Gå til innhold
Hundesonen.no

Lang flexiline


Gjest
 Share

Recommended Posts

Hvor lange flexiliner finnes det? Gjerne med så lite håndtak som mulig. Har sett opp til 8 meter, men skulle gjerne hatt litt lengre om det finnes :)

Og før noen protesterer ang. flexibruk: Planen er å feste det til sekken når vi går i fjellet om sommeren og det er båndtvang slik at voffsen får litt frihet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lange flexiliner finnes det? Gjerne med så lite håndtak som mulig. Har sett opp til 8 meter, men skulle gjerne hatt litt lengre om det finnes :)

Og før noen protesterer ang. flexibruk: Planen er å feste det til sekken når vi går i fjellet om sommeren og det er båndtvang slik at voffsen får litt frihet ;)

Vet ingenting om det du spør om, men er ikke en sporline like greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ingenting om det du spør om, men er ikke en sporline like greit?

Nei. Som Lola sier: man tråkker på den. Pluss at om hunden går ved siden av meg, og den andre enden er festet til sekken blir det slepende stykket formet som en U som fester seg i ALT som bare stikker ørelittegran over bakken.. Utrolig irriterende :lol:

Hadde lina kunnet slepe etter er jeg enig i at en langline hadde vært det beste. Men meningen med båndtvangen er vel faktisk at hunden skal være festet ;)

Lola: Takk for oversikt, da får det bli 8 meter da :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri møtt på problemene dere har møtt på :lol: Men nå fester jeg den ikke da, bare tråkker på den om noen kommer. Og klipper den litt kortere siden de blir unødvendig lange til turgåing. :)

Ja, det er på den måten jeg bruker langlina nå om dagen om vi går i området det er stor sjans for å møte på folk. Men så er jo ikke båndtvangen til for folk man møter på tur da, den er til for de ville dyra, hvertfall i fjellene, og jeg er ikke 100% sikker på at min hund vil la de være i fred om han finner noen, så derfor vil jeg ha en enkel måte jeg kan feste han fast på i den perioden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er på den måten jeg bruker langlina nå om dagen om vi går i området det er stor sjans for å møte på folk. Men så er jo ikke båndtvangen til for folk man møter på tur da, den er til for de ville dyra, hvertfall i fjellene, og jeg er ikke 100% sikker på at min hund vil la de være i fred om han finner noen, så derfor vil jeg ha en enkel måte jeg kan feste han fast på i den perioden :)

Den ser jeg så absolutt. Nå bryr ikke min seg om sånt. Ikke så mye at jeg ikke rekker tråkke på lina i alle fall :lol: Da får du lete videre. Jeg har aldri sett line med mer enn 8 meter.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! Men hvis man må ha så stort håndtak for å få 10 meter, så skal jeg nok greie meg med 8 ;) Takk for tipset, uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke levd uten flexi, tror jeg. :) Bruker det alltid til tur, vanlig bånd kun når vi bare skal korte distanser som da kjøre bil/buss/tog et sted, som til sentrum, til veterinæren eller på besøk.

Har da 8 meter og aldri sett noe lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at dere orker å gå og holde i den store boksen på turer, da syntes jeg det er lettere med vanlig kobbel.

-men nå har jeg hund som kun går i bånd langs veien, ellers så er hun løs (hun har aldr stukket av fra meg, er snart 11år :) ) og blir kalt inn dersom vi møter hunder eller mennesker, da er det enklere å ha kobbelet rundt nakken enn å gå og holde i den store boksen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bare bånd på Lilo når vi går langs veien jeg! Ellers har hun vært løs (langline i folksomme skoger) fra dag én. Slik har det vært med den andre hunden jeg har også! Er Melvin slik at han stikker av tror du?

Har kjøpt en fløyte som vi har hengende på vanlig kobbel, sånn tilfelle "HER" ikke funker ;) Anbefaler deg virkelig å kjøpe en slik! Gi Melvin noe GODT hver gang du blåser og han kommer til deg. Så fort som disse lærer vil du snart erfare at en slik fløyte betyr UMIDDELBAR reaksjon.

