Gå til innhold
Hundesonen.no

"Tett på nett" hos VG, " Geir Marring svarer for Dyrebar.no

Recommended Posts

Skrevet

"Hei!

Skal til sommeren få en liten valp!

Har du noen tips på åssen man får den mest mulig lydig og stueren på kort tid?

På forhånd takk!

Hei.

Det er så forsellig fra rase til rase og individ fra individ. Når du får hunden, så sats mye på og få ett godt forhold til hunden. Kos og glede gir veldig ofte resultater på andre atferder.

Håper du får en fin valp og mange fliotte år sammen."

:o

:lol:

Ser han briefer med å ha trent borderen også ;)

Edit: Jeg har ingenting i mot Marring altså, jeg kjenner hverken ham eller metodene hans. Men svarene hans er tidvis helt fjerne og ikke til noen hjelp. Renslighetstrening burde jo være noe av det enkleste å kunne svare på

• Like 2
Skrevet

Overraskende utrolig dårlige svar. På de ca. 10 spørsmålene jeg leste, så svarte han ikke i det hele tatt på det det ble spurt om en gang..

• Like 2
Skrevet

Når man betaler for å stille spørsmål til "eksperter", så burde man i det minste få noe konstruktiv tilbake. Men dette var flaue greier. Der ramlet respekten for Marring enda noen hakk..

Skrevet

Kunne han ikke heller svart enn å lire av seg dette?

"Vi har en Toller-jente på 6 år. Hun bjeffer mye på lyder utenfra og når folk går forbi på gaten. For ikke å snakke om når det ringer. Da blir hun i 100. Mest fordi hun gleder seg til å få besøk! Lyden skjærer i ørene og gjør faktisk vondt. Hva kan vi gjøre for å være samstemte og konsekvente, min mann og jeg, i avvenningen her?"

"Hei.

Her er det flere ting og ta fatt i . Er du med i gruppetreffet? Da har jeg litt mere tid til og hjelpe deg. I dag har det vært utrolig mange spørsmål og veldig mange fine tilbakemeldinger på de svar jeg har gitt. Jeg greier ikke og svare alle. Utrolig morsomt og kunne hjelpe dere med utfordringer vi hunde eiere kan ha. Jeg vil si att det er mqange veier til rom og ikke bare det jeg sier. Jeg svarer ut i fra min erfaring med flere 1000 hunder i mine hender. Men heldigvis så utvikler vi oss hele tiden nog det gjør jeg også. Men ett felles mål må vi ha og det er og hjelpe våre firbente venner til og bli gode samfunsborgere. Ha en riktig god helg til alle og hils hundene deres...

Da logger jeg av.

Geir Marring"

• Like 1
Skrevet

Åh kanskje det ikke er det nei, jeg tenkte på den nye dyresiden deres nå jeg, men dette var kanskje noe annet.

Jeg aner ikke jeg altså. :P

Svarene er jo dårlige uansett, men det er jo litt ekstra ille hvis det er noen som betaler for å få de.

Skrevet

Kunne han ikke heller svart enn å lire av seg dette?

"Vi har en Toller-jente på 6 år. Hun bjeffer mye på lyder utenfra og når folk går forbi på gaten. For ikke å snakke om når det ringer. Da blir hun i 100. Mest fordi hun gleder seg til å få besøk! Lyden skjærer i ørene og gjør faktisk vondt. Hva kan vi gjøre for å være samstemte og konsekvente, min mann og jeg, i avvenningen her?"

"Hei.

Her er det flere ting og ta fatt i . Er du med i gruppetreffet? Da har jeg litt mere tid til og hjelpe deg. I dag har det vært utrolig mange spørsmål og veldig mange fine tilbakemeldinger på de svar jeg har gitt. Jeg greier ikke og svare alle. Utrolig morsomt og kunne hjelpe dere med utfordringer vi hunde eiere kan ha. Jeg vil si att det er mqange veier til rom og ikke bare det jeg sier. Jeg svarer ut i fra min erfaring med flere 1000 hunder i mine hender. Men heldigvis så utvikler vi oss hele tiden nog det gjør jeg også. Men ett felles mål må vi ha og det er og hjelpe våre firbente venner til og bli gode samfunsborgere. Ha en riktig god helg til alle og hils hundene deres...

