Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet
får kanskje somle meg til det jeg også :P

Er jo god tid til fristen går ut, men jeg fant ut at det er lett å glemme *distrè* :P

• Svar 7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Æsj! Mannen ringte og sa at de andre bydde 250 tusen over det han gav, og han dermed ikke kunne by mer på det. Han var litt lei seg, og spurte om jeg var skuffet. Jeg sa neida, for å ikke gjøre han me

Hunden min er HD-friiiiii! Resultatet B tikket inn på dogweb i dag

Nixepixen er pen hun!! BIR-valp i dag :D

Posted Images

Skrevet

Sitter jeg i sengen med ny operert, fremdeles litt dopet Blondie. Vi må krangle litt om at det er lurest at hun sover nå :P Før hun innser at hun faktisk ikke orker noe annet nå enn å sove. Hun er veldig søt, med turkis boddy og turkis bandasje på foten :wub:

• Like 1
Skrevet
Er jo god tid til fristen går ut, men jeg fant ut at det er lett å glemme *distrè* :P

jeg må vel dit uansett siden jeg er i styret :P

og nå sitter jeg og prøver å lage design til kelpiespesial rosetter. det er FOR mange valg :frantics:

Skrevet

Fnis, jeg ringte bestevenninna mi for å gratulere med dagen, og fikk høre på hennes diskusjon med sin sønn - for han skulle legge seg, og kledde på seg Spiderman-pysjamas. Og derfor måtte han spise kveldsmaten med sverd, for Spiderman hadde sverd. Dermed basta.

Og ikke at jeg er å innmari god på superhelter, men jeg TROR kanskje at barnets mor hadde rett i at det er kaptein Sabeltann som har sverd, og at Spiderman bruker andre ting.

Men nei. Treåringen hadde rett. For tenk!

Jeg er glad jeg slipper slike diskusjoner med Foenix... :D

• Like 5
Skrevet
Ha ha! Sånn har jeg sett Queen en gang, og det var etter hun hadde funnet ut at hun skulle rulle seg i råttent myrvann på fjellet sist høst. Hun lukta så jæ*****, og det å få vaska ut den lukta av en i utgangspunktet litt lang puddelpels, var helt umulig i en iskald bekk. Så da tok eier frem kjøkkensaksa, som var det eneste tilgjenglige klipperedskapet, og klipte henne helt ned. Hun fikk bare beholde pels på halen, hode og noen dotter nederst på beina. Herre gud, som hun så ut - og vi holdt på å le oss ihjel. Da ble hun sånn - ville ikke se på oss og var skikkelig overlegen, men vi fikk vaska henne ordentlig og hun lukta godt etterhvert da :lol:

:lol:

Er 'a nedlagt? :P

Ikke i teorien, men i praksis har jeg ikke funnet noen som kan håndtere og derfor fortjener både den og meg :P

.. Har jeg kjørt hit og dit og henta folk og dyr :yawn:

Skrevet
Fnis, jeg ringte bestevenninna mi for å gratulere med dagen, og fikk høre på hennes diskusjon med sin sønn - for han skulle legge seg, og kledde på seg Spiderman-pysjamas. Og derfor måtte han spise kveldsmaten med sverd, for Spiderman hadde sverd. Dermed basta.

Og ikke at jeg er å innmari god på superhelter, men jeg TROR kanskje at barnets mor hadde rett i at det er kaptein Sabeltann som har sverd, og at Spiderman bruker andre ting.

Men nei. Treåringen hadde rett. For tenk!

Jeg er glad jeg slipper slike diskusjoner med Foenix... :D

Herlig! :lol:

Eller, mamman til superhelten synes kanskje ikke det...? :P

Skrevet
Da har hundene fått 20 kilo vom, og jeg har fått to liter melk og en pakke bacon. Som skal bli til pannekaker eller havregryn, alt ettersom hva jeg gidder å lage etterpå.

Da er de gode og mette tenker jeg :D

Da er den lille sneien i kjelleren malt to ganger, så da sier jeg meg ferdig selv om det er litt luft under strien et par plasser. Får se om jeg leker pakkesel og bærer opp glass og litt mer i kveld eller ikke. Nå straks middag :ahappy:

• Like 1
Skrevet
Herlig! :lol:

Eller, mamman til superhelten synes kanskje ikke det...? :P

Nja, han har vannkopper for tiden, så da fikk han lov til å spise kveldsmat sammen med sverdet sitt, i hvert fall. Så lenge han ikke bruker det til å klø seg med :(

Da er de gode og mette tenker jeg :D

Ja, du vet, sånne drog eter en jo ut av huset. Eller som Trude Mostue sa en gang - en må bruke bæreposen fra Rimi for å plukke opp etter slike hunder.