Vi fikk dette med fløyte litt gratis med Lilo da den andre hunden lyder fløyta. Med en gang hundene er ute av syne, det kommer mennesker, hunder osv. blåser vi, og noen sek senere står de ved siden av oss. Genialt! MYE bedre enn langline som setter seg fast, flexibånd, eller en misfornøyd hund som må tusle på tur ved siden av beina våre hele tiden...

I skogen, og ikke minst på fjellet synes jeg det er trist å ikke kunne la hundene løpe fritt, uansett båndtvang eller ikke. Selvfølgelig, i hebekkskogen eller steder der det ferdes mange, er det viktig å ta hensyn til andre som ferdes (langline). Men skal man på fjellet (hvor det i hovedsak er ville dyr man tar hensyn til) hvor man er ganske alene nøler jeg ikke med å slippe hundene løse. Føler jeg har 99 % kontroll på at de adlyder enten "KOM"/"HER" eller FLØYTA :heart: og jeg lar aldri hundene komme ut av syne. Løper gjerne sikk sakk i 20-30 meters omkrets rundt meg :running:

Tror det eneste som kan få Lilo til å stikke av er lukten av grillpølser, og det lukter hun på laaaaaang avstand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når flexi er festet på ryggsekken, hvordan skal du lett løsne hunden om den surrer seg i trær osv, iom at den kan gå så mange meter fra deg? Eller er det kun snakk om snaufjell?

Og hvordan skal du få stoppet bikkja om den fyker i/etter småvilt når du ikke holder i lina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiloPilo: han er absolutt ikke en sånn som stikker av, det er ikke egentlig det jeg er redd for :) nå om dagen går kan løs hele tiden i skogen, og kommer på innkalling :) Sommeren som var hadde vi han med på en god fjelltur, han lå mest i sekken siden han ikke var så gammel, men når han gikk selv gikk han løs, og da møtte vi på en mann som trua med å "skyte bikkja" om jeg ikke tok bånd på, for han hadde sau beitende i området. Helt enig at det er trist å måtte ha på bånd, men jeg fikk et lite støkk av hva mannen sa, så vil ikke ta noen sjanser der. Med mindre man er helt i ingenmannsland da, såklart:)

Men fløyta synes jeg uansett var en god ide, bruker du vanlig dommerfløyte eller hundefløyte?

Tulip: det er snakk om snaufjell ja, ikke skog. Han ikke en som stikker av selvom han er nysgjerrig på andre dyr, så båndet er mest for å kunne huke han med videre om han oppdager noe og for syns skyld på enklest mulig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndet stopper da av seg selv etter 8 meter? Småvilt skal vel greit klare å komme seg unna tenker jeg.

Håpefull du er, hverken kanin- eller fugleunger flytter seg no særlig når de blir truet, de fryser på plass. Dette gjelder også klovdyra. Det er først når de er omtrent avvent at de har sjans til å stikke av.

Tenk på Charlie som chompet duer TO ganger mens han gikk i bånd i Oslo sentrum. Hvor mange tror du han kunne tatt om Mari var 8 meter unna, og ikke hadde hånda på båndet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når flexi er festet på ryggsekken, hvordan skal du lett løsne hunden om den surrer seg i trær osv, iom at den kan gå så mange meter fra deg? Eller er det kun snakk om snaufjell?

Og hvordan skal du få stoppet bikkja om den fyker i/etter småvilt når du ikke holder i lina?

Jeg har ikke en hund som chomper småvilt eller fugler, jeg bruker bare flexilina fordi jeg ikke har lov til å ha henne løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke en hund som chomper småvilt eller fugler, jeg bruker bare flexilina fordi jeg ikke har lov til å ha henne løs.

Men du holder i flexilina, sant? Den er ikke festet et sted utenfor umiddelbar rekkevidde, slik at du kan bruke den til å stoppe henne fysisk OM hun skulle bryte en verbal kommando?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du holder i flexilina, sant? Den er ikke festet et sted utenfor umiddelbar rekkevidde, slik at du kan bruke den til å stoppe henne fysisk OM hun skulle bryte en verbal kommando?

