Gå til innhold
Hundesonen.no

Dachsen Theodor ble drept av ulv (Åsnes)


marjea
 Share

Recommended Posts

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Synes ikke at det er snakk om å lage unnskyldninger jeg. Vi er bortskjemte i Norge. Forventer at vi kan ferdes over alt og slippe kjæledyr og husdyr løse uten at noe skal skje med dem. Vi har rovdyr i

Uff, dette var kjempetrist for eier, er ikke slik man ønsker at det skal ende! Men det er jo en sjanse man tar når hunden slippes ut uten tilsyn.

Hurra for logikk... Ja til rovdyr så lenge de ikke plager oss uansett hvor vi bor... Prøv og si det til dem du.. Det er trist når slikt skjer, men bor man i rovdyr land så får man ta forhåndsregler

Helt enig

Ikke noe morsomt når de tar hund på gårdplassen til folk ...

Spesielt lite morsomt når det er så pokkers nærme. Søren altså, jeg er normalt ikke brydd av tanken på ulv, men...

Det begynner å bli litt vel mye ulve-episoder, og det er da rett i nærheten av her hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt lite morsomt når det er så pokkers nærme. Søren altså, jeg er normalt ikke brydd av tanken på ulv, men...

Det begynner å bli litt vel mye ulve-episoder, og det er da rett i nærheten av her hver gang.

Jeg har heller ikke tenkt så mye på ulv før, men det blir noe annet når den kommer så nærme. Og da spesielt siden den ikke virker så sky heller ..er en del ulv her jeg bor også. Leste i sommer om noen som hadde møtt ulv som oppførte seg truende. Det var skummel lesning.

Bones: det er ikke alltid man har hunden i syne. Den kan eks bare runde rundt hushjørnet.

Jeg slipper aldri mine hunder i skogen uten GPS. Skulle de bli tatt av ulv vil jeg forhåpentligvis finne liket. Det aller verste må være å ikke vite hvor hunden er (uvisshet er alltid verst). Men jeg håper jo at vi slipper å se/møte ulv.

Mine hunder er jakthunder og naturlignok så løper de ute av synet (helt naturlig når man har fuglehund). Jeg kan ikke ha hundene i bånd året rundt (ref tidligere båndtvang diskusjoner, så trenger alle hunder å løpe, mine gjør også det når det ikke er båndtvang). Og da er det en sjanse jeg må ta. Ikke noe morsomt, men jeg håper myten/rykte/fakta(?) om at det er elg/harehunder som er mest utsatt og at fuglehunder som bare løper 2-400m unna meg ikke vil være i fare. Jeg må tro det, ellers blir jeg paraniod på tur.

Når ei vennine av meg ringer og sier det observert ulv ved henne så vær forsiktig på tur så kjenner jeg jo at jeg blir redd. Og det er ikke noen god følelse.

Jeg ferdes mye på tur, jakter langt inne på fjellet og er svært lite redd. Men akkurat ulv kjenner jeg at jeg ikke liker.

For noen uker siden var vi på jakttur i Sverige hvor noen av de andre ble forfulgt av en bjørn, den hadde gått 1km på siden av dem og kontrollert (de så sporene) og traff bjørnen ved veien når de kom til bilen. Bjørn er også skummelt, men jeg anser sannsynligheten for at bjørn gjør oss noe som minimal. Der er ikke ulven føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette var kjempetrist for eier, er ikke slik man ønsker at det skal ende! Men det er jo en sjanse man tar når hunden slippes ut uten tilsyn.

Det var gjerde rundt hagen der hundene gikk. Litt drøyt når man ikke kan lufte hund i sin egen hage lenger. Var jo en liten selskapssak som ble angrepet oppi der tidligere i år. Det var på dagtid, og eier var ute sammen med bikkja...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var gjerde rundt hagen der hundene gikk. Litt drøyt når man ikke kan lufte hund i sin egen hage lenger. Var jo en liten selskapssak som ble angrepet oppi der tidligere i år. Det var på dagtid, og eier var ute sammen med bikkja...

Hvordan vet du det? Står ikke noe om gjerde i artikkelen linket til ovenfor i alle fall.

Jeg går utfra at det IKKE var gjerde i og med at ulv svært sjelden krysser gjerder. Og ikke står det noe i ordene fra SNO om noe forsert gjerde heller, bare "- Her er det to ulver som har kommet nordfra. De har fulgt veien nedover til eiendommen, tatt bikkja og gått samme vei tilbake igjen, sier Dambakken"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du det? Står ikke noe om gjerde i artikkelen linket til ovenfor i alle fall.

Jeg går utfra at det IKKE var gjerde i og med at ulv svært sjelden krysser gjerder. Og ikke står det noe i ordene fra SNO om noe forsert gjerde heller, bare "- Her er det to ulver som har kommet nordfra. De har fulgt veien nedover til eiendommen, tatt bikkja og gått samme vei tilbake igjen, sier Dambakken"

I følge oppdretters datter på fb ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk.

Ser du noe gjerde her?

Som jeg tenkte, kan ikke se snurten av et gjerde...

At ulv tar hund er jo ikke noe nytt. Og så lenge ulven ikke har forsert noe gjerde når hundene var ute aleine, så ser ikke jeg at disse ulvene har gjort noe galt. Synd med hunden selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo uhyre trist at slikt skjer, og jeg mener det er uvanlig at ulven er så "tam" at den faktisk går inn på gårdstune til folk og tar byttet der. Kanskje burde man jakte ulv med gummikuler slik at de blir mer redd folk igjen? Nei, jammen om jeg vet.

