Gå til innhold
Hundesonen.no

Står i mellom to ulike seler


Recommended Posts

Etter mye om og men har jeg endelig kommet frem til to seler jeg vurderer. Jeg har en webmaster harness som jeg bruker på lengere turer i marka, men jeg trenger en vanlig gå tur sele nå som halsbånd ikke brukes mer. Han går pent i bånd og trekker lite. Kjøpte meg netopp en hurtta Y sele som ikke passet så godt. alt for stor rundt halsen. Når han løper omrkring henger den og slenger, og stopper han og jeg drar, kan jeg dra hele selen over hodet hans.

Det som er utfordringen til disse myndeskapningene. Dyp bryst og smal hals.

Jeg står mellom disse:

En sele laget for mynder. Det er ikke spesiallaget, men er i størrelse greyhound mellom 32-40 kg. Syns den ser ganske greit ut.

4948327211fd465e5102d08ef6083ef9.jpg

Den andre er spesiallaget etter mål. Men er litt småusikker på selve utformingen, om den sitter godt nok på. Har ikke sett en slik type sele før. Den er mer under magen enn den andre som er under "armene." Vet ikke hvor mye den kan skli, for å si det sånn.

2283686.jpg

Såh, jeg klarer ikke bestemme meg, bestem for meg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min nekter plent å gå med seler som er tett inntil forlabbene som den avbildet på første der, selvom den passer også ifølge de i dyrebutikk e.l.

Nr. 2 ser rett og slett mye mer bevegelig ut for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var det. Den med tre reimer syns jeg er alt for voldsom for en spaser tur. Jeg har jo den webmaster harness som er litt lik. Ville ha en litt enklere type sele for å bytte med.

Har du den linken på den selen?

Jeg vet ikke hvilken av de du har bilde av jeg ville hatt. De er merkelig disse myndene og de kommer seg ut av de fleste seler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sele 2 til alle mine salukier og de sitter supert og de kommer heller ikke ut av dem uansett hvor mye knute de slår på seg. Det er ingen trekksele, men funker supert for myndekropper til vanlig turbruk. Brukes av mange myndefolk og jeg har til gode å høre noen ikke er fornøyd med dem. Den her ser ikke helt identiske ut med mine, det er visst flere som lager dem. Jeg har kjøpt mine her: http://www.torshammarens.se/textiltryck/vinthundsselar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har Hermes på seg sele nr. 2 (denne er fra Torshammaren):

1img1479.jpg

Som du ser sklir den litt opp i halsen. Her er han på LC-trening og veldig opptatt av fillen og hundene som løper, og trekker meg mot banen. Jeg liker selen godt til korte turer jeg ikke vil bruke halsbånd, men vil ikke si at det er en optimal sele. Til jogging og lengre turer foretrekker jeg y-sele.

Har samme erfaring med Calle, og jeg har to forskjellige størrelser (låner en av tøfflus).

Den er derimot rømlingsikker (jeg kunne hatt den enda litt strammere på), så perfekt til LC-banen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FLott med bilde! Men er dette spesial sydd sele til Hemres? Hvor stramt målte du? (sånn helt tett inntil kroppen)

Jeg er litt usikker på hvor jeg skal måle for at det blir rett. Særlig med tanke på brystkasse og buk. Se rød måling kontra blå måling.


Ser at kanskje blå hals og rød buk blir rett? Skal endene møtes oppå manken, mellom skulderpladene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FLott med bilde! Men er dette spesial sydd sele til Hemres? Hvor stramt målte du? (sånn helt tett inntil kroppen)

Jeg er litt usikker på hvor jeg skal måle for at det blir rett. Særlig med tanke på brystkasse og buk. Se rød måling kontra blå måling.

attachicon.gifsele.jpg

Ser at kanskje blå hals og rød buk blir rett? Skal endene møtes oppå manken, mellom skulderpladene?

Den er ikke spesialsydd. Den er whippet-størrelse, fra Torshammarens. De har en litt større, greyhound-størrelse (jeg har en slik til Calle, som jeg låner fra tøfflus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har Hermes på seg sele nr. 2 (denne er fra Torshammaren):

1img1479.jpg

Som du ser sklir den litt opp i halsen. Her er han på LC-trening og veldig opptatt av fillen og hundene som løper, og trekker meg mot banen. Jeg liker selen godt til korte turer jeg ikke vil bruke halsbånd, men vil ikke si at det er en optimal sele. Til jogging og lengre turer foretrekker jeg y-sele.

Har samme erfaring med Calle, og jeg har to forskjellige størrelser (låner en av tøfflus).

Den er derimot rømlingsikker (jeg kunne hatt den enda litt strammere på), så perfekt til LC-banen :D

Men får han virkelig ikke av seg den selen? Det er mitt problem med min lukis. Hun kommer seg jo ut av alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men får han virkelig ikke av seg den selen? Det er mitt problem med min lukis. Hun kommer seg jo ut av alt.

Jeg har brukt mine i mange år og det har vært mye krumspring, hopping, draing, rygging, opp og ned og kollbøtte, men selen sitter den. Vært glad for den i mange tilfeller ja, særlig når kortisen driver turn :lol: Jeg hadde ofte fire stk festet i magebelte med disse selene og da ligger båndet lenger ned om du skjønner, og da sklir den ikke opp slik som på bildet av Hermes. Supert til turbruk er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...