Gå til innhold
Hundesonen.no

Er øreteiping/utstilling juks?


Ane
 Share

Recommended Posts

Jeg trur årsaken til at "øreteiperne" reagerte med full ild her nå, er måten du spør på. Du spør ikke hvorfor ører teipes, du spør hvorfor det er greit, og legger dermed premisset om at det ikke er greit til grunn.

Mulig det var teit måte å skrive det på, men det er jo det jeg lurer på :) Jeg vet hvorfor de teipes. Jeg bare lurte på om noen hadde noen "gode" svar på det. Jeg er vel egentlig bare interessert i å høre hva de mener om det, og lære deretter :). Ja, jeg klarer ikke helt få frem hva jeg mener nå heller ser jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hva er poenget med å fake og skjule ting på hunden på utstilling? Hvis jeg drar på utstilling er det fordi jeg ønsker en eksperts evaluering av hunden min målt opp mot rasestadard, og da er det helt u

For det der er ikke bittelitt snevert liksom :rolleyes2: For Smula, Willy, Blaze og alle de andre som vinner litt gjør det bare fordi vi er så flinke til å skjule feilene deres, og har ingenting med

Jeg trur årsaken til at "øreteiperne" reagerte med full ild her nå, er måten du spør på. Du spør ikke hvorfor ører teipes, du spør hvorfor det er greit, og legger dermed premisset om at det ikke er gr

Hva er poenget med å fake og skjule ting på hunden på utstilling? Hvis jeg drar på utstilling er det fordi jeg ønsker en eksperts evaluering av hunden min målt opp mot rasestadard, og da er det helt uten verdi for meg å vise en hund hvor feilene er mest mulig skjult. Jeg vil jo vise fram HELE hunden med plusser og minuser, ikke en fake versjon. Da har ikke lenger den evalueringen så mye verdi for meg, og for våre helt ærlig så kan det føre til at utstillingsmeritter mister sin verdi også.

Men, så skal det også sies at jeg ikke helt forstår utstillingsbasillen, jeg er en outsider og meningene mine speiles vel I det.

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, takk for et ordentlig svar Krilo! :thumbs: Det var slike svar jeg var ute etter. Jeg viste ikke at det kunne ha "helsefremmende" effekter også :) Alt man lærer :P

Edit: Ser det ikke er riktig likevel?

Har du bilde av med trekant og rosenører? Ja, det er jeg helt enig i, det siste du sier! :) Men jeg er bare redd teipen er til "plage" eller gnager ol. Det er jo ikke godt å gå med sportsteip synes jeg :P

Er det noen spesielle måter å teipe på, for å ikke teipe for stramt, eller for at det ikke skal "plage"/gnage?

Det er en del som har f. eks ett rosenøre eller litt slapt trekantøre, men det blir ikke sett på som noen stor feil og det avles på (finnes verre ting innad rasen).

"Feil" ører:

boerboel.jpg

70785585_2-Boerboel-Puppies-Phalaborwa.jpg

Riktige ører:

boerboel.jpg

boerboel3.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del som har f. eks ett rosenøre eller litt slapt trekantøre, men det blir ikke sett på som noen stor feil og det avles på (finnes verre ting innad rasen).

"Feil" ører:

boerboel.jpg

Denne har vel korrekte ører bare at den drar de bakover smiske-style?

boerboel3.jpg

"Mmm! You look like turkey!" :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan hende, var mer for å illustrere hvordan det ser ut :) Vanskelig å vite om det er "smiskefjes" eller bare at ørene er sånn bare ut ifra et bilde. Har sett flere av dem med sånne ører. Jeg trodde det var forbeholdt myndene.... kanskje de ønsker de var fjærlette og kunne springe som vinden! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan hende, var mer for å illustrere hvordan det ser ut :) Vanskelig å vite om det er "smiskefjes" eller bare at ørene er sånn bare ut ifra et bilde. Har sett flere av dem med sånne ører. Jeg trodde det var forbeholdt myndene.... kanskje de ønsker de var fjærlette og kunne springe som vinden! :lol:

Den andre hunden har rosenører, men den jeg kopierte har ikke det. :) Den har vippeører, men de er bare opptatt med å uttrykke seg.