De gangene jeg fester henne i sekken, så er hun festa i den stroppen som går rundt magen, så flexibåndet henger foran.

Hun er 4.5 år nå, og har aldri jaget noe annet enn tennisballer og katta (om den løper), og hun kan brytes med en verbal kommando (både på tennisball- og katte-jakt). Skulle hun komme til å chompe i seg småvilt en gang, så ville det komme så overraskende på meg at jeg neppe hadde rukket å stoppe det selv om hun skulle gå i et vanlig leiebånd på halvannen meter.

Puddelen derimot.. Hun bør holdes i kort line eller ha munnkurv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Men når flexi er festet på ryggsekken, hvordan skal du lett løsne hunden om den surrer seg i trær osv, iom at den kan gå så mange meter fra deg? Eller er det kun snakk om snaufjell?

Og hvordan skal du få stoppet bikkja om den fyker i/etter småvilt når du ikke holder i lina?

Håpefull du er, hverken kanin- eller fugleunger flytter seg no særlig når de blir truet, de fryser på plass. Dette gjelder også klovdyra. Det er først når de er omtrent avvent at de har sjans til å stikke av.

Tenk på Charlie som chompet duer TO ganger mens han gikk i bånd i Oslo sentrum. Hvor mange tror du han kunne tatt om Mari var 8 meter unna, og ikke hadde hånda på båndet?

Flaten til ei venninda klarte å snappe rypeunge i halvannen meter langt kobbel også den. Det er lov å se an sin egen hund. Om hunden prøver å drepe alt den ser av vilt er det tryggere med kortere line (spesielt fordi jeg ikke stoler helt på at en flexi ikke vil ryke når hunden har 8 meter å få opp farta på før det er bråstopp). Men med hunder som egentlig ikke stikker for å jakte er det da ikke noe problem. Det er fortsatt båndtvang, så da er flexi et fint alternativ for å ikke bryte loven, men fortsatt gi hunden litt frihet.

Jeg har bikkja festa i flexi i magebelte nesten hele tida, og det er ikke noe problem i skogen om hunden kan høyre/venstre og å gå rundt :) stoppknappen er ikke så veldig lett tilgjengelig når flexien er festa i magebelte/ryggsekk, så da bør man ha ganske grei lydighet på hunden ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg er rimelig dum på akkurat dette her.. Men jeg har aldri skjønt langlinebruk! HVORDAN gjør dere det? :P
Tar mitt eksempel her.. Jeg går på tur i flexiline, hunden holder seg i behagelig(for meg) nærhet så jeg kan rulle henne inn/trykke på knappen om det skulle være noe. Så med langline, å faktisk drive å holde på den langlinen synes jeg er enda mer styr når hunden går mellom trær, under/over ting, henger seg fast i ting på bakken osv.. Så da fikk jeg beskjed om å bare la linen henge løst, og så tråkke på den om det skulle være nødvendig. Men med løs langline holdt hunden seg i radius av 10-20 meter rundt meg, og med et forsprang på de meterne er det jo umulig for meg å løpe bort å tråkke på den/ta tak i den.
Det som har skjedd når jeg har drevet på med den langlinen er at dyret har satt etter noe, jeg har holdt linen og den bare glir ut av hendene og jeg har endt opp med heftige brannsår i begge hendene og løs hund :P Da lærte jeg at det ikke var lurt og neste gang var det å tråkke på den. Men knuten det hadde blitt i enden gjorde så jeg fikk en ganske elegant faceplant så snart tauenden nærmet seg og igjen; løs hund. Heldigvis snur hunden så snart sinnabrølet mitt kommer og snur på sekundet.
Men bruker dere altså langline på vanlige skauturer i tett skog, eller er dette forbeholdt åpne sletter og god oversikt? *tviholde på flexi* Trenger langlinebruk for dummies.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...