Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hunderase?


Kebab
 Share

Recommended Posts

Det er nok mange raser som kan passe deg, men likevel er veldig forskjellige. Tenk litt over hvilken personlighet du vil at hunden din skal ha, så blir det lettere å gi tips..

Jeg feks hater hunder som bråker. Så uansett hvor passende spisshunder er i mitt hundehold, utgår de ;)

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Det er nok mange raser som kan passe deg, men likevel er veldig forskjellige. Tenk litt over hvilken personlighet du vil at hunden din skal ha, så blir det lettere å gi tips..

Jeg feks hater hunder som bråker. Så uansett hvor passende spisshunder er i mitt hundehold, utgår de ;)

Sent from my GT-I9100

Tja bjeffing kommer gjerne inn i bildet. Skal den elske alt og alle eller holder det med deg.

Jeg synes vedkommede har snevra det inn ganske bra jeg.

Korthåra spisshunder finnes vel knapt? Ergo så trenger man ikke å bekymre seg så mye for bjeffing.

...og med bare en times tur om dagen, den skal være stor og korthåra - vel, så er det ikke skrekkelig mange å velge mellom.

Jeg synes en times tur er for lite pr. dag - i alle fall om det er inkludert tisseturer morgen, ettermiddag og kveld - men om man tenker en times godtur om dagen pluss tisseturer så vil jeg si at en labrador vil være helt strålende til en førstegangseier.

Eller dalmis.

Men labrador er rimelig safe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter p堭obil s堫an svare mer n岠jeg kommer hjem. En dalmatiner (jeg har en ).trenger mer enn en time om dagen iallefall. En av turene br v沥 p堭inst en time, og De har et stort behov for 堦堬pe fra seg, ergo holder det ikke bare med turer i b室 p堦ortauet. Det er artige hunder, mye liv og humor, og du m堬ike 堨a hunden n沠deg, De er veldig glad i menneskene sine, absolutt ingen hundeg岤-hund. Mye ryting,men det blir du vant med. Vet ikke hva du mener med aggressiv, men noe samkjnns aggressjon er ikke helt uvanlig. Spr gjerne litt mer konkret om hva du lurer p嬠s堳varer jeg gjerne. Min dalmatiner er min frste hund, og jeg har iallefall ikke angret en eneste hang p堤isse snart fem 岥ne :-) Synes rasen oppfyller det du skriver i den frste posten, _hvis_ du er villig til 堧i mer mosjon vel og merke. Sent from my u8800 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan i grunnen bo omså i en pappeske med en Irsk Ulvehund så lenge du tilpasser deg en livsstil som egner seg den og den rasen. Så lenge hunden får det den trenger av trening, både fysisk og mentalt, er ikke boplassen den største hindringen. Det som kanskje er problemet, er vel heller huseieren, som forøvrig ikke har noe å si på størrelsen på hunden, men som ofte gjør det like vel. Labbe og Dalmatiner er jo ikke de største rasene, så størrelsesmessig er vel ikke hybellivet det største problemet.

En ting til er jo kjekt å nevne; bomulighetene blir ofte betraktelig mindre når man går til anskaffelse av hund. Ikke umulig, men mye vanskeligere. Venter man lenge nok, så er det jo selvfølgelig alltids noe som dukker opp :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør også tenke på om du faktisk vil ha en hund mens du er student. For meg fungerer det ypperlig, men jeg er ikke slik at jeg går ut hver helg heller, og er mye borte på fritiden (gjør stort sett ting jeg kan ta med hund på.). Ønsker du deg et "typisk" studentliv så kan det kanskje være lurt å vente med hund, iallefall vente til du ser hva slags studentliv du ønsker å ha :-) Du blir mer bundet rett og slett.

Å bo med hund på hybel er null problem synes jeg, men det er et STORT problem å finne hybel ofte, jeg lette i to måneder i år før jeg fant noen som ville ha hund. Utgiftene er jo også noe du må tenke på, en dalmatiner som fôres på tørrfor spiser for omtrent 6-700 kr i måneden, er vel noe av det samme hos labrador.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva du skal studere, eller hvor langt i studiene dine du er kommet... Men Tana Videregående tilbyr hybelrom hvor det er tillatt med hund og andre dyr :) Det er forøvrig en veldig bra skole med lite elever, flinke lærere og hyggelige folk :) Flott natur og gode turforhold får du og på kjøpet. :)

Er hovedsaklig naturbrukslinjer der da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen steds nevnt hvor du skal studere..?
nei
Da er det nok litt vanskelig å si om man vet om noen hybelboliger som tillater hund, liten vits i å anbefale noe i Tromsø om du skal studere i Bergen liksom.

Kan være greit å vente med hund til du har begynt å studere og ser hvor mye tid du vil trenge på studiene, det kan jo være ganske forskjellig fra person til person. Kjedelig å kjøpe seg hund for så senere å finne ut at det er dønn umulig å finne bosted i området du skal bo, eller at du ikke har tid

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er greit å vite hva slags hund man vil ha, men man må jo, som mange andre har nevnt før meg, vite hvor man skal og om det er mulighet for dyr der. Og selvfølgelig om det passer inn i din hverdag som student. Synes det lønner seg å begynne med studiene, og se hva du egentlig har tid til. Hvordan er studiene? Hvordan er du som person? Har du tid til hund? Kan du prioritere hunden din? Er masse man må ta stilling til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...