Sånn som jeg ser det iallfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergo er det ikke rart man synes utstilling ikke akkurat er for å vise en hunds styrke, men heller skjule dens svakheter. Way to go avlsmål! :thumbs:

Enig!

Men om det er så "viktig" at folk teiper for å korrigere det, hvorfor avles det ikke på hunder med "riktige" ører da? Det er dette jeg synes er litt rart.

Feks. på mops, som det på meg virker som om man teiper alle valper? :) Vil det ikke bli slik at alle avler på hunden som egentlig har "feile" ører, men så korrigerer man dem i rett rettning? Da vil man jo bare måtte teipe og teipe i all tid fremover, istedet for å avle på hunder med "riktige" ører, og dermed med større sannsynlighet få valper med "riktige" ører også?

Eller er jeg helt lost? :P

Hva er poenget med å fake og skjule ting på hunden på utstilling? Hvis jeg drar på utstilling er det fordi jeg ønsker en eksperts evaluering av hunden min målt opp mot rasestadard, og da er det helt uten verdi for meg å vise en hund hvor feilene er mest mulig skjult. Jeg vil jo vise fram HELE hunden med plusser og minuser, ikke en fake versjon. Da har ikke lenger den evalueringen så mye verdi for meg, og for våre helt ærlig så kan det føre til at utstillingsmeritter mister sin verdi også.

Men, så skal det også sies at jeg ikke helt forstår utstillingsbasillen, jeg er en outsider og meningene mine speiles vel I det.

Tusen takk for at du får frem akkurat hva jeg mener, men ikke får frem! Mari :heart:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tape ører, handler vel egentlig mest om å vinne? Det har jo null betydning avlsmessig, da de ikke nedarves i ferdig tapet utgave. Men man får jo sikkert mer parringer på en hannhund med korrekte ører, enn en med feilstilte ører...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tape ører, handler vel egentlig mest om å vinne? Det har jo null betydning avlsmessig, da de ikke nedarves i ferdig tapet utgave. Men man får jo sikkert mer parringer på en hannhund med korrekte ører, enn en med feilstilte ører...

Ja, det er selvsagt det det handler om. Konkurransedelen av utstilling. Men om den blir tatt så langt at man fikser og trikser og faker og skjuler, så kan vel evalueringsbiten miste sin funksjon og verdi også? På sikt altså? For hva betyr vel sløyfene når man ikke vet om det er hunden som helhet som er bedømt?

Det er litt retoriske spørsmål altså, det er ikke skjult kritikk. Jeg er ikke inn i greiene, men har lært mye her på sonen.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tape ører, handler vel egentlig mest om å vinne? Det har jo null betydning avlsmessig, da de ikke nedarves i ferdig tapet utgave. Men man får jo sikkert mer parringer på en hannhund med korrekte ører, enn en med feilstilte ører...

Åja, så det har ikke noe å si på sjansen for å få "riktige" ører på valper, om man parrer to med "riktige" eller to med "tapet riktige"? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den andre hunden har rosenører, men den jeg kopierte har ikke det. :) Den har vippeører, men de er bare opptatt med å uttrykke seg.

Sånn som jeg ser det iallfall. :)

Jeg ser det mer som rosenøre, men tviler på vi kommer til bunns i det med mindre vi får fatt i eieren :) . Jeg er vel kanskje påvirket av å ha hatt en med rosenører i noen år, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund må ha anlegg for korrekte ører om taping skal ha noen hensikt - et høyt ørefeste eller for hard brusk vil aldri kunne bli korrigert med tape. Men man kan forhindre feil brett eller luftige ører dersom man taper. Det beste er selvfølgelig om ørene er helt korrekte av seg selv, men litt tape skader ikke en hund.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mange av dere har faktisk lett etter hannhunder, men jeg vet at med meg selv ihvertfall så kommer ører så utrolig utrolig langt ned på listen over hannhund kriterier nettopp fordi det er bare ører. Her er jeg veldig ærlig på hvordan ører foreldrene har som unghund, om jeg har måtte gjort noe med dem og hva jeg vet bakover. Jeg har enda ikke mistet en eneste hannhundintr som vil bruke dem til parring, eller valpekjøper- Men for meg selv så klarer jeg IKKE å ha hunder gående hjemme med feilstilte ører (Jeg klarer bare ikke å se på det :D ) så ja, jeg teiper/limer whatever.