• Like 1
Skrevet
Hvordan kan nkk godkjenne raser som ikke er fci-godkjent?

Man kan vel ikke bare lage sine egne regler? :mellow:

Sent from my GT-I9100

Jo, de kan anerkjenne raser. NKK lager sine egne utstillingsregler, og disse rasene kan dermed få tildelt cert - men ikke CACIB før FCI anerkjenner de som raser.

Det er ikke altfor mange år siden at dansk-svensk gårdshund ikke var anerkjent av FCI og ikke fikk utdelt CACIB. Og det er flere slike raser den dag i dag - du finner de nå bakerst i utstillingskatalogen, og jeg mener det blant annet gjelder tsjekkisk rottehund, svensk hvit elghund og minoritic shepherd dog (eller hvordan det nå skrives, jeg trener enda på det).

• Like 2
Guest Ulla-Britt
Skrevet

Nå er jeg så flau :icon_redface: Ulla stakk den lange synåla si ned i en stakkars manns handlepose da vi skulle gå forbi på fortauet og så dro hun opp et rundstykke. På et nanosekund. Han så ikke helt humoren i det, gitt.

Skrevet
Nja, han har vannkopper for tiden, så da fikk han lov til å spise kveldsmat sammen med sverdet sitt, i hvert fall. Så lenge han ikke bruker det til å klø seg med :(

Usj da :(

Skrevet

Gi kroppen et par timers søvn og hvis ting ikke er bedre da så blir det sykehuset i kveld :( Når mamma er bekymret ja da er det virkelig ikke bra for hun er aldri bekymret hun... :hmm: Enten så skjer det noe med denne sykdommen jeg har eller så har jeg fått et eller annet på toppen av dette...

Skrevet
Da har hundene fått 20 kilo vom, og jeg har fått to liter melk og en pakke bacon. Som skal bli til pannekaker eller havregryn, alt ettersom hva jeg gidder å lage etterpå.

*Lure på om SFX har magiske evner, for hvordan omskaper man bacon til havregryn???? tenke tenke*

Ikke i teorien, men i praksis har jeg ikke funnet noen som kan håndtere og derfor fortjener både den og meg :P

Godt å høre at du er selektiv :D.

Nå er jeg så flau :icon_redface: Ulla stakk den lange synåla si ned i en stakkars manns handlepose da vi skulle gå forbi på fortauet og så dro hun opp et rundstykke. På et nanosekund. Han så ikke helt humoren i det, gitt.

:lol: Synes jeg minnes noe om ei tidligere bikkje og en matpakke som forsvant fra hånda til en kompis en gang... LITT flaut :D

Willy er litt heftig i magen sin i dag... han har satt til livs nesten 1 kg hundekjeks i dag, han :lol:.

Skrevet

Talli trenger ekstra kos av hele sonen i dag sier hun. Hun var teit å glemte venstre regelen vår i nedoverbakken. (bikkjene for passere og trekke bakover på venstre side). Hun ble litt ivvrig og skulle passere min høyre side 2 ganger og der henger jo den ene staven å bare dasker rundt. Hvem tror du ble dasket i nesen av den ukontrollerte staven? og hvem tror dere får skylden?

Skrevet

Angrer så at jeg ikke driver med musikk når man ser hvor mye kult man kan gjøre :aww: Den videoen krever en titt folkens!

Det minner meg om denne, som er en av de bedre instrumentale prestasjonene jeg har sett i Glee - og det sier jeg til tross for at jeg ikke kan FORDRA MJ, men musikken ble litt mer spiselig satt inn i en Glee-episode eller to, gitt... Anyway, mesterlig spilt av cellistene, og jeg fikk lyst på cello der og da.

Usj da :(

Ja, stakkars liten - jeg husker selv da jeg hadde vannkopper, men jeg var i det minste gammel nok til at en kunne forklares og forstå. Han her fatter jo ingenting, stakkars, alt er bare ekkelt.

*Lure på om SFX har magiske evner, for hvordan omskaper man bacon til havregryn???? tenke tenke*

Du steker det til det blir veldig hardt, i bittesmå biter, vel!

