Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny bil - modell/drivstoff


Nirm
 Share

Recommended Posts

Bilen min er inne på verksted igjen, og dette er enten andre eller tredje gang i år, samt at den stod et par ganger i fjor og. Så nå vurderer jeg å la dette bli siste gang for den. Den skal ha EU kontroll til neste år, men jeg vurderer å bare drite i den, og kjøre til den skal skiltes av og kjøpe meg ny bil. Om ikke det kommer enda mer dritt med den over nyåret.

Så da kommer det til modell og ikke minst drivstoff.

Jeg bor i Oslo, er avhengig av å kjøre innenfor bomringene for å komme meg på jobb og kollektiv er ikke et spesielt godt alternativ egentlig. Det øker arbeidsnatten min med ca 2 timer, og det er 2 timer jeg ikke vil la hundene være alene hjemme. Så da kommer dette dieselbråket inn. Skal man sjanse på ny dieselbil, og ende med å bli stående enkelte dager? Eller bensinbil? Og hvor mye dyrere er en bensinbil egentlig å bruke? Arbeidsukene mine kjører jeg omtrent til og fra jobb bare, friukene mine blir det treninger nord for Oslo. Og så er det noen langturer av og til, type andre siden av Sverige.

Så er det plass. Jeg har tross alt to schäferhunder som skal ha OK plass, men jeg er ikke avhengig av å ha dobbeltbur. Kan godt ha to enkeltbur, slik at en blir tatt ut på siden, og den andre bakover. Nå har jeg luksus med to dører til hver hund, men er klar over at jeg ikke kan få det på alle biler. Jeg vil ikke ha hel vegg noe mer mellom kupeen og lasterommet, og det er ikke aktuelt å gå opp i størrelse Hiace, Transporter o.l. Men jeg vil ikke ha stasjonsvogn eller liknenede. Peugout, Berlingo og Yaris er utaktuelt. Og jeg har vel egentlig ikke lyst på ny Ford heller...

Så sonens orakler. Hva har dere å foreslå? Og bør man gå for deisel eller bensin?

Prisklasse ca 100 000 tenkte jeg forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er ikke det.... Blir matt av å skulle tenke på slikt.

Og forøvrig. Ikke noe monsterbil som koster like mye å forsikre heller. :P Og gjerne en som ikke må fikses på hele tiden også.

Har ikke Caddyen hel vegg? De jeg har sett, har det. Vi har to på jobb som jeg har kjørt (gode biler, men med hel vegg...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hva er problemet med skillevegg? Hvis du syns Caddy er gode biler men problemet er skillevegg så burde du kanskje se på det? St.vgn blir lite med to schäfere syns jeg selvom noen har det. Skal de overnatte og bo i bilen er det altfor lite. Hundre laken får du jo nesten ny caddy. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir for kaldt der om vinteren, samme med å få ned temperatur om sommeren... For det er ingen slike muligheter på Forden, så sant jeg ikke hadde startet å lage masse huller i veggen (altså, jeg vil ha nettingvegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje se på touranen igjen ja... For jeg må ha ny bil. Nå. Den blir dyyyyyr å reparere, og enda fant de ikke alle feilene med de.... Peugot liker jeg ikke. :-P

Altså eneste grunnen til at jeg i det hele tatt ser på peugot en er pga avtale via jobben. Skal jeg kjøpe blir det touran.

Jeg og j hadde fire hunder og pikk pakk på tur :-P gikk fint det :-D

+touran har gode seter. I forhold til din er den bedre på lang kjøring osv. Og det gjør du jo en god del av :-P

Ut og prøv en touran!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sette på VW Touran

Vet ikke hva slags Ford du har, men jeg kjøpte i våres Ford S-Max varebil.

Billig i drift (jeg har diesel om det betyr noe), god å kjøre og kjempe god plass. Faktisk er det større plass i denne enn i Suzuki XL-7 som jeg hadde før.

Skilleveggen er i gitter. Nå har jeg et stort dobbeltbur, men må sannsynligvis ha et dobbeltbur til, da vi til våren skal ha en ny hund.