Man må være ærlig med seg selv, og andre rett og slett.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det mer som rosenøre, men tviler på vi kommer til bunns i det med mindre vi får fatt i eieren :) . Jeg er vel kanskje påvirket av å ha hatt en med rosenører i noen år, hehe..

Ja, jeg har hatt hunder med rosenører i noen år jeg også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må være ærlig med seg selv, og andre rett og slett.

Jepp. Jeg tror kritikken kommer fordi mange/noen/enkelte mener at det ikke er ærlig med "redigerte" hunder i utstillingsringen. Det er jo ikke en ny problemstilling. NKK har lagt ned forbud mot mye kosmetisk fiksing, farging, styling etc, så det spørs vel bare hvor man mener grensen skal gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for meg selv så klarer jeg IKKE å ha hunder gående hjemme med feilstilte ører (Jeg klarer bare ikke å se på det :D ) så ja, jeg teiper/limer whatever.

Man må være ærlig med seg selv, og andre rett og slett.

Er utseende på hundene så viktig for deg, at du ikke kunne hatt en hund hjemme "bare"(du sier selv det ikke er det høyest prioriterte) med "feile" ører? :)

Og ja, synes det er bra å være ærlig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende Mari! Gleder meg til å høre hva slags rase.

Og iiiiiiih jeg gleder meg til i morgen, for da drar jeg på bøgda igjen :D

Du, kjør veldig forsiktig! Nå er det is i skyggefulle svinger og greit føre ellers, det er skumle greier!

Hva er poenget med å fake og skjule ting på hunden på utstilling? Hvis jeg drar på utstilling er det fordi jeg ønsker en eksperts evaluering av hunden min målt opp mot rasestadard, og da er det helt uten verdi for meg å vise en hund hvor feilene er mest mulig skjult. Jeg vil jo vise fram HELE hunden med plusser og minuser, ikke en fake versjon. Da har ikke lenger den evalueringen så mye verdi for meg, og for våre helt ærlig så kan det føre til at utstillingsmeritter mister sin verdi også.

Men, så skal det også sies at jeg ikke helt forstår utstillingsbasillen, jeg er en outsider og meningene mine speiles vel I det.

Det hender at jeg tenker akkurat de tankene der jeg også, og jeg er så bitt av basillen som det går an. Det jeg har oppdaget er at feil som har relevans for avl blir oppdaget temmelig raskt, hunder med sånne feil blir sendt ut. Så står dommeren igjen med et knippe flotte hunder som godt kan brukes i avl, og da vil ikke jeg tape pga en filleting. Alle hunder har noe som ikke er 100%, de som presenterer hundene så det beste blir framhevet vinner. Det igjen betyr at de som har lagt masse arbeid i ringtrening og som har kunnskaper om rasen får noe igjen for det, og det synes jeg er helt greit.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at jeg tenker akkurat de tankene der jeg også, og jeg er så bitt av basillen som det går an. Det jeg har oppdaget er at feil som har relevans for avl blir oppdaget temmelig raskt, hunder med sånne feil blir sendt ut.

Ok, og da spør jeg, hva/hvor er kvalitetssikringen for dette? Hvordan vet man at de som har feil med relevans for avl blir plukket ut alle som en?

Helt enig i at ingen hunder er perfekte, men hvor er avlsverdien i en bedømming om hunden ikke måles som helhet, med hud og hår? Jeg synes dens imperfeksjoner også skal bli bedømt, ellers er det ikke lenger en bedømming i mine øyne, men en konkurranse i hvem som er flinkest til å skjule feil. Dette er vanskelig for meg å forstå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg har selv teipet ører på valp. Jeg er ikke uten skyld i dette.

