bitch osv. kom ut, og det var litt snakk om nyfeminisme. Så jeg mener å huske at jeg valgte Fittstim og en av de eldre, klassiske kvinnesak

Jeg skrev om Anne Karin Elstad, og sammenlignet såvidt jeg husker Magret (kan ha vært Oline, men jeg tror ikke det) og Lena. Utviklingstrekk, valg og livsløp, brukte tiden de levde i som en bakgrunn for mulighetene de hadde (og mangel på muligheter).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breton: Men leste du da hele serien om Innhaugfolket, og er karakterene du sammenlignet, i den? Holdt det å lese den serien, eller måtte du lese flere av bøkene?

Lena er fra Senere, Lena og en til. Hvis det stemmer som jeg tror at jeg brukte Magret, må jeg altså ha brukt alle Innhaugbøkene samt de to om Lena. Mn jeg fokuserte på de store linjene og hadde uansett lest alle bøkene fra før, så da var det ikke noe problem. Dette var i 1990, så jeg er litt rusten på detaljene dessverre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har bestemt meg. Dette skal gjøres. Skal klare det! Har ikke bestemt meg for emne enda, så der kan dere fortsette å pludre. Men har herved meldt meg opp til historie-eksamen! :frantics:

Jeg virkelig SUGER i historie! Så, jeg skal jobbe hardt for å få det til (hater privatisteksamenene)!

Er det noen som vet om et program jeg kan bruke for å lage tidslinje med notater? Jeg må kunne lage det så det blir fint, med litt farger og litt sånt, for da er det lettere, gøyere og bedre å lære seg det som skal nedpå også! Samboeren kan printe ut altmuligrart på skolen, så kan få han til å printe det ut når det er ferdig, men må ha et sted å lage det!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev særemne om hvilke virkemidler roald dahl brukte i bøkene sine.. Jeg fant heldigvis litt hjelp på nettet, for det var litt vanskeligere enn jeg trodde :P

Men hvis du vil, så kan jeg se om jeg finner den. Så kan du få lese.. Fikk 5+ mener jeg å huske..

Sent from my GT-I9100

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Anbefaler deg å kjøpe et whiteboard på clas olsson/biltema. Da kan du tegne tidslinjer, kladde og lage tankekart. Jeg husker best om jeg visualiserer det. Når det gjelder særemne temaer er det lurt å tenke på en problemstilling som er veldig konkret og som fenger deg. Jeg husker ikke hva jeg skrev om, men det var jo i forrige årtusen..

Skulle jeg ha skrevet et særemne i dag, så hadde jeg valgt Guro Sibeko sitt spenn som forfatter fordi hun har ikke skrevet mer enn tre bøker, hun er allsidig og jeg kjenner henne, så jeg kunne ha intervjuet henne og fått litt input fra forfatteren selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å velge tre bøker av tre norske forfattere og sammenligne kvinnerollene? F.eks Aurora i "Forraadt", Lena i serien om Lena av Anne Karin Elstad (eller min favoritt - Julie i Julie-serien av samme forfatter) og en moderne norsk bok - f.eks Agnes i Senga (hovedperson Agnes). Eller du kan ta tre bøker av samme forfatter og sammenligne forfatterens utvikling - det synes jeg er litt vanskeligere. Det enkleste tror jeg kanskje er å ha et tema for særoppgaven som er ganske konkret - jeg skrev f.eks om kristne trekk i Narnia-serien (superenkelt), men det er ikke alle skoler som aksepterer utenlandsk litteratur. Det går også ann å velge ungdomsbøker, og f.eks sammenligne tematikken i en bok skrevet for gutter og en for jenter - hvor mye spiller de på kjønnsrollemønster f.eks? Eller så kan du sammenligne tre heltinner i to norske og en utenlandsk ungdomsbok - f.eks Anna i Anna+Didrik=Baby, Lilli i bøkene om Lilli og Felix av Anne B. Ragde (verdens koseligste "krimbøker" om ei jente og boxeren hennes) og Nancy i Frøken Detektiv, Bella i Twilight eller en annen passende en? Særemne er gøy!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste og skrev om trilogien til Anne B. Ragde. Berlinerpoplene + de to neste. Problemstillingen min passer egentlig de fleste bøker der samme karakterer går igjen. Jeg skrev om dynamikk. Hvordan personene utviklet seg og hva som underbygget dem som dynamiske mennesker. Fikk 6'er på den gitt :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev særemne om hvilke virkemidler roald dahl brukte i bøkene sine.. Jeg fant heldigvis litt hjelp på nettet, for det var litt vanskeligere enn jeg trodde :P

Men hvis du vil, så kan jeg se om jeg finner den. Så kan du få lese.. Fikk 5+ mener jeg å huske..

Sent from my GT-I9100

Jaa! Vil gjerne lese gjennom så mange særemner som mulig, for jeg er virkelig helt blank på det!