• Like 1
Skrevet
Talli trenger ekstra kos av hele sonen i dag sier hun. Hun var teit å glemte venstre regelen vår i nedoverbakken. (bikkjene for passere og trekke bakover på venstre side). Hun ble litt ivvrig og skulle passere min høyre side 2 ganger og der henger jo den ene staven å bare dasker rundt. Hvem tror du ble dasket i nesen av den ukontrollerte staven? og hvem tror dere får skylden?

Uff da! Ser det for meg..

Dattera sender en trøsteklem med en liten pote foran munn i det hun sier "hihi, klønemamma!"

Skrevet

Haha, huff da... Kan levende forestille meg de såre øynene. :teehe:

Skrevet

Åh, det var deilig å komme seg ut litt! Nå har jeg ikke gått ordentlig tur siden nyttårsaften, så det var på høy tid å komme seg ut i skogen igjen. Veldig glad for at jeg tok på broddene da, for der var det jo skøytebane omtrent.

Nå skal brød og rundstykker få en tur i ovnen snart, så har jeg god kveldsmat. I mellomtiden kan jeg jo pønske litt på hvordan jeg skal klippe meg hos frisøren i morgen. Planen er egentlig bare å stusse litt, men jeg ser for meg at jeg plutselig kan finne på å gjøre noe langt mer drastisk...

Skrevet
Godt å høre at du er selektiv :D.

Åh, jeg tror ikke jeg skal skryte på meg det? Det er bare det at de jeg liker å ligge med, orker jeg ikke å prate med, og de jeg orker å prate med, de liker jeg ikke å ligge med :aww:

Stakkars, stakkars Talli! Du slåååår henne du, JeanetteH :o

Skrevet

Nå er jeg så himla glad! :banana: Den siste personen jeg hjalp med cv og søknad gikk fra å ha søkt på et tjuetalls stillinger uten svar til å bli innkalt til intervju samme uka som hun søkte med det vi jobba fram!

Jeg kan faktisk stå inne for intervjugarantien min. Så langt har absolutt alle som har vært gjennom en runde med meg kommet på intervju, det synes jeg er himla stas, altså! :lol: Nå håper jeg bare at hun forrige som har vært på 5-6 intervjuer og som har 6 ventende på seg da hun kommer hjem fra ferie skal få seg jobb også, det er hadde jo vært ålreit. :)

• Like 10
Skrevet

Nå er vi hjemme fra valpekurs. Jesper var kjempeflink! Men han var litt usikker. Tøft å være på oppdagelsesferd uten storebroren sin, altså! Mange søte valper der, da. En norsk buhund, en supermegasøt liten shiba og en festlig labrador/golden/flat-blanding blant annet. Håper Jesper er litt tøffere neste gang. Han ble litt varmere i trøya etterhvert, men det var fortsatt best å sitte nære mamsen... Men han tok "sitt" og "stå" ganske kjapt og hadde godt fokus, så det er bra :)

• Like 1
Skrevet

Willy sier at Talli godt kan få komme og bo her!!!!

Du steker det til det blir veldig hardt, i bittesmå biter, vel!

Å herregud, selvsagt *klask i panna* :P

Åh, jeg tror ikke jeg skal skryte på meg det? Det er bare det at de jeg liker å ligge med, orker jeg ikke å prate med, og de jeg orker å prate med, de liker jeg ikke å ligge med :aww:

Ok - du er ikke selektiv altså, bare sær *fnis*.

Spiser jeg rester etter jula... for man må spise opp det man har i skapene, sant? :whistle:

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
    • Jeg skjønner ikke at en oppdretter skal se det som noe negativt at dere har en trygg, voksen hund fra før. Ja, det er noen som har fordommer, men hvis hunden faktisk ikke har noe problemer med utagering eller aggresjon hverken mot folk eller andre hunder, eller ressursforsvar eller andre ting, så vil de fleste seriøse oppdrettere se det som positivt. "Dominant" er et ord som trigger veldig mange diskusjoner i hundemiljøer. En dominant hund lager ikke bråk, den kan "ta kontroll", men en dominant hund er som oftest en trygg hund som kan ha god innvirkning på de rundt seg. Hvis hunden din er den som kan finne på å gå mellom do hunder som bråker kan det godt være hun er dominant. Dominans i denne sammenhengen betyr ikke å undertrykke og bølle med, den typen adferd er det vanligvis utrygge hunder som har. Det er en stor misforståelse at dominant adferd hos hund er en dårlig ting og et tegn på "dårlig oppdragelse" eller at den prøver å ta over styringen i husholdningen. Det er ikke så mye å forklare, hvis du sier til oppdretter at dere har en stor voksen, trygg hund fra før så bør det bare være positivt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...