Jeg tenker litt tilbake på denne fjotten jeg da. Hvor sjarmerende er ikke dette?

2568780776_0a2af9979b_z.jpg?zz=1

Det er veldig rart for meg at et øre skulle få meg til å ikke klare å se på ham? Det er litt out there for meg, men for all del, to each their own. Hunden tar jo ikke skade av å bli tapet heldigvis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utseende på hundene så viktig for deg, at du ikke kunne hatt en hund hjemme "bare"(du sier selv det ikke er det høyest prioriterte) med "feile" ører? :)

Og ja, synes det er bra å være ærlig! :)

Helt korrekt! Det er veldig viktig for meg faktisk, og derfor hannhunden jeg har her hjemme som kom nå for to uker siden nå går med tyngde i ørene, fordi jeg -takler- ikke å se han med ståører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, og da spør jeg, hva/hvor er kvalitetssikringen for dette? Hvordan vet man at de som har feil med relevans for avl blir plukket ut alle som en?

Helt enig i at ingen hunder er perfekte, men hvor er avlsverdien i en bedømming om hunden ikke måles som helhet, med hud og hår? Jeg synes dens imperfeksjoner også skal bli bedømt, ellers er det ikke lenger en bedømming i mine øyne, men en konkurranse i hvem som er flinkest til å skjule feil. Dette er vanskelig for meg å forstå.

Det er jo en oppgave for oppdretterne - og oppdrettere er ikke like. Noen avler jo på diskvalifiserende feil også, eller sjuke hunder. Andre igjen avler kun med formålet å betale for et nytt kjøkken...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg har selv teipet ører på valp. Jeg er ikke uten skyld i dette.

Jeg tenker litt tilbake på denne fjotten jeg da. Hvor sjarmerende er ikke dette?

2568780776_0a2af9979b_z.jpg?zz=1

Det er veldig rart for meg at et øre skulle få meg til å ikke klare å se på ham? Det er litt out there for meg, men for all del, to each their own. Hunden tar jo ikke skade av å bli tapet heldigvis.

Det der er jo bare supersjarmerende!

For meg kommer det litt an på rasen egentlig. Amstaff med "tulleører" gjør ingen verdens ting, men jeg tror ikke Casper hadde kledd det... samme med tolleren til venninnen min, jeg prøvde å få henne til å tape, men det fikk hun aldri gjort, så nå går hun stort sett rundt med ører som er brettet. Jeg synes ikke det er særlig pent for å være ærlig, og det gjør innmari mye med utrykket til hunden altså. Men hadde det ene øret stått opp som på Charlie hadde det bare vært sjarmerende. Det har noe med hvordan ørene legger seg "feil" og.

Søt som sukker uansett, men som sagt, jeg hadde teipet uten tvil.

tira-og-casper-nytt-halsb%C3%A5nd-og-valpepakke-0621.jpg

vs

jordet-med-tira-sondag-2012-10-07-070.jpg

Stort sett er det ett av hver da.... (sjekk så glad Casper er i niesen sin da :wub:)

tira-og-casper-i-stua-067.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en oppgave for oppdretterne - og oppdrettere er ikke like. Noen avler jo på diskvalifiserende feil også, eller sjuke hunder. Andre igjen avler kun med formålet å betale for et nytt kjøkken...

Ja, det er klart at det er oppdrettere som er ansvarlige for de kombinasjoner de gjør, men jeg føler ikke at det var helt det jeg spurte om.

Pippin&Symra skrev at hunder med feil blir luket ut i utstillingsringen av dommerne, og da lurte jeg litt på kvalitetssikringen rundt det.

Jeg tenker at det må være et symptom på noe når vi føler vi må micromanage hundens skjønnhet på dette nivået, det er jo unektelig ganske ekstremt for en som ikke er inn i aktiviteten, jeg er bare litt usikker på hva det er et symptom på. :P Kanskje vi er så heldige at raseavlen har kommet så langt at det er så små variasjoner som skiller bra kontra ikke bra? Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...