Så langt er jeg ihvertfall fornøyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er ikke det.... Blir matt av å skulle tenke på slikt.

Og forøvrig. Ikke noe monsterbil som koster like mye å forsikre heller. :P Og gjerne en som ikke må fikses på hele tiden også.

Har ikke Caddyen hel vegg? De jeg har sett, har det. Vi har to på jobb som jeg har kjørt (gode biler, men med hel vegg...).

du får jo satt inn nettingvegg da, men det koster noe. Jeg har sett med nettingvegg :) men hel vegg er nok vanligst :(

Vi hadde Caddy, men vi hadde hel vegg. Ettersom det var vinduer som kunne åpnes, fikk dyra god lufting. Vi har polarhunder, så om det var kaldt baki gjorde ikke så mye. Med nettingvegg får man jo AC i hele bilen, og kan temperaturregulere hele bilen. Det var lite trøbbel med den bilen, eneste er at man må huske å smøre listene med silikon om vinteren, ellers fryse dørene! Billig i drift.

Men hvis det er plass nok i en Touran- hadde jeg valgt den fremfor Caddy. (her har hundeholdet gått helt feil (nei, riktig! ;) ) vei, og vi kjører nå firhjulstrekker og henger). Caddy kommer forøvrig i firehjulstrekker (four motion mener jeg den heter), men det ble likevel ikke ny caddy av praktiske årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Touran :)

Min er 2005 model, utenom to ganger så har jeg bare fulgt service. Den ene gangen var bremsene, noe som faktisk blir slitt og den andre gangen var når nøkkelen brått ikke gikk inn i nøkkelhullet. Den gikk på garanti.

Bilen min har nå kjøprt 160000km jeg kjøpte den ved 60000 km.

Det er lite diesel støy, da det egentlig er en personbil.

Du kan ha to utganger til bikkjene ettersom det er bakdører der også. De burene jeg har nå er det fint plass til en Sch i hvertbur, skulle bare vært litt lengre. Men blir nok litt smalere om du er vant med. Evt kan alternative være å lage løsningen "en bak og en forann" så er det problemet løst.

Det har vært en liten økning på diesel forburket siden jeg kjøpte den til nå, i følge kjørecomputer. Jeg bruker nå ca 0,55-0,6 på milen.

Og en av de tingene som gjør at jeg vil ha bilen igjen er at du ikke har varebil seter, jeg sitter faktisk med god komfor under lange turer. Jeg sleit noe immari med knær og skuldrer når jeg hadde Caddy da det ikke var noen form for støtte.

Min er manuell gir, 2005 model (kjøpte den i 2009/10) var da gått 60000 km, fullgt alle servicer og jeg betalte 135000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

I følge prislista til Møller for 2012 fåes utvidet vegg med gitter som ekstrautstyr til 4500,- :) Står også at det gir 12cm mer plass. :) Litt usikker om disse passer helt tilbake til 2004 eller om det finnes alternativer men det kan jo Møller svare deg på. Støyen du får med gitter kan nok reduseres endel med lydmatter innvendig på veggene i kassa, fåes billig på biltema, jeg har tenkt å gjøre dette på min uansett.

Touran er en bil i en helt annen klasse, og for samme pris får du derfor en eldre bil med mer kilometer. Jeg har kjørt Touran automat og det vil jeg helst slippe igjen må såfall bli manuell gir. Caddy er også en enklere bil og vil naturligvis være mye billigere i service og vedlikehold. Mikkmakk du kanskje ikke trenger koster penger. Caddy III fra 2004> er bygd på Golf så alle argumenter om "personbilfølelse" er nok mer psykisk enn noe annet da det i hovessak er kassa bak som er forskjellen. Kjører selv en Caddy 2000, helt kult til småkjøring og det som har vært av langkjøring er også uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda eller Toyota så får du en god kvalitetsbil. De finnes i ulike varianer, alt ifra stasjonsvogner til suv.

Jeg har honda civic og honda crv. Krute gode biler. Civicen er fra 95 og det er kun slitedeler som har blitt skiftet opp igjennom, ellers ingenting. Crven også er null problem.