Da logger jeg av.

Geir Marring"

Men hva eksakt skal han svare da? Når han ikke veit hvorfor bikkja bjeffer, ikke veit hva de har gjort for å bli kvitt det, og ikke har sett bikkja? Hvor mye får han egentlig sagt over en chat, liksom?

Skrevet

Da kan han heller droppe å stille over nett iom han ikke kan svare på en eneste ting eller bare ikke svare på akuratt dette iom han ikke har noe å skrive og heller kommer med kommentaren alene og ikke som ett svar. Jeg vet jeg hvertfall ville blitt skuffa om jeg så mitt spørsmål var blitt besvart også var det dette som sto.

• Like 1
Skrevet

Som jeg skrev i førsteposten, man kan ikke fikse en hund over nettet, men hvis du leser gjennom det som står der så var jo 90% av det ekstremt svevende og ikke spesielt bra skrevet.

• Like 3
Skrevet

Oj, jeg er ingen hundeekspert, men selv jeg kunne gitt bedre råd enn noen av de der inne! Også reagerte jeg litt på at personen som ville lære hunden å rygge skulle han videresende til noen han hadde lært opp for å få forklaring.. Er det da ikke bedre at han gjør det som har lært opp personen?

• Like 1
Skrevet

som bruker av Dyrebar får jeg heller ikke noe utav Marring. Dysleksien hans gjør det vanskelig å kunne forstå hva han vil formidle også noen ganger. Men Gry har mange gode svar, og tenker at det er bedre å fokusere på det som er bra enn det som er dårlig? De aller fleste brukerne stiller det samme spørsmålet i alle gruppene for å få svar fra alle ekspertene. Noen sender også atferdsrelaterte spm til vetrinæren, så. ja.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har hatt tispe med løpetid før, men dette er en ny opplevelse. Frøkna er 2 år, og har sin 4. løpetid nå. Og det er en helt annen opplevelse enn hennes tidligere løpetider, og andre tisper i heimen. De to andre løpetidene hennes har vært rolige, hun har vært nedstemt, men ellers ikke noe spesielt. Vi er på dag 9-10, og den litt triste hunden som har hengt med hodet i et par uker, har plutselig et stort,litt manisk glis, hun jukker på beina våre, og også på ryggen min da jeg skulle fyre i ovnen før i dag. Hun piper og synger,sutrer og er som en klistremerke på oss både dag og natt. Jeg antar vi er inne i stådagene. På tur tisser hun hele tiden,mens hun løfter beinet høyt, og tisser gjerne på gjerder og annet som stikker ut.(Hun får ikke lov til det) Vi har ei annen tispe i huset uten løpetid, men hun oppførte seg aldri slik da hun hadde løpetid, ikke en annen tispe vi hadde heller, så dette er jo en interessant opplevelse! Den andre tispa vår er nesten 10 år eldre, og ser ut som om hun tenker sitt om småen som er heelt smårar om dagen🤭 Jeg ser for meg at min lille neppe er den eneste som blir litt spesiell på denne tiden,hører gjerne om flere!
    • Det høres utrolig slitsomt ut, og dere har prøvd det meste jeg ville anbefalt. Både cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved å kombinere dem med litt ulike forutsetnigner så kan det rett og slett være genetikk, og dermed veldig lite å gjøre noe med.  Jeg går ut fra at han også er sjekket hos veterinær og at stoff- og hormonnivåer er noenlunde normale? Antar dere også har prøvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. står på radio i bakgrunnen? Har dere prøvd å enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller å endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er løsningen, for noen er det også mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en første løsning, men for meg høres det ut som dere har prøvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, så ville jeg forsøkt evt. kjemisk først for å se hvordan det går.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...