Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat Nå Januar

Mirai
 Share

Recommended Posts

...er jeg steik forbanna på folk som ikke kan holde bikkjene sine under oppsyn på tur. Er det virkelig så vanskelig å ha bikkjen i bånd hvis man VET man har en hund uten innkalling som holder seg utenfor synsvidde??! Djeses christ altså! Vi var på fjelltur, på en sti ganske mange bruker, og fikk brått en illsint rotte av en shiba-lignende sak i trynet. Den lille jævelen KLIKKET på Em, som bare er søt og smiskete og absolutt ikke hverken trenger eller fortjener å bli forsøkt spist av en drittsur liten liksomrev :gaah: Fikk grepet tak i den og kastet båndet mitt i renneløkke rundt halsen på idioten, og vurderte sterkt å bare binde den fast til et tre og gå videre. Slepte den dog med, og bokstavlig talt kastet den på eier (som vi møtte langt oppi skauen) med en herlig reprimade om hvor mye sånne idioter ødelegger for oss andre som enten har kontroll på bikkjen, eller har den i bånd. Eier derimot, mente det måtte være heeelt lov for hunden å "ta seg en runde". Ikke ****! :gaah:

Ellers så var turen nydelig da. Det er fremdeles tungt, men det er velfortjent etter å ha skulket med alt kaoset som har vært i høst. Par turer til, så tror jeg vi bør være i rute igjen :) Em måtte slepe på 2 kg vann i kløven sin opp, men slapp gratis unna ned igjen. Veldig greit :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Æsj! Mannen ringte og sa at de andre bydde 250 tusen over det han gav, og han dermed ikke kunne by mer på det. Han var litt lei seg, og spurte om jeg var skuffet. Jeg sa neida, for å ikke gjøre han me

Hunden min er HD-friiiiii! Resultatet B tikket inn på dogweb i dag

Nixepixen er pen hun!! BIR-valp i dag :D

Posted Images

Vært ute å lekt med ball i snøen. Aïda virker helt fin når vi er ute, men så snart vi er inne igjen er hun ikke seg selv. Virker småkvalm...
Dakar liten.

Du vet du har tatt nok sukker på havregrøten når den knaser i kjeften på deg.

Mmmmm, nammenam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på 2-timers tur med Rotaflor og lille, søte Frida-frosk. Og når hun skjønte at Mocca ikke er skummel, men kan løpes med, ja da løp de da :) Og Margrete, dette er min fødselsdagsgave til deg; vi gikk på VANNET!!! Tenker du ble glad for en slik gave ja, det kan du ta med deg innerst i sinnet ditt og suge på når ting er teit, du fikk meg ut på vannet du, helt uten å vite om det :lol:

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig dag ute, selv om sola ikke viste seg fram i dag :). Det er så deilig å ferdes i områder der folk stort sett har kontroll på sine hunder, og de som ikke har med seg hund bare smiler og nikker og peker og ler litt når vi kommer *fnis*. Og det beste av alt er jo at bikkjedyret oppfører seg pent og eksemplarisk og kun bjeffer av glede før jeg har fått skia på beina. I dag hadde jeg kanskje litt flaks, for vi for avgårde i sedvanlig full fart, og etter noen meter oppdaget jeg at den ene bindingen IKKE var festet (takk og lov for at vi var i skisporet). Da var det bare å huke seg ned mens bikkja løp i ellevill glede og feste bindingen skikkelig igjen :).

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av at kroppstermostaten min ikke virker :( Jeg fryser nesten hele tiden. Det vil si, når jeg er ute eller i aktivitet er det ikke noe problem, men så snart jeg er i ro begynner jeg å fryse. (jeg frøs tilogmed på kveldene i egypt når det var over 30 grader). Og det er uavhengig av hvor mye ull og netting og fleece jeg har på. Jeg har vært sånn flere år nå, så garderoben er proppfull av kvalitetstøy av ull og silke i forskjellige tykkelser. Men det hjelper jo ikke. Jeg tror tilomed at jeg er varm, blir sprengrød i trynet, men fryser inni meg :hmm: Det hjelper en kort stund å drikke noe varmt eller aktivisere meg. Har tatt alle slags blodprøver og alt er helt normalt. Noen andre som har det sånn? :icon_confused: Syns det er så slitsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å bake boller, men har ikke bakepapir :( Går de an å smøre brettet med smør istedenfor? Eller bruke aliminiumsfolie?