Samboer er stor fan av Toyota Avensis. Vi begge har kjørt endel ulike biler i våre yrker og har prøvd mange ulike merker. Jeg er ganske kravstor til biler, og haaater småfeil, plastdeler, løsninger i bilen, opphengte dører og diverse problemer samt at de ikke er gode på veien. Har disse franske bilene i vrangstrupen. blæh!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge prislista til Møller for 2012 fåes utvidet vegg med gitter som ekstrautstyr til 4500,- :) Står også at det gir 12cm mer plass. :) Litt usikker om disse passer helt tilbake til 2004 eller om det finnes alternativer men det kan jo Møller svare deg på. Støyen du får med gitter kan nok reduseres endel med lydmatter innvendig på veggene i kassa, fåes billig på biltema, jeg har tenkt å gjøre dette på min uansett.

Touran er en bil i en helt annen klasse, og for samme pris får du derfor en eldre bil med mer kilometer. Jeg har kjørt Touran automat og det vil jeg helst slippe igjen må såfall bli manuell gir. Caddy er også en enklere bil og vil naturligvis være mye billigere i service og vedlikehold. Mikkmakk du kanskje ikke trenger koster penger. Caddy III fra 2004> er bygd på Golf så alle argumenter om "personbilfølelse" er nok mer psykisk enn noe annet da det i hovessak er kassa bak som er forskjellen. Kjører selv en Caddy 2000, helt kult til småkjøring og det som har vært av langkjøring er også uproblematisk.

hjuloppheng og dempinga bak er (som hos andre varebiler) nok ikke helt den samme som hos mange personbiler. Vi hadde Caddy 2005 modell. helt grei kjørekomfort, men du får biler som er enda bedre å kjøre. Vi bytta den dog ikke ut pga kjørekomforten da- kjørte langt og mye med den bilen uten problem. Får vi færre bikkjer igjen, er det helt klart en aktuell bil!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Har disse franske bilene i vrangstrupen. blæh!.

Ditto. :D

hjuloppheng og dempinga bak er (som hos andre varebiler) nok ikke helt den samme som hos mange personbiler. Vi hadde Caddy 2005 modell. helt grei kjørekomfort, men du får biler som er enda bedre å kjøre. Vi bytta den dog ikke ut pga kjørekomforten da- kjørte langt og mye med den bilen uten problem. Får vi færre bikkjer igjen, er det helt klart en aktuell bil!

Naturligvis, mente heller ikke at det var identisk, min har bladfjører bak. :) I følge wikipedia: The Typ 2K shares 50% of its modules with the Volkswagen Golf Mk5 and Volkswagen Touran. Jeg tørr fortsatt påstå at den største forskjellen på kjørekomfort sitter mer i hodet enn noe annet, førsteinntrykket som gjøres før man i det hele tatt setter seg i bilen osv.

Red: Den store forskjellen på kjøreegenskaper som resultat av oppheng og dempere er først og fremst ved mer krevende kjørestiler og forhold, ikke akkurat "hundebilkjøring" sånn jeg ser det. Sånn jeg kjørte med Golf for 10 år siden er liksom ikke så aktuelt i dag med 2 bikkjer baki okke som.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig foretrekker suv, jeg synes de er gode og kjøre og det er som regel grei plass, ulempen er jo at de gjerne ligger en del høyere i pris enn personbiler og muligens litt høyere på drivstofforbruk, men det er ikke veldig mye. Min pajero bruker feks 0.7l på mila på bykjøring og det kan jeg leve med vertfall. Hadde jeg hatt flere hunder hadde jeg fortsatt kjørt suv, men kjøpt henger i tillegg.

Kassebiler enten de er små eller store forsåvidt, er jo unektelig veldig praktisk, men gjerne ikke så god og kjøre med. Gjerne rimelige og kjøpe også.

Personbiler ala Touran er et godt alternativ, større plass enn i en vanlig stasjonsvogn og bedre kjørekomfort enn en kassebil.

