Gå til innhold
Hundesonen.no

Dachsen Theodor ble drept av ulv (Åsnes)


marjea
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Red: Snusken - trengte ikke engang åpne linken for å se at det var Wikipedia "fakta" du kom med;-) Sett deg litt grundigere inn i Ulvens gjeninføring i Norsk natur, mye artig der...

Men da har du sikkert noen gode kilder på det som ikke bare er bondevrøvl sant?

Uansett var poenget mitt at det ikke er noen særnorsk ulv rase/stamme i så måte men at den er en del av en større bestand. Ser du på kartet skjønner de fleste at den fint kan vandre over disse områdene helt av seg selv uten hjelp av konspirasjonsteorier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Synes ikke at det er snakk om å lage unnskyldninger jeg. Vi er bortskjemte i Norge. Forventer at vi kan ferdes over alt og slippe kjæledyr og husdyr løse uten at noe skal skje med dem. Vi har rovdyr i

Uff, dette var kjempetrist for eier, er ikke slik man ønsker at det skal ende! Men det er jo en sjanse man tar når hunden slippes ut uten tilsyn.

Hurra for logikk... Ja til rovdyr så lenge de ikke plager oss uansett hvor vi bor... Prøv og si det til dem du.. Det er trist når slikt skjer, men bor man i rovdyr land så får man ta forhåndsregler

Guest Gråtass

I følge Dambakken i SNO er dette trolig den ulven som ble påkjørt og skadet i Knappom i November, han mener at den da søker til bebyggelsen for å få lett tilgjengelig mat fordi den er skadet. Jeg avventer videre tiltak fra SNO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har du sikkert noen gode kilder på det som ikke bare er bondevrøvl sant?

Uansett var poenget mitt at det ikke er noen særnorsk ulv rase/stamme i så måte men at den er en del av en større bestand. Ser du på kartet skjønner de fleste at den fint kan vandre over disse områdene helt av seg selv uten hjelp av konspirasjonsteorier. :)/>

Jo da, men kilder og stoff som ikke er "bondevrøvl" finner du helt sikkert lett nok selv, om du vil;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jo da, men kilder og stoff som ikke er "bondevrøvl" finner du helt sikkert lett nok selv, om du vil;-)

Hehe nei jeg gjør faktisk ikke det. Har prøvd og finner ingenting som støtter dine konspirasjonsteorier.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe nei jeg gjør faktisk ikke det. Har prøvd og finner ingenting som støtter dine konspirasjonsteorier.

Da leter du dårlig:) Leser da stadig stykker om dette, flere også fra forskerhold, særlig fra Svensk side. Er en dokumentar som gikk på tv2 på youtube også. Finnes også en utgitt bok, med solid dokumentasjon på snusk som har foregått (ulver i mosen) Gidder ikke å bla fram enkeltstykker akkurat nå, men får se om jeg får ånden over meg etterhvert;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemor sa alltid at ulven var de ikke redd, den kunne herje fælt i reinflokken, men folk gikk den ikke etter. Jerven derimot var djevelens verk, den slapp glatt reinen for å fyke på folk istedet.

Jerv har jeg hatt krabbende oppover en traktor vi gjemte oss i når den tok sau på jordet! Vi trodde svær traktor med bråkete skuffe skulle skremme den, men den gikk til angrep på "oss"! Den likte heldigvis ikke tuten og forsvant ut i busken, vi tok sauen på skuffa og innen den var på kom jerven tilbake i full fart for og ta tilbake byttet sitt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Da leter du dårlig:) Leser da stadig stykker om dette, flere også fra forskerhold, særlig fra Svensk side. Er en dokumentar som gikk på tv2 på youtube også. Finnes også en utgitt bok, med solid dokumentasjon på snusk som har foregått (ulver i mosen) Gidder ikke å bla fram enkeltstykker akkurat nå, men får se om jeg får ånden over meg etterhvert;-)

Nei og det kan godt hende det har skjedd noe snusk. Det forandrer ikke det faktum at det er samme ulven som er her nå som nærmest ble utryddet i skandinavia. Jeg gleder meg til du ev. får ånden over deg, youtube, tv2 og ulv fant jeg denne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og det kan godt hende det har skjedd noe snusk. Det forandrer ikke det faktum at det er samme ulven som er her nå som nærmest ble utryddet i skandinavia. Jeg gleder meg til du ev. får ånden over deg, youtube, tv2 og ulv fant jeg denne:

Ha ha:) Fikk du litt underholdning, da;-) (forresten, var vel ikke så mye kjøtere blandt de som ble utryddet, får man tro)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vel - det er Villsvin og Ulv det åpenbart er stor forskjell på? Sånn i praktisk forvaltning...? (selv om den ene er en jaktbar ressurs, som feks i vårt naboland settes stor pris på - den andre settes kun pris på av de som bare ser den på bilder...)

Nei? Villsvin er vel nærmest en shoot on sight-jaktbar ressurs, hvor det er bred enighet om at det vil vi ikke ha i Norge? Ulv splitter folk i to, enten vil man ha ulv strykende rundt hushjørnene og la de forsyne seg av husdyra våre, eller så vil vi utrydde de fra jordens overflate? Mens kanadagås er det ingen andre enn spesielt interesserte som gidder å bry seg om, til tross for at de stadig overtar mer av de naturlige habitatene til våre egne grågjess. En markant forskjell på alle tre, faktisk.

Canadagåsa er en fremmed art og uønsket i norsk natur. Derfor er det også mange steder utvidet jakt på dem... :). Bare sånn for ordens skyld.

Utvidet jakt ja, men den er bare fra 21 august til 23 desember (her på østlandet ihvertfall, det er kortere jaktsesong på de i de nordligste fylkene), i følge Store norske leksikon. Ergo så tillater vi de tydeligvis å formere seg i Norge, sant?

EDIT: En annen markant forskjell på villsvin og ulv, er jo at det ikke har oppstått gedigne konspirasjonsteorier om hvorfor vi har villsvin i Norge igjen. Vi skjønner at de ikke bryr seg større om landegrenser, men ulv skal tydeligvis respektere sånne bagateller.

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at de fleste som faktisk har størst meninger om ulv ikke har levd i et område me ulv.

Jeg kommet ifra ei bygd der vi har mye jerv. Totalt mister vi mye sau i løpet av året og det som blir gjort er løsninger for å berge sauen. Rullering mellom bøndene om hvem som går i fjellet og ser etter sauene store deler av sommeren, sauene blir hentet ned fra fjellet tidligere osv. Til tross for store tap og en del rovdyr, har det aldri vært en artikkel i avisen om det så vidt jeg vet..

Men hvis 1 ulv skulle ta en hund, ja da er det fullstendig krise at vi har rovdyr i skogen.

Visste dere det at havørnen er vanlig fugl i innlandet også? Og ikke uvanlig tar den både lam og katter, til tross for at de egentlig skal være åtseletere.. Samme som at bjørner er mest plantespiser..

En bjørn som dreper mye sau på høsten, er et "dårlig" individ. Fordi det lønner seg å spise bær med tanke på dvalen. Kjøtt spiser de helst når de kommer ut av dvalen.

Så ja, jeg mener at skadedyr bør taes ut og det bør være en slags forvaltning av rovdyrene. Men ulven er virkelig ikke den værste. Jeg ville heller ha prøvd å stoppet veksten av jerv og gaupe. Men de har jo ikke spist hund, så de eksisterer tydeligvis ikke...

Sent from my GT-I9100

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo forvaltning av rovdyrene, både lisensjakt og skadefelling. Det telles årlig hvor mange kull som er kommet, på jerv drepes hele kull dersom det er for mange (hiuttak), og det hele ér kraftig regulert. Det som gjør det hele litt tricky er jo at alle disse rovdyrene beveger seg over store store områder og er forholdsvis raske. Så innen man oppdager at skade har skjedd, og alt byråkratiet har blitt gjort, så er det tilnærmet umulig å finne igjen DET individet som gjorde skaden, og da tar de bare et vilkårlig, kanskje uskyldig, friskt individ istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dette er jo bare trist.

Jeg er for ulv, jeg mener det er plass til den i vår fauna og jeg mener at når vi ferdes på deres områder så må vi oppføre oss i tråd med det og ta hensyn til at det kan være ulv og at den ikke nødvendigvis synes hunden er like kul som du selv synes.

MEN - jeg mener at ulv som oppsøker folk bør skytes. Vi kan ikke ha ulv som tråkker rundt i hagen til folk med mindre man bor midt i og har lyst til å ha det sånn. Ulv som sniker rundt hushjørner bør skytes - enkelt og greit. Folk skal ikke være en enkel kilde til mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sier, jeg har bodd på svalbard, min familie har bodd på svalbard i over 15år. Ingen av dem har sluttet at "isbjørn som sniker rundt hushjørner bør skytes". Og la oss være ærlige med oss sjøl, hverken ulv eller isbjørn "lusker rundt hushjørner" (tror nå heller ikke de lusker så veldig, eller bryr seg om hushjørner) for å spise mennesker.

Trodde man ble ferdig med "den kommer til å spise meg" på barneskolen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg må si at de fleste som faktisk har størst meninger om ulv ikke har levd i et område me ulv.

Likevel er det de som mener de lever med ulv som skal ha det til at O'hvor nærgående den er blitt, spiser fra henda til mennesker mens det også i dette tilfelle med Theodor knapt kan kalles bebyggelse, ett enkeltstående hus som grenser mot Finnskogen og er ikke merket som bebyggelse på kartet eller. Ulven har ikke engang trådd på asfalt for å komme dit.

Kart_ulveangrep_4626431a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo forvaltning av rovdyrene, både lisensjakt og skadefelling. Det telles årlig hvor mange kull som er kommet, på jerv drepes hele kull dersom det er for mange (hiuttak), og det hele ér kraftig regulert. Det som gjør det hele litt tricky er jo at alle disse rovdyrene beveger seg over store store områder og er forholdsvis raske. Så innen man oppdager at skade har skjedd, og alt byråkratiet har blitt gjort, så er det tilnærmet umulig å finne igjen DET individet som gjorde skaden, og da tar de bare et vilkårlig, kanskje uskyldig, friskt individ istedenfor.

Norge kan ikke å forvalte noen dyrebestand de.. Eneste som jeg kjenner til der de har litt god peiling er faktisk reinsdyrbestanden der jeg jakter. Se på feks gaupa på fosen, der har de null kontroll til tross for fellingstillatelser.

Forvaltningen av elg er jo innimellom en stor vits.

De me best utdannelse innen naturforvaltning osv får jo seg ikke jobb og kommer ikke til. Det er dømt til å gå galt det..

Sent from my GT-I9100

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte om hunden her og synes det er trist at noe slikt har skjedd (og det er jo ikke første gang.. ). :(

Jeg tror ulv er det jeg er mest redd for der jeg bor nå, og kjenner det er ubehagelig og ha både hest og hund med tanke på det. Har blitt filmet en ulv i en gate 2 min unna der jeg bor nå (ligger på youtube), der ulven vandrer rundt 15m fra et menneske. DA er jeg ikke for ulv- for da er det jo en trussel. Som IW (og flere har nevnt ser jeg), så er jo ulven grei så lenge den holder seg i skogen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er mange som mener de har sett ulv, jegere burde man forvente kunne se forskjell på dyr men nylig tok de igjen en hund for å være ulv i Son.

Jeger observerte ulv i Son

Her sees det blodtørstige ulvemonsteret, tatt seg inn på kjøkkenet til menneskene for å skaffe mat.,, huff å huff..

Laika-fant.jpg

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel er det de som mener de lever med ulv som skal ha det til at O'hvor nærgående den er blitt, spiser fra henda til mennesker mens det også i dette tilfelle med Theodor knapt kan kalles bebyggelse, ett enkeltstående hus som grenser mot Finnskogen og er ikke merket som bebyggelse på kartet eller. Ulven har ikke engang trådd på asfalt for å komme dit.

Kart_ulveangrep_4626431a.jpg

Rett nordvest for dette stedet, midt ute på en åpen slette med flere gårder, ble det tatt 14 lam på innmarksbeite i høst. Det antas å være 2 ulv, og de måtte krysse flere veier og da bevege seg rundt på denne åpne sletta forbi flere gårder for å komme til lammene. Ikke veldig usannsynlig at det er samme ulver?

Jeg bor selv i Ranum (et par mil nordøst for Karlstad), i skogkanten som Karlstad der dachsen ble tatt, men har ikke sett noen ulvespor i skogen bak gården. Er veldig fin sporsnø her nå. Men det er heller ingen med noen husdyr "tilgjengelige" her i nabolaget, så de ser det vel ikke som interessant område.

Kan tyde på at det er et par streifdyr fra Trysilområdet som er på tur her da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ha ha:) Fikk du litt underholdning, da;-) (forresten, var vel ikke så mye kjøtere blandt de som ble utryddet, får man tro)

Det er nok ikke mye kjøtere blant de som blir tatt herover nå eller skal jeg si deg. Hvis det er tilfelle at ulven her nå er hybrider om det er det du insinuerer burde det være lett dokumenterbart. Så da fortsetter jeg å vente i spenning på kilder fra deg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...