Smør plata med litt smør/margarin du, det var sånn vi gjorde det før bakepapirets tid!

Krilo: Ha med et tøybur som du setter på badet, der høres det ikke så godt om det blir litt voffing, og hunden føler seg hjemme i buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Når man skal på hotell med hund, hva gjør man med hunden under måltider da? Regner med at de ikke kan være med inn i restauranten... Er bilen eller deg ukjente rommet best da?

Det kommer da helt an på bikkja di? :icon_confused:

...er jeg steik forbanna på folk som ikke kan holde bikkjene sine under oppsyn på tur. Er det virkelig så vanskelig å ha bikkjen i bånd hvis man VET man har en hund uten innkalling som holder seg utenfor synsvidde??! Djeses christ altså! Vi var på fjelltur, på en sti ganske mange bruker, og fikk brått en illsint rotte av en shiba-lignende sak i trynet. Den lille jævelen KLIKKET på Em, som bare er søt og smiskete og absolutt ikke hverken trenger eller fortjener å bli forsøkt spist av en drittsur liten liksomrev :gaah:

Hvis folk synes jeg er litt slepphendt med Imoutos små runder fra tid til annen, så er det bare å ta seg en runde i byfjella rundt Bergen. :P Der trur de fleste shibafolka oppriktig at båndtvang ikke gjelder for dem, og har ikke heeelt det samme kravet til omgjengelighet for å slippe løs hundene sine som de fleste andre av oss. :hmm: Dessverre for Em er smiskete atferd ekstremt lite kompatibelt med shibaer, også de som er blide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Når man skal på hotell med hund, hva gjør man med hunden under måltider da? Regner med at de ikke kan være med inn i restauranten... Er bilen eller deg ukjente rommet best da?

Mine bruker å være på hotellrommet da. Og det har aldri vært noe problem. Tingene våre er jo der.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk synes jeg er litt slepphendt med Imoutos små runder fra tid til annen, så er det bare å ta seg en runde i byfjella rundt Bergen. :P Der trur de fleste shibafolka oppriktig at båndtvang ikke gjelder for dem, og har ikke heeelt det samme kravet til omgjengelighet for å slippe løs hundene sine som de fleste andre av oss. :hmm: Dessverre for Em er smiskete atferd ekstremt lite kompatibelt med shibaer, også de som er blide.

Ja her er det ekstremt altså! Møter et par gjengangere, og der er det seriøst bare å sikte seg inn på bikkjen, få tak i den, og slepe med kreket til man finner toske-eier´n på tur en evighet oppi fjellet. Em synes de der er ekle, men har heldigvis roen på at jeg rydder opp. Er ikke mange månedene siden hun hadde stukket av skrekk av noe sånt, så det positive er jo at jeg ser at hun stoler veldig på meg. Man blir litt varm i hjertet av sånt, selv når man nesten hiver drittbikkjer ned fra et stup på fjellet :aww:

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Em synes de der er ekle, men har heldigvis roen på at jeg rydder opp. Er ikke mange månedene siden hun hadde stukket av skrekk av noe sånt, så det positive er jo at jeg ser at hun stoler veldig på meg. Man blir litt varm i hjertet av sånt, selv når man nesten hiver drittbikkjer ned fra et stup på fjellet :aww:

Har full forståelse for at hun synes de er ekle, noen er rimelig in your face og lager også fine grevlinglyder (uansett om de vil leke eller være strenge). :innocent: Når vi er på tur er det riktignok hun med lydene som får hilse på andre løse hunder, og hun som stort sett går løs som ikke hilser. (Hun som hilser går stort sett i bånd pga jaktlysta...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei :( jeg har verken desilitermål eller vekt! Jaja... får ta bollene en annen dag da.

edit: MEN JEG VIL HA BOLLER NÅ! Like før jeg går opp på narvesen! Men jeg vil ha hjemmebakte...

edit igjen: ah! Noen av grytene mine har sånne målegreier i seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg tilgang til "Mine sider" på Agria, og snakk om skuffa! Eneste jeg har mulighet til å gjøre der er å endre personopplysninger. Ikke se forsikringene mine, noen historikk med Agria, endre forsikringer eller noe. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krilo: Ha med et tøybur som du setter på badet, der høres det ikke så godt om det blir litt voffing, og hunden føler seg hjemme i buret.

Jeg skulle sett det hotellbadet som hadde plass til to bur i str grande, jeg...