Toyota er jo stort sett et trygt kjøp, men det aller viktigste er jo at bilen er tatt vare på av forrige eier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditto. :D

Naturligvis, mente heller ikke at det var identisk, min har bladfjører bak. :) I følge wikipedia: The Typ 2K shares 50% of its modules with the Volkswagen Golf Mk5 and Volkswagen Touran. Jeg tørr fortsatt påstå at den største forskjellen på kjørekomfort sitter mer i hodet enn noe annet, førsteinntrykket som gjøres før man i det hele tatt setter seg i bilen osv.

Red: Den store forskjellen på kjøreegenskaper som resultat av oppheng og dempere er først og fremst ved mer krevende kjørestiler og forhold, ikke akkurat "hundebilkjøring" sånn jeg ser det. Sånn jeg kjørte med Golf for 10 år siden er liksom ikke så aktuelt i dag med 2 bikkjer baki okke som.

hehe- har aldri vært noen råner med golf jeg, men ser poenget. Uamsett- det har nok litt å si, og ikke bare "oppi hodet". (og så det er sagt: jeg er ikke nøye på hvordan biler ser ut, jeg bryr meg om hvordan de er å kjøre og om de har praktiske løsninger og dekker mine behov). Oppheng og dempere går også på komfort for dem som skal sitte i bilen. MEN: Det er virkelig ikke snakk om en "ukomfortabel" bil. Den har gjort det bra i "tester" av varebiler, bla pga kjørekomfort. Så. jo, delvis enig, Snusken. ganske enig faktisk :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for forslag. :)

Jeg har så mange tommeltotter når det kommer til å gjøre ting og tang som å lydisolere etc, så blir det overhode ikke pent. Men kan jo hende man finner en som har gitter og er lydisolert. Og hva vil evt lydisolering koster ca, om man går for en Caddy?

Er det noen som har noen erfaring med Suzuki Grand Vitara? Jeg har egentlig liiiiit lyst på SUV, fordi mange av de er så kule. :aww: Men jeg trur det er litt utenfor mitt budsjett.

Hvordan er det å forsikre Touran kontra Caddy eksempel?

Har pratet i hele år om å bytte bil, men nå valgte bilen det for meg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent det samme for meg :)

Når jeg sjekket SUV derimot, så ble det kastet på ett stk 0 i beløpet :mellow:

What? :o Såpass. Da trur jeg at jeg unngår det. :lol:

Kan jeg spørre hva du betaler for din i mnd? Send det på PM om du ikke vil ta det offentlig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What? :o Såpass. Da trur jeg at jeg unngår det. :lol:

Kan jeg spørre hva du betaler for din i mnd? Send det på PM om du ikke vil ta det offentlig. :P

Ekke så veldig hemmelig :P

Jeg betaler 6000 i året, da har jeg den full kasko og 30000 km i året.

Jeg hadde ikke opparbeidet full bonus når forsikringsåret startet.

Når jeg sjekket USV så skulle samme firma ha 15000 for å forsikre den bilen under samme vilkår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekke så veldig hemmelig :P

Jeg betaler 6000 i året, da har jeg den full kasko og 30000 km i året.

Jeg hadde ikke opparbeidet full bonus når forsikringsåret startet.

Når jeg sjekket USV så skulle samme firma ha 15000 for å forsikre den bilen under samme vilkår..

Da er den faktisk rimeligere enn Forden å forsikre. Jeg har full bonus på min. Forden fikk jeg sjokk første gangen da jeg forsikret den, så den fellen går jeg ikke i en gang til. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er den faktisk rimeligere enn Forden å forsikre. Jeg har full bonus på min. Forden fikk jeg sjokk første gangen da jeg forsikret den, så den fellen går jeg ikke i en gang til. :P

Det har jo litt med hvor man bor også, med en gang man flytter ut av Oslo og har egen parkering forann hus så "tjener" men på det forsikringsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo litt med hvor man bor også, med en gang man flytter ut av Oslo og har egen parkering forann hus så "tjener" men på det forsikringsmessig.

Ja, det er sant. Tenkte ikke på det med en gang. :P Men men. Jeg må ha bil uansett nå. En som kjører både forover og bakover uten problemer. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...