Gå til innhold
Hundesonen.no

København lufthavn/flyplass? (import av valp)


Shlush
 Share

Recommended Posts

Noen som er kjent på flyplassen i København, Danmark? :)

Jeg har hørt med mattilsynet angående import av valp og mellomlanding i Danmark før Norge. Mattilsynet TRODDE ikke mellomlanding var tilatt (svaret jeg fikk på mail) og oppfordret meg til å ringe til grensekontrollstasjonen på gardermoen :) Venninnen min var så snill at hun ringte for meg :angel:

Såååh, svaret er det at mellomlanding er lov kun på flyplasser med Transitt-område :) Uten at jeg vet helt hva det vil si. Men har København lufthavn et slikt transittområde? Eventuelt hvordan ser jeg at jeg IKKE går ut av dette område?

Og samtidig måtte jeg ha en attest eller noe slikt på at valpen ikke hadde forlatt transittområdet? Så hvem skriver/lager en slik attest til meg?

Masse spørsmål på en gang :) men å importere er tydeligvis myyye å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at disse reglene var byråkrati. Så lenge du holder deg innad på flyplassen og ikke går gjennom tollen, er alt ok:) Importerte valp fra Tyskland for litt over en uke siden! ;) Lykke til! :)

Men for at du ikke må gjennom tollen for å skifte gate så MÅ man vell ha transittområde? :) eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror alle flyplasser er bygd opp slik at når man kommer fra utlandet så oppholder man seg innenfor samme "sikkerhetskontrollområde" (forstå meg rett) som reisende som skal til utlandet. Dvs man går bare igjennom sikkerhetskontroll/toll på mellomlandingen hvis man skal videre med et fly til samme land som man mellomlander i.

Når man mellomlander og skal videre til utlandet (kommer fra utland og skal videre til utland) så skal man ikke igjennom sikkerhetskontroll/toll før man ankommer i destinasjonslandet. Slik har det iallefall vært på alle flyplassene jeg noen gang har mellomlandet på.

Vil tørre å påstå at alle flyplasser har et transittområde, ihvertfall de store i Europa ol.

edit:

Når jeg hentet valpen min i Tyskland mellomlandet vi i Amsterdam før Trondheim. Vi gikk igjennom sikkerhetskontrollen på Stuttgart flyplass. Landet i Amsterdam, var på transittområdet (der hvor alle internasjonale flyvninger kommer/drar fra) og så gikk vi igjennom tolla på Værnes og viste papirer ol der. Ble kun spurt om "boardingpasset" til valpen (kvittering for betalt for valpen) i gaten på flyplassen i Amsterdam.

Endret av Ymirheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt dette blir et problem eller ei tror jeg faktisk kommer litt an på HVEM av veterinærene på Gardemoen du spør. Er ei der oppe som er notorisk vanskelig og byråkratisk, og et par andre som er litt mer "fornuftige". Jeg spurte en gang om import fra UK, og da måtte buret i tilfellet plomberes! Endte med å sende katten cargo...

Har importert katt og hunder fra kontinental Europa også, og har da sørget for direktefly. Jeg har rett og slett ikke tatt sjansen på noe annet.

MEN kommer du fra EU så skal jo ikke valpen innom noen vet. sjekk uansett. Bare tollen.

og ja, Kastrup har transittomr (som de andre her sier transittomr er når du bytter fly/gate uten å gå gjennom noen ny sikkerhetskontroll da du holder deg på internasjonalt territorie inne på flyplassen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har reist hjem med hund ifra USA der vi mellomlandet i Køben. Vi måtte gjennom en sikkerhet og passkontroll, men forble inne i transittområdet. Jeg tok hunden ut av buret, og bar henne gjennom sikkerhetskontrollen, og sendte buret gjennom x-ray maskinen. Ikke måtte jeg vise papirer eller noe, og jeg opplevde dem ikke som strenge, heller tvert imot. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...