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei :( jeg har verken desilitermål eller vekt! Jaja... får ta bollene en annen dag da.

edit: MEN JEG VIL HA BOLLER NÅ! Like før jeg går opp på narvesen! Men jeg vil ha hjemmebakte...

Du kan da godt lave boller uden at skulle måle tingene af..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger da ikke måle for å lage boller! Ta det på sånn ca-mål. Smak på deigen underveis til du synes den smaker god bolledeig (dvs, med masse sukker og smør). Prøv! Jeg baker rundstykker mange ganger i uka og alt av baking og matlaging gjør jeg uten noe å måle med. Det er veldig enkelt - bare smak underveis :)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noen knep så man kan bake uten å veie og måle, men jeg husker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da er han jo ung, på godt og vondt, og kan formes mye. Kurs er uansett gøy og lærerikt.
    • Har litt erfaring med Japansk spisshund. Pelsstell: De 2 første jeg hadde slapp pels 2 ganger i året, hvor mesteparten av pelsen kom ut på veldig kort tid. Endel børsting da, men lite pelsstell ellers. Han jeg har nå gjør ikke det, men har de vanlige røytepriodene vår og høst.  Han krever ikke veldig mye pelsstell utenom røyteperiodene, pleier å børste ham når den blir badet. Anbefaler en hundeblåser for å lette pelsstellet og greit å få tørket dem når de har blitt dusjet.   Aktivitetsnivå: De er med på det meste men mine har egentlig ikke krevd mye. Stort sett fornøyd bare de får en god tur hver dag. Mine har også drevet med alt fra ID-spor til agility og kost seg med det. Lydnivå: Veldig induvidielt, men spisshunder er jo kjent for å ha litt lyd. Mine 2 siste har varslet når det kommer noen, noen ganger men ikke så ofte når noen har gått forbi, men jeg har flere hunder, bla en sheltie som bjeffer for alt så hvor mye lyd det ville vært uten ham vet jeg ikke. Første min bjeffet bare når noen ringte på. Min er stort sett rolig på hotell, når det bare er ham eller med den andre roligere sheltien min. Sjelden de bjeffer hele tiden, har bodd på motell med mange andre japanske spisshunder og ingen av de står å bjeffer hele døgnet. Vet det er flere i JS miljøet som har med sine på båt uten problemer.  
    • Han er snart tre år, men har mye ungdom i seg enda merker jeg. Takk for godt svar! Jeg har tenkt at vi burde gå på et kurs sammen ja. Som du nevner så er det noe med å bli kjent med treningen sammen.
    • @BusannKan kanskje si litt om det. De krever jo litt børsting og pelsstell, men er ganske selvrensende. Det blir fort litt støvsuging også.
    • Hvor gammel er han? At en hund "kan" en ting betyr ikke at den kan det i alle situasjoner. Alt må læres inn og vedlikeholdes, og generaliseres, det vil si, lære at det kan/skal gjøres under ulike forhold og på ulike steder. Jeg vil anbefale å finne et grunnkurs dere kan gå for å bli enda bedre kjent, og lære om hundetrening sammen. Start med å repetere kommandoene inne, hjemme, og belønn med godbit eller lek når han gjør det riktig. Prøv igjen utenfor huset, i hagen, innkjørselen e.l. Det er fortsatt kjente omgivelser, og kanskje mindre forstyrrelser? Når dere er på tur i kjente områder kan du gjerne stoppe på et rolig, uforstyrret sted og gå gjennom kommandoene igjen, alltid med belønning. Slik kan han gradvis lære at "kommandoene gjelder og lønner seg her også".  Gradvis, over flere dager og uker, kan du repetere kommandoene på ulike steder, med økt vanskelighetsgrad. Men husk også å gå tilbake å repetere på steder hvor det er enkelt for ham å følge kommandoene. Jo mer ukjent stedet er, jo mer lukter, lyder, folk og andre dyr det er, jo vanskeligere er det for ham å fokusere på deg og følge med. Dette må læres inn gradvis, og tar tid.  Det er selvfølgelig også superviktig at han ikke går løs når du ikke er helt sikker på at han kommer på innkalling. Bruk langline, og la ham eventuelt løpe løs på inngjerdede områder. I langline kan du jobbe likedan som med de andre kommandoene, men jeg vil anbefale å bruke enda bedre belønning, gjerne en "eksklusiv" belønning som han får kun på innkalling. Og ja, han vil merke at han har lina på og høre bedre etter da, men treningen vil like vel sitte i når du etterhvert tar av lina.  Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...