Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt fôr: Brit Carnilove


Gjest
 Share

Recommended Posts

Så på jobb i dag at vi har fått inn det nye fôret fra Brit: Carnilove. Har noen her rekt å prøve det enda? Er så spent på tilbakemeldingene, har ventet på det helt siden i sommer da jeg fikk vite at det skulle komme. Dette er altså et fôr som har høyt innhold av kjøtt (70%) og inneholder ikke korn.

Har en svær 20kg-sekk stående som jeg skal prøve, men siden Melvin reagerte på Taste of the wild har vi ikke tenkt til å prøve enda et nytt fôr så fort igjen, så vi får se an litt.

Står mer om fôret her. http://www.carnilove.cz/en/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi gode gamle sonen-folk her?

:P

For fra Brit er jo rimelig bra i utgangspunktet, så neppe noe dårligere dette.

Vi vet jo også at ingen hund reagerer likt på samme type for, også mye plasebo med om hunden er på tur opp eller ned i pels og blir dusjer børstet, vært mye ute osv...

Så prøv selv, eneste fasit for deg. :o)

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi gode gamle sonen-folk her?

:P

For fra Brit er jo rimelig bra i utgangspunktet, så neppe noe dårligere dette.

Vi vet jo også at ingen hund reagerer likt på samme type for, også mye plasebo med om hunden er på tur opp eller ned i pels og blir dusjer børstet, vært mye ute osv...

Så prøv selv, eneste fasit for deg. :o)

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk 2

Min erfaring er at Brit er utroooolig dårlig! Og det fra å ha stått i butikk hvor vi solgte det og fikk masse klager! Min egen hund nekter faktisk helt å spise det, og sulter heller i flere dager.

Og placebo? På hundefor? Forklar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De koster 749,-/789,- for 12 kg kylling/laks.

På jobb har vi bare oppdretteravtale på Brit Care foreløpig som jeg vet om hvertfall. Er bare Tropehagen og TAM som leverer det i Norge, så vil ikke tro noen andre har det heller. Du kan jo spørre i butikken om du har en nærme deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marvin har gått på Brit lam og ris ved siden av v&h siden i mai ca, og Dany valpefòr-varianten fram til nå ved siden av v&h. Jeg må si jeg ikke kan komme på noe negativt jeg merker på mine hunder. De spiser av hjertens lyst, har veldig fin og lite avføring (det har nok også noe med at de får en del vom å gjøre) og begge er fine i pelsen sin og har mye energi. De holder også vekten bra i forhold til porsjonene de får.

Hva det inneholder i forhold til om det er det "beste" fòret, det skal jeg ikke uttale meg om. Og det hadde vært interessant å finne ut av. Derfor hadde UMB's erneringskurs/mat/helse som nevnt i erneringstråden (eller andre kurs), vært greit å få med seg. Håper de skal ha flere senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingvarianten ser ok ut, men jeg lurer på hvordan de får det til å bli 20% fett med bare 5% kyllingfett? Potet og eple har jo ikke målbare mengder fett, samt at tørket kylling/mel er fettfritt (ellers ville det harsknet under oppbevaring). Lakseoljeandelen er vel 3% som fiskevarianten...

Fiskevarianten derimot har hydrolisert kyllingprotein, og det betyr at det kan være kun fjær... Hvorfor et det ikke brukt tørket/mel her også??

Ingen har "naturlige smaker" slik som care/premium og det er jo kjempeflott.

Prisen er den samme som Orijen sin, og det er laget i Europa, ergo kan de ikke skylde på transportkostnader. Jeg vil heller støtte Champiom Petfoods som kun lager kvalitetsfôr, og kan dokumentere hver eneste ingrediens enn et merke som ligger overalt på skalaen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Bie - regnet med at det var dyrt, ja.

Har ikke noe forhold til fôret "Brit" i det hele tatt, men synes det er bra at fler tilbyr tørrfôr med over doble kjøttprosenten enn tradisjonelle tørrfôr.

Det gir i alle fall noen alternativer til de som ønsker å gi større andel kjøtt i fôret, men som ikke har verken fryserkapasitet eller lyst til alt sølet som vom & hundemat medfører.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Bie - regnet med at det var dyrt, ja.

Har ikke noe forhold til fôret "Brit" i det hele tatt, men synes det er bra at fler tilbyr tørrfôr med over doble kjøttprosenten enn tradisjonelle tørrfôr.

Det gir i alle fall noen alternativer til de som ønsker å gi større andel kjøtt i fôret, men som ikke har verken fryserkapasitet eller lyst til alt sølet som vom & hundemat medfører.