Hva med å velge tre bøker av tre norske forfattere og sammenligne kvinnerollene? F.eks Aurora i "Forraadt", Lena i serien om Lena av Anne Karin Elstad (eller min favoritt - Julie i Julie-serien av samme forfatter) og en moderne norsk bok - f.eks Agnes i Senga (hovedperson Agnes). Eller du kan ta tre bøker av samme forfatter og sammenligne forfatterens utvikling - det synes jeg er litt vanskeligere. Det enkleste tror jeg kanskje er å ha et tema for særoppgaven som er ganske konkret - jeg skrev f.eks om kristne trekk i Narnia-serien (superenkelt), men det er ikke alle skoler som aksepterer utenlandsk litteratur. Det går også ann å velge ungdomsbøker, og f.eks sammenligne tematikken i en bok skrevet for gutter og en for jenter - hvor mye spiller de på kjønnsrollemønster f.eks? Eller så kan du sammenligne tre heltinner i to norske og en utenlandsk ungdomsbok - f.eks Anna i Anna+Didrik=Baby, Lilli i bøkene om Lilli og Felix av Anne B. Ragde (verdens koseligste "krimbøker" om ei jente og boxeren hennes) og Nancy i Frøken Detektiv, Bella i Twilight eller en annen passende en? Særemne er gøy!

Det høres liksom så "lett" ut, men samtidig sitter jeg igjen med en følelse av "HÆ?" :lol:

Jeg tror jeg går for norske bøker av norske forfattere, for å være sikra. Kanskje det kunne gått an å lese enten Lena eller Maria, fra Ann Karin Elstad, også Tatt av kvinnen, av Erlend Loe, og en tredje bok, som er ok å lese, og engasjerende, der jeg kan sammenligne kvinnerollen med den i de to andre bøkene.

Jeg leste og skrev om trilogien til Anne B. Ragde. Berlinerpoplene + de to neste. Problemstillingen min passer egentlig de fleste bøker der samme karakterer går igjen. Jeg skrev om dynamikk. Hvordan personene utviklet seg og hva som underbygget dem som dynamiske mennesker. Fikk 6'er på den gitt :P

Har du den fortsatt, så jeg kan lese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååååh, du kan jo lese Twilight og skrive om kjærlighetsforholdet mellom Bella og Edward :heart::wub::wub:

NEIDA :D For å være litt alvorlig. Legger inn en stemme for Roald Dahl jeg. Han har utrolig mange gode bøker som man faktisk kan skrive mye om. Mathilda for eksempel. Der er det mange fine problemstillinger. Og ellers har jeg lite forslag, leser fryktelig lite med norsk forfatter :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, jeg så gjennom dokumentene mine fra vgs, men finner ikke igjen alle de fine tidslinjene mine. Hadde masse fint stoff både for norsk og historie, fordi det var mine favorittfag! Skal grave litt dypere og se, men er nok ikke så mye håp når de ikke lå i skolemappa mi. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte tre uliker bøker som i tillegg til å være skjønnlitteratur også kunne leses som innspill til og kritikk i kvinnefrigjøringskampen - med et internasjonalt perspektiv for å vise at det er ulike problemområder i verden, at kvinnekampen har kommet til ulike stadier, med en diskusjon av hvordan en kan hjelpe og lære av hverandre, internasjonal solidaritet, hvordan kvinnekampen kan påvirke og bidra i LGBT-kampen. Jeg satte bøkene inn i et historisk og geografisk perspektiv, som innlegg i en samfunnsdebatt, og bruken av ulike skjønnlitterære virkemidler for å få fram et politisk poeng.

Jeg brukte bøkene Ikke Uten Min Datter, Egalias Døtre, og Hun Ville Gå i Bukser (tror jeg den het).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sammenlikne Elling og Rainman :)

Det er da saa mye morsomt du kan gjoere i norsken, men sier du at du har meldt deg opp i historie i steden, eller tar du begge deler? Jeg har lest saa mye soeppel i ferien at jeg nok ikke er i riktig modus til aa gi raad. Eller fant en kjempebok som het noe som "Den sibirske oppdragelsen" eller noe. Leste den ut paa en dag (sluker boeker paaferie, altsaa) og den handler om hvordan de kriminelle fra Sibir lever. Fantastisk bok, men ikke helt relevant, kanskje. Den ligger oppe paa rommet. Kriminalitet er jo livsformen til et helt folkeslag med en masse aereskoder, tatoveringssymbolikk og utrolig fasinerende. Vel, kos deg med artiumsfag,men velg aa skriv om noe som er interessant for deg og med litt dybde. Da blir det morsomst aa fordype seg i :) Dette ble dypt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle skrive særemnet mitt var da bøkene Fittstim og Bitch osv. kom ut, og det var litt snakk om nyfeminisme. Så jeg mener å huske at jeg valgte Fittstim og en av de eldre, klassiske kvinnesakskampbøkene (jeg husker selvfølgelig ikke hvilken bok lenger, begynner å bli noen år siden :P ) og sammenlignet de; hvilke kampsaker som var aktuelle da og nå, hva som endret seg, ordlyden osv. Var ganske spennende å jobbe med, og jeg fikk en sekser :bananas:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle skrive særemnet mitt var da bøkene Fittstim og Bitch osv. kom ut, og det var litt snakk om nyfeminisme. Så jeg mener å huske at jeg valgte Fittstim og en av de eldre, klassiske kvinnesakskampbøkene (jeg husker selvfølgelig ikke hvilken bok lenger, begynner å bli noen år siden :P ) og sammenlignet de; hvilke kampsaker som var aktuelle da og nå, hva som endret seg, ordlyden osv. Var ganske spennende å jobbe med, og jeg fikk en sekser :bananas:

Amalie Skram, var det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...