Jeg har jo også nå flytta til områder der det ikke er uvanlig at det ferdes ulv. Nå på søndag ble vel siste ulven i lisensjakta felt bare noen km fra der jeg bor... Jeg har hele eiendommen inngjerdet, men jeg er alltid med hunden ut når han skal lufte seg. Jeg slipper han helst ikke av syne, og jeg ser jo også at det er spor innenfor inngjerdingen av "noe" - antakelig rev da *ler* - så gjerder holder ikke nødvendigvis dyr unna. På tur kaller jeg inn Willy ganske ofte for å ha kontroll på ham, jeg liker ikke at han drar for langt unna meg på tur (100 m er for langt unna) - så ja - jeg passer på hele tida.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerde eller ikke så har mange ulv blitt fryktelig nærgående! Og det synes jeg absolutt ikke noe om. Ja til ulv og rovdyr i Norge sålenge de oppfører seg som det og ikke blir vandt til mennesker.

Hurra for logikk... Ja til rovdyr så lenge de ikke plager oss uansett hvor vi bor... Prøv og si det til dem du..

Det er trist når slikt skjer, men bor man i rovdyr land så får man ta forhåndsregler eller flytte om man ikke liker det.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for logikk... Ja til rovdyr så lenge de ikke plager oss uansett hvor vi bor... Prøv og si det til dem du..

Det er trist når slikt skjer, men bor man i rovdyr land så får man ta forhåndsregler eller flytte om man ikke liker det.

Men du - er det normalt/vanlig at ulven er så "husvarm" og lite redd for mennesker og lyder at den lusker helt inntil husveggen til folk? Trodde de var ganske sky, jeg. :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Gjerde eller ikke så har mange ulv blitt fryktelig nærgående! Og det synes jeg absolutt ikke noe om. Ja til ulv og rovdyr i Norge sålenge de oppfører seg som det og ikke blir vandt til mennesker.

Dette er streifere og det er ikke uvanlig at de blir nærgående og tyr til alternative måter å skaffe mat på da de ikke drar fordelene av å være i flokk bl.a. m.t.p. å jakte større dyr. Det er bare jegerne å takke for at vi hele tiden får flere sånne da de bevisst går etter ulv i i flokk og flokkledere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for logikk... Ja til rovdyr så lenge de ikke plager oss uansett hvor vi bor... Prøv og si det til dem du..

Det er trist når slikt skjer, men bor man i rovdyr land så får man ta forhåndsregler eller flytte om man ikke liker det.

Det er ikke normalt at ulv går inn på gårdsplassen til folk, eller det var ihvertfall ikke. Nå har det jo blitt det. Jeg mener at for den lille stammen vi har av ulv så skal den ha stort nok område til å være på uten å komme i klammeri med folk. Det er atypisk for ulv å ikke være redd for folk, men når den redselen ikke finnes lengre fordi dem synes det er enkelt å skaffe seg mat på den måten så må de bort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dere ærlig talt det spiller noen rolle om det var et lite gjerde der eller ikke (tviler på at standard norsk gjerde er problematisk for en ulv å hoppe over), når ulvene kom helt innpå et hus og tok bikkja? Hvor mange unnskyldninger skal vi lage for ulven? Virker som det alltid er hundeeierens feil uansett hva. "ulven var i Norge først, hunden løp for langt unna eieren, eieren hadde ikke to meter høyt gjerde, hunden var løs på egen eiendom".

Jeg har ikke noe imot ulven så lenge den holder seg i skogen og ikke sniker seg inn og spiser dyrene rett utenfor husveggen. Syns det er ekkelt.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig trist når noe sånt skjer så klart,men jeg personlig vil heller miste hunden min til en ulv enn en bil.Eller en illsint saueeier...

Jeg blir holdt "ute" av skogen av båndtvang,beitedyr og folk mye av året så ulven tar jeg risken på når som helst.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er ikke normalt at ulv går inn på gårdsplassen til folk, eller det var ihvertfall ikke. Nå har det jo blitt det.

Hvorfor tror du det er blitt sånn nå da? Evolusjon på 10 år?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk.

Ser du noe gjerde her?

Nei, gjør ikke det. Ikke jeg som har påstått at de var inngjerdet, men ei som kjenner familien. Mulig de har grind ved verandaen eller noe, ikke vet jeg ;-)

Ellers er det noe med det Stineog Staffene skriver, ja:) Eksemplene på hvor lite redde disse importerte "Norske" ulvene er, begynner å bli veldig mange...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Unge streifulver

Selv i områder med fast ulvebestand, er sjansen liten for å se ulv, siden

ulver helst unngår kontakt med mennesker. I de fleste tilfellene der

ulver blir sett, er det oftest unge dyr ute på vandring. I slike tilfeller

kan de rote seg bort i bebyggelse, ja til og med inn i storbyer som Oslo

og Stockholm. Man har sett flere eksempler på at ulver kommer seg

inn i innhegninger og har problemer med å komme seg ut igjen. Slike

episoder er sjeldne, men får stor oppmerksomhet i media.

Hvorfor gidder jeg faktisk ikke å spekulere i.

Nei det er jo mye enklere å skyte de.

Nei, gjør ikke det. Ikke jeg som har påstått at de var inngjerdet, men ei som kjenner familien. Mulig de har grind ved verandaen eller noe, ikke vet jeg ;-)

Ellers er det noe med det Stineog Staffene skriver, ja:) Eksemplene på hvor lite redde disse importerte "Norske" ulvene er, begynner å bli veldig mange...

Kan altså ikke være en noe mer naturlig forklaring?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...