Susanne

Det er ganske mange merker som har det, om folk bare gidder å lete utenfor dyrebutikken på hjørnet. De aller fleste hundekjørerbutikker har gode, kjøttrike tørrfôr til kjempegode priser (om enn ikke kornfritt). High Energy, Canimat og det ene til Troll er ypperlige kjøttrike, kortreiste fôr. Og for de som reiser utenlands på utstilling utvides utvalget enormt og prisene mye mye lavere enn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg rigtignok ikke sett på dette nye produktet, men jeg har det litt sånn at de markedsfører seg selv som produsent av "superpremium dog food" (står i produktbeskrivelsen av de normale produktene) og som er så dyrt kun får 2 stjerner av 6 mulige av eksperter som analyser innholdet:

http://www.dogfoodanalysis.com/dog_food_reviews/showproduct.php?product=2348&cat=6

"Taste of the wild" som du bruker i dag(?) er kjent for å være av meget høy kvalitet, den får også 6 stjerner samme sted (men det er ikke dermed sagt at alle hunder liker det da):

http://www.dogfoodanalysis.com/dog_food_reviews/showproduct.php?product=1285&cat=8

For den prisen ville jeg heller sett på andre alternativer personlig, som f.eks Orijen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener meg, 13de? Så forer vi på Vom og hundemat, kommer nok ikke til å gå tilbake til noe tørrfor noen gang. Jeg lurte på folks erfaringer fordi vi selger fôret på jobb :)

Og i analysen med 2 stjerner som du linker til er det Brit Care som er testet, ikke Carnilove. Så det vil jo bli som å sammenlikne et hvilket som helst annet vanlig tørrfor med Taste of the wild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener meg, 13de? Så forer vi på Vom og hundemat, kommer nok ikke til å gå tilbake til noe tørrfor noen gang. Jeg lurte på folks erfaringer fordi vi selger fôret på jobb :)

Og i analysen med 2 stjerner som du linker til er det Brit Care som er testet, ikke Carnilove. Så det vil jo bli som å sammenlikne et hvilket som helst annet vanlig tørrfor med Taste of the wild.

Jo, jeg vet at det ikke er samme produktet, men det er samme produsenten, og det tror jeg at jeg nevnte også. Jeg har det bare litt på den måten at jeg går utifra at når en produsent presenterer seg som en premium produsent og tar premium priser for et produkt som er veldig billig å produsere så antar jeg at de er ute etter maks profitt i steden for å tilby det beste. Men du har selvfølgelig helt rett i at jeg ikke vet hvordan dette er, og det legger jeg ikke skjul på.

Tenker bare selv jeg ville valgt en produsent som jeg tvers igjennom vet er god når dette produktet allikevel er så dyrt, men det er jo bare meg personlig da.

Jeg kan ikke uttale meg heller da man på hjemmesiden deres ikke kan lese om produktet deres, når jeg klikker på produktet (det er det første her i linken) kommer det ingenting opp, så jeg kan ikke se om det er noen tilsetningsstoffer osv. Det er noen produsenter som bare tar det billigste kjøttet/fisken (restene som ikke kan brukes til menneskeføde) mens andre tar hele egg, fisk, kyllinger etc. Viss en bare bruker restene er balansen av fett og næringsstoffer litt i ubalanse og man tilsetter da andre ting for å få tilsvarende balanse. Det er en billigere løsning. Jeg vet jo som sagt ikke om det er tilfelle her.

Jeg syns det er fint du setter deg inn i de tingene du selger:-)

Når det gjelder Taste of The Wild eller f.eks. Orijen tror jeg at alle deres produkter er ranket veldig bra. Det kommer flere og flere gode produkter på markedet, men det er vanskelig å sette seg inn i dette, det krever litt innsats.

Jeg syns det høres fornuftig ut med å fore rått, det vil jeg også prøve neste gang jeg får hund så sant jeg ikke har en gigant og ingen mulighet til en stor fryser hjemme, i så tilfelle må det bli et bra tørrfòr;-)

Edit, link som jeg glemte: http://www.brit-petfood.com/food-for-dogs//174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tatt i Brit med klypetang engang etter hva jeg har lest om andre fòr de har. Det er bare profitt de går etter.

Jeg kommer aldri til å prøve det "nye" fôret fra Brit eller tilbake til de andre typene de har (blåsekk eller care), og grunnen til det er ene og alene importøren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å prøve det "nye" fôret fra Brit eller tilbake til de andre typene de har (blåsekk eller care), og grunnen til det er ene og alene importøren...

Nysgjerrig, hvorfor det? Er det noe spesifikt mot tropehagen/tam-kjeden, eller går det på vitpro (mener det er vitpro som importerer brit)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

j

Nå ble jeg nysgjerrig, vil du utdype?

Nysgjerrig, hvorfor det? Er det noe spesifikt mot tropehagen/tam-kjeden, eller går det på vitpro (mener det er vitpro som importerer brit)?

Har med hvordan den nåværende importøren "overtok" eneimporten.

(er vel importøren som hadde Lone Star tidligere som har importen av Brit nå)

Endret av